gg fenomen

GOOP ili koliko zaista košta uspjeh

30. travanj 2024.

Fotografija: Getty Images

U listopadu sada već davne 2008. Gwyneth Paltrow, američka glumica s Oscarom u vitrini, sjedila je za stolom u kuhinji svoje londonske kuće i pisala prvi wellness newsletter. Pod misterioznim nazivom Goop svaki je tjedan minimalistički i sažeto dizajnirani bilten prikazivao njene iskrene, osobne preporuke... od najboljeg refleksologa na Nothing Hillu do omiljenog recepta za kolač od banane.

Petnaest godina kasnije Goop je izrastao u korporaciju, potpuno razvijen brend, način života koji vrijedi više od dvjesto milijuna funti. Međutim, osim tradicionalnih mjesečnih preporuka u formi newslettera, tu su još i kolekcija odjeće, kozmetika, predmeti za interijere, podcast, dvije emisije na Netflixu, pa čak i godišnji wellness samit koji postaje toliko popularan da se ulaznica ne može nabaviti ni u pretprodaji.

Neinformiranom promatraču može se učiniti kako se Gwynethin uspjeh desio bez trunke napora i kako glumica ne radi ništa posebno osim što sjedi kod kuće i smišlja čudne proizvode koji se prodaju po još čudnijim cijenama. Međutim, stvari stoje sasvim drugačije. I kao što to obično biva, za ispisivanje više od šest nula na bankovnom računu potrebno je mnogo muke, upornosti i discipline. Ali i jasna vizija od koje se ne odustaje.

image

Gwyneth Paltrow 

Fotografija: Balkis Press/ABACA/Shutterstock

Sigurno je da nitko nije ravnodušan prema platformi Goop. Što god mislili o Gwyneth Paltrow, mišljenje sigurno imate. Možda biste se voljeli mijenjati s njom, ili mislite da je budala koja vas samo želi prevariti i uzeti vam novac... Možda vas je živcira kad u svojoj kolumni promiče detoksikaciju organizma, ali i uživanje u cigareti subotom navečer... Možda ste ostali užasnuti njenim Netflix serijalom "The Goop Lab", koji se bavio psihodeličnim gljivama, vježbama disanja, ledenim kupkama i svime onime što možemo napraviti da zaustavimo starenje... Možda ste ipak ostali pomalo zaintrigirani pričom o vidovnjacima koji razgovaraju s mrtvima... Ali ono što je najvažnije - sigurno vas je zanimalo vidjeti o čemu se tu zapravo radi... Jer na kraju krajeva, skretanje pažnje uvijek pobjeđuje.

Platforma Goop je uspješna jer intimno poznaje svoju ciljanu publiku, onu s visokim primanjima, uglavnom žene, zainteresirane za wellness i brigu o sebi. Goop, koji zvuči poput dobronamjerne prijateljice, točno zna kako i kada njena klijentica kupuje, njene potrebe i što je zanima prije nego što to ona sama shvati. I tako stvara sadržaj, od nenametljivog pop-up prozora na web stranici koji traži vašu e-mail adresu, pa sve do recepata.

Platforma Goop je uspješna jer intimno poznaje svoju ciljanu publiku, onu s visokim primanjima, uglavnom žene, zainteresirane za wellness i brigu o sebi

Povezujući se intimno sa svojom ciljnom skupinom, Goop je među prvima prepoznao trend suradnje s influencerima oko prodaje proizvoda. Okrenuli su se "stvarnim" ženama koje inspiriraju. Priče često sadrže uvide u jutarnju rutinu direktno iz kupaonica ili kuhinja uspješnih poslovnih žena, koje isključivo koriste niz proizvoda dostupnih upravo preko goop.com platforme.

Za ad hoc promocije u posebno kreiranim YouTube videima ili iskustvenim člancima koriste svoje zaposlenike. Tako kupce doslovno stavljaju na raskršće povezanosti i inspiracije, gdje prodajna poruka stiže direktno na kućni prag, stvarajući dojam kako te ljude osobno poznaju te se s njima, u želji da žive baš kao goopovci, lako povezuju. I ono što je najbitnije, nitko ne pita koliko to košta.

Od mnogih Goopovih skandala koji su se desili tijekom svih ovih godina, veliki fijasko iz 2017. je možda najpoznatiji. Te je godine brend počeo prodavati "jaje" od žada za 66 američkih dolara za koje je tvrdio da kada se ubaci u vaginu može poboljšati štošta, od orgazma i hormonalne neravnoteže do "čiste ženske energije". Ginekolozi su ekspresno reagirali kako bi upozorili žene diljem svijeta da bi to moglo biti opasno - a Goop je zbog svojih prodajnih apela kažnjen sa 145.000 američkih dolara.

Još su se 2015. godine ginekolozi suprotstavili tvrdnjama članka na Goopu da parenje vagine, poznatije kao "V-Steams", može donijeti boljitak ili balansirati ženske hormone. Portal LiveScience objavio je esej o tome kako ne postoje naučni dokazi koji podržavaju vaginalno parenje kao proceduru čišćenja, a osim toga nosi rizik od opekotina drugog stupnja.

Već je sljedeće godine Goop ponovno došao u fokus javnosti jer su počeli reklamirati skupe "ljekovite naljepnice" koje su navodno napravljene od istog materijala koji NASA koristi za izradu svemirskih odijela. Nepotrebno je reći da ih je NASA ekspresno demantirala, što je rezultiralo povlačenjem ponude iz njihovog online shopa.

Sama Gwyneth je 2016. godine u intervjuu za New York Times spomenula osobna iskustva s apiterapijom, odnosno "terapijom pčelinjim otrovom", nakon čega je na svojoj platformi nastavila propagirati benefite takvih tretmana. Iako je tvrdila da su joj ubodi pčela pomogli da "potpuno" eliminira staru povredu, većina priča o blagotvornim učincima apiterapije je na razini vica. Jedna je praktikantica umrla 2018. godine nakon dvogodišnjeg redovitog podvrgavanja ovim tretmanima.

image

Jedan od najskandaloznijih artikala koji je platforma promovirala i prodavala je dildo od 24-karatnog zlata 

Svojedobno je Paltrow objavila Goopov bilten na temu seksa u kojem preporučuje "ne baš osnovne seks igračke". Ono što je zaprepastilo čak i najvjernije pratitelje koncepta Goop bila je činjenica da se na njenoj listi seksualnih pomagala našla igračka brenda Lelo od 24-karatnog zlata s cijenom od 15.000 američkih dolara. OK, Goop je poznat po nerealnim cijenama, ali ova je epizoda ostavila dojam kao da su otišli stvarno predaleko. I kao šlag na torti Goopovog ekscentriciteta desio se skandal vezan uz svijeću bizarnog imena "This Smells Like My Vagina" (Ovo miriše poput moje vagine), koja je iste sekunde nakon što je objavljena na portalu postala viralna.

Možda vam se čini kako je baš smiješno u svom domu upaliti nešto takvog imena što ste platili 75 američkih dolara, ali ta je svijeća za samo tjedan dana stekla status sold out artikla.