#deinfluencing

Jesmo li prestali vjerovati influencerima?

04. veljača 2023.

Fotografije: launchmetrics.com/spotlight

Na društvenim mrežama pokrenula se lavina komentara i objava koje pozivaju, ne nužno na ‘otkazivanje‘ influencera, već na svjesniju konzumaciju sadržaja koji nam plasiraju.

Influencanje se odavno s Instagrama proširilo na TikTok gdje se nalazi još više bržeg, kraćeg i raznovrsnijeg sadržaja. I više od modnog, na TikToku je fokus na beauty influencingu - tamo možete pronaći izbor najboljih pudera, maskara, rumenila, kozmetičke trikove i skincare savjete od onih za postizanje sleek bun frizure, glass skina pa do načina kako namirnice iz kuhinje pretvoriti u beauty hero pomade. Što je više sadržaja, to je veći broj "skandala" koji se odvijaju - posljednji od njih vezan je uz beauty influencericu Mikaylu Nogueiru i njezinu recenziju maskare.

Na Mikaylu se svalila sva sila TikToka nakon što je (poprilično očito) lažirala recenziju L‘Oreal Telescopic recenziju, odnosno pomogla si je umjetnim trepavicama kako bi rezultat izgledao što bolje. Manji dio obožavatelja stao je u njezinu obranu, no većina je prozvala influencericu koja je ovim potezom u nekoliko sekundi izgubila kredibilitet. 

Pitanja poput "je li došao kraj ere influencera" i "možemo li vjerovati recenzijama" protežu se već neko vrijeme, no sada je sve dobilo ozbiljniji ton s pokretom #deinfluencing koji na TikToku iz dana u dan ima sve više spominjanja. Kako i samo ime govori, trend poziva na prestanak kupovanja suvišnih preparata i kozmetike (ali i odjeće i gadgeta) koju reklamiraju influenceri na društvenim mrežama. Uz ovaj hashtag, vežu se i #anticonsumerism te  #nobuyyear2023, kojima se želi okončati neprestani začaran krug rađanja novih trendova, ‘it‘ lookova i neumjerenog kupovanja najčešće nepotrebnih stvari. Ovaj trend nastao je organski, sa zasićenjem publike koje se moralo dogoditi, s obzirom na količinu sadržaja i preporuka kojima smo izloženi svakim skrolanjem po bilo kojoj društvenoj mreži. A situacije poput ove s beauty influencericom (koja nije izolirani slučaj) dodatno ga potpaljuju. 

Osim na beauty scenu, trend se primjenjuje na sve što dosegne viralnost, a zatim iz virtualnog prostora utječe i na naš novčanik. Mini Ugg čizme s platformom, Appleove AirPods Max slušalice, široke parachute hlače ili cargo suknje kao trend dijele jednu zajedničku stvar - stvorene su na društvenim mrežama. Kompulzivne kupovine i konzumerizma bilo je i prije ere influencera i iako se mnogi trenutno pitaju - je li ovo zaista početak kraja njihovog posla - vjerujemo da nije. Ono što je pozitivno s druge strane, jest osvještavanje činjenice da nam zaista ne trebaju svi ti preparati koji nam se reklamiraju kao i da ćemo preživjeti ako ne kupimo odjeveni komad koji sada "svi nose na Instagramu". Rješenje uz to je pročistiti društvene mreže, pratiti influencere koji nude sadržaj koji vas zapravo zanima, a možda i jednostavno - smanjiti vrijeme provedeno u skrolanju.