Psihologija mirisa

Svi žele mirisati isto: kako parfemi igraju važnu ulogu u stvaranju bliskosti

31. ožujak 2022.

Fotografija: IMAXtree

Manjak autentičnosti u odabiru parfema ne znači nužno da smo svi ‘copy-paste‘ jedni drugih. Na odluku utječe i naša potreba za prijateljstvom i pripadnošću: dijeliti ukus znači dijeliti i emociju.

Danas se trendovi grade i šire na društvenim mrežama. Kad se neki novi proizvod kvalitetnom kampanjom lansira na tržište, uz dobre algoritme i originalne marketinške odabire u stanju je šarmirati čitav kontinent, pa i svijet. Tako se ovih dana na TikToku i Instagramu učestalo govori o parfemima, ali ne bilo kojim. Luksuzni brendovi zaokupili su pažnju gledatelja i potrošača. Kao i za brojne druge fiksacije na Internetu, i za ovu se smatra da je posljedica pandemije, odnosno lockdowna. Osim što su ljudi prethodnih godina morali limitirati svoje izlaske i putovanja zbog čega su prikupili nešto novca, udaljili su se od društvenih evenata, zabava i kulturnih događanja. Udobnost je postala standard, a parfem se u tom kontekstu iskazao kao dobar način za zasjati i istaknuti se.

No ljudi se masovno ne odlučuju isticati već, naprotiv, uklopiti u masu. Najtraženiji i najpopularniji parfemi ovih dana su Portrait of a Lady by Frederic Malle, Neroli Portofino Toma Forda, Hibiscus Mahajad Maisona Crivellija i Delina by Parfums de Marly. Riječ je o skupocjenim poslasticama u vrijednosti od otprilike 1500 kn za 50 ml. Svojim specifičnim notama u ova se vremena nameću kao simboli luksuza, slobode, nadahnuća i - zajedništva.

Alice du Parcq, stručnjakinja za parfeme i arome ističe kako su nam upravo mirisi svojom umjetničkom energijom pomogli da se izvučemo iz stanja monotonije u koju su nas ubacili rad od kuće i višak slobodnog vremena. Nije to prvi put da se snaga parfema povezuje sa snagom emocije - mirisi su često interpretirani kao katalizatori sjećanja i katapulti u povišeno emocionalno stanje. Od Baudelairea preko Prousta do Süskinda, mnogi su autori i fikcionalni likovi baš u njima pronalazili obilate zalihe nadahnuća. Arome utječu na na to kako se osjećamo, kako percipiramo i kako razmišljamo, i to treba uzeti u obzir kada se analiziraju odabiri potrošača.

image

Hibiscus Mahajad by Maison Crivelli/Portrait of a Lady by Frederic Malle/Neroli Portofino by Tom Ford/Delina by Parfums de Marly

To što su neki parfemi visoko pozicionirani u potrošačkim krugovima dakako ima veze i sa statusom koji reprezentiraju i porukom koju šalju; u tom kontekstu, s elitističkim prizvukom, funkcioniraju slično kao i luksuzni satovi. Dobar parfem je većini ugodan, ali onaj tko se razumije u njih prepoznat će o kojem se točno radi i smjestiti onoga koji ga nosi u određenu 'klasnu' kategoriju. No zanimljivo je uočiti da su se high-class brendovi proširili i među masama. Taj je fenomen vjerojatno posljedica želje za nastupom, za stjecanjem samopouzdanja i nadoknađivanjem propuštenih prilika - za onime što nam se uskraćivalo za vrijeme pandemije, a djelomično se i još uvijek uskraćuje. 

No Alice du Parcq ima još jednu zanimljivu tezu: činjenica da mnogo ljudi poseže za istim mirisima možda je i ekspresija ljudske težnje za zajedništvom. Zabrana viđanja obitelji i prijatelja već neko vrijeme nije u tijeku, ali nekakav (više ili manje svjestan) strah od mogućih posljedica prisutan je, i djeluje kao sjena nad inače veselim i zabavnim događanjima. Ljudi se imaju potrebu povezati i putem zajedničkih interesa obnoviti osjećaj pripadnosti nekoj skupini, pri čemu i parfem igra značajnu ulogu. Du Parcqičinim riječima, nositi nešto što je popularno, univerzalno prihvaćeno i poželjno stvara neopterećujuću, radosnu vezu među ljudima: "U ova današnja vremena, 'neopterećujuće i radosno' je ono za čime svi žude. Postoji želja za ulaganjem u nešto što će nas međusobno približiti."

Dakle, prije nego što pomamu za luksuznim parfemima koja se proširila Instagramom i TikTokom osudimo kao pohlepnu i površnu, trebalo bi se zapitati: kako je i zašto došlo do nje? Kupujemo li svi isto jer smo nemaštoviti, dosadni i zatupljeni, želimo li biti dio mase jer smo nedovoljno originalni da bi se u njoj istaknuli, ili samo želimo vratiti ono što nam je spletom okolnosti bilo oduzeto, a kroz što smo navikli graditi svoj identitet? Mit o tome da se žene prijezirno pogledavaju ako obuku istu haljinu odavno je demantiran - isti miris, isti komad odjeće ili nakita češće je dobra prilika za instant prijateljstvo. 

Ren Zephyr, TikTok influencer poznatiji pod imenom "The Fragrance Nerd" (štreber za mirise), ide toliko daleko da na parfeme gleda kao na označitelje zajedništva. Njegova teorija nalaže sljedeće: s obzirom na to da ti osoba mora prići poprilično blizu da bi osjetila tvoj miris, aktualna opsesija parfemima signal je nostalgije prema vremenima kada nije bilo potrebe za distancom. Na taj se način evocira uspomena na prijateljstvo, bliskost i intimu. 

Parfem je više od pukog dodatka koji nanosimo na kožu da bismo lijepo mirisali. On je simbol naše prošlosti, energije, identiteta i emocije, izvor samopouzdanja i osjećaja vrijednosti. Njegovu kompleksnost objašnjava znanost, a njegovu važnost ističe umjetnost. Okidač je za ljubav i označitelj prijateljstva. Riječima spomenute Alice du Parcq, ima li boljeg načina za spiskati svoju plaću, nego počastiti se kvalitetnim, popularnim parfemom?