ISTRAŽILI SMO

Kontroverzni ‘second hand beauty‘ trend: Jeste li spremni koristiti rabljenu kozmetiku?

04. ožujak 2020.
Fotografije: IStockPhoto

Biste li se odlučile na kupovinu korištene kreme za lice ili palete sjenila koje je netko već isprobao? Apsolutno ne, i nama je bila prva pomisao, no ova praksa za Amerikanke, Koreanke i Japanke, osobito pripadnice millennials generacije, postala je uobičajena. Riječ je o rastućem trendu second hand kozmetike, još relativno nepoznatog pojma o kojem ćemo sve češće slušati.

Pokret modne održivosti i slow fashiona uzeo je maha, a usporedno s njim raste i neočekivani trend rabljene kozmetike. Nova generacija korisnica preferira određene brendove i želi imati sve njihove nove proizvode, iako većinu njih ne potroše do kraja. Dijelom su nam to donijele društvene mreže pa se influencerice na Instagramu "natječu" i dijele svoje prepune police proizvoda uz hashtag #shelfie, virtualno pokazujući kozmetičko carstvo.

Trendovi poput ovog potaknuli su nastanak internetskih platformi poput Glambota u SAD-u ili Mercaria u Japanu. Oni na svojim stranicama nude već korištene ili samo isprobane kozmetičke proizvode po sniženim cijenama, naravno uz određena pravila – Glambot traži da proizvod nije potrošen više od 50 posto i mora biti valjanog roka trajanja.

Platformu Glambot i sami trend rabljene kozmetike pokrenula je Karen Horiuchi 2013. godine. Pošiljatelju rabljene kozmetike (ako je procijenjeno da je u dobrom stanju) će biti isplaćena vrijednost proizvoda, nakon čega ih beauty entuzijastima prodaju na svojoj web stranici po povoljnijoj cijeni. Primjera radi, Too Faced paleta sjenila za oči čija cijena inače iznosi 24 dolara na Glambotu se može kupiti za 14 dolara. Na stranici je navedeno stanje proizvoda, a potrošeno je samo 20 posto palete.

Ista je situacija i s novitetima, osobito onima s potpisom beauty mogulica kao što su Rihanna ili Kyle Jenner. Nakon što se s online stranica munjevito rasprodaju, gotovo nemoguće ih je nabaviti, pa je preprodaja gotovo novih i nekorištenih proizvoda, koji su samo isprobani od strane blogerice, opcija od koje koristi ima kupac, prodavač i na kraju – okoliš. Proizvodima koji u kozmetičkoj torbici čekaju da ih se baci u smeće tako možemo dati novu svrhu.

image
Fenty Beauty by Rihanna

Ipak, za razliku od rabljene odjeće, kozmetika koja je prošla kroz više ruku sa sobom nosi određene rizike, ponajviše one zdravstvene. Bakterijske i virusne infekcije koje uzrokuju opasne upale oka prenose se maskarom ili sjenilima za oči, ruževi su potencijalni prijenosnici raznih virusa... Rok trajanja proizvoda i higijenski uvjeti zato moraju biti na razini, no i dalje ostaje neodgovoreno pitanje - tko je prijašnji vlasnik i kakve su bile njegove navike korištenja. Istraživanje koje je Vogue Business proveo u Velikoj Britaniji pokazuje da je zabrinutost zbog ovog problema izrazilo 34 posto ispitanika, a 68 posto njih zabrinuto je zbog higijenskih standarda.

Za razliku od rabljene odjeće, kozmetika koja je prošla kroz više ruku sa sobom nosi određene rizike, ponajviše one zdravstvene.

I na našem tržištu ima mjesta second hand kozmetiku, ali još uvijek postoji i velika doza skepse. Za profesionalnu vizažisticu Seku Kožul to je i dalje veliko ne, dok je beauty blogerica Ida Tomašković odlučila isprobati čari second hand kozmetike.

