Ovo nije Urška Sršen. Odnosno, na fotografijama jest suosnivačica Bellabeata i jedna od najuspješnijih poslovnih žena u Hrvatskoj i Europi, ali u ovakvom izdanju rijetko kad ćete je vidjeti. U crvenoj haljini Ivana Alduka, s full make-upom i frizurom dočekala nas je u uredu u Zagrebu. Dok gotovo profesionalno pozira našoj fotografkinji – u tinejdžerskim godinama bavila se manekenstvom, kratko – i njezini suradnici čine se pomalo začuđeni ovim izdanjem.
Ipak, ni make-up, ni punđa pa ni haljina ne sprječavaju je da povremeno upozori nekog od rijetkih zaposlenika na neki dio posla koji treba obaviti sada. Radi sve sa smiješkom, i ne zato što smo mi tamo. U uredima Bellabeata u Zagrebu nema mnogo ljudi jer većina radi od kuće, no dogovaraju se da dolaze u ured tako da ih nikad nema više od 40 posto tamo.
I sama Urška, inače 31-godišnjakinja iz Slovenije s prebivalištem u Zagrebu, priznaje da joj ovo glam izdanje nije svakodnevno, ali u njemu uživa.
"Na posao najčešće nosim klasičan dizajnerski outfit – sve crno. Crne hlače, običan crni T-shirt ili dolčevita tijekom zime. Tako su me ljudi u uredu naviknuli vidjeti pa mislim da su sad malo iznenađeni", kroz smijeh kaže, dodajući da njeguje sportski, casual stil, a minimalizam u svakom segmentu života joj je važan.
"Volim prirodne materijale, izbjegavam umjetne jer mi nisu udobni i mislim da su jako štetni za okoliš. Volim taj praktičan pristup, da imam malo stvari i da se sve slažu jedna s drugom tako da ujutro ne moram puno razmišljati o tome što ću obući. Kad želim malo ozbiljniji, business look uglavnom dodam sako, a kad idem van – iako se skoro ni ne sjećam kako to izgleda – dodam neku elegantniju bluzu ili košulju", kaže. Često posuđuje i od prijateljica i nije ljubiteljica brze mode, a održivost joj je važna u svakom segmentu života.
I make-up joj je minimalistički, najčešće samo maskara i ruž, dok se u skin careu drži seruma i hidratantne kreme, a odnedavno joj odgovaraju i ulja – uglavnom, sve jednostavno. Kroz smijeh kaže da joj nitko neće vjerovati u to kad vidi popratne fotografije; na to smo mislili kad smo rekli da to nije Urška Sršen. No, možda smo malo pretjerali.
"Zapravo se volim srediti, volim imati i frizuru i make-up, lijepo se obući jer se onda osjećam ženstvenije. No, ne svaki dan, to je za posebne prilike", objašnjava.
Ono što jest za svaki dan je hidratacija, odnosno puno vode i redovna joga za lice.
"Već gotovo godinu dana svaki dan prakticiram jogu za lice. Odnedavno smo je uključili i u naš Wellness Coach u Bellabeat aplikaciji pa su mi različite vježbe uvijek dostupne. Svaki dan vježbam lice pet do 10 minuta, ujutro ili navečer, ovisi kad imam vremena. Jako bitan dio brige za kožu mi je hidratacija. Prije sam pila jako malo vode tijekom dana, toliko da me znala boljeti glava. Sad koristim Spring, pametnu bocu uz koju sam uspjela doseći svoje ciljeve i svaki dan pijem velike količine vode. Zbilja se vidi razlika”, kaže. Otkriva i da, kao i mnoge žene koje puno vremena provode na poslu, ima posebnu ladicu s kozmetičkim SOS proizvodima.
Sjedimo u njezinom uredu, tek staklom odvojeni od ostatka tima, s impresivnim pogledom na Zagreb s 14. kata. Spomenuta pametna boca Spring, koja mjeri količinu tekućine koju popijete u danu te vas podsjeća da je vrijeme da popijete vode, stoji na stolu, pored tanke ružičaste narukvice za Ivy, novi komad pametnog nakita iz Bellabeata koji je nedavno predstavljen i za koji se možete prijaviti na listu čekanja jer narudžbe još nisu krenule. Jedan Ivy, onaj u crnoj verziji, na Urškinom je zapešću. S njim, kaže, spava, tušira se, radi – ukratko, ne odvaja se od njega.
