Jedan od prvih CD-ova u mom životu bio je "...Baby One More Time" Britney Spears. Bila je 1999. i namolila sam tatu da ga kupi. Nemam pojma gdje je sad, nažalost, ali sjećam se pastelno ružičastog CD-a s plavim cvijetom koji je svirao na repeat u mom radiju. Britney je jedna od konstanti mog života, kao i mnogih iz moje generacije. Otkad znamo za sebe, ona je tu, izbacuje novu glazbu, nove spotove, nove turneje s novim imidžem. Bila je tu "...Baby One More Time", "Oops I Did It Again", "Slave 4U", "Toxic", "Piece Of Me", "Circus", "Work Bitch"... Sve genijalne stvari koje niste mogli propustiti i koje nisu samo još jedna pjesma na radiju. Citati poput: "It's Britney, Bitch" ili "Work Bitch" univerzalni su i koriste ih i ljudi koji nisu ni blizu njezini obožavatelji.
U posljednjih godinu-dvije priča se doduše samo o njezinom privatnom životu, odnosno o kontroverznom skrbništvu kojim ju je otac kontrolirao u potpunosti punih 13 godina. Sad kad je sud konačno dozvolio Britney da ima odvjetnika kojeg je izabrala te je maknuo oca iz skrbništva, Britney polako dočekuje svoju slobodu. Lako je fokusirati se na njezin privatni život jer je uvijek bio skandalozan - ili samo tako predstavljen - ali Britney je puno više od toga. Prava pop ikona koja zaslužuje ovacije za dva desetljeća karijere. Njezin društveni i pop kulturni značaj puno je veći nego što bi netko neupućen na prvi pogled mislio.
Za početak, jedna je od najuspješnijih pop umjetnica ikad. U 22 godine objavila je 9 albuma od kojih je njih šest bilo broj 1 na listi Billboard 200, a prodala je oko 150 milijuna albuma diljem svijeta. Njezin prvi singl "...Baby One More Time" časopis Rolling Stone proglasio je najboljim debi singlom u povijesti, a istoimeni album 15 je godina držao rekord za najbrže prodavani album izvođačice u SAD-u jer se u prvih tjedan dana prodao u više od 1,3 milijuna primjeraka.
O nastajanju albuma i kultne pjesme možete detaljnije saznati u Netflixovoj seriji "This Is Pop", u epizodi "Stockholm Syndrome". Producenti koji su ga radili s Dennizom Popom i Maxom Martinom pričaju o nevjerojatnoj profesionalnosti tada 17-godišnje Britney, karakteristika koju je zadržala kroz cijelu karijeru.
Britney je uvijek bila inovatorica i trendseterica, a njezin utjecaj na današnje pop umjetnice i općenito pop glazbu je ogroman. Kao uzor je ističu Miley Cyrus, Charlie XCX, Katy Perry, Demi Lovato i Olivia Rodrigo, a njezin se utjecaj može vidjeti u radu Lady Gage, Ariane Grande i Selene Gomez. Imala je hit za hitom godinama, svaki put pomičući granice i mijenjajući imidž, ali nekako ostajući dosljedna sebi; ostajući Britney.
Jedna je od prvih koja je u svoju glazbu uključila reference na svoj privatni život, strategija koju je Beyonce jako dobro shvatila i primijenila. Primjerice, "Piece Of Me" s albuma "Blackout" iz 2007. govori o medijskoj histeriji oko nje, i paparazzijima koji je konstantno prate, osuđivanju koje je svakodnevno doživljavala zbog svog izgleda, majčinstva, razvoda i privatnih odnosa. Bila je to notorna godina njezina psihičkog sloma koji je uslijedio ubrzo nakon objavljivanja albuma te je bilo svojevrsno upozorenje. U pjesmi je njezin glas izmijenjen, kao da je pomalo robotski, što su kritičari prepoznali kao značajan potez. Tom Ewing iz Pitchforka napisao je kako to "sugerira da je cijena slave brisanje identiteta".
Pjesma je i danas bolno aktualna, ne samo za Britney, nego i za mnoge pop umjetnice. Bili su tu i značajni spotovi, poput "I Wanna Go", u kojem se obračunava s novinarima, uz tekst pjesme: "Shame on me/To need release/Uncontrollably", još jednom pokazujući kako je svjesna toga da je svijet percipira kao "ludu", "van kontrole" - što je česta strategija kako bi se uspješne žene degradirale, a njihov utjecaj drastično umanjio - iako je ona samo normalna mlada žena koja ima potrebu tulumariti, zabavljati se, opustiti se bez osuđivanja drugih.
Važan dio njezine pop ostavštine su nastupi uživo. Produkcija i kreativnost na najvišoj su razini još od početaka, a svaki put kad bi nastupala na nekoj dodjeli nagrada taj je nastup bio zapamćen i ušao u pop kulturnu povijest. Sjetimo se samo izvedbe sa živom zmijom na MTV VMAs 2001. ili ljubljenja s Madonnom i Christinom Aguilerom na pozornici 2003. Čak je i njezina petogodišnja rezidencija u Las Vegasu probila sve rekorde i pobila uvjerenje da se radi o gigu koji je rezerviran za artiste koji su pred mirovinom.
U članku iz 2008., novinar Vanity Faira Matt Pressman nazvao je Britney Spears "najvažnijom kulturnom figurom u Americi, uz, možda, predsjednika Busha". Godinu ranije, biznis novinar Duff McDonald napisao je danas kultni članak "The Britney Economy" za Portfolio, u kojem je analizirao na koje sve načine Britney Spears pokreće američku ekonomiju i za koga sve zarađuje novac, odnosno tko sve profitira od njezine karijere, ali i privatnog života. Bili su tu ljudi u izdavačkoj kući i bookingu, koji prodaju i rade njezine albume i turneje, zatim paparazzi - jedna od najvećih agencija tada je podijelila informaciju kako Britney čini čak 30 posto njihovog cjelokupnog posla - mediji, točnije tabloidi, koji su imali 33 posto veću prodaju broja ako je Britney na naslovnici, a onda i njezin bivši muž Kevine Federline, kojem su klubovi plaćali 30.000 dolara samo da se pojavi na jednu večer. McDonald je procijenio kako je vrijednost "Britneyine ekonomije" između 110 i 120 milijuna dolara godišnje.
Britney je također jedan od simbola borbe za mentalno zdravlje, osobne autonomnosti i autentičnosti te protiv medijskog zlostavljanja. Naime, kroz cijele 00-e i 10-e, ona je bila jedna od medijski najpraćenijih osoba na svijetu. Tada tek 20-i-nešto-godišnjakinja, praktički bez ikakve podrške obitelji i bez bliskih prijatelja, prolazeći kroz rođenja djece tijekom kojih su je mediji prozivali zbog izgleda, a zatim i sposobnosti da se brine za njih, Britney je doživjela vrlo javni slom, a sve zato što se javnost nije mogla nagledati tog "spektakla". Kad bi išla u trgovinu, dizali su se helikopteri kako bi pratili svaki njezin korak. Kako je itko očekivao da će ostati mentalno dobro? To nikome nije ni bio cilj, na kraju, jer bilo je bitno prodati pjesmu, album, fotografiju, video - što gore stanje same Britney, to više novca.
Način na koji su nju mediji tretirali danas se spominje kao najgora praksa koja se više ne dozvoljava. Javnost reagira, ne samo na histerijsko praćenje osobe u stopu, nego i na prozivanje nečijeg izgleda. Britney je bila na psihički lošem mjestu, prolazila kroz razvod i borbu za skrbništvo nad svojom djecom, dok su diljem svijeta na naslovnicama izlazile njezine ne komplementirajuće fotografije s masnim natpisom: "LUDA JE" preko nje. Zatim su se svi kolektivno zgražali kad je završila na psihičkom liječenju. Nakon toga, objavila je jedan od najboljih albuma u karijeri, "Circus", koji je promovirala na svjetskoj turneji godinu kasnije. Njezina sposobnost da se izdigne od svojih privatnih problema i ostane na vrhu svjetskog popa dostojna je divljenja i dokazuje da odavno nije samo Pop princeza, nego prava Pop kraljica.