Poučak Billie Eilish

Kako pokoriti glazbenu industriju i pobijediti društveno licemjerje?

04. svibanj 2021.
Fotografije: Craig McDean, Vogue

Mlada glazbenica još nema ni punih 20, a već je krenula u potpuno novu fazu karijere s velikom transformacijom. Koji je širi okvir naslovnice britanskog Voguea?

Postoji li bolji način da svijetu pokažete svoju veliku transformaciju od naslovnice Voguea? Billie Eilish upravo je to učinila i još jednom dokazala da nije djevojka od jednog hita. Blond kosu otkrila je nekoliko tjedana ranije na svom Instagramu, no editorijal koji je snimio Craig McDean, a u kojem se glazbenica pojavljuje u pravom stilu starog Hollywooda, korzetima, halterima, štiklama... To je editorijal koji je napravio pravu prekretnicu. Pjevačica nosi Burberry, Mugler, Valentino Haute Couture, Balmain, Dolce & Gabbana, Vivienne Westwood, Alexandera McQueena, Andresa Kronthalera - dakle, ozbiljne dizajnerske komade, a pritom istovremeno izgleda neprepoznatljivo i posve kao ona.  

"Za mene je Billie utjelovljenje modernosti, čak i u klasičnim komadima poput korzeta - koji je bio njezina ideja. Mislim da biste je mogli staviti u viktorijansku haljinu i svejedno bi izgledala moderno", rekla je umjetnička direktorica editorijala Dena Giannini. 

Dio fanova oduševljen je transformacijom, ali dio je ipak previše šokiran da bi podržao 19-godišnju glazbenicu. U pratećem intervjuu i sama Eilish predviđa i već prepoznaje tip komentara koji će je dočekati nakon objavljivanja naslovnice. 

"Ako zastupaš body positivity, zašto nosiš korzet, zašto ne pokažeš svoje tijelo? Radim ono što želim, a samopouzdanje je moje jedino evanđelje, iako je to također naišlo na mnoge krive interpretacije. Najvažnije je da se ti osjećaš dobro. Ako želiš na operaciju, idi na operaciju. Ako želiš nositi haljinu za koju drugi misle da si prevelika, za**bi to - ako misliš da izgledaš dobro, izgledaš dobro", kaže Eilish. 

Naslovnica dolazi kao najava za njezin drugi album, s kojeg je i najnoviji singl, "Your Power", u kojem pjeva o starijem tipu koji iskorištava srednjoškolku samo zato što može. Da, i tu se javljaju komentari - ne želiš da te objektiviziramo, a skidaš se u korzet? 

"Odjednom, licemjerna si ako želiš pokazati svoju kožu, laka si i d**lja. Ako jesam, onda sam ponosna na to. (...) Pokazivanje - ili skrivanje - kože ne bi trebalo oduzeti tvoje poštovanje", zaključuje Billie. 

I dok će neki reći kako transformacija teen zvijezde u seksi, odraslu pop princezu nije nešto novo - to su učinile Britney, Christina, Miley i mnoge druge po već isprobanom receptu, više ili manje uspješno - Billie je ipak nešto posebnija, možda čak i dublja. Ako promatramo sve u kontekstu njezinog prijašnjeg imidža, njezina je transformacija veća i šokantnija od većine njih prije. 

Razlog je činjenica da su teen zvijezde koje smo nabrojali i u početku karijere bile seksualizirane, dok je Billie to aktivno izbjegavala. Uzmimo za primjer Britney Spears. Njezin prvi spot za singl "Baby One More Time" snimljen je u školi, ona je u školskoj uniformi s jako kratkom suknjicom i svezanom majicom iznad trbuha. Britney je tada imala 17 godina i igralo se na njezin "nevini seksepil". Uz sugestivne poze, pričala je o tome kako se ne želi seksati prije braka - to je bio cijeli marketinški plan; napravimo seks simbol od ove nevine djevojke. A kad je Britney odlučila sama da želi biti "otvoreno seksi", to je nekima bilo previše pa je odmah označena kao žena lakog morala. 

Billie Eilish u prvom dijelu karijere pokušavala je izbjeći taj scenarij. Nije htjela biti seksi školarka pa se pojavljivala u tri do četiri broja prevelikoj odjeći, zakopčana do grla, s crno-zelenom kosom. Za većinu, nedovoljno ženstveno i previše agresivno.  

