TikTok trendovi

Nešto je "prljavo" u estetici "čiste djevojke"

20. studeni 2022.

Fotografija: IMAXtree

Tekst: Lea Ladišić

Iako se predstavlja kao samo još jedan od beauty hitova koje su nametnuli tiktokeri, novi fenomen u svijetu ljepote zapravo je prilično problematičan.

Njena koža je savršeno blistava i glatka poput stakla. Manikura je uvijek uredna, a kosa savršeno zavezana u nisku, zaglađenu punđu. Obrve su uredno počešljane i blago podignute, usne su pune i nježno se sjaje, a iznad njih je proporcionalnih veličina prćasti nos te mačkasti pogled ispunjen melankolijom i samopouzdanjem. Ona je clean girl, ona djevojka s društvenih mreža koja je savršena, nikada ne izgleda kao da nosi previše šminke na licu, rano se budi i doručkuje zdravo, svaki dan stiže na trening, a modni stil joj je oblikovan po posljednjem trendu, minimalistički, zaokružen neizostavnim zlatnim hoop naušnicama i oversized sakoom.

Clean girl beauty trend nastao je, kao i većina njih, na TikToku i u vrijeme nastajanja ovog teksta broji 632 milijuna hashtagova. Dok se na TikToku trendovi ljepote rađaju velikom brzinom, mnogi od njih istom brzinom i nestaju, a clean girl se nekako uspio ustabiliti kao novi standard ljepote koji je, u doba općeg zalaganja za raznolikost i body positivity, u svojim normama iznimno ekskluzivan i isključujuć. Sama sintagma clean girl po sebi je problematična jer insinuira da sve što nije takvo je zapravo prljavo? Tu onda pripadaju eksperimentiranje šminkom i glam make­up, ali i koža s aknama ili ekcemom? K tome, većina "čistih" lica koja iskaču na društvenim mrežama i dijele takva slična obilježja su bijela. Clean girl je novi eurocentrični nalog standardizirane ljepote, koji je umotan u sjajnu foliju lifestylea koji se na prvu čini dostupan svima, promovira dobre navike, iako je daleko od svega toga. Samo vrijeme koje je utrošeno na snimanje savršenog videa čiste, netom njegovane kože uz čašu cijeđenog celera u bijelom stanu visokog stropa je za većinu ljudi luksuz koji im nije na raspolaganju. Nemojmo isključiti ni činjenicu koliko nam se, dok gledamo takav digitalni lifestyle, nameće osjećaj manje vrijednosti, u vremenu kada se stalno trudimo postati boljom verzijom sebe, raditi više, izgledati bolje.

image

Fotografija: IMAXtree

Clean girl estetika dijelom je nastala zbog pandemije u kojoj su se takvi jutarnji, mali trenuci brige o sebi romantizirali, no paralelno su postali i naporni, osobito ako vam se kroz jutarnji feed dok u javnom prijevozu pijete kavu za van sa svakim drugim scrollom po ekranu izbaci blistavo lice s #cleangirl. Naravno da ovako besprijekoran look košta, što potiče i klasno pitanje. Sitne korekcije, uvijanje trepavica, češljanje obrva, luksuzna kozmetika i make­up koji su potrebni kako bi se postigao ovakav izgled sve su samo ne dostupni svima. Naime, clean koža je besprijekorna i bez tragova akni, bubuljica ili proširenih pora. Jasno da filteri i varka društvenih mreža, uz pomoć dobrog osvjetljenja i make­upa, pomažu prilikom hvatanja trenutka u kojem koža izgleda poput stakla, no i unatoč tome ponekad zaboravimo da je savršena koža beauty jednorog, a da su pore sastavni dio kože zbog kojeg ona funkcionira normalno. Svaka koža ima teksturu, sitne nesavršenosti, dlačice, bore i mrljice. Samim time pokušaji rekreiranja ovakvog looka su gubitak vremena jer će rezultat biti sve samo ne osnažujuć. Riječ je o fasadi načina življenja bez mnogo truda koji je u svojoj ležernosti čisti luksuz, baš kao i takav izgled. Naravno, ništa sporno za one koji inače njeguju takav način života i mogu si ga priuštiti, no problematična je priča koja se podigla oko takvog izgleda. Iako volimo misliti drugačije, i dalje se nalazimo u društvu koje teži stvarati standarde ljepote u svakodnevnom prostoru, samo što im se daje drugo ime. Što je nekad bilo kupovanje make­up alata i šminkanje tehnikama poput konturiranja po uzoru na Kim Kardashian, danas je ulaganje novca u tretmane, korekcije i skupu njegu kože.

image

Fotografija: Profimedia 

Clean girl je, unatoč sve češće dijeljenim fotografijama stvarnog izgleda kože te osnažujućih profila koji slave nesavršenosti, i dalje pokušaj održavanja cool girl kluba u koji pripadaju određene klase, statusi i dobitnice genetske lutrije, odnosno sve ono za što smo mislili da je ostavljeno na početku tisućljeća. A važno je istaknuti i da elemente "čiste djevojke" nije izmislila bogata bjelkinja ­ iako su zaštitna lica estetike Hailey Bieber, Rosie HuntingtonWhiteley ili Kendall Jenner, ono što je danas clean girl već dugi niz godina ukorijenjeno je u kulturu Latina i Afroamerikanki. Kovrčavost i jaka tekstura najčešće odlikuju kosu Afroamerikanki, a zalizana punđa je rješenje kojim "obuzdavaju" neposlušne uvojke. Slično kao i Latine koje se, ako dolaze iz niže ili srednje klase, kroz filmove ili videospotove portretira kao djevojke s kosom skupljenom u skromnu zalizanu punđu, lica su im bez šminke, tankih obrva i okruglih naušnica zlatne boje (gledali ste "Dogodilo se na Manhattanu"?). Razlika je što je u jednom slučaju ovo poželjna estetika, a u drugom stereotip manjine ­ i što se ove kulture nikada ne spominju kao izvor inspiracije za ovakve lookove. O ovakvim i sličnim estetikama govori se kao o novom trendu a da se ne uzmu u obzir raznolikost i njihovo podrijetlo. Dok nam društvene mreže itekako utječu na mentalno zdravlje, važno je rušiti beauty standarde koji ograničavaju, stavljaju u kalup i prije svega nisu dostižni niti realni. Također, OK je imati minimalističku rutinu njegovanja, težiti čistoj estetici, bilo da ona uključuje skupe proizvode ili uopće ne uključuje nošenje šminke na licu, sve dok na to ne lijepimo etikete, a kamoli da isključivo jednu vrstu ljepote nazivamo čistom, a sve ostale ne. Svaka koža je različita te nijedna nije i ne mora biti savršena pa zato nemojmo isključivosti nazivati trendovima.