Nakon godina rada u korporaciji, Ivana Budak sasvim je neočekivano odlučila pokrenuti vlastiti posao. Od djetinjstva je obožavala biljke, ali joj niti jedna nije uspijevala sve dok nije nabavila terarij – mali zeleni samoodrživi sustav oko kojeg je, naposljetku, izgradila svoj posao. Svoju poslovnu priču gradi sa suprugom Krešimirom koji je zadužen za logistiku, dok je ona preuzela kreativu i izradu. Posao je u kratko vrijeme procvjetao pa se danas, osim izradom terarija, bave i zelenim panelima te ozelenjivanjem interijera.
Za početak, predstavite nam sebe i svoje poslovanje.
- Moje je ime Ivana Budak i vlasnica sam brenda Budigreen. Radi se o brendu koji je zapravo plod obiteljskog rada. Primarno se bavimo izradom unikatnih biljnih terarija - Čudesna šuma by Budigreen, no radimo i zelene panele ukrašene stabiliziranim biljem, ali i ozelenjavanjem interijera. Poslovnice imamo na četiri lokacije od kojih je zadnja, ona u Arena Centru, otvorena prije nekoliko tjedana. Poslovanje, naravno, osobito prodaja, danas nije zamisliva bez prisutnosti i na webu, stoga smo nedavno pokrenuli i svoj webshop i time omogućili online kupnju naših proizvoda.
Kako izgleda vaše poslovno putovanje i kako je došlo do ideje o pokretanju vlastitog posla, samostalnog djelovanja?
- Biljke su me oduvijek zanimale i uživala sam u njihovom društvu, no ta je "veza" uvijek bila kratkog vijeka jer mi sobne biljke nisu nikad uspijevale, sve dok od kolegice jednom prilikom nisam nabavila terarij. Taj mali zeleni samoodrživi sustav postao je prašuma bez previše mog utjecaja i brige. Kako bih ga održala na životu i omogućila mu da i dalje neometeno raste, na internetu sam tražila načine kako i gdje ga presaditi i tako je sve počelo. Kroz tu samostalnu edukaciju naučila sam kako izraditi terarij i sama se okušala u izradi nekoliko primjeraka. Reakcije ljudi koji su ih vidjeli su bile i više nego odlične pa sam se upustila u sadnju. Tako su nastali prvi primjerci terarija Čudesna šuma koji su dio brenda Budigreen, a ostalo je povijest.
Koji je presudni trenutak u kojem ste se odlučili krenuti u nešto svoje, preuzeti kontrolu nad svojim poslovanjem? Koje emocije su tada prevladavale?
- To je bio trenutak u kojem smo shvatili da interes za naše terarije iz dana u dan postaje sve veći. Morali smo se ili širiti brojem ljudi, kao i brojem poslovnica ili odbijati kupce što nam nikako nije bila opcija. Emocije su bile pomiješane - i veselje i strah odjednom. Da, veseliš se uspjehu, no jednako si svjestan da povećanje posla znači i financijsko ulaganje u isti što, naravno, stvara određeni strah. Ali, kako se kaže, tko ne riskira ne profitira... I eto nas, rastemo!
Koliku ulogu ima hrabrost?
- Hrabrost odnosno spremno prihvaćanje izazova bez obzira na ishod ima ključnu ulogu.
Kad ste se zaljubili u biljke?
- U biljke sam se zaljubila još kao dijete. Moji roditelji su imali vrt gdje smo uzgajali povrće, a kao kreativno dijete svoje djetinjstvo provodila sam u prirodi koja mi je bila neiscrpan izvor mašte - sve je glumilo da je "nešto" i sve iz prirode se upotrebljavalo kao improvizacija za igračke. Pritom sam izrađivala i razne vjenčiće, buketiće, nakit… Što god mi je palo na pamet. Bila sam i ostala maštovito dijete.
Kako ste se pripremali za pokretanje poslovanja, gdje ste potražili savjete?
- Pokretanje biznisa se samo nametnulo, nije bilo planirano niti kalkulirano. Jednostavno me ta euforija i lijepa priča gurala naprijed i za čas sam se našla u biznisu. Savjete sam tražila kod ljudi koji imaju iskustva u ekonomiji i knjigovodstvu, prije svega mislim na našu dragu knjigovođu koja nam je podrška od prvog dana, kod ljudi koji su u prodajnom biznisu i proizvodnji kao i ja, te putem interneta.
Koliko je digitalizacija olakšala (ili otežala) proces pokretanja i vođenja poslovanja? Kojim digitalnim alatima se služite?
- Ako je sve dobro posloženo, digitalizacija definitivno olakšava pokretanje, kao i vođenje poslovanja. Ne mogu ni zamisliti praćenje ove količine proizvoda bez digitalizacije, kao i plasiranje istih kroz digitalne kanale - website i društvene mreže.
Je li naše tržište ‘povoljno‘ za mlade poduzetnike, umjetnike - nedostaje li edukacije, specijaliziranih platformi, projekata?
- Mislim da to ovisi o niši, ali generalno, da, nedostaje podrške u svim segmentima jer je svatko prepušten sebi i snalaženju kako zna i umije.
Koje vještine su potrebne za održavanje uspješnog poslovanja?
- Kvalitetan proizvod ili usluga, uigrani tim ljudi koji zna i uživa raditi svoj posao, kao i dobar marketing.
Što biste poručili onima koji kreću u svoj posao, svoje samostalno djelovanje - kojim lekcijama vas je iskustvo naučilo?
