Svijet influencera svakim je danom sve razvijeniji, širi i čudniji, ali i kompliciraniji. Kompanije ulažu značajan novac u marketing na društvenim mrežama, a iako se on često isplati, tu je uvijek i rizik. Naime, svaki rad s ljudima rizičan je, pogotovo jer su influenceri često samo klinci koji ne donose uvijek najbolje odluke. A nije baš ugodno kad je osoba koja je "otkazana" zbog neprimjerenih riječi ili ponašanja ambasador vašeg brenda jer ne možete se ograditi više - vi ste u njih uložili, a oni su neizravno prekršili taj ugovor. No, nitko nije savršen i ne možete kontrolirati ljudske pogreške. Ili?
U posljednjih nekoliko godina, upravo iz već nabrojanih razloga, sve su popularniji - virtualni influenceri.
Njima se skandali ne mogu dogoditi, uvijek izgledaju savršeno, pripremljeni su, kampanje odrade baš onako kako klijenti žele, lako angažiraju publiku i uvijek su mladi. Ukratko, savršen su marketinški alat i još koštaju manje nego oni u ljudskom obliku.
"Ja sam čovjek kao i vi, samo u digitalnom obliku", odgovorio je na mail novinara Vicea Laserbolt, YouTuber i kreator sadržaja za GamerFuzion koji ima 200.000 pratitelja na toj platformi, a opisuje se kao "zauvijek 23-godišnji digitalni čovjek".
Slično se predstavljaju i drugi virtualni influenceri, vjerojatno pokušavajući dosegnuti određenu vrstu autentičnosti, što zvuči paradoksalno do krajnjih granica. Izmišljena osoba koja je autentična i koja ima integritet, kojoj ljudi vjeruju? Ne samo da je moguće, nego se vrlo često dogodi lakše nego mislite.
Kad se japanska Instagram influencerica imma - također virtualna osoba - potužila pratiteljima da se posvađala s bratom, počela je dobivati brojne poruke fanova u kojima su oni opisivali svoja iskustva i davali joj savjete. Svi ti ljudi svjesni su činjenice da se radi o virtualnoj influencerici i da taj brat ne postoji, baš kao ni ona, ali nije bilo bitno. Ljudi se žele povezati, žele osjetiti da ih netko sluša i čuje, žude za konekcijom, čak i ako se radi o "simulaciji života".
Spomenuta imma broji više od 352.000 pratitelja na Instagramu i oko 250.000 na TikToku, a priključila se društvenim mrežama 2018. Osmislila ju je i kontrolira je kompanija Aww Inc., u vlasništvu Takayuki Moriye. Imma je najviše fashion influencerica koja je osmislila i vlastitu liniju odjeće za Amazon.
Singapurski Team Rae osmislio je virtualnu influencericu Rae, "zauvijek 25-godišnju digitalnu umjetnicu" koja voli skateboarding, umjetnost i stvaranje prijateljstava. U siječnju je bila na naslovnici časopisa JStyle s repericom VaVa - stvarnom osobom, dakle.
"Kliknule smo čim smo se upoznale! Obje vjerujemo u ukidanje stereotipa i pokazivanje da cure mogu promijeniti stvari ako radimo zajedno", rekla je o naslovnici Rae, koja često priča o mentalnom zdravlju, online hejtu koji dobiva i slično.
Jedna od prvih koja je došla do zaista ozbiljne slave bila je Lil Miquela, koja se na sceni pojavila 2016. i postala globalno slavna. Objavljuje fashion i lifestyle sadržaj za svojih 3 milijuna pratitelja na Instagramu, imala je suradnje s bendovima poput Calvina Kleina i Samsunga, a zauvijek će imati 19 godina.
Ziv Schneider sa Sveučilišta Brown bila je fascinirana virtualnim influencerima pa je odlučila razviti eksperiment - stvorila je Sylviju, koja je u pet mjeseci rapidno starila pred svojom publikom, sve dok nije "preminula". Imala je ukupno 2700 pratitelja, a nakon objave o njezinoj "smrti", mnogi su izražavali svoje žaljenje i sućut.
"Jednako kao što fanovi vole fotografije Harryja Pottera ili će djeca stajati u redu kako bi vidjeli nekoga u maskoti lika iz omiljenog crtića, tako će se ljudima sviđati ti virtualni ljudi. Sigurna sam da postoji mnogo slučajeva gdje je takva virtualna interakcija potaknula emocionalnu reakciju", zaključuje profesorica socijalne neuroznanosti na Sveučilišnom koledžu London.
Svog je virtualnog influencera odlučio napraviti Hirokuni Miyaji, koji je imao marketinšku kompaniju koja se bavila s 3000 influencera u Japanu. Zbog golemih problema s kojima se suočavao svaki dan, odlučio je stvoriti svog influencera.
"Prvo, snimimo fotografiju koristeći 360 kameru, repliciramo okoliš i renderiramo sliku. Stavim stvarnog modela u 3D softver i komponirajući softver. Kad se pojavi fotografija, ručno dodajem detalje kao što su kosa i slično, a kad je gotovo stavim to lice na ono modela koje već imam. Zatim uploadam", objasnio je Ayami Tomio, digitalni CG umjetnik u start-upu 1sec koji je lansirao Liama, koji je veliku popularnost doživio tijekom lockdowna, kad je objavljivao fotografije iz Tokija, ali i s putovanja u, npr. Los Angeles dok su svi drugi bili kod kuće. Ako vam izgleda poznato, to nije slučajno; prema izjavama i mišljenju ljudi iz istraživanja, u start-upu su shvatili da se ljudima najviše sviđa izgled Justina Biebera i korejske grupe BTS pa su tako osmislili Liamov izgled.
U vrijeme lockdowna i financijske krize, jasno je da su kompanije htjele ulagati u sigurno; imati ambasadore brenda koji ih neće osramotiti, a novac koji su uložili će im se isplatiti. No, kakva je budućnost virtualnih influencera poslije korona i financijske krize? Hoće li ostati sigurna zona i mogu li ikada preuzeti slavu "običnim" ljudskim influencerima? To će se teško dogoditi, no ne treba ih podcjenjivati jer društvene se mreže razvijaju na kompleksne načine, a njihovo se ponašanje prema korisnicima otkriva kao sve nesigurnije i opasnije. U tom kontekstu, virtualne osobe mogle bi biti baš ono što nam treba za sigurniji boravak online ili za promoviranje brenda. No svi znamo da nikad neće zapravo moći zamijeniti stvarnu ljudsku interakciju.