Uhvati li vas mini panika kad čujete da Instagram ima novi update? I to ne samo ako ga koristite u poslovne svrhe, nego i privatno? Osjećate li se kao da ne prepoznajete nekad omiljenu aplikaciju i pitate se je li Instagram prošlo svršeno vrijeme?
Bilo bi preambiciozno reći da je Instagram mrtav s obzirom na to da ima više od milijarde korisnika na svijetu, ali da gubi svoj utjecaj i da opasno riskira s time da izgubi i one najvjernije korisnike činjenica je već neko vrijeme, a sa svakim updateom postaje sve istaknutija. Iako već neko vrijeme Instagram preko videa vodi bitku s TikTokom, u posljednjih je nekoliko mjeseci to uzelo toliko maha da je zbog forsiranja Reelsa nastao opći kaos. Korisnici se pokušavaju snaći u tom velikom "guranju" video formata, u promjenama u algoritmu, u traženju autentičnog sadržaja - ali sve se pretvara u bitku s vjetrenjačama.
Gledali smo već i prije kako se Instagram prilagođava konkurenciji, odnosno imitiranjem pokušava zadržati korisnike. Najprije je feed postao algoritamski, zatim je uveden Story format kao odgovor na Snapchat, da bi uskoro postao krcat reklamama. Nakon toga je predstavljen IGTV koji nikada nije zapravo zaživio, da bi uskoro dobili Reelse koji će – čini nam se – do kraja izluditi korisnike. A uz sve to, tu je i stalna borba s algoritmom – kako mu udovoljiti da bi sadržaj stigao do pratitelja ili prijatelja?
To je naravno najviše problema stvaralo onima kojima je Instagram izvor prihoda, ali ni rekreativni korisnici nisu bili sretni sa sadržajem koji aplikacija gura, osobito kada su prednost umjesto onih koje pratimo dobili potpuni stranci kroz uvođenje "otkrivanja". Čak su i Kardashianke s novim updateom ovog ljeta odlučile reagirati pa je tako Kylie direktno zatražila da "Instagram ponovno bude Instagram" jer na toj platformi želi vidjeti "slatke fotografije svojih prijatelja, a ne brdo Reelsa zbog kojih svi imaju osjećaj da su na TikToku". Na njezinu reakciju oglasio se direktor platforme Adam Moserri koji se složio da novi Instagramov feed nije dobar i da su preporuke loše, ali isto tako i priznao kako – Instagram više ne zanimaju fotografije. On je tada tvrdio kako korisnici sve više žele video format, ali zapravo se više video sadržaja produciralo jer su se ljudi bojali da će njihova prodaja, engagement ili pak čak i čitava karijera - propasti jer je platforma najavila da je video HOT, dok fotografije nisu.
I dok se tako Instagram bavio ganjanjem TikToka, njegova baza korisnika ostala je bez platforme na kojoj je objavljivala fotografije što je otvorilo prostor drugim aplikacijama kao što je BeReal čije je preuzimanje poraslo za gotovo 30 posto u odnosu na lani. U tom bjesomučnom lovu, nekad najpopularnija društvena mreža zaboravila je što je čini posebnom.
Instagram je prije bio vrlo jasan: fokus je bio na dijeljenju fotografija i videa s prijateljima i pratiteljima kroz feed. Sada pak je feed miks predloženog sadržaja, influencera, shoppinga, storyja i naravno reelsa. Najveći problem je distribucija sadržaja na feed jer ona utječe na vidljivost sadržaja onih koje pratimo – bez obzira na to jesu li to prijatelji, influenceri ili brendovi. Obični korisnici ostali su u sjeni pa se može očekivati kako će doseg i aktivnost pasti, što će pak imati negativni utjecaj na oglašivače i influencere. Samo u proteklih godinu dana engagement je pao za 25 posto – djelomično i zbog fokusa na video jer je tu naglasak na gledanju, ne na angažmanu. I dok se Instagram povremeno oslanja na feedback korisnika, to radi polovično - najbolji primjer je opcija da na feedu vidite objave samo onih koje pratite ili pak svoje favorite, ali radi se o funkciji koju morate uključiti svaki put kad otvorite aplikaciju.
