Deset u pola

Film nakon kojeg ti se voli, i jedu ćevapi

23. studeni 2021.

Fotografije: Press 

Oskarovac Danis Tanović pripremio je "feel good" film kao odgovor na izazovno pandemijsko vrijeme u kojemu smo zatočeni.

Film oskarovca Danisa Tanovića “Pola u deset” naizgled se bavi pitanjem – postoji li odgovor na to vječno pitanje  - čiji su ćevapi najbolji, u Sarajevu. Puno će stanovnika tog grada imati svoj jasan izbor, ali gotovo sigurno – nema točnog odgovora. Na drugi pogled, možda je to zapravo priča o društvu koje je na izmaku (ili optimistično gledajući – u nastajanju?), posveta sarajevskoj raji, sarajevskom humoru, energiji, navezanosti na taj grad koji kroz povijest biva svako malo - nepošteno ranjen. Priča je to o ljubavi, čistoći, miru, lojalnosti – i u najpolitički obojenom smislu, drugarstvu – odnosno, onom najboljem u njemu, solidarnosti!

Zašto kažem “društvo u nastajanju” – jer je priča razriješena svih nataloženih trauma, identiteta i čemera koji se često tematiziraju i stavljaju u fokus, da ne kažem instrumentaliziraju u regionalnom filmu. Prikazani su kroz par skečeva i viceva (da se ne zaboravi mjesto radnje: izmučena tranzicijska zemlja Bosna i Hercegovina u pandemijskom vremenu). Naime da, radnja filma se događa u pandemijom pogođenom Sarajevu i prati dvojicu sarajevskih ćevabdžija, prijatelja i antipoda koji se sukobljavaju oko kvalitete ćevapa u njihovim radnjama, zapravo preispitujući životne odluke dok prihvaćaju nužne životne promjene. Sve je začinjeno provjerenim (na mahove i očekivanim) sarajevskim humorom na koji publika (skoro pa nužno!) izvrsno reagira. Igralačka nonšalantnost i šarm glavnih glumaca – Branka Đurića i Izudina Bajrovića je naprosto impresivna. Đurić igra ambicioznog s “mikrodozama” opasnog ćevabdžiju koji živi izvan granica svojih mogućnosti te je sklon raznim malverzacijama i krivim odlukama, dok Bajrović igra skromnog, poštenog, radišnog i ne previše optimističnog ćevabdžiju koji je posvećen sreći svoje kćeri nakon što su ostali bez supruge/majke. Igra oca kakvog poželite imati, ako već niste sretnik takvog svjedočanstva.

image

Izudin Bajrović i Branko Đurić igraju glavne uloge u ovoj komediji

Njih dvojicu veže prijateljstvo i upućenost jednog na drugog što je također u najdoslovnijem političkom i psihoanalitičkom čitanju – romantično. Veže ih i drugi plan njihova plodonosna prijateljstva: ljubavna veza njihove djece koji dvoje oko svog odlaska iz BIH. S obzirom na to da nije pošteno pokvariti užitak gledanja – stat ću ovdje s prepričavanjem filma i iz srca ga preporučiti. Unatoč mogućim zamjerkama da je potencijalno sterilna komedija, lišena “pravo” prljavog jezika, ljubavnih scena (stvarno su mogle zažariti određene dijelove filmske priče!) – ona nije nimalo politički nesvjesna (kako se za komedije regije voli vjerovati) – naime, Tanović s izvrsnim mladim scenaristom Nikolom Kuprešaninom gradi jednu sretnu utopiju za ovu kontaminiranu regiju, ali i ostatak pandemijskog svijeta koji je pun gorčine, straha, raznih sumnji, paranoja. Lijepa, topla ljudska priča fin je "antibiotik" koji samo umjetnost može ponuditi u ovom (svjetskom) trenutku. Postignuta je i reprezentirana gotovo pa nevina nježnost i dobroćudnost naših prijateljskih susjeda – ono lijepo, toplo Sarajevo u kojemu se kao nigdje na svijetu možemo osjećati kao doma, uz naš dom, gdje god on pak na ovom svijetu bio. Ako ga imamo.

image

Branko Đurić i Kerim Čutuna igraju oca i sina koji vode "suparničku" ćevabdžinicu

Paralelni (cameo) ukras ovog homagea Sarajevu su pjesme Kemala Montena i Dine Merlina, između ostalih, ali i pojava Halida Bešlića. Još jedan detalj koji nije zanemariv: “svađu” među glavnim protagonistima zakuha poznata zagrebačka vlogerica koju predano igra zagrebačka glumica Anja Matković, a iz Hrvatske je s dirljivo humorističnim likom prati iznimni Goran Navojec. Film je inače otvorio ovogodišnji 27. Sarajevo Film Festival, a prije Zagreb Film Festivala prikazan je i na festivalima u Turskoj u Istanbulu - Bosphorus Film Festival i u Dohi u Kataru na Ajyal Film Festivalu. U naša kina dolazi 2. prosinca.