Zelene zamke

Zašto natpis ‘100% prirodno‘ i ‘organski‘ ne znači da je proizvod održiv?

01. svibanj 2021.
Fotografija: Unsplash
Ines Madunić
Ines Madunić

Nije lako probiti se kroz sva pravila i zamke održivosti u modnoj i beauty industriji.

Vjerojatno jedan od najvećih trendova u posljednjih nekoliko godina - a posebno u zadnjih godinu dana - u beauty industriji je prirodna kozmetika, nekad označena i kao "zelena" ili "čista". Pojavili su se neki novi, mali i neovisni brendovi koji su se upravo zahvaljujući ovim etiketama probili u mainstream, a neki čak i postali viralni, a sve velike, tradicionalne kompanije trude se držati korak pa izbacuju baš takve linije. Ekologija i zaštita okoliša jako su bitne teme generaciji Z, koji su i potencijalni potrošači koje svi žele imati na svojoj strani. No, svijet zelene i prirodne kozmetike nije tako jednostavan kako se čini. Postoji razlog zašto nije tako lako napraviti proizvode koji su održivi i koji funkcioniraju, a još k tome jeftini. 

Mnogi se, u nastojanju da smanje svoj negativan utjecaj na okoliš, okreću proizvodima i brendovima označenima sa "100% prirodno", no u tome bi se mogla kriti zamka. Naime, to ne znači da je taj proizvod održiv, odnosno da nema štetan utjecaj na prirodu, bilo tijekom proizvodnje, distribucije, korištenja ili njegova odlaganja. 

Tako neki "organski proizvod" može biti problematičniji od onog koji nije označen tako. Primjerice, iskorištavanje i osiromašivanje zemlje, korištenje velikih količina vode i uništavanje lokalnih polja i autohtonih vrsta da bi se uzgojile velike količine vanilije na Madagaskaru, kaktusa u Arizoni i Meksiku, tamjana u Somaliji te avokada u Meksiku i Peruu značajno šteti zemlji i okolišu. Sve su to sastojci koji se često koriste u kozmetičkoj industriji, a proizvodi koji ih sadrže označeni su kao "organski" i "100% prirodni". U njihovoj uzgoju često se koristi jeftina radna snaga čija se ljudska prava nerijetko nimalo ne poštuju, a raskrčivanje šuma da bi se stvorili uvjeti za masovnu proizvodnju ovih i sličnih sastojaka uništava njihovu mogućnost za obradom zemlje te negativno utječe na lokalnu floru i faunu. 

Mnogi imaju iracionalan strah od sastojaka stvorenih u laboratoriju. Taj je strah potpuno neutemeljen jer sintetički sastojci mogu biti jednako ili čak više funkcionalni od prirodnih te imati značajno manji štetan utjecaj na okoliš. Biotehnologija jako je napredovala pa se u laboratorijima velikih kompanija diljem svijeta razvijaju potpuno sigurne i održive alternative prirodnim sastojcima. Stručnjaci su tako uspjeli sintetički stvoriti jednake molekule kao i one koje nalazimo u prirodi, ali i još poboljšati kako bi bile stabilne te kako bismo mogli u potpunosti iskoristiti prednosti određenih sastojaka. 

Ako želite biti odgovoran potrošač, bitno je naučiti što više o načinu proizvodnje onoga što svakodnevno koristite te se informirati o poslovanju brenda. Ne morate mahnito bacati sve proizvode koji nisu 100 posto prirodni jer to je površinsko razmišljanje o bilo kojoj industriji. Ako vam je okoliš važan, treba gledati širu sliku i načine na koje možete smanjiti svoj štetan utjecaj, a u svemu tome informiranje je ključ.