VIŠE OD OUTFITA DANA

Domaće modne influencerice iskreno o krizi i budućnosti njihova posla

31. ožujak 2020.
FOTOGRAFIJE: Matea Miljan Rafaj, Matea Frajsberger, Dora Predojević, Ana Bacinger

Kriza je za neke već počela, dok druge tek čeka, ali je neizbježna. Kako se s njome nose domaće fashion influencerice? Pitale smo Anu Bacinger, Mateu Frajsberger, Doru Predojević i Mateu Miljan je li postalo neprimjereno objavljivati outfite dana i kako se njihov posao mijenja iz dana u dan.

U vrijeme globalne krize, i to ne samo zdravstvene nego i ekonomske, u doba kad smo svi kod kuće i kupujemo samo ono što nam je zaista potrebno, postoji svijet u koji idemo kad nam treba nešto lijepo i ne previše ozbiljno. Taj se svijet zove Instagram i u njemu možemo pronaći najljepše ljude i stvari koje nam mogu brzo podići raspoloženje. 

Ali, i u tom svijetu postoje oni koji od njega zarađuju - influenceri koji žive od svog smisla za estetiku, a među njima najpoznatiji su oni koji se bave modom i beautyjem. Međutim, u ovom, kako smo napomenuli, dobu kad su neke stvari važnije od drugih, primjerice zdravlje i sigurnost, postoji li mjesto za modne influencerice?

Pričali smo s nekoliko njih da vidimo kako se nose s novonastalom situacijom u kojoj je modni utjecaj prilično ograničen te kako one vide budućnost Instagrama i svog posla. 

"Posao mi pati kao i velikoj većini građana u privatnom sektoru, no i dalje radim jer sam po struci novinar i evo upravo sam završila proljetni broj velikog magazina čija sam glavna urednica. Uz to sam i vanjski suradnik jednog portala, za koji na mjesečnoj bazi isporučujem određeni broj tema. Što se tiče poslova stiliziranja, isporučivanja fotografija za brojne klijente, vođenja društvenih mreža i samog influencanja - taj dio je privremeno stavljen na pauzu dok se situacija ne stabilizira", rekla nam je Ana Bacinger (@anabacinger), jedna od prvih domaćih modnih blogerica i influencerica. 

Blogerica Dora Predojević (@dorica505) kaže kako je u modno-influencerskoj branši "sve stalo" te da posao definitivno pati, ali ona pokušava održati pozitivan stav. 

"Koliko god zvučalo kao klišej, uza sve što se događa u svijetu i u Hrvatskoj se ne zabrinjavam previše. Mislim da ima toliko gorih stvari koje se događaju našim sugrađanima da se nekako trudim biti zahvalna što smo svi živi i zdravi. Mišljenja sam da posao kako ode, tako i dođe", kaže. 

To što netko ne objavljuje svakodnevno na društvenim mrežama crne statistike ne znači da ga situacija nije pogodila, ističe Dora Predojević

Matei Miljan Rafaj (@matea.miljan), koja je i vlasnica promidžbene agencije, posao još nije pretrpio nikakve posljedice, ali ih ona očekuje. 

"Marketing je najčešće prvi na meti rezanja troškova, naravno, sasvim očekivano, s obzirom na to da smo u krizu već polako zakoračili. Ipak, neki klijenti će ovo iskoristiti i napredovati u svom poslovanju, ali ključ će ipak biti u kupovnoj moći građana koja će biti smanjena", kaže Matea.

Ni Dora ni Matea nisu prestale objavljivati fotografije svojih odjevnih kombinacija; uglavnom se tu radi o #tb fotografijama s putovanja ili photo sessiona nastalih prije ograničenja kretanja. Tako, uostalom, radi većina njih. 

"Društvene mreže su jedan alat, ako mene pitate, prvenstveno za zabavu. Trenutno su vremena takva da je to jedno divno oruđe kojim možemo širiti važnije teme i poruke, što se i sama trudim. Ali nikako ne vidim ništa loše u objavljivanju 'trivijalnih' stvari poput odjevnih kombinacija i slično. Svima nam treba neka razbibriga u ovim crnim vremenima, i tu počinjem od sebe same. Mislim da je lijepo pronaći balans između ove dvije spomenute stvari, ali i da svi objavljujemo ono što nas veseli, nekome su to poruke društvu, motivirajući citati, nekome odjevne kombinacije, make-up, a nekome jednostavno ništa. I to je u redu. Ono od čega bih se ogradila je nekakav linč - ne smijemo zaboraviti da su društvene mreže ponajprije zabava, to što netko ne objavljuje svakodnevno crne statistike ne znači da ga situacija nije pogodila", ističe Dora Predojević.

Ona dodaje i da je sa svojim pratiteljima komunicirala neke aktualne informacije koje bi svima mogle biti korisne, ali nije se odrekla primarnih poruka koje je dosad objavljivala, a ni ne planira. 

"Kao i većina mojih kolega, u nedostatku boljeg izraza, naglašavala sam važnost poruka koje nam svakodnevno prenosi Stožer za krizne situacije, važnost ostanka kod kuće (ukoliko je to moguće, ovim putem pozdravljam sve koji vani rade za nas, cijenimo to), informirala ljude o ljudima kojima je potrebna pomoć, nažalost toliko ih je da nije dovoljno 24 sata u danu da ih se sve pobroji. Nekako se trudim biti dovoljno društveno angažirana, ali i ja sam samo čovjek koji se nosi sa situacijom na svoj način, tako da kad mi zatreba 'predah' okrenem se stvarima koje me inače vesele na društvenim mrežama, ponajprije modi", kaže Dora.

S njom se slaže i Matea Miljan Rafaj, čiji se sadržaj uglavnom sastoji od "mode, putovanja i iskrenog prikaza obične žene kroz fotografiju ili video". 

Većinu svojih strahova, problema ili panike dijelim sa svojim najbližima, a mali dio toga na društvenim mrežama, kaže Matea Miljan Rafaj

"Svojim opisima pokušavam se dotaknuti nekih aktualnih situacija ili problema, ali ne pokušavam zamarati, plašiti, a još manje igrati na empatiju. Naravno da to sve ovisi od osobe do osobe. Većinu svojih strahova, problema ili panike dijelim sa svojim najbližima, a mali dio toga na društvenim mrežama. 

Mislim da u ovom trenutku zaista nije potrebna dodatna panika od one koju imamo, kao ni dodatan strah od onoga koji je već u nama jer bi u protivnom u budućnosti mogli imati problem i sa psihološkim stanjem. Svi se nosimo s ovim, o tome čitamo na sve strane, tako da ne vidim problem u tome ako netko stavlja pozitivan sadržaj na društvene mreže i barem na pet sekundi nekome pomogne da zaboravi na situaciju u kojoj trenutno jesmo. To ne znači da ta osoba nije u strahu, ne brine ili nije doma. Tu smo da pomognemo, ne da odmognemo i pogoršamo", kaže Matea. 

Slično razmišlja i Ana Bacinger, koja svoj sadržaj nije puno mijenjala u posljednjih nekoliko tjedana. 

"Mislim da u ovoj situaciji svatko mora raditi ono što ga najviše veseli i ono za što smatra da zanima njegovu publiku. Moje pratiteljice i dalje žele modni i lifestyle sadržaj, a trenutno ih najviše zabavljaju moje IG Stories objave u kojima pokazujem kako izgledaju moji dani u samoizolaciji. Osobno smatram da ima dovoljno teških i potresnih tema na raznim portalima pa je IG i dalje neko mjesto na koje možemo pobjeći i barem na kratko zaboraviti na trenutnu situaciju", kaže Bacinger. Što se tiče njezinog bloga, tu je, ističe, tipična modna i lifestyle novinarka. 

Instagram je i dalje neko mjesto na koje možemo pobjeći i barem na kratko zaboraviti na trenutnu situaciju, kaže Ana Bacinger

"Na blogu Little Fashion Paradise objavljujem zanimljive intervjue, modne kombinacije, upoznajem publiku s malim, masi nepoznatim brendovima, dajem stilističke savjete, pronalazim genijalne interijere i umjetnike koji oduševljavaju svojim radovima... Kod mene će sve ostati kako je i bilo, osim što se u narednih mjesec-dva neću fotkati na ulicama grada, nego u prirodi ili u svoja četiri zida", naglašava Ana Bacinger. 

Iako priznaje da su neke suradnje otkazane ili samo odgođene, Matea Frajsberger (@click4chic) kaže kako joj se nije puno toga promijenilo u dnevnoj rutini. 

"Nama koji kreiramo kreativni sadržaj na društvenim mrežama situacija je specifična jer mi uvijek imamo posla, bez obzira na to jesmo li plaćeni ili nismo. Mislim da će ovo proći i da je na svakome od nas da nastavimo stavljati sadržaj te da ostanemo vjerodostojni, tako da možemo nastaviti raditi kad sve ovo prođe", maže Matea, koja je krenula kao modna blogerica, ali i prije ove krize počela se baviti društveno angažiranim temama. 

"Prošle godine imala sam YouTube serijal koji se zvao 'Mala promjena čini veliku razliku', u kojem sam se bavila temama kao što su zaštita životinja, industrija odjeće i recikliranje, okoliša, cyber bullyinga... Sve su to stvari s kojima se susrećemo svaki dan, a htjela sam svaku od njih istražiti i dati svoj dojam o njoj te savjete kako možemo utjecati da se to promijeni Mislim da možemo puno napraviti uz male akcije, a planiram raditi to i dalje jer mi je to jako važno. Uvijek sam bila jako vokalna i politički aktivna. Možda nekad nije vrijeme ni mjesto za to, ali kad već imam ovakvu platformu, mislim da je važno reći što mislim i potaknuti ljude na akciju", kaže Matea.

Nije prestala objavljivati svoje modne kombinacije, ali kaže kako joj to više nije toliko važno jer se fokusira na neke druge stvari. Iskreno kaže kako su svi pomalo zbunjeni oko toga što sad objavljivati, a što ne. 

Ljudi će uvijek naći nešto što im ne valja - ako objavljuješ samo odjeću, upiru prstom u tebe, ako objavljuješ nešto o koronavirusu, onda glumiš žrtvu, napominje Matea Frajsberger

"Ne znam što bi sad bilo primjereno. Svatko od nas ima neku temu kojom se bavi i stil kojim prezentira sadržaj. Svatko bi trebao za sebe procijeniti što je najbolje. Vidjela sam u posljednje vrijeme da ljudi upiru prstom pa govore: 'Gle, ova samo stavlja haljine, a vani je kriza.' A ako staviš nešto u vezi koronavirusa ili potresa onda ti kažu da si naporan, jadan i da glumiš žrtvu. Ljudi će uvijek naći nešto što im ne valja, a na nama je da pronađemo neku sredinu. Mislim da svatko od nas može uklopiti bilo kakav sadržaj na svoju platformu. Također, vjerujem da bi se svi trebali više aktivirati oko humanitarnih i angažiranih tema jer nam je to obaveza  bez obzira na ovu situaciju", zaključuje Matea Frajsberger.  

Dora Predojević ističe da, unatoč svemu, vjeruje da njihov posao ima budućnost, i to svijetlu. 

"Oni koji vole modu uvijek će voljeti modu, pa makar to bilo samo u karanteni. Ono što definitivno mislim da se promijenilo je svijest ljudi o svijetu oko sebe, važnosti nematerijalnih stvari, samim time mislim da su ove sekundarne stvari pale u drugi plan. Nadam se da će to pomoći smanjiti konzumerizam u svijetu, budući da su ljudi shvatili da nema potrebe za kupovanjem bespotrebnih stvari, a svi se s tim borimo. Nadam se da vrijeme modnog influencanja nije gotovo jer i ja sam, na kraju krajeva, netko tko voli biti inspiriran i sama tražim inspiraciju, tako da se nadam najboljem", zaključuje Dora. 
Najboljem se nada i Matea Miljan. 

"Ne mislim da je vrijeme modnog influencanja gotovo nego da će možda doći do nekih promjena u formatu i to možda na bolje. Možda će se zanemariti neka savršenstva ili lažni svijet i možda će ljudi konačno više biti ljudi. Ali samo možda", dodaje Matea.  
Njezina imenjakinja Matea Frajsberger također misli da nije sve gotovo, ali promjena će biti. 

"Moda će uvijek biti prisutna, oblačili ljudi vreće od krumpira na sebe ili neke skupe brendove. Osobno sa se malo zasitila modnih kombinacija, ne samo kod sebe nego i kod drugih, ali sve ovisi u kojim si godinama, što ti je važno u životu i koji su ti prioriteti. Sukladno tome, takav ćeš i sadržaj stavljati. Ne vjerujem da je modno influencanje gotovo, ali sigurno će se ljudi početi baviti nekim stvarima o kojima dosad nisu ni razmišljali. Mislim i da je tužno da se sve ovo moralo dogoditi da si ljudi poslože prioritete", zaključuje Click4Chic. 

Da nikako nije došao kraj smatra i Ana Bacinger. 

"Ako je gotovo vrijeme modnog influencanja  - gotovo je vrijeme cijele modne industrije, vrijeme tiska i vrijeme portala. Sve zapravo ovisi o marketinškim budžetima, koliko će biti manji i kako će biti usmjereni. Uvjerena sam da će se smanjiti jer će nastupiti velika kriza, no oglašavanja je uvijek bilo i uvijek će ga biti. Osobno mislim da će pametni brendovi i dalje nastaviti suradnje s influencerima jer imaju mjerljive rezultate da te kampanje funkcioniraju", kaže Ana.