Garderoba Concept Store je ultrasuperkul concept store u Martićevoj, najstajliš ulici metropole, koja je proglašena distriktom promišljenog dizajna. Upravo ponajbolji skandinavski dizajn možete pronaći na broju 17, na kojem taj concept store posluje već pet godina. U Garderobi su izuzetno zadovoljni svojim poslovanjem, ali i ulogom koju su pomno gradili na našoj modnoj i kulturno-lifestyle sceni. A estetski reljef grada, promišljeno je i zauvijek promijenila upravo ona – Ana Ivančić, žena koja se strastveno i predano bavi ovim dućanom. Bivša visokopozicionirana korporativna menadžerica odlučila je poći putem svoga srca, a ono joj je govorilo da treba raditi isključivo ono što je čini sretnom. I nije pogriješila u odluci. Njezin se poslovni plan pokazao punim pogotkom.
Volio bih da napravimo kratak pregled pet godina Garderobe. Kako biste se osvrnuli na ovo razdoblje?
- S obzirom na intenzitet svega što sam prošla otkako sam napravila drastičan zaokret u karijeri i odlučila otvoriti prvi Garderoba Concept Store, ne mogu vjerovati da je od tada prošlo samo pet godina. Puno sam toga naučila i još uvijek učim. U svom sam životu stvorila jedan potpuno novi krug ljudi, koji mi je otvorio i neke nove teme i u kojem sam stekla lijepa prijateljstva. Gotovo mi se čini da sam u korporativnom svijetu bila u nekom drugom, davnom životu i da danas živim jednu slobodu koju prije nisam imala. Bavim se lijepim stvarima, koje me oduševljavaju i inspiriraju i okružena sam krasnim ljudima koje susrećem u Garderobi i oko nje. Ponosna sam na tih pet godina, jer imam osjećaj da se ostvaruje moj san i vizija Garderobe kao jednog mjesta susreta i druženja, svojevrsne modne platforme koja i sama postupno postaje brend za sebe.
Redefinirali ste zagrebačke modne prilike i ponudili dostupan "ukus" našim sugrađankama. Što biste rekli da su bili najveći izazovi pothvata?
- Mislim da je najveći izazov bio doprijeti do potencijalnih budućih klijentica Garderoba Concept Storea, za koje sam prije pet godina tek vjerovala da postoje. Osim toga, lokacija na kojoj sam odlučila otvoriti Garderobu isto tako nije bila na frekventnom mjestu u okruženju brojnih trgovina, tako da je privlačenje kupaca zahtijevalo i više vremena i truda. Koncept za koji sam se odlučila, odabirom u Hrvatskoj mahom anonimnih brendova, kao i lokacija koju sam odabrala za Garderobu, značila je postupan i svakako duži put. Međutim, i danas bih se odlučila za isto, jer mislim da su dugoročno naši koncept i izdvojenost doveli do toga da smo se dodatno istaknuli i da k nama kupci dolaze ciljano. Najvažnije je što smo tijekom vremena ostali autentični i što od samog početka "furamo svoj film", bez obzira na udarce sa strane ili neke komercijalne izazove. To nam je pomoglo da održimo ekskluzivan odnos s brendovima koje nudimo i lojalnost naših kupaca koji nam vjeruju.
Što vam se čini da vaše klijentice žele? Kako stječu povjerenje spram nepoznatih im dizajnera?