"Vidim da je to sve veći trend u svijetu, a polako dolazi i kod nas. Cure se rješavaju viška kozmetike, onoga što ne koriste i tako lijepo popune džeparac. Na društvenim mrežama često vidim ponude takvog tipa, ali moj osobni stav je jedno veliko ne! Jednostavno imam averziju prema takvim stvarima pa naručujem i kupujem isključivo nove i provjerene proizvode, pazim na kvalitetu i rok proizvodnje. Svi koji poznaju mene i moj rad kažu da sam 'Gestapovac' higijene i ona mi je jako važna u mom poslu. Ipak tko voli, nek' izvoli, ali u ovome bez mene!”, kaže vizažistica, dok Ida ima drugačije mišljenje, ali se određenih kriterija uvijek drži. 

"Second hand beauty proizvode počela sam kupovati slučajno. U to vrijeme je raslo moje zanimanje za preparativnu kozmetiku i make-up pa sam imala poriv isprobavati različite stvari. Priznajem da sam se u početku bojala kupovati proizvode koje je netko drugi već koristio, ali čim sam kupila prvi (bila je riječ o ružu), strah je nestao jer sam shvatila na što moram posebno paziti. Koliko se sjećam, bio je možda jednom korišten, ali ga je žena koja ga je prodavala prebrisala alkoholom i izgledao je gotovo netaknuto." 

image
Second hand beauty

Dodaje da uživa kupovati nove stvari, no nekada jednostavno ne želi potrošiti previše novca. Zato, ako se odvažite na ovo kao i Ida, obratite pažnju na određene detalje: "Važno je u kakvom je proizvod stanju - je li korišten, koliko puta, usporedite cijenu rabljenog i novog proizvoda, zatražite fotografije ako ih nema te dobro pregledajte recenzije i ocjene drugih kupaca o prodavaču. Rabljenu kozmetiku uvijek sam kupovala putem hrvatskih online stranica s odjećom jer se s osobom mogu naći i proizvod vidjeti uživo prije kupnje, a to ne mogu ako kupujem na stranim stranicama. Ipak, nikad ne reci nikad; možda ću se u skoroj budućnosti odvažiti kupovati i stranu second hand kozmetiku", ispričala nam je Ida.

Uz čišćenje ruža alkoholom, platforma Glambot se s problemom higijene bori sa specifičnim tehnikama, ovisno o vrsti proizvoda. Svaki je temeljito dezinficiran, pomoću zračnog pritiska je, na primjer, uklonjen gornji sloj pudera u kamenu ili palete sjenila za oči, a čistom oštricom otklanja se gornji sloj ruža za usne, dok se proizvodi s aplikatorom, poput sjajila za usne prodaju samo ako su nekorišteni.

Na prvu neobično i teško ostvarivo, no ovakav projekt smislen je potez, osobito s bujanjem beauty i make-up industrije u prethodnom desetljeću, ali i trenda ekologije. Second hand i vintage moda nikada nisu bila više 'in', pa ako nosite već korištenu torbicu, isto tako možete imati i već korišteni ruž. Ipak, točnih podataka o rastu ove grane još uvijek nema, a platforma WGSN, koja se bavi predviđanjem trendova, prve brojeve najavila je za 2020. godinu.

Uzevši sve u obzir, napretka za ovu industriju na tržištu ima. Po već spomenutom istraživanju, 37 posto ispitanika kazalo je da su zainteresirani za kupnju rabljenih beauty proizvoda. Tu se kao primarni kupac ističe mlada generacija potrošača koji su ekološki osviješteni i motivirani za promjene kada je očuvanje planete u pitanju, s novim navikama shoppingiranja i smanjenom potrošnjom otpada. Oni su zaslužni i za rast tržišta second hand odjeće i nastanak online stranica kao što je The RealReal (prošle godine bilježe zaradu od 29 milijuna dolara).

Do 2023. predviđeno je kako će se ova brojka udvostručiti, a usporedno s tim, a nakon što se riješe sva pitanja higijenskih uvjeta, može se zaključiti da će tržište second hand kozmetike doživjeti svoj procvat.