Bellabeat jedan je od najuspješnijih start-upova na ovim prostorima koji je Urška Sršen pokrenula sa Sandrom Murom 2013. Njihov najpoznatiji proizvod svakako je Leaf, pametni nakit koji mjeri vaše svakodnevno stanje tijela i duha. Uz osjetljive senzore prati vaše aktivnosti, a povezivanjem s mobilnom aplikacijom vidjet ćete koliko se na dan krećete, kolika vam je razina stresa, pratite svoju menstruaciju i slično. Leaf je već godinama vodeći pametni nakit na tržištu, kojeg možete nositi kao narukvicu, ogrlicu ili kao broš i imati punu funkcionalnost koju želite od takvog gadgeta. Nedavno je izašla kolekcija Leaf Crystal u suradnji sa Swarovski kristalima, a njihov Leaf Urban Business Insider proglasio je nedavno najboljim pametnim nakitom na svijetu.
Kad počnemo pričati o biznisu, Urška je vidno opuštenija. Započinjemo s Wellness Coachom i libraryjem unutar aplikacije Bellabeat, koji je lansiran prije pandemije, odnosno, kako se ispostavilo – baš na vrijeme.
"Wellness industrija i prije pandemije je rasla, a korona je to samo potencirala. Ljudi su postali svjesniji važnosti svog zdravlja, a u neizvjesnosti i stresu koji ih je okruživao, počeli su tražiti sigurnost i neki trenutak normalnosti u self careu. Svi su se počeli okretati traženju unutarnje ravnoteže. Mi smo se našli u pravo vrijeme na pravom mjestu i situacija nam je omogućila da rastemo. Kad je počela pandemija, mi smo već imali medij kroz koji možemo plasirati sadržaj kad je to ljudima trebalo i kad su to tražili jer su naš Wellness Coach i library već zaživjeli”, kaže Sršen.
Aplikaciju možete koristiti i ako nemate Bellabeatove proizvode i pronaći nešto za sebe.
Ono što Bellabeat izdvaja od drugih, i tako je bilo od početka, činjenica je da se radi o proizvodima koje su osmislile i napravile žene za žene. Svaki proizvod zapravo je rezultat Urškinog promišljanja o vlastitom lifestyleu. Počelo je zbog stresa.
"Imala sam problema s hendlanjem stresa cijeli život jer mi se očitovao na fizički način pa sam počela tražiti načine kako ga kontrolirati, kako ga mjeriti i suočavati se s njim. Ono što sam primijetila da najbolje funkcionira je promjena životnog stila. Odnosno, kad sam naspavana, kad dobro jedem i redovno treniram, čak i kad se nađem u stresnoj situaciji, ona me ne pogađa na način na koji je prije. Sve sam to znanje i iskustvo uložila u Bellabeatove proizvode", kaže Urška. Tako je nastao Leaf, pametna boca Spring kako ne biste dehidrirali, a tu je zato i Ivy, koji mjeri otkucaje srca i kardio koherenciju te služi kako biste pratili reakcije vašeg tijela na svakodnevne odluke koje donosite.
Urška Sršen kaže da razinu stresa održava niskom redovnim vježbanjem, tri do četiri puta tjedno, a vikende obavezno provodi u prirodi. Sportski je tip pa joj tjelovježba bez iznimke poboljšava raspoloženje, a u posljednje vrijeme, uz Wellness Coach, pokušava savladati tehniku meditacije.
"Jako mi je zanimljivo kako istovremeno možemo trenirati tijelo i um te s time postići neko drugo stanje u kojem nas vanjski utjecaji, koji uzrokuju stres, ne dodiruju toliko", kaže.
Vraćamo se na biznis kad pitam Uršku je li wellness industrija uspjela jer je, između ostalog, fokusirana primarno na žene. Slaže se s tom tvrdnjom i ističe važnost ženske perspektive.
"Zanimljivo je da, kad su se počeli pojavljivati uređaji za praćenje stila života i wellnessa, uglavnom su bili namijenjeni muškarcima. Bili su fokusirani na samo jedan segment, a to je bio fitness. To je razumljivo jer su ih razvijali muškarci koji su bili zainteresirani više za tehničke mogućnosti koje ti gadgeti pružaju. Kad smo mi krenuli razvijati tehnologiju za praćenje zdravlja žena, bili smo više fokusirani na funkcionalnost i rezultate koje može pružiti, na to kako prilagoditi uređaje korisnicama, kako po funkcionalnosti, tako i po dizajnu, to nam je bilo jako važno. Tu filozofiju danas primjenjujemo i na našu aplikaciju. Ne želimo biti samo još jedna aplikacija za vježbanje, nego želimo proširiti to područje wellnessa i obuhvatiti fitness, beauty, prehranu, meditaciju, a dodat ćemo još neke sadržaje koji su više orijentirani na life coach teme. Unutar svih tih kategorija imamo i puno različitih opcija jer želimo imati što veću paletu mogućnosti. Mislim da je to odraz ženskog pristupa. Žene gledaju na self care kao na putovanje, istraživanje i ono mora biti sveobuhvatno", objašnjava.
