Zaokret u karijeri

O premium kozmetici razgovarali smo s Ivankom Ćosić Prižmić

15. siječanj 2021.
Fotografije: Privatna arhiva

Novi brend organske i ekološki usmjerene kozmetike obogatio je naše tržište, a njegova osnivačica otkrila nam je kako se odlučila na zaokret u karijeri.

Da mi je netko u trenutku kad sam postala diplomirani inženjer elektrotehnike rekao da će moj životni izbor biti razvoj ekskluzivne prirodne kozmetičke linije za njegu kože, rekla bih mu sigurno da je pobrkao lončiće", počinje naš razgovor Ivanka Ćosić Prižmić, direktorica tvrtke Primros i proizvođača prve hrvatske aktivne organske kozmetike Matinata.

Naše tržište tako je bogatije za premium beauty brend aktivne i organske kozmetike koji je Ivanka pokrenula iz čiste potrebe. Upustila se u životnu pustolovinu i izašla je iz sigurnosti dobro plaćenog korporativnog posla. Odluka nije bila jednostavna, ipak je iza nje više od dvadeset godina iskustva visokog menadžmenta u jednoj od najvećih hrvatskih tvrtki iz bankarskog sektora, no sada se ne kaje. Na promjenu ju je potaknulo narušeno zdravlje, zbog čega je počela mijenjati prioritete, pažljivije birati što radi, što konzumira, kako brine o sebi i drugima.

O ideji Matinate 

"Suočena s vlastitim zdravstvenim problemima odlučila sam da želim njegovati kožu isključivo prirodnim putem. Tu nije bilo kompromisa. Kad sam počela istraživati ovo područje, razotkrila sam mnoge kontroverze koje se danas povezuju sa sintetičkim sastojcima u konvencionalnoj kozmetici. Matinata odgovara na sva pitanja koja su i mene osobno mučila. Eliminira sve kontroverze, koristeći samo prirodne, djelotvorne i organske sirovine, a odiše luksuzom i ekskluzivnošću kakvu žena zaslužuje. Cilj nam je naše korisnice razmaziti s proizvodima koji su u skladu s Majkom prirodom.", objašnjava Ivanka koju ponuda prirodne kozmetike na tržištu nije zadovoljavala niti kvalitetom proizvoda niti estetikom. 

image
Kolekcija Matinata proizvoda

Matinata je dvostruko certificirana aktivna organska kozmetika, a za put certificiranja svih proizvoda odlučila se jer je željela svojim kupcima poslati poruku povjerenja. Osobito je čini ponosnom što su prvi hrvatski brend koji nosi CosmEthically Active certifikat. To je prvi i jedini certifikat koji preispituje kozmetički proizvod ne samo prema prirodnom podrijetlu sastojaka, već i prema koncentraciji kozmetički aktivnih sastojaka, sa znanstvenim dokazima koji stoje iza njih. Uz organsku proizvodnju učinkovitost proizvoda tako se drastično mijenja.

Svaki brend koji dolazi na tržište osim vrijednosti za kupca, mora pokazati i odgovornost te jasnu poslovnu aktivnost za očuvanje okoliša

"Svaka sirovina birana je ne samo po kriteriju prirodnosti nego i biorazgradivosti, tj. provjerili smo koriste li se u procesima metode koje rezultiraju nepovoljnim učincima na okoliš. Sve organske sirovine dolaze iz održivog uzgoja i fair trade trgovine, tako da doprinosimo tome da svatko bude adekvatno plaćen za posao koji radi, bilo gdje u svijetu. Naša ambalaža je staklo i papir, a čak je i ambalaža u kojoj dostavljamo proizvode na adresu kupca biorazgradiva. Sve sirovine su prihvatljive za vegane, vodili smo brigu i da sirovine dolaze od proizvođača koji vode brigu o kontroliranoj proizvodnji palminog ulja", govori Ivanka kod koje smo potražili ne samo skincare, nego i poslovne savjete.  

Zaokret u karijeri

Prvi korak o odluci pokretanja vlastitog posla čini se teškim i zastrašujućim, a ono što slijedi nakon odluke tek je put pun izazova. Ivanku je karijera u korporaciji poslovno oblikovala i usmjerila što je olakšalo nastanak brenda. Treba biti poslovno racionalan i odmjeriti rizike posla, savjetuje. Ističe da i pravi krug suradnika puno znači u svakom poslovnom pothvatu - ona je svoje pronašla u Fabula agenciji s kojima surađuje. 

image
Ivanka Ćosić Prižmić

"Korporativno iskustvo značajno mi je olakšalo tranziciju u privatno poduzetništvo i neizmjerno sam zahvalna na tom iskustvu. Poduzetništvo zna biti i snažna adrenalinska avantura, no treba biti poslovno racionalan i odmjeriti rizike posla i potom stvoriti sinergiju hrabrosti i ambicije s razumnim pristupom. Vjerujem da to na dugi rok može donijeti rezultat", govori Ivanka koja se tijekom izgradnje brenda susrela s izazovima, poput pronalaska podrške u Hrvatskoj za mali, nišni brend poput njezinog. Neke sirovine nije pronašla kod nas pa se okrenula partnerima u inozemstvu. 