Iako je izgledalo kao da se radi samo o modnom izboru, uskoro smo dobili objašnjenje - Billie je priznala da je htjela izbjeći fokusiranje na izgled te fokus staviti na glazbu. Htjela je izbjeći osuđivanje na temelju izgleda, no sustiglo ju je i u prevelikim odijelima. Naime, cijeli se svijet pitao zašto se skriva u širokoj odjeći i zašto se ne oblači "normalno". Ove je probleme spomenula u kratkom filmu "Not My Responsibility" s temom body shaminga. U njemu spominje i bizaran trenutak kad su je paparazzi ulovili kako nosi - top. Majicu uz tijelo, točnije. 

"Moje su grudi bile u 'trendingu' na Twitteru. Na broju jedan! Što je to? Svaki je tabloid pisao o mojim grudima. Izgleda da moram nositi prevelike majice kako se vi ne biste osjećali nelagodno zbog mojih grudi. (...) Ako nosim nešto što je udobno, nisam žena. Ako se skinem, d**lja sam," kaže u filmu Eilish.

Sad kad se skinula, dobila je ponovno isto - osuđivanje jer se skinula. Prvo je bila slavljena kao ikona body positivity pokreta, a sad je se osuđuje jer je pokazala tijelo na koje je ponosna. 

Eilish je u procesu dokazala nekoliko stvari. Za početak, da ne morate biti polugoli kako biste kao žena uspjeli u glazbenoj industriji. Da parafraziramo bivšu predsjednicu, rekli su neki da se to ne može. Ipak, trebamo se zapitati zašto nas ženska koža toliko smeta? Čini se da društvo ima problem jedino i isključivo sa ženama koje kontroliraju način na koji se prezentiraju. Ako ste sami odlučili da nosite baggy oversized odjeću - niste poželjni. Ako ste sami odlučili nositi korzet - previše ste poželjni i opet ne valja. Dakle, uopće nije stvar toga da se žene moraju skinuti kako bi uspjele. Problem je u tome što će vas osuđivati bez obzira na to kako izgledate i kako se oblačite. I Billie je to dokazala više puta - u baggy odijelima kao i u korzetu. Klasičan je to seksizam jer muškarci se ne suočavaju s takvim kritikama na izgled, ni u kojoj industriji. Da, mnogo toga ovisi o izgledu, no za muškarce taj je izbor puno širi od onog kojeg imaju žene. Ako ne izgledaju kao manekeni, bit će cijenjeni glazbenici ako su talentirani. Žena bi trebala biti oboje da bi imala ikakve šanse uspjeti. 

Zanimljiv je i razgovor o tome je li Billie "nova Madonna" ili "nova Lady Gaga", s obzirom na to da je u relativno kratkom vremenu potpuno promijenila imidž. Možda i jest jedna od tih velikih zvijezda koje nas godinama i desetljećima uspijevaju iznenaditi svojim transformacijama i u svemu tome promijeniti trendove, uvijek biti korak ispred drugih i rušiti društvene tabue - svakako je na dobrom putu. Stvara svoja pravila i tako tjera industriju da se prilagodi njoj, a ne obrnuto. Ako trebate definiciju pop zvijezde, ovo bi moglo biti to. 

"Billie Eilish predstavlja nešto potpuno novo", rekao je Alessandro Michele, kreativni direktor Guccija. Da, ona predstavlja drugačije vrijeme, žene koje razmišljaju na različit način i koje se ne boje toga da ih se označi "nepoželjnima" ili "lakima" zbog modnih izbora. U kontekstu društvenih promjena, #metoo ere i oslobođenja od društvenih ograničenja patrijarhata, njezina pojava zaista pokazuje da je vrijeme da zamijenimo licemjerje i osuđivanje - prihvaćanjem; najprije sebe i svog tijela, a zatim i drugih. I ona to ne radi samo odjećom. Njezina glazba je o psihičkom i seksualnom zlostavljanju, suicidalnim mislima, klimatskim promjenama. Intimna i duboka, dirljiva i neobična, takva je Billie Eilish - preciznije, tako nam se predstavlja. Ona, naravno, nije jedina, mnoge su joj pomogle svojom borbom ranije, ali Billie je predstavnica mlade generacije Z koja nameće svoja pravila i stvara bolju budućnost. I očito je da planira ostati dugo na tronu jer ovaj editorijal u Vogueu nije u rangu pop princeze, nego dive.