Čini se da se Instagram kroz godine toliko trudio "uklopiti" u trendove i suzbiti konkurenciju kopiranjem da je postalo nejasno koja je njegova jedinstvena karakteristika, odnosno glavna funkcija platforme. Generacija Z i milenijalci okreću se TikToku za kratke videe, Snapchatu za Story, YouTubeu za dugi format videa... Pa je glavno pitanje po čemu se sada, kada fotografije nisu u fokusu, Instagram razlikuje od njih?
Činjenica je da ljudi koriste različite aplikacije u različite svrhe – u čemu i je poanta pronalaska svoje niše u industriji. Na TikTok idu radi zabave, ne zbog povezivanja s prijateljima pa se tako TikTok niti ne prezentira kao društvena mreža već kao aplikacija za zabavu, dok korisnici odlaze na Facebook i Instagram da vide što se događa s njihovim prijateljima i ljudima koje žele pratiti. Ipak, te dvije društvene mreže su u nekom trenutku zaboravile tko i što su zapravo i sada se svim silama trude zadržati korisnike – ali čini se da je efekt suprotan.
Facebook je za mlade već neko vrijeme apsolutno nebitna društvena mreža, a čini se kako se i Instagram kreće u istom smjeru. Prema istraživanju Piper Sandlera, samo 22 posto tinejdžera (u SAD-u) je Instagram nazvalo omiljenom platformom - ispred njega su TikTok, ali i Snapchat. Prije samo sedam godina, upravo je Instagram bio broj jedan, omiljena društvena mreža tinejdžera. Ipak u tom periodu je uveo brojne promjene - danas su naši feedovi zatrpani plaćenim sadržajem i preporučenim objavama te omraženim Reelsima. Ukratko, Instagram želi biti sve - destinacija na kojoj korisnici kreiraju i gledaju kratke videe, kupuju stvari i dijele isječke svojih života kroz Storyje. Čini se da su mu apetiti bili preveliki jer je izgubio ono zbog čega su ga mnogi zavoljeli - da bude destinacija na kojoj je svatko mogao predstaviti sebe kroz određenu estetiku, kroz lijepe fotografije, kroz male isječke u vlastite živote.
TikTok je ove godine postao najpopularnija aplikacija u SAD-u, a brojni stručnjaci naglašavaju kako je krajnje vrijeme da ga shvatimo ozbiljno jer je postao "izvor kulture". Veliki uspon doživio je u vrijeme pandemije kada su se mnogi okrenuli toj platformi u traženju razonode, a u periodu od dvije godine (od srpnja 2020. do srpnja 2022.) broj mjesečnih korisnika porastao je za 45 posto. Danas ima oko milijardu aktivnih korisnika, a očekuje se kako će do kraja godine doseći 1,8 milijardi korisnika. Nedavno istraživanje Pew Research Centra pokazalo je da u SAD-u svakodnevno aplikaciju koristi 67 posto korisnika između 13 i 18 godina čime je TikTok postao druga najpopularnija aplikacija mlade generacije, odmah nakon YouTubea. Prema The Wall Street Journalu, TikTok korisnici provode deset puta više sati konzumirajući sadržaj u usporedbi s konzumacijom Reelsa na Instagramu, koja pak je s druge strane u stalnom padu.
S više od milijardu korisnika, Instagram ne ide nigdje tako skoro, ali poprilično riskira da će pasti u spektar onih koji su bili na tronu pa postali - nebitni. Platforma bi se trebala više usmjeriti na poboljšanje iskustva s fokusom na ono što zbog čega su je korisnici u startu i zavoljeli - fotografije.