A savjet koji bi dala svakome tko razmišlja o pokretanju svog posla u prvom redu je iskrenost prema samome sebi. 

"Rekla bih da prvo na list papira napiše zašto ide u pothvat. Budite iskreni prema sebi. Ta iskrenost bit će pokretač u teškim vremenima. Poduzetništvo znači puno rada, mnogo propusta, grešaka, propuštenih prilika ali i osobnog i profesionalnog rasta i razvoja. U svakom teškom trenutku se treba vratiti svome zašto", savjetuje. 

Svoj uspjeh zahvaljuje ambiciji, radu i fokusu na rezultat. Druga stvar je učenje, pa kaže da otkako je izašla iz fakulteta uči i razvija se, zadaje sebi izazove. Prije osnivanja brenda željela je naučiti sve o procesu razvoja formulacija prirodne kozmetike pa je završila akreditiranu školu Formula Botanica u Ujedinjenom Kraljevstvu i stekla nekoliko certifikata. Svaki svoj proizvod i njegov proces nastanka danas zna u dušu. 

image
Stoposto prirodni re.glow serum hero je proizvod iz kolekcije

"Imam naviku još od pripravničkih dana da svaki dan napravim reviziju doprinosa rezultatu. To je nešto što mi je usadio jedan od mojih prvih rukovoditelja i tu radnu etiku nosim i danas. Ako je doprinos izostao, treba imati hrabrosti sebi priznati da niste pametno iskoristili dan". Danas doista uživa u onome što radi i čemu doprinosi i ne doživljava posao kao obavezu, već kao poziv. 

Izaći iz sigurnosti dobro plaćenog korporativnog posla i odvažiti se na poduzetničku avanturu nije nimalo lako. Kao i kod svih ljudi koji su se na to odvažili, uvijek postoji točka preokreta. 

"Puno radim danas kao što sam radila i prije, tu bih rekla da se i nije ništa promijenilo. Nemam radno vrijeme tako da si mogu dopustiti jutro za sebe i svoju obitelj, ali uz osjećaj odgovornosti da svaki dan završim sve što sam planirala. Ponekad to znači raditi do kasnih noćnih sati ali s puno više zadovoljstva. Dobro je to što nemam osjećaj gubitka vremena na neproduktivne korporativne procese pa vrijeme i energiju usmjeravam samo na one aktivnosti koje doprinose realizaciji Matinata strategije.", kaže i napominje da svatko tko ulazi u poduzetništvo mora biti spreman na odgovornost za svoje poslovne odluke, što znači suočavanje i s ponekom lošom odlukom koje će donijeti.

Zeleni pristup kozmetici i načinu života

Bez ekološkog aspekta danas teško može opstati brend koji se tek pojavio na tržištu, a što je još važnije, planeta ne može opstati bez osviještenog djelovanja pojedinaca i industrije. Ivanka se slaže s tim i te vrijednosti sastavni su dio Matinate. 

"Svaki brend koji dolazi na tržište, osim vrijednosti za kupca, mora pokazati i odgovornost te jasnu poslovnu aktivnost za očuvanje okoliša. Tako ja vidim budućnost u bilo kojoj, pa i kozmetičkoj industriji. Matinata je mali nišni brend, ali želimo hrabro i odvažno stati na stranu Prirode. To smo utkali i u naziv brenda: mati (majka) + nata (natura, priroda). U ovom trenutku smo jedini na hrvatskom tržištu koji su se odlučili na ovakav model i nemamo konkurenciju".

image
Stoposto prirodni re.glow serum hero je proizvod iz kolekcije

Smatra da se danas traži pojednostavljenje, promišljenost, individualizacija, autentičnost i neutralan utjecaj na okoliš. To su promjene koje očekuje vidjeti i u kozmetičkoj industriji. Potrošači su svjesni da je njihova kuna zapravo glas za neku opciju, postaju svjesniji i kupnjom nekih proizvoda žele uložiti u održivost planeta, fair tradea, smanjenja otpada" - ističe. 

Za kraj, zanimalo nas je kako ona njeguje svoju kožu. Naravno, počinje i završava s Matinatom koja je prije tržišta morala zadovoljiti njezine visoke kriterije, nakon isprobavanja poznatih brendova organske kozmetike poput Tate Harper, May Lindstrom, Odacite, Votaryja, Kahina Giving Beauty...

"Kako imam suhu kožu uvijek u kremu za lice ukapam kap ili dvije re.glow uljnog seruma. To je proizvod koji čini veliku razliku i doista nemamo nikoga tko nije zavolio taj proizvod. Vodim veliku brigu o čišćenju lica. Divna koža počinje s ispravnim čišćenjem s re.start uljnim čistačem i osvježenjem s re.breezy mistom. Veliki sam zaljubljenik u ulja i njihovu kompleksnu kemiju. Volim i diskretan make-up. Zahvaljujući dobroj koži, već godinama ne koristim puder, no rumenilo i maskara su uvijek u mojoj kozmetičkoj torbici. Osjećam se dobro i zadovoljno u svojoj koži, što je i Matinatin zaštićeni slogan: Skin I feel best in.", govori nam Ivanka.