- Već na samom početku vjerovala sam da u Hrvatskoj postoji jedna "niša", jedna grupa klijentica kojima nedostaje oaza mirne kupnje u ugodnoj atmosferi u kojoj uz ponudu "drugačije" odjeće dominiraju raskošne kabine koje zovu na opuštanje i isprobavanje i čije prodajno osoblje daje sve od sebe da ugodi kupcu i pronađe odgovarajući komad koji će ga/je razveseliti. Koncept Garderobe zapravo je satkan od svih pozitivnih iskustava koje sam tijekom dugog niza godina stjecala po svjetskim metropolama i podsvjesno pomno pohranjivala u svoju bazu podataka, tada bez planova otvaranja nečeg sličnog u Zagrebu. Kada su se ti planovi pojavili i kad sam pronašla odgovarajući prostor u zagrebačkoj Martićevoj ulici, točno sam znala što želim ponuditi. Zadala sam brief svojim arhitektima s elementima koje Garderoba po meni mora imati, a samu ponudu i odabir modnih brendova kreirala sam prema vlastitim estetskim preferencijama, za koje sam opet vjerovala da će naići na interes kritične mase kupaca. Upravo u dovođenju nečeg novog, što je većem broju zagrebačke klijentele relativno nepoznato, vidjela sam priliku, ali i rizik. Naime, kad smo krajem travnja 2017. otvorili vrata Garderoba Concept Storea, nisam mogla znati hoće li itko osim mojih bliskih prijateljica uopće doći na našu adresu. Bio je to postupan proces u kojem je znalo biti dana da gotovo nitko nije otvorio vrata. Međutim, protekom vremena počeli smo pridobivati klijentice, i već smo prve godine poslovali s dobiti. Danas mogu reći da znamo što naše klijentice žele, kao što i one znaju da će u Garderobi gotovo uvijek pronaći nešto za sebe što će ih razveseliti i popuniti im garderobu. Velikoj većini naših klijentica samo ime brendova koje prodajemo u Garderobi nije toliko važno, jer su do danas stekle povjerenje da cijela naša ponuda udovoljava njihovim kriterijima dizajna, kvalitete i odgovarajuće cijene.
Koji su kriteriji vaših dizajnerskih selekcija koje nudite u svojem storeu?
- Osnovni kriterij, osim našeg isključivog fokusa na skandinavsku modnu scenu, iz kojeg proizlazi svaka dublja analiza potencijalnog brenda za Garderoba Concept Store, jest moja osobna estetika: sviđa li mi se ponuda brenda ili ne. Osim toga, protekom vremena, kako je naša ponuda brendova počela rasti, važan je kriterij postalo i to donosi li neki potencijalni novi brend stvarno nešto novo u Garderobinu ponudu i hoće li se uspjeti istaknuti nekom svojom osobnošću u odnosu na već postojeće kolekcije. Tijekom ovih naših prvih pet godina u Garderobi su opstali upravo oni brendovi koje je tržište prepoznalo i prihvatilo, dok smo neke s vremenom prestali naručivati, jer nisu izazvali željenu reakciju kod kupaca ili nisu opstali kvalitetom koju su nudili. Ponuda Garderobe za mene je jedan živi organizam koji se razvija iz kolekcije u kolekciju, dok osluškujemo potrebe i reakcije svojih kupaca i nastojimo privući nove. Neprestano istražujem ponudu modnih brendova skandinavskih odnosno nordijskih zemalja te dizajnere nakita iz tog podneblja, i tako širim našu ponudu. To je moja strast, koju sam prije pet godina usmjerila u, danas mogu reći, uspješan posao koji me u potpunosti ispunjava.
Kako danas gledate na svoju poslovnu tranziciju iz svijeta financija u vlasnicu concept storea? Što je to sve što niste ni mogli zamisliti da vas čeka, a što vam se čini da ste poslovno dobro procijenili?
- S obzirom na to da sam svoju strast za modom, nakitom i svim onim što taj svijet prati pretvorila u posao, ta je tranzicija bila dosta brza i "bezbolna". Osim toga, tijekom svog "prošlog života" gotovo sam uvijek pokretala neke nove poslove, osnivala neka nova društva, ali sve za nekog drugog. Ta mi je činjenica pružala povjerenje u vlastite mogućnosti kretanja od nule, uz naravno ogromnu temeljnu razliku što danas sve radim s vlastitim financijskim sredstvima i nemam iza sebe nekog snažnog dioničara koji će priskočiti ako to u nekom trenutku bude potrebno. Sva moja iskustva iz prethodnih poslova, koja sam stjecala radom i raznim formalnim edukacijama poput EMBA programa koji sam završila, puno su mi pomogla u postavljanju moje firme i njezina poslovanja na zdrave i održive temelje. Pokazalo se da sam dobro procijenila da će Garderoba Concept Store popuniti prazninu koja je u tom segmentu ponude postojala te da za takvom odjećom, nakitom i modnim dodacima kod nas postoji potražnja. Ono što nisam mogla, kao ni velika većina poslovnog svijeta, predvidjeti, bila je kriza izazvana globalnom pandemijom koja nas je "izbacila iz cipela". Ponosna sam i zahvalna što Garderoba pripada onoj grupi poslovnih subjekata koji su tu krizu preživjeli i danas uspješno plove dalje.
Kako ste se odlučili na tako velik zaokret u karijeri? Kako se u tom procesu riješiti strahova, prvenstveno od neuspjeha?
- Nakon što sam tijekom svog korporativnog života nekoliko puta mijenjala posao, što je vjerujem povoljno utjecalo na razvoj moje karijere, ovaj zadnji značajan zaokret sazrio je nakon odluke francuskog dioničara BNP Paribas o prodaji društva kojem sam jedanaest godina bila na čelu, ali i zasićenja koje sam počela osjećati nakon 25 godina rada u korporacijama. Jednostavno sam intuitivno osjetila da za mene u tom dijelu više ne postoje izazovi koji bi zadovoljili moju potrebu za kreativnošću i stvaranjem nečeg novog. Svaki izlazak iz zone komfora izaziva neku dozu straha i zahtijeva hrabrost, jer zona komfora pruža onaj osjećaj sigurnosti i ugode. Međutim, duboko vjerujem da se osobni rast i "ono nešto bolje" u pravilu nalazi izvan nje. Mislim da poduzetništvo u sebi pretpostavlja izlazak iz te zone, što omogućuje kvalitativni pomak, ali predstavlja i rizik. Strah je emocija koju svaki poduzetnik jednostavno mora znati prevladati i treba hrabro prihvatiti mogućnost pogreške. To nije jednostavno, ali osobno vjerujem da sreća prati upravo nas hrabre.
Koje ste poslovne poučke morali iznova savladati, a koji su se opovrgnuli u ovom prijelazu?
- Kao dugogodišnja predsjednica uprava bila sam okružena velikim brojem suradnika na koje sam svakodnevno delegirala radne zadatke, tako da su meni ostajali oni najsloženiji, kao i donošenje konačnih i "teških" odluka koje su imale utjecaj na ukupno poslovanje društava koje sam vodila. Kao privatna poduzetnica koja je krenula "od nule", ponovno sam morala ući u ulogu "one man banda", u kojoj baš sve trebaš odraditi sam. Od nabavke uredskog materijala, dogovaranja raznih majstora, pregovora s dobavljačima, pronalaska raznih izvođača do selekcije zaposlenika, odabira kolekcija i još bezbroj toga. Isto sam tako demistificirala neke stvari kojima sam pristupala s pitanjem: "Hoću li ja to moći odraditi sama?" – kao što je, na primjer, bio prvi buying u Kopenhagenu. Ako ste spremni učiti, pitati i ako za neki posao jednostavno imate smisla, s vremenom će sve postati poznato i intuitivno. Nakon što naučite osnovne pojmove i terminologiju s kojima se prije jednostavno niste susretali jer ste radili nešto potpuno drugačije, ostalo ide glatko. Kao i u svakom poslu, i u ovom – modnom – vrijedi onaj osnovni princip: sebi i drugima priznati da nešto ne znate, pitati i tako učiti.
Što biste rekli da je funkcionalna "filozofija" vašeg poslovanja?
- Zbog velike poplave korištenja naziva "concept store" zadnjih desetak godina pokušala sam u početku za Garderobu smisliti neku drugu poslovnu filozofiju, znajući da se razlikujemo u odnosu na ostatak ponude. Međutim, s obzirom na sve što sam odlučila ponuditi u Garderobi, od samog iskustva kupnje, modnih savjeta, modne literature pa do raznolikosti vrste proizvoda koje u njoj prodajemo, zaključila sam da je naziv Garderoba Concept Store potpuno opravdan i da najbolje opisuje tko/što smo mi to zapravo. Tako danas uz odjeću i sve vrste modnih dodataka, torbi, nakita, kozmetike, parfema, nudimo i mirise za prostor, parne pegle, deterdžente za pranje odjeće, aparatiće za "šišanje" pletenine – sve ono što je povezano s odjećom i njezinim čuvanjem.
Koje su vam univerzalne modne formule posebno zanimljive i važne, i zašto? Koje trenutne modne trendove posebno volite i pratite?
- Mislim da je univerzalna modna formula ta da svaka žena treba za sebe pronaći odjeću u kojoj se najbolje osjeća i koja najbolje odgovara njezinu obliku tijela i dobi. Osobno ne volim takozvane "modne imperative" i nametanje nekih modnih pravila. Volim bezvremenski modni dizajn, koji je uvijek podjednako aktualan. Za mene je to svojevrsna investicija koju nadograđujem iz sezone u sezonu i veselim se svakoj novoj kombinaciji. Tako je koncipirana i ponuda Garderoba Concept Storea, s obzirom na to da su naši brendovi u velikoj mjeri izvan trendova, odnosno predstavljaju svojevrsni "korak ispred" ili pretječu mainstream.
Kakav je vaš odnos spram suvremenog modnog vokabulara koji je uvijek (nužno) na meti kritike: eco-friendly, održivost i slow fashion. Naravno, sve te termine valja razumjeti u kontekstu velikih korporacija koje u suštini ne prate ili barem ne prate dosljedno takve vrijednosti i upute.
- Mnogi nazivi i riječi koji se danas široko upotrebljavaju i nekako su ušli "u modu" zapravo se pripisuju nečemu što u sebi sadrži tek natruhe onoga što predstavlja samu biti tih riječi. Jedno od tih široko upotrebljavanih nazivlja jest i "concept store", koji sam već spomenula. Tako su i eco-friendly ili održivo postali vrlo popularni pridjevi u modnoj industriji, a koliko se neki brendovi doista toga drže, jako je upitno. Naime, u održivost svakako ne spada isključivo korištenje recikliranih i biorazgradivih sirovina. To je puno širi pojam, koji u sebi sadrži i etičnost u procesu proizvodnje, sam proces prerade, odnos prema radnoj snazi, način uzgoja životinja i još puno toga. Iako skandinavski brendovi prednjače u osviještenosti potrebe za održivom tekstilnom industrijom, kao drugom najvećem zagađivaču naše planete, i već godinama naglašavaju svoj trud oko povećanja udjela održivih dijelova kolekcija iz sezone u sezonu, nijedan za sebe ne tvrdi da je potpuno održiv. Iako veći dio svoje proizvodnje danas mogu nazvati održivim po brojnim kriterijima, još se uvijek radije nazivaju odgovornima. Našim klijenticama to prije pet godina nije bilo toliko važno, iako smo im to u Garderobi uvijek naglašavali. Tijekom godina i kod nas se ta svijest promijenila i vjerujem da dobrom dijelu kupaca danas odgovara da svi naši brendovi vode brigu o održivosti, i to ne samo u proizvodnji odjeće i obuće, već i nakita. Za mene je najodrživija moda kada kupujemo pametno, kvalitetnu odjeću lišenu kratkoročnih trendova, koju ćemo nositi dugo i obogaćivati ponekim novim komadom kroz sezone.
Mnogo se govori o budućnosti i važnosti futurologije u poslovnom planiranju. Što vi mislite, što nas čeka kada je riječ o prodaji mode?
- Moda je tijekom stoljeća imala ulogu uljepšavanja stvarnosti i svakodnevnog života oblikovanjem predmeta koji su nam neophodni. Mislim da je onaj sumanuti konzumerizam kojem smo svjedočili zadnjih desetak godina zauvijek prošao tijekom pandemije bolesti Covid-19 te recesije i krize koja je nastupila kao posljedica. Dugoročno, mislim da će se najviše smanjiti dio modne industrije koji se bazirao na brzoj modi, koja je zbog loše kvalitete jednostavno poticala na neprestanu kupnju novih komada i bacanje starih. Vjerujem u opstanak upravo modnih brendova više srednje kategorije koji su lišeni kratkoročnih trendova, jer garantiraju dugovječnost pojedinih komada odjeće koja može u drugačijim kombinacijama biti kao nova i time zanimljiva dugi niz godina. To je i moj osobni stav i način na koji kupujem vlastitu odjeću, tako da takve brendove nudimo i u Garderoba Concept Storeu.
Tko su vam najbolji sugovornici kada je u pitanju modni business? Slušate li sve kritike, kako se nosite s njima?
