Pogled u budućnost

Dobro došli u novo beauty doba: pametni uređaji u svijetu ljepote

22. siječanj 2020.
Fotografije: IMAXtree; Getty Images
Ivana Vodogažec

Umjetna inteligencija osvaja svijet ljepote: pametni uređaji ‘propisuju‘ njegu, miksaju kozmetičke sastojke, a uskoro će biti u stanju i našminkati lice.

Rad sa zrcalom poznat je u popularnoj psihologiji kao metoda samospoznaje - stojeći pred ogledalom, osoba naglas izgovara pozitivne poruke, obraćajući se vlastitom "ja". Metodu je proslavila američka motivacijska spisateljica Louise L. Hay, koja je običavala govoriti da pozitivnim stavom možemo promijeniti svoju stvarnost. Tko zna što bi rekla za današnju virtualnu stvarnost te o zrcalima što dijele savjete ljudima. Jer takozvana pametna ogledala napredni su uređaji koji, zahvaljujući umjetnoj inteligenciji, prepoznaju svoje korisnike te im pomažu u njezi i šminkanju.

Pametno ogledalo

Detaljno analizira stanje kože već u desetak sekundi (teksturu, veličinu pora, podočnjake, pigmentacije, bore) i potom preporučuje odgovarajuću kozmetiku - to je moć pametnog ogledala, čija se površina pretvara u ekran. Uređaj "pamti" sve prikupljene podatke kako biste s vremenom mogli pratiti promjene u svojem izgledu. Provest će vas i kroz make-up tutorijale, a pritom možete slušati glazbu, doznati najnovije vijesti i vremensku prognozu, pročekirati društvene mreže... Osobito su praktični stolni modeli - HiMirror Slide nalik je laptopu, a ICON.AI Venus može se presložiti u lampu. Veći modeli, poput zidnoga HiMirrora, "asistiraju" i u tjelovježbi, planiranju zdravih obroka, odabiru odjevnih kombinacija...

Pametna ogledala tipični su predstavnici futurističkog trenda nazvanog phygital beauty (složenica engleskih izraza physical - fizičko, digital - digitalno i beauty - ljepota). U "figitalnom" više nema granica između tjelesnog i tehnološkog, nego se oni stapaju u novoj dimenziji. Taj fenomen opisuje se i kao "augmented human" (prošireno ljudsko), aludirajući na pojam "augmented reality" odnosno proširenu stvarnost - interaktivno iskustvo u kojemu se stvarni svijet "dograđuje" računalno stvorenim informacijama i podražajima.

Mikseri

Industrija ljepote toliko je prožeta high-techom da sve više proizvođača kozmetike lansira i uređaje za interakciju s njegujućim preparatima, a veliku pozornost na svjetskom sajmu potrošačke elektronike CES u Las Vegasu privukli su svojevrsni mikseri za "hiperpersonaliziranu" njegu. L'Orealov Perso pokreće umjetna inteligencija, koja iz spremnika unutar uređaja najprije bira sastojke - ovisno o stanju kože, kakvoći zraka, UV indeksu i drugim okolišnim čimbenicima - a potom od njih pripravlja kreme i serume, u dozama potrebnim za dnevnu i(li) noćnu njegu. Na isti način "miksa" tekući puder, ruž za usne... u bojama kakve god poželite. Persom se jednostavno upravlja mobilnom aplikacijom, a na tržištu ga možemo očekivati 2021.
Na sličan način funkcionira Duolab - rezultat suradnje L'Occitanea s proizvođačem kućanskih uređaja Rowenta - u koji se stavljaju kapsule nalik na Nespresso, samo što u njima nije kava nego njegujuće tvari. Uređaj također analizira kožu, prema tome kombinira baze i koncentrate i nakon 90 sekundi "isporuči" svježe pripravljenu kozmetiku bez konzervansa, gotovo sto posto prirodnu, u dozi za jednokratnu uporabu. To je, zapravo, termokozmetika jer se lagano zagrijava kako bi se uskladila s temperaturom kože i tako pospješila svoju djelotvornost.

