Kraj prošle i početak ove godine na domaćoj glazbenoj sceni obilježio je jedan album dotad nepoznatog izvođača, koji je na scenu stupio pjesmom "crno i zlatno". Ako vam zvuči poznato, u pravu ste - naziv je to turbo folk hita Seke Aleksić iz 00-ih godina. No, ono što je z++ napravio s tom pjesmom daleko je od turbo folka. Seksi, senzualna i pomalo mračna, pjesma je apsolutno oduševila prilično široku publiku i tako napravila mjesta za njegov album "18++", gdje smo pronašli još sjajnih stvari, od "kabrioleta" do "adrenalina".
Nedugo nakon objavljivanja na YouTubeu, "crno i zlatno" je uklonjena zbog spora oko autorskih prava, no sve se izgladilo pa je ponovno gore i ponovno na putu da ruši rekorde slušanosti. Ove godine z++ osvojio je radijski eter singlom "Ljeto već je gotovo", a nedavno i objavio drugi studijski album, "zauvijek". Zvonimir Husnjak, poznat pod umjetničkim imenom z++, dio je osječkog kolektiva Retfatlanta, u kojem djeluju i Massimo Savage i Đi, a neki ga nazivaju "hrvatskim The Weekndom", što njemu nimalo ne smeta. Ove godine ozbiljno se sprema osvojiti i nekoliko nagrada, od Rock&Offa do Porina, a u siječnju će se predstaviti i na Zagrebačkom festivalu s pjesmom "moj svijet". U jednom od rijetkih istupa u medijima, za GG otkriva što očekuje od Porina, kako je stvarao novi album te čijem se koncertu najviše veseli kad se oni ponovno budu mogli održavati.
Vaš novi album "zauvijek" dobio je sjajne kritike. S obzirom na veliki uspjeh prvijenca, jeste li osjećali pritisak stvarajući drugi album?
- Nisam osjećao pritisak, ali sam osjećao odgovornost prema svojoj publici da opravdam velik uspjeh albuma "18++" i vjerujem da sam ponovno napravio zanimljiv i kvalitetan album koji će se slušati duže vrijeme. Kritike na novi album su odlične i mogu samo reći da jedva čekam trenutak kada ću ga moći izvesti uživo.
Većinu posla na albumu odradili ste sami, ako ne i sav posao. Zašto vam je to važno? Postoji li itko kome biste dopustili da vam producira glazbu?
- Jednostavno sam s vremenom shvatio da u ovom trenutku najbolje funkcioniram kao individualac. Puno vremena sam uložio u učenje produkcije, a kasnije i mixa i mastera te mi do sada nisu trebale usluge neke druge osobe na tim područjima. Od kada sam počeo objavljivati pjesme pa do sada, dobivao sam pohvale na račun svoje individualnosti, odnosno toga da sve aspekte glazbe, a nekad i vizualni dio pjesme, radim sam. S obzirom na to da sam s vremenom stekao zadovoljavajuće znanje na tim područjima, meni je to bio prilično olakšavajući čimbenik u stvaranju glazbe jer se nikada nisam morao susretati s kompromisima ili sukobima mišljenja do kojih obično dolazi kada je više ljudi uključeno u nastanak određene pjesme ili projekta. No, naravno, ne isključujem mogućnost da ću u budućnosti surađivati s drugim glazbenicima, producentima ili mixing inženjerima. Do sada je odlično funkcioniralo ovako, ali ako u budućnosti pronađem način koji će zvučati još bolje, nemam ništa protiv takvih promjena. Bitno je da krajnji rezultat zvuči odlično.
Kad je album bio gotov, kome ste ga prvome pustili, od koga ste tražili komentare i kritike?
- Izrada albuma je proces koji traje duže vrijeme pa ne mogu točno dati takav podatak. 60-70% zvučnog dijela albuma bilo je, što skicirano, što praktički gotovo, već negdje u travnju ove godine, a album sam u međuvremenu, kako je napredovalo stvaranje, najviše puštao svojoj djevojci i bliskim prijateljima, čije savjete i kritike zapravo najviše cijenim, a nekada čak i poslušam. (smijeh) Posljednjih nekoliko mjeseci prije izlaska, album sam često puštao i nekim kolegama sa scene i još češće na ovim poznatim kućnim druženjima u vrijeme korone. Tu sam isto čuo neke zanimljive i kvalitetne komentare i kritike, ali na kraju sam opet napravio po svom...
Iz yema su vam već poželjeli sreću na Porinu. Očekujete li nominacije? Mislite li da je sustav Porina spreman uključiti nove, mlađe umjetnike na sceni?
- Nisam vidio tu objavu gdje su mi točno poželjeli sreću, ali hvala im. Koliko sam trenutno upućen, ovaj smo album, za razliku od prošlog, prijavili na Porin u više kategorija, a što će se dogoditi, stvarno ne znam. Ne očekujem ništa, tu je stručno biračko tijelo da procjenjuje, mogu reći samo da bi bilo lijepo da se Porin održi uživo, a s obzirom na to da se održava u ožujku, to je čak i moguće. Mislim da sustav Porina, ako želi održati relevantnost, mora uključivati mlade umjetnike što je više moguće jer mi se čini da je ova prestižna nagrada među mladim ljudima u Hrvatskoj izgubila dio svog značaja i dosta ljudi ima mišljenje da se ona održava samo zbog glazbenika i nekada slabo odražava stvarno mišljenje hrvatske publike, pogotovo aktivne publike koja odlazi na festivale i koncerte.