- Oduvijek volim razgovore o modi i to s raznim ljudima, od samih dizajnera, preko stilista, direktora prodaje naših brendova, novinara i klijenata. Kao i u drugim stvarima, i u ovoj mi je temi zanimljivo čuti razna razmišljanja i mislim da sam u tim razgovorima puno naučila i stvorila neke vlastite stavove. Naučila sam se slušati dobronamjerne kritike i ne uzimati ih previše osobno. Mislim da upravo slušajući kritike možemo puno toga unaprijediti i popraviti i od njih ne treba bježati. Naravno, jako volim pohvale. One su ogroman poticaj da se nastavimo truditi, ali i potvrda da smo na pravom putu.
Nezamjenjiv i najdraži komad u vašemu ormaru?
- Joj, ima ih puno. (smijeh) Gotovo su svi nezamjenjivi jer je u njihov odabir uloženo puno truda i razmišljanja, kombiniranja. Volim i čuvam svoju odjeću i veselim se svakoj prigodi za novu odjevnu kombinaciju.
Najskuplji?
- Među najskuplje svakako spadaju posebni komadi mog omiljenog kreatora Driesa Van Notena, čiji sam kolekcionar već više od 20 godina i koji zato zauzima dobar dio mog ormara.
Najjeftiniji?
- To su basic T-shirtovi, koji su neophodni u svakom ormaru i koje često koristim u svojim odjevnim kombinacijama. I onim svakodnevnim i onim elegantnijim. (smijeh)
Što volite čitati i gledati i slušati?
- Jako volim čitati i dobra knjiga na mojoj terasi uz pjev ptica u pozadini za mene predstavlja najbolji način opuštanja. Pasionirano kupujem knjige i volim imati svoj klasični papirnati primjerak u rukama dok se na Kindle teško navikavam. Volim romane Orhana Pamuka, Amosa Oza, oduševljena sam kvadrilogijom "Genijalna prijateljica" Elene Ferrante. Trenutno čitam roman "Knjiga dojmova" američke spisateljice Sarah Blake. Kazalište obožavam, i to posebno dramu. Mislim da je svaki odlazak u kazalište vrijedan, i to bez obzira na to hoćemo li poslije zaključiti da nam se predstava sviđa ili pak da nam se ne sviđa. Jedne od najdojmljivijih predstava koje sam pogledala u zadnje vrijeme su "Ja sam ona koja nisam" Mate Matišića u ZKM-u i "Genijalna prijateljica" u HNK-u. Volim slušati glazbu, ovisno o prigodi i raspoloženju. Slušam sve od jazza, preko soula, popa do Novog vala, Balaševića, Gibonnija, Olivera. Volim odlaske na koncerte i spremna sam otputovati i negdje dalje zbog nekog dobrog gostovanja. Ne gledam puno televiziju, a zainteresirati me mogu isključivo dobar film ili neka kvalitetna serija ograničenog trajanja. Beskrajno sjedenje pred televizijom uvijek bih radije zamijenila dobrom knjigom ili druženjem.
Što vas inspirira?
- Životnu i poslovnu inspiraciju pronalazim u obitelji i putovanjima. Obitelj mi daje svrhu u svemu što radim i ona mi je na prvom mjestu. Putovanja i upoznavanje novih kultura, običaja, pa tako i odijevanja, a posebice ponuda nakita, za mene predstavlja neiscrpan izvor ideja i inspiracije. Mogla bih sate provesti u pronalaženju i razgledavanju trgovina malih obrtnika, tržnica, buvljaka. Volim tu atmosferu autentičnosti podneblja u kojem se nalazim. Fascinira me dokud seže ljudska kreativnost, a upravo je to ono što me inspirira i kod dizajnera čije sam kolekcije odabrala za Garderobu.
Koje rituale održavate, a koje ste nadišli?
- Moji su najvažniji rituali koje nikada ne preskačem doručak, subotnja kava i odlazak na Dolac s kćerima, medicinska masaža kod moje Sanje te treninzi joge i snage. Uz to puno hodam i nastojim što češće trčati po prirodi. Ukinula sam lošu naviku redovitog gledanja večernjih vijesti, jer ne nude ništa dobro i loše utječu na moj duševni mir. Radije ću odabrati druženje s prijateljicama, razgovor sa suprugom i djecom ili jednostavno dobru knjigu.