Švicarski brend RÉDUIT iskazao se pak u kapsuliranju kozmetike za kosu. Koncentrati njegujućih tvari "upakirani" su u kapsule Hairpods, što se stavljaju u uređaj veličine dlana - RÉDUIT One. Taj se "pripravak" zatim uz pomoć magnetske i ultrazvučne tehnologije pretvara u maglicu, koja se raspršuje po kosi, a kažu da je takva njega deset puta učinkovitija od klasične.

image
Atmosphere Collar nosi se oko vrata, odakle raspršuje na lice atomiziranu kozmetiku u obliku maglice/ Pametno ogledalo HiMirror Slide asistira u tjelovježbi, planiranju zdravih obroka, odabiru odjevnih kombinacija...  / Uređaj Réduit One i kapsule sa sastojcima za njegu kose /  Printer O'2 u pola minute otisne željeni motiv na nokat

Raspršivači

Maglica je glavni adut i futurističkog uređaja Atmosphère Collar, što se nosi oko vrata - lagani high-tech ovratnik raspršuje atomiziranu kozmetiku u obliku maglice. Poveziv je s počivaljkom Atmosphère Chaise Longue, koja pročišćava zrak oko korisnika i raspršuje njegujuće tvari. Ovratnikom i počivaljkom upravlja se mobilnom aplikacijom, a zajedno omogućuju da budete okruženi "vlastitim mjehurićem u kojemu se lakše diše" - kako to opisuju njihovi tvorci, dizajnerski kolektiv Seymourpowell. Taj britanski tim proslavio se uređajem Élever, što na lice "printa" šminku, a kao predložak za željeni make-up može poslužiti i fotografija skinuta s interneta.

Printanje

Sve je popularnije i printanje noktiju uz pomoću mobilnih aplikacija, u čemu prednjače kreativci iz Južne Koreje i Kine. Printer O'2 Nails (dostupan je i na hrvatskom tržištu) u samo 35 sekundi na nokat može otisnuti željeni motiv ili fotografiju. Nail Pop (malo veći od mobitela) izrađuje pak naljepnice za nokte prema zadanom predlošku. Mnogima je zapeo za oko i printer Opté tvrtke P&G, koji skenira ten te svaku nepravilnost trenutačno prekriva mikrokapljicama vitaminskog seruma u boji kože.
Tehno trend blisko je povezan sa sveprisutnim eko trendom osviještene "konzumacije", kako bi se smanjio štetan utjecaj industrije ljepote na okoliš. Uređaji maksimalno pojednostavljuju njegu te koriste što prirodnije tvari u što manjim količinama. S druge strane, eko sastojci često se proizvode uz pomoć visoke tehnologije.

Sve je više poklonika "kružne ljepote" (circular beauty), prakse prema kojoj se ništa ne baca. Primjerice, poznati londonski brendovi The Body Shop i UpCircle aktivne komponente za neke svoje hit proizvode dobivaju iz ostataka mljevenja i kuhanja kave te iz namirnica što inače budu odbačene jer ne izgledaju savršeno, poput prezrelih banana ili starih mrkava.

Najveći igrači na tržištu ljepote - L'Oréal, Unilever, Henkel, P&G - tvrde da povećavaju udio prirodnih sastojaka u svojim proizvodima te da će "zazeleniti" i ambalažu. Prema svjetskim statistikama, kozmetička industrija godišnje proizvede više od 120 milijardi komada ambalaže, a većina toga završi u smeću. Stoga su se spomenute tvrtke obvezale da će se njihova ambalaža uskoro moći potpuno reciklirati ili čak kompostirati. Primjerice, L'Oréal je najavio da će do 2025. većinu plastike zamijeniti biljnim materijalom nalik papiru. Već su predstavljene bio boce i tube u kojima bi se sljedeće godine trebale pojaviti L'Oréalove marke La Roche-Posay i Kiehl's.