Čini se kako vas je singl "Ljeto već je gotovo" lansirao u mainstream - puštao se na nekim radijskim postajama na kojima još niste bili. Kako ste to doživjeli?
- Ako u Hrvatskoj ulazak u mainstream znači povremeno puštanje na komercijalnim radio postajama, onda sam ušao u mainstream. Meni je jako drago da je pjesma slušana među širom publikom i da su radio postaje to prepoznale. Radijski uspjeh te pjesme sam doživio kao dokaz da mogu napraviti hit koji izlazi iz trap okvira. Međutim, u Hrvatskoj postoji čudna situacija gdje određeni izvođači imaju ogroman broj puštanja na radiju, a u stvarnosti ne mogu rasprodati koncert u nekim omanjim klubovima, ako upad nije besplatan. Osobno bih volio kada bi radijski DJ-i imali više hrabrosti isprobavati nova imena i pratiti što se događa na hrvatskoj glazbenoj sceni izuzev onoga što dolazi iz najveće izdavačke kuće.
Planirate li češće izlete u mainstream?
- Ne planiram takve stvari. Radim i radit ću glazbu koja mi se sviđa i koju bih i osobno slušao, a ako se dogodi, kao u slučaju pjesme "Ljeto već je gotovo", da neka pjesma bude prihvaćena kod radio stanica i šire publike, gledat ću na to kao na uspjeh.
Vaš nastup na ovogodišnjem Drito iz Tvornice u siječnju bio je najposjećeniji nastup festivala. Kako ste to doživjeli? Jeste li to očekivali?
- Ne sjećam se da je moj nastup bio puno posjećeniji od nastupa Vojka prije mene, ali znam da sam prema anketi za vrijeme festivala dobio nagradu za najbolji nastup tog dana. Atmosfera je bila fenomenalna, na binu sam izašao nenadano. Vojko je premijerno izvodio našu tada još neobjavljenu pjesmu "Obama" kao zadnju pjesmu svog seta i kod mog versa, za koji nitko do tad nije znao da postoji sam izašao na binu i reakcija publika je bila nevjerojatna. Po odlično posjećenim nastupima u drugim gradovima i pregledima na YouTubeu koji su već tada na nekim pjesmama bili milijunski, očekivao sam dobru reakciju, ali nisam mislio da će oko 2000 ljudi pjevati moje pjesme. Urezao mi se taj trenutak u pamćenje i dao motivaciju da nastavim dalje s kvalitetnim radom. Moram priznati da je u nekoliko tjedana prije i nakon Drita nastalo barem 5-6 pjesama s albuma "zauvijek" i to je veliki pokazatelj koliki je značaj za mene imao nastup na tom, sada već kultnom festivalu.
Što kažete na nadimak "hrvatski The Weeknd"?
- The Weeknd mi je u top tri izvođača svih vremena tako da mi ne smeta taj nadimak. Nije me sramota priznati da je dio moga repertoara baziran na mračnijem, modernom, r&b-u, a The Weeknd je apsolutni svjetski kralj tog zvuka. U Hrvatskoj se prije mene, koliko sam upućen, nije pojavio izvođač koji je radio takav stil, a da je bio značajnije zapažen od publike. Prije dvije godine, kada sam počeo snimati prve z++ pjesme, meni je bilo potpuno nevjerojatno da u hrvatskoj glazbi postoji toliko velika praznina u tom jednom, u svijetu jako poznatom zvuku. Izlaskom albuma "18++" djelomično sam popunio tu prazninu, a poslije sam primijetio cijeli jedan val novih, a i nekih starih izvođača koji su počeli pjevati sličnu, ljubavnu tematiku na trap/pop/r&b beatove, na hrvatskom jeziku.
Nedavno ste na MAKK-u oduševili obradom klasika "Ti si mi u krvi". Jeste li fan Zdravka Čolića, zašto baš ta pjesma?
- Nastup na MAKK-u bio je zanimljivo iskustvo zato što sam prvi put nastupao bez publike, ali je umjesto njih ispred mene bila hrpa kamera. Ukupno sam zadovoljan s nastupom, ali mislim da sam vokalni dio mogao i bolje odraditi. Preko menadžera su mi se obratili ljudi iz MAKK-a i ja sam prihvatio nastup, a poslije su rekli da svi koji nastupaju moraju pjevati dvije svoje pjesme i jednu obradu domaće pjesme. Nisam baš previše osobno ulazio u diskografiju Zdravka Čolića, ali neke stvari su mu ogromni klasici, a najbolja od njih mi je očito "Ti si mi u Krvi" zbog odlično ukomponiranih, emotivnih melodija. Pjesmu sam svirao na gitari i godinama prije, a za prigodu MAKK-a sam je spustio u E-mol kako bi bila u istom tonalitetu kao "crno + zlatno" i "Ljeto već je gotovo". Međutim, tek kada sam došao na nastup shvatio sam da će zbog tijeka konferencije pjesme biti puštane jedna po jedna, pa je ispalo da sam uzalud spajao te tri pjesme u jednu povezanu cjelinu.
Ipak, "crno i zlatno" ostaje jedan od vaših najvećih hitova. Zašto ste izabrali taj turbo folk hit i jeste li znali da će biