Obožavatelji Björk se raduju, a imaju i zašto: pjevačica je najavila svoj novi album. U razgovoru za Guardian, Björk je otkrila da će se novi album – pod nazivom "Fossora" – naći na policama (stvarnim i virtualnim) ove jeseni, a objavit će ga One Little Independent Records. Čini se kao da će album biti značajan odmak od njezinog posljednjeg albuma (što i nije osobito čudno za očekivati od nje), "Utopia", koji je objavljen 2017.
Službeno priopćenje "Fossorin" zvuk opisuje kao "organski i prostran, vezan za zemlju, a ne sanjiv kao što je s albumom prethodnikom bio slučaj". Sama pjevačica opisuje album kao "svijet kontrasta: dva ključna elementa albuma su bas klarinet i ´nasilni´ izljevi brbljanja."
Naziv samog albuma, imenica je ženskog roda a znači kopačica. Na naslovnici, ona je svjetleći šumski duh, čiji su se vrhovi prstiju stopili s fantastičnim gljivama pod njezinim kopitima. U usporedbi s mutnom elektronikom "Utopije" iz 2017., ova je glazba puno više organska, razigrana, zabavna. Björkino putovanje od dance-popa 90-ih do nečega što više nalikuje nadrealnoj operi ima više zajedničkog s gracioznom putanjom Scotta Walkera nego putanjom vršnjaka iz 90-ih, poput PJ Harveya.
Kao i svi Björkini albumi, Fossora je reakcija na svog prethodnika. Mekana i lagana poput "šećerne vate", "Utopia" je bila "mehanizam za preživljavanje vlastite priče o slomljenom srcu" koju je ispričala na albumu "Vulnicura" iz 2015., koji je zabilježio/obilježio njezin razlaz s američkim umjetnikom Matthewom Barneyjem. Ono što ona naziva "hitnim" albumom ili "albumom za spašavanje" iskočilo je poput zračnih jastuka, s jedva dvije godine između njih, unatoč tehničkim izazovima koje je Björk postavila pred sebe (npr. četiri mjeseca bila su potrebna da shvati reverb na Utopijinim flautama).
Ovoga puta odlučila je dopustiti si potrebno vrijeme i "dopustiti sebi luksuz da nema volje". Pandemijski lockdown joj je to olakšao. "Mislim da nisam bila toliko doma još od svoje 16. godine. Krivo se osjećam što moram ovo priznati, ali jela sam čokoladni puding svaki dan", priznala je za slavni Guardian te dodala:"Obično se na putovanjima natrag u Reykjavík ne bi ni potrudila raspakirati. Ovaj put, prazan kovčeg stavljen je na policu."
Ako je "Utopia" bila čarobno utočište od crnog jezera bijede u koje je uronila na "Vulnicuri" (“izvadi sve zube, bez nasilja – poput pacifista", idealistički album s flautama, sintesajzerima i pticama), onda "Fossora" prikazuje život u ovoj zemlji snova.
Björkin povratak kući označava novi ciklus. Prašina se slegla. "Stvarno sam sretna što sam se vratila kući i tako sam samoj sebi postala domaća, prava sam Islanđanka", rekla je. Bazen je ponovno otvoren. Bliža je nego ikad sa svojim kolegama lokalnim glazbenicima, od kojih su joj se mnogi pridružili na prošlogodišnjoj seriji koncerata "Björk Orkestral" u dvorani Harpa u Reykjavíku, ludo ambicioznom projektu na kojem je radila kroz opetovana odgađanja i otkazivanja zbog pandemije.
Na prijedlog svog menadžera, kopala je po arhivama kako bi napravila seriju podcasta o svojoj diskografiji koja će biti predstavljena, također, na jesen. Gledajući svoje stare TV intervjue u pripremi ovog projekta, priznaje, zatekla se kako razmišlja: "Vau, ona je drska!". Ona, ta, druga - ili prava Björk. Tko će to zapravo znati...?