Odražava se to i na demografiju zaposlenika u Bellabeatu – više od 60 posto su žene. Urška kaže da im je to jako važno jer muškarci i žene drugačije pristupaju proizvodu, na različite načine ih koriste, ali i razvijaju, što se onda reflektira na konačnom rezultatu.
"U poslovnom svijetu nisam osjetila diskriminaciju jer sam žena i suosnivačica, ali na početku smo se znali susresti s nerazumijevanjem naših proizvoda jer 9 od 10 investitora s kojima smo se našli su bili muškarci. Danas je potpuno drugačija situacija, pogotovo u SAD-u, tamo se baš vidi napredak. Možemo reći da je na 9 od 10 sastanaka barem jedna žena, ako ne sve", kaže Urška.
S obzirom na to da je Bellabeat američka tvrtka – tamo je sjedište i tamo je sve krenulo, a na tom tržištu su i najzastupljeniji – njeguju i nekakvu kombinaciju američko-hrvatskog, ili američko-europskog pristupa poslovanju.
"U SAD-u je sve puno veće, brže i jače, no njihovo je poslovanje ponekad i okrutno. One stvari koje nam se u njihovom pristupu sviđaju primjenjujemo u Bellabeatu, no najvažnije nam je održati zdravu ravnotežu. Mi dajemo ljudima alate da budu zdravi i zadovoljni svojim životom pa je jedino smisleno da i svi mi u Bellabeatu budemo jednako tako zdravi i zadovoljni. Ono što je kod nas u Europi i Hrvatskoj bolje nego u Americi je ravnoteža poslovnog i privatnog života i to njegujemo. Želimo svi ostvariti svoje poslovne ambicije, ali i biti sretni i zdravi ljudi izvan posla. U SAD-u je potencijal ogroman, stvari se događaju jako brzo i tamo nitko nema dojam da je nešto nemoguće. Misle da samo trebaju dovoljno raditi da bi to postigli. Ovdje je obrnuto; ljudi često misle da je nešto nemoguće pa onda ni ne probaju. Vjerujem da spajanjem američkog i europskog pristupa možemo doći do poslovnog modela čija dinamika odgovara zaposlenicima te da je tvrtka uspješna na svjetskom tržištu", objašnjava.
Ravnoteža između posla i privatnog života, odnosno vrijeme za nju je najveći luksuz.
"Ne mislim samo na to da imam vremena raditi nešto što volim, nego da istovremeno imam energije u tom trenutku. To je najveći luksuz i tome stremim. Znam da svi imaju svoje izazove, ali ima nekih ljudi koji to tako dobro hendlaju, žena koje su uspješne u poslu, imaju obitelj, hobije, prijatelje, dižu se u 5 ujutro i šest puta tjedno vježbaju... (smijeh) To je nešto prema čemu želim ići, ali pomalo, i to je proces", kaže. S obzirom na to da u slobodno vrijeme, osim što redovno vježba i provodi vrijeme u prirodi, umjesto glazbe sluša audio predavanja o politici i povijesti, a uči mandarinski i španjolski – mislimo da je zaista na dobrom putu da to i ostvari.
Dok priča o poslu, Urška je smirena, artikulirana i samouvjerena. Iznenađuje me zato kad prizna da je dugo patila od sindroma varalice, tj. impostor sindroma, koji je tako čest kod žena na visokim pozicijama. Ispred mene sjedi žena mlađa od mene koju nazivaju kraljicom start-upa, bila je u Forbesovih "30 ispod 30", vodi tvrtku na tri kontinenta s više od 50 zaposlenih i kaže kako je imala dojam da nije dorasla tome. U međuvremenu je to prerasla, kako kaže, odrasla je i postala smirenija, samopouzdanija i smatra to normalnim procesom kroz koji svi mladi prolaze kad počnu raditi. Kaže kako je introvert po prirodi pa joj svako izlaganje u medijima predstavlja svojevrsni stres – odnosno, tako je bilo prije.
"Jednostavno, u jednom trenutku postaneš profesionalac. Jedan od najboljih savjeta koji sam ikad dobila bio je od jednog našeg investitora koji mi je, nakon što sam paničarila oko nečega, samo rekao: 'Nobody cares.' Ne u smislu da je nebitno to što radim, nego da svi mi puno intenzivnije doživljavamo svoje neuspjehe i izazove nego drugi oko nas. To me potpuno rasteretilo, prestala sam misliti na to što drugi ljudi misle, nego sam se fokusirala na posao. Taj bih savjet dala svima koji su na početku karijere. Fokusirajte se na ono što želite i što radite, na sve drugo zaboravite i opustite se. Upoznala sam megauspješne ljude koji su mi uzori, a koji iza sebe imaju i velike uspjehe i velike neuspjehe. To te ne definira kao osobu", zaključuje Urška.