GG BUSINESS TALK

Marija Franić: "Uspjeh je kada se odmaknemo od stereotipa i pronađemo vlastiti put"

28. prosinac 2023.

Fotografije: Biljana Blivajs/ Cropix

Vedrana Čarapović Propadalo

Razgovarali smo s Marijom Franić, voditeljicom Korporativnih komunikacija Kaulanda, svestranom mladom ženom odgovornom za imidž tvrtke koja godinu ispraća s vrijednim priznanjima, dobrim rezultatima i uzbudljivim planovima.

Nedavno ste primili nagradu - German Croatia Business Award 2023. Koliko vašoj kompaniji, a koliko vama osobno znači to priznanje?

- Nagrade nam puno znače. Osim spomenute nagrade, osvojili smo i Zlatnu košaricu 2021., Hrvatski indeks održivosti 2022., Greenprix 2023. One su dokaz da to što radimo, radimo natprosječno dobro, a istovremeno su neka vrsta povratne informacije okoline jer vidimo kakva je percepcija naših projekata. Kao Top Employer smo među najboljim poslodavcima u Hrvatskoj. Ponosimo se time i to nas motivira da svake godine podignemo ljestvicu na još višu razinu. Smatram da je bitno osigurati kvalitetan, stabilan rast i razvoj kako bismo dugoročno bili uspješni i vjerujem da ćemo i u 2024. nastaviti stabilno rasti. Spremamo zanimljive novosti i projekte. Stay tuned!

Kad je riječ o uspjehu, kako biste ga definirali?

- Rekla bih da je uspjeh kada se uspijemo odmaknuti od stereotipa i onoga što nam društvo nameće te kada pronađemo vlastiti put i ono što nas uistinu čini sretnima. Neki bi to definirali pomoću japanskog koncepta - ikigai; kada spojite ono što volite raditi, ono što svijetu ili ljudima oko vas treba, ono u čemu ste dobri i ono što će vam se i financijski isplatiti. Osim toga, moj je moto da se trud uvijek isplati. Kažem to jer sam vrlo rano, već s 14 godina, počela raditi kod roditelja koji su 30 godina bili vlasnici restorana u Njemačkoj, u centru grada, sa 150 unutarnjih mjesta te 200 s terasom. Već sam tu prolazila razne faze uhodavanja i profesionalne obuke, budući da se otac školovao u nekim od najboljih ugostiteljskih škola tog vremena. Dolazili su nam razni gosti - od starijih gospođa koje bi redovito navratile nakon predstave u gradskom kazalištu, preko uglednih liječnika i profesora, sve do obitelji i mlađe, opuštene ekipe. Stoga sam stalno morala prilagođavati način komunikacije, a upravo mi je to stvorilo temelje za moj današnji rad. Nakon iskustva u restoranu, tijekom studija u Zagrebu većinom sam davala instrukcije iz njemačkog, a u Hrvatskom autoklubu sam dvije sezone radila u Infocentru pa ste me mogli čuti i na radiju s aktualnim stanjem na cestama na hrvatskom, njemačkom i engleskom. Danas sam voditeljica Korporativnih komunikacija i dio najuspješnije retail grupacije u Europi. Važno je na putu do uspjeha prigrliti sve što nam se na tim stanicama do cilja servira, u svakom segmentu nešto naučiti i ponijeti ono najbolje sa sobom, stalno se nadograđivati. Zato sam nakon dvije diplome na Filozofskom fakultetu dodatno upisala Londonsku školu za odnose s javnošću te Cambridge Institute for Sustainability Leadership gdje sam se specijalizirala u području održivosti. Uvjerena sam u to da cijeli život učimo i razvijamo se te da za jednim uspjehom slijedi neki sljedeći. Nebo je granica.

Kako motivirate svoje kolege, a kako sami sebe?