- Da ne odustaju kad dođe period loših dana i kad pomisle što je meni ovo trebalo.
Definicija uspjeha? Što vam on predstavlja, ako vam predstavlja?
- Uspjeh je raditi ono što voliš i što te ispunjava, a da pritom od toga možeš normalno živjeti. Uspjeh je, također, mogućnost donošenja svojih odluka, čak i kad ispadne da su pogrešne. Znaš što idući put sigurno nećeš napraviti. To je rast.
Što vas motivira i što volite kod svog posla? Kakvu ulogu ima stres/mir?
- Bez stresnih situacija ne ide u ni jednom poslu, samo je bitno kako se s njima nosiš i u kojoj su mjeri prisutne. Zahvalna sam što mi moj posao u većini slučajeva donosi mir i ispunjenje i upravo sam zbog toga odlučila dati otkaz na starom poslu i usmjeriti svo svoje vrijeme, energiju i kreativu u ovaj brend.
Možemo li demistificirati sam pojam ‘vlastitog poslovanja‘ - što on znači, što sve podrazumijeva i koje su zablude vezanje za njega?
- Najčešća je zabluda da s malo ulaganja možeš zaraditi puno. Cijelo poslovanje mora biti zaokružena cjelina koja se bazira na kvalitetnom proizvodu te je praćena dobrim marketingom kroz web, oglašavanje i društvene mreže.
Kako danas vidite sebe danas, a kako u budućnosti?
- Vidim se uspješnom, a u budućnosti još uspješnijom - s više divnih kolega, više lokacija i još kojim novim projektom, zelenim, naravno.
Koji vam je cilj u poslovanju, da li si svake godine zacrtate neke ciljeve?
- Da, zadajemo si ciljeve kroz nove projekte. Tako smo uz terarije počeli raditi i zelene panele ukrašene stabiliziranim biljem, a i baviti se ozelenjavanjem interijera. Što će sljedeća donijeti, vidjet ćemo. Imamo već nešto u planu.
Na koji vam način ZABA pomaže u poslovanju? Koristite li usluge osobnog bankara?
- S obzirom na to da sam klijent ZABA-a već dugi niz godina ZABA je bila moj prvi izbor u biranju banke u kojoj ćemo voditi svoje poslovanje. U ZABA-i mi se sviđa što su moderni, jednostavni, konstantno unaprjeđuju svoje usluge, pristupačni su i uvijek se potrude i daju odgovore i rješenja na naše upite i potrebe. Brzi su i efikasni, a danas brzo rješavanje zadataka i eventualnih prepreka puno znači. Osobnog bankara naravno imamo i uvelike smo zadovoljni suradnjom.
Ivanina hrabrost i odlučnost da slijedi svoju strast i viziju te nakon godina rada u korporaciji pokrene vlastiti posao vrijedni su divljenja. Malo je ljudi koji uspiju svoj hobi pretvoriti u uhodan posao od kojeg mogu normalno živjeti – za to je potrebno puno energije, strpljenja i odricanja zbog čega joj iskreno čestitam.
Izgradnja uspješnog posla zahtjevan je posao, ali mislim da je Ivana na pravom putu i da je ispravno prepoznala ključne elemente za uspjeh. Prije svega, tu je prihvaćanje izazova bez obzira na ishod te spremnost na donošenje odluka bez straha od pogreške. Za uspjeh u poslu izrazito je važno kontinuirano uvoditi unaprjeđenja i isprobavati različite tržišne pristupe. Oni će nekad uspjeti, a nekad ne, no kao što je Ivana i sama istaknula: „Tko ne riskira, ne profitira“.
Na putu izgradnje uspješnog posla, jedan od ključnih aspekata je izgradnja snažnog tima i spremnost na ulaganje. Ivana je svjesna da će uigran i motivirani tim, uz pravovremena ulaganja doprinijeti uspjehu Budigreen branda. Ono što će za Ivanu biti od presudne važnosti u narednim godinama jest ulaganje truda u zapošljavanje i zadržavanje ključnih suradnika kako bi zajedničkim snagama osigurali rast.
Istaknula bih da je kvalitetan proizvod važno popratiti i pravim marketinškim aktivnostima. Ivana je svjesna da je dobar proizvod temelj poslovanja – on zadovoljava potrebe kupaca, gradi povjerenje i potiče ponovnu kupnju. S druge strane, učinkovite marketinške aktivnosti osiguravaju da proizvod dopre do ciljane publike i komunicira njegovu vrijednost. Za nastavak uspješnog poslovanja i rast prodaje, Ivana svakako treba zadržati fokus na tome.
Ono što bih dodatno istaknula jest fokus na ESG (Environmental, Social, Governance) ciljeve. S obzirom na to da se Budigreen bavi izradom terarija, zelenih panela i ozelenjivanjem interijera, od velike je važnosti implementirati prakse brige o okolišu. To može podrazumijevati održive metode uzgoja, smanjenje otpada ili promociju bioodrživosti. Dodatno, podrška društvenim ciljevima i lokalnoj zajednici može imati pozitivan utjecaj na vrijednost branda.
Posljednje, ali ne i najmanje bitno, u svijetu poduzetništva od velike važnosti je i okružiti se pouzdanim partnerima na koje se možete osloniti. Među njima se ističe Zagrebačka banka – institucija koja pruža vrijednu podršku na poduzetničkom putu; od raznih proizvoda i usluga prilagođenih potrebama poduzetnika pa do savjetovanja pri pokretanju posla, pristupa financiranju, naprednih tehnoloških rješenja i još mnogo toga.