Steptember Issue

Linda Evangelista: priča o oslobođenju i življenju svoje moderne bajke

20. kolovoz 2022.

Fotografija: Profimedia

Rujansko izdanje magazina Vogue obilježava veliki povratak - ponovno rođenje, jedne od slavnih supermodela devedesetih, žene čija se priča iz horora pretvorila u moderni fairytale.

"September issue" je kultno mjesto modne industrije. Dobro se sjećam svojih dvadesetih i dobrog dijela tridesetih: uvijek sam s posebnim zanimanjem čekala da vidim tko je dobio čast da krasi naslovnicu tog broja Voguea. Obično bi to bila IT djevojka godine, glumica s mnogo stila, ili, jednostavno, jedna od supermodela. Kate Moss je to bila toliki broj puta da ih je teško nabrojati - i nikad nije razočarala. Ako ste slučajno naletjeli na ovaj tekst, i pitate se zašto je rujansko izdanje nekadašnje Biblije mode toliko važno, odgovor je sljedeći: to je broj koji "proglašava" sve trendove godine, inaugurira najpoželjnije komade, i udara ritam cijeloj sezoni.

Početak školske godine. Taj je broj posebno debeo, i produciran s najviše novca i truda. Zato je toliko posebno da ga je ove godine dobila Linda Evangelista, jedna od već spomenutih supermodelki iz ere kada su upravo one bile najveće zvijezde popkulture. Linda, Cindy, Naomi, Christy, Helena, Elle, Tatjana, Kate…koja je vama bila najljepša? Njihove životne priče bile su prepune glamura: zvjezdane ljubavne veze, raskošan lifestyle, nezakonita djeca, divlji partiji. Upravo je Linda bila autorica slavne rečenice: "Mi ne ustajemo iz kreveta za manje od 10 tisuća dolara", ali je baš ona - umalo - imala najtužniji kraj karijere.

image

Christy Turlington, Linda Evangelista i Naomi Campbell
Fotografija: Profimedia

Vječna borba za što mlađim (ili samo boljim) izgledom nije rezervirana samo za "obične" žene koje nisu dobile zgoditak na genetskoj lutriji. Linda je, prema vlastitom svjedočanstvu, poželjela popraviti svoj izgled bez noža i injekcija, i tako naletjela na CoolSculpting ponudu. Ostatak priče je horor: Linda je oboljela od rijetke (ali vrlo moguće) nuspojave koja sve salo pretvara u veliko i tvrdo tkivo za koje nema lijeka. Linda pet godina nije izašla iz kuće, izgladnjivala se, pokušala brojne operacije i liposukcije te je šest mjeseci bila potpuno omotana od vrata naniže. Bez uspjeha. Kad je izašla u javnost sa svojom pričom, modni svijet se šokirao. Sama priznaje kako joj je to priznanje donijelo mnogo toga dobrog, a lojalnost starih drugova iz ere kad je moda bila druga najvažnija stvar na svijetu vidi se i po kolaboraciji na ovom broju.

Lindi je jako važno napomenuti da je za snimanje ovih fotografija Pat McGrath (vizažistica nad svim vizažistima) posebno osjenčala (iscrtala) njezino lice te koristila samoljepljive trake. "Ne izgledam ovako u stvarnosti. Ali za fotografiju… mislim da je dopušteno malo pomoći u kreiranju fantazija".

Linda je na fotkama predivna, iako omotana: nije jasno jesu li glavni urednik britanskog Voguea Edward Enninful (koji je osobno radio styling) i Meisel skrivali samo trake ili i ostatke tog medicinskog užasa koji ju je pogodio, ali je očito da će Lindi biti teško vratiti se na posao bez takvih posebnih produkcijskih zahvata. I sama priznaje da sumnja u to, jer nikad neće izgledati isto. "Nikada me više nećete vidjeti u kupaćem kostimu."

image

Chanel kolekcija za SS/94
Fotografija: Profimedia

Treba li onda ova naslovnica postaviti pitanje slavimo li lažan izgled ako slavimo Lindu? Sama fotografija s naslovnice je čudan odabir: djeluje kao da je namjerno Lindino lice mutno, a oštrina je na odjeći. Vjerojatno namjerna poruka: nebitno je da je lice i dalje mlado i savršeno, ovdje smo zbog mode, a Linda Evangelista je uvijek bila i uvijek će ostati ključan dio modne povijesti svih nas, pa i Voguea. Ostatak editorijala, koliko god prekrasan bio, očito je obrađen, toliko da su Lindine crte lica (one koje ne pokriva šešir ili marama) gotovo identične kao prije dvadeset godina. No, njezin comeback nije ni fejk ni loša poruka za ljude koji se bore s prihvaćanjem vlastitog izgleda. Veće je od toga: apsolutno je dirljivo vidjeti modnu zajednicu, nerijetko portretiranu kao hladnu i okrutnu, kako podupire jednu od svojih najvećih zvijezda.

Modni su editorijali uvijek laž, ukoliko baš želite upotrebljavati tu ružnu riječ. Možda bi točnije bila iluzija, kao i svaka umjetnost. Koristi se rasvjeta, postprodukcija, make-up, perike i stotinu skrivenih pomagala da bi se dobila kultna fotografija. Zašto bi sada Linda bila drugačija? Njezina iskrenost oko toga, ipak, posve je nova, i vrlo važna. Ta poruka mora biti jasna: modeli nikad nisu bili ono što su naslovnice prikazivale, ali naslovnice su magija i priča iznad svega. Lindina je priča prvenstveno priča o oslobođenju nakon traume koje uvijek slijedi kad ste se spremni otvoriti. Nagrada je povratak u modu: Fendi kampanja i September issue. Na trenutak, njezina priča više nije horor nego moderan fairytale.