- Vjerujem da prvo ja moram biti motivirana kako bih mogla motivirati druge, primjerice svoj tim, stoga ću krenuti od sebe. Mislim da si motiviran kada voliš ono što radiš, a ja to za sebe zaista mogu reći. Budući da sam odrasla kao bilingvalni ekstrovert, komunikacija je uvijek bila bitan dio mene i oduvijek sam voljela interakciju s različitim ljudima. Smatram da tako širimo vlastiti horizont i da uvijek možemo učiti jedni od drugih. Društveno odgovorno poslovanje nešto je pak što je danas bitno sve većem broju ljudi, a isto vjerujem da svi u sebi imamo dio koji uživa u sreći drugih, koji voli činiti dobro i pomagati. Neki kažu da je volontiranje, primjerice, zapravo sebičan čin jer nam pomaže da se dobro osjećamo kada pomažemo drugima. Mogu to potvrditi, iako je primarni cilj volontiranja za mene osobno da se druga osoba osjeća dobro, kao primjerice djeca u bolnicama kojoj sam nekada čitala priče za laku noć pa su već na hodniku znala s nestrpljenjem čekati "tetu pričalicu". Pogotovo kada je riječ o djeci, kada toj najranjivijoj skupini društva možete pomoći, to je osjećaj sreće i topline koji je teško opisati.

Osim toga smatram da redovito treba "osvježavati" vlastitu motivaciju, pa i motivaciju tima s kojim radite, primjerice pomoću zajedničkih druženja, brainstorminga i sl. Često mislimo da za to nemamo vremena, no upravo to je ključno: pronaći vrijeme za izlazak iz ureda i standardnog radnog dana i stvaranje prostora za kreativnost. Nedavno sam tako svoj tim pozvala na penjanje. Moram priznati, nisam bila sigurna hoće li to biti uspješan dan, dapače, čim smo stigle u dvoranu za penjanje, kada sam vidjela lica kolegica nakon što je instruktor objasnio da nećemo biti osigurane konopom nego ćemo se morati osloniti na vlastite noge i ruke, mislila sam - ok, to je to, možemo nakon 20 minuta doma, već vidim da ćemo sve odustati. No iznenadila sam ne samo sebe, već su me i moje cure iznenadile - sve su se redom popele do vrha, i to ne jednom, nego pet puta. Shvatila sam tada da se češće moramo usuditi pomaknuti granice jer je nagrada zaista velika - osjećaj da sve možeš postići ako stvarno želiš.

Koja je poslovna filozofija vaše kompanije i koje biste dijelove izdvojili?

- U Kauflandu kao tim s više od 3000 ljudi njegujemo jednu posebnu kulturu, a to je fokus na povezanost, poštovanje, povjerenje, podršku i zabavu. Važno nam je da smo međusobno povezani, da se poštujemo, da njegujemo kulturu u kojoj se povjerenje podrazumijeva, da se međusobno podržavamo te da nam posao koji radimo i dolazak na njega čini zadovoljstvo.

Svojim kupcima pak nudimo velik izbor, jednostavnu kupovinu, svježe i kvalitetne proizvode te odlične cijene i redovite akcije kako bismo ih i u izazovnim vremenima što bolje podržali.

Koliko je zahtjevno obnašati funkciju poput vaše? Je li vama kao ženi teže ili smatrate da spolna orijentacija nije važna u poslovnom svijetu?

- Rekla bih da je funkcija voditelja ili voditeljice Korporativnih komunikacija svakako zahtjevna. Odgovorna sam za reputaciju i imidž tvrtke, internu komunikaciju, odnose s javnošću i krizne situacije zbog kojih stalno moram biti dostupna, DOP-strategiju i projekte.

No, ne mislim da je meni kao ženi teže u ovom poslu, dapače, prema nekim statistikama vidimo da žene nekada imaju bolje razvijene komunikacijske vještine i socijalne kompetencije, iako ne volim generalizirati. Mogu reći da ja osobno svakako vidim da mi komunikacija i socijalne vještine jesu jača strana, no razlog za to ne mora biti i nije činjenica da sam žena. Međutim, u poslovnom svijetu često vidimo da muški spol dominira, osobito kada je riječ o višim pozicijama, iako to u mojoj struci i nije slučaj, niti u Kauflandu: u našim trgovinama, primjerice, radi gotovo 80 posto žena, a više od 50 posto je na vodećim pozicijama. U logističko-distributivnom centru radi čak više od 26 posto žena, a i u centrali je preko 50 posto žena na vodećim pozicijama. Ponosna sam na sve svoje kolegice, ali i kolege jer smatram da svi mogu postići sve ako to zaista žele, bez obzira na spol.

Po čemu je Kaufland drukčija kompanija od drugih - čime zadržavate svoje vjerne kupce? A zaposlenike?

- Svojim kupcima nudimo velik, raznolik asortiman gdje zaista mogu pronaći sve što im treba na jednom mjestu. U Kauflandu će pronaći odlične cijene i akcije koje se zaista isplate, a u sklopu naših objekata mogu obaviti i neke druge stvari, primjerice otići frizeru, u poštu ili ljekarnu. Kupnja kod nas je ugodna, jednostavna i brza jer nećete dugo čekati na blagajnama. Ako se i dogodi da čekate duže od pet minuta, a sve blagajne nisu otvorene, dobit ćete dva eura na poklon-kartici. Za korisnike Kaufland Carda tu su i dodatni popusti, ekskluzivni kuponi, skupljanje bodova vjernosti, nagradne igre i ekskluzivne partnerske pogodnosti. U Kauflandu osim toga možete vratiti gotovo sve vrste nepovratne ambalaže - i uvijek ćete dobiti povratnu naknadu, čak i ako proizvodi nisu kupljeni u našoj trgovini.

Što se zaposlenika tiče, u godinu dana, od 2022.do 2023., triput smo povećali primanja naših zaposlenika na nerukovodećim radnim mjestima. Sveukupno gledano, već petu godinu za redom povećavamo bruto plaću, neto dodatke te uvodimo nove benefite. Ono što vjerojatno niste znali jest činjenica da svi naši zaposlenici, pa i oni u trgovinama i logističko-distributivnom centru, imaju takozvani petodnevni radni tjedan, tj. dva slobodna dana u tjednu, što je jedan od ključnih benefita jer omogućuje bolju ravnotežu između poslovnog i privatnog života. Osim toga, svojim zaposlenicima dvaput godišnje isplaćujemo nagradu za radne rezultate u prosječnom neto iznosu od preko 330 eura, božićnicu od preko 330 eura, uskrsnicu od 66 eura, a od 2023. uveli smo i regres u neto iznosu od 100 eura.

Kako je tekao vaš osobni karijerni rast?

- U Kauflandu sam počela raditi kao asistentica direktora prodaje 2014. godine, što je katkad podrazumijevalo i jako duge radne dane i tempo koji bi neki opisali s "nema stajanja". Dan bi počeo u uredu, nakon toga bi se išlo na teren, u obilazak poslovnica u nekom dijelu Hrvatske, a na kraju dana često su se završavale prezentacije, izvještaji i slično. Tijekom prve dvije godine tako sam stekla vrlo detaljan uvid u naš "core business" i naučila puno o temeljima našeg poslovanja i postojanja. Od početka imam veliko poštovanje prema našim kolegama i kolegicama u trgovinama jer znam da svakodnevno ulažu velik trud. Svjesna sam toga da ih mi u centrali trebamo podržati što je više moguće i nadam se da u tome uspijevamo. Nakon dvije godine, 2016., ponuđeno mi je mjesto glasnogovornice, a nekoliko mjeseci kasnije i pozicija voditeljice Korporativnih komunikacija. Imala sam tada 28 godina i, iskreno, nisam tada ni bila svjesna koliko je to bio velik izazov - kako posložiti sve, kako voditi tim. No nisam dugo razmišljala - prihvatila sam izazov jer sam imala osjećaj da je to pravi put za mene. Naše je platno tada bilo potpuno bijelo, prazno i trebalo je jako puno truda svih članova tima da stvorimo šarenilo boja i motiva koji su danas vidljivi na tome platnu. Bilo je, naravno, i teških trenutaka, no jako sam ponosna na naš zajednički konstantan rast i razvoj i još se više veselim svim budućim remek-djelima.

"Uspjeh je kada se uspijemo odmaknuti od stereotipa i onoga što nam društvo nameće"

Kakvim se ženama divite?

- Žene koje su svoje najviše me inspiriraju. Žene koje su upoznale sebe ili se još upoznaju, ali ih nije strah istraživati i pokazati svoje pravo ja, koje ne slijede nikoga, već stvaraju svoj put, žene koje su prirodne, koje su snažne kada to žele biti, ali i nježne i ženstvene kada osjete potrebu za tim. Audrey Hepburn odličan mi je primjer jer se odmaknula od nekih očekivanih obrazaca i na svoj način uživala u životu. Mislim da žene danas treba ohrabriti da, bez obzira na naučene obrasce, stereotipe i očekivanja okoline, pronađu svoj put do sreće jer upravo je to cilj: uživati u trenutku, sadašnjosti i biti sretan.

Kako biste opisali godinu na izmaku? Jeste li zadovoljni?

- Jako sam zadovoljna. Proveli smo nove projekte u sklopu Kaufland škola voća i povrća u obliku kulinarskih radionica s Ribafishem, pomoću naših kolega i kolegica u trgovinama i u suradnji s Hrvatskim Caritasom, Caritasom Zagrebačke nadbiskupije i Hrvatskim Crvenim križem pomogli smo stvoriti više obroka za korisnike pučkih kuhinja diljem Hrvatske, u suradnji s Unicefom Hrvatska i u sklopu Mliječne staze podržali smo temu mentalnog zdravlja. Ono što je najvažnije - i dalje s osmijehom dolazim na posao. Sretna sam što kroz svoj posao mogu pomagati drugima i to ćemo kao tim i nastaviti raditi u 2024.

Sigurna sam da već imate planove za sljedeću godinu?

- Naravno, ipak smo mi poduzeće s njemačkim korijenima - sve se planira. Ne mogu u ovom trenutku previše toga otkriti, ipak želimo da ostane uzbudljivo, no mogu reći da pripremamo velike, nove projekte i da jedva čekamo da ih realiziramo, a uvjerena sam da ćemo pomoću njih napraviti još par koraka prema našem cilju, a to je konstantno pozitivno utjecati na zajednice u kojima poslujemo.

Imate li dugoročan karijerni plan?

- Plan mi je zajedno s mojim timom nastaviti stvarati zanimljive, drugačije projekte u Kauflandu, osobito kada je riječ o društveno odgovornom poslovanju. Osim toga, nedavno sam počela predavati i na Zagrebačkoj školi ekonomije i menadžmenta, na što sam posebno ponosna. Volim rad s mladim ljudima koji su željni znanja i veseli me interakcija s njima, stoga se veselim nastavku tog dodatnog karijernog puta. Smatram da je važno da stalno radimo na sebi i širimo svoj horizont jer, ponavljam, nebo je granica.


+ my favorite

  • SAVRŠEN DAR: aviokarte za neku toplu destinaciju
  • OMILJENA KNJIGA: trenutno čitam knjigu Jaya Shettya "8 pravila ljubavi" i preporučila bih je svakome
  • IDEALNA GLAZBENA PODLOGA: Coldplay, "Magic"
  • DESTINACIJA IZ SNOVA: Bali i Japan
  • GASTRONOMSKI UŽITAK: domaća tjestenina ili dobar sushi
  • BEAUTY MUST HAVE: Clarins Lip Perfector No.7
  • FASHION MUST HAVE: dobre traperice
  • NAJDRAŽA ZIMSKA AKTIVNOST: skok u more na +8 stupnjeva ili manje... pravi reset!