Moda nije ništa drugo nego cikličko ponavljanje trendova, a tako je i u parfumeriji: od šezdesetih godina, koje mnogi smatraju najuzbudljivijom dekadom 20. stoljeća, nekoliko puta smo "otkrivali" minice, umjetne trepavice, pixie frizure, čizme iznad koljena... a parfumeri u posljednje vrijeme oživljavaju i reinterpretiraju najpopularniji miris tog doba, miris seksualne revolucije!
Djeca cvijeća snatrila su o putovanju u Indiju u dimu pačuli-štapića, a ljubav su vodili u oblaku mošusnog mirisa – koji danas intrigira noseve brojnih niche brendova.
"Mošus ima iznimno puten, tjelesan miris, i zbog toga je bio popularan u vrijeme seksualne revolucije. Tada je najčešće bila riječ o kreacijama s uljem mošusa dobivenim iz sekreta žlijezde mošusnog jelena, a za kilogram tog sekreta trebalo je ubiti 130 do 150 tih plahih biljojeda. Hipiji su trošili toliko mošusa da je jelen ubrzo postao ugrožena vrsta, no tek početkom 90-ih je zakonom zabranjena upotreba animalnog ulja. U međuvremenu su razvijeni brojni biljni i sintetski spojevi koji oponašaju taj opojni miris", govori Borut Mihalić, vlasnik zagrebačke parfumerije Top, čiji se prvi susret s tom esencijom zbio početkom 80-ih, kad je na području bivše Jugoslavije bila popularna mošusna linija francuske tvrtke Sophie Nerval. Mnogi koji su tada koristili njihove parfeme Wild Love, Mystic Love, Indian Love... i danas se sjećaju njihova intenziteta.
Pravi mošus je ulje visoke gustoće i dugotrajnog mirisa, čija se samo jedna kapljica osjeti na maramici i nakon pedeset godina. Galaxolide, Andoxal, Nirvanolide, Celestolide, Helvetolide... sve su to sintetske molekule koje imitiraju originalni miris, također vrlo kvalitetne i vrlo krupne, no prema nekima od njih određeni postotak svjetske populacije je – anozmičan. Drugim riječima, postoje ljudi koji nisu u stanju osjetiti sintetski mošus. To se ne odnosi na abelmošus, galbanum ili korijen anđelike - biljne pripravke koji parfemu daju senzualnost.
Tijekom novije povijesti bilo je nekoliko kreacija koje bi mogle ući u "mošusnu antologiju", a među njima je Kiehl'sovo "ljubavno ulje” – Musk iz 1963. - kao i White Musk koji je 1981. kreirala i lansirala na britansko tržište Anita Roddick te njegovim strelovitim uspjehom skrenula pozornost na svoj tada još mali i nepoznat brend The Body Shop. Ona je svojom kompozicijom, u kojoj se osjećaju note ruže i irisa, prvi put predstavila mošus kao svjež i puderast parfem.
U ovom mileniju s mošusima i puderastim akordima često koketira Narciso Rodriguez, a Maurice Roucel u svojoj kreaciji Musc Ravageur (za Editions de Parfums Frederic Malle) okružio ga je toplim začinima, poput cimeta i klinčića. A što je s new age mošusima?
"Čisti su kao voda, mekani, jednostavni, a opet trajni", objašnjava Borut Mihalić, dodajući da bi se tako mogla opisati većina ovosezonskih kreacija, kao što je Musc Invisible brenda Juliette Has a Gun te Silver Musk, koji je Alessandro Gualtieri dizajnirao za Nasomatto. Holivudska zvijezda Naomi Watts je možda najpoznatija obožavateljica mošusa, a voli ga upravo zbog te jednostavnosti i osjećaja čistoće: ona već godinama koristi Kiehl'sov Original Musk Eau de Toilette jer s njim i nakon cijelog radnog dana ima osjećaj "kao da je upravo izašla iz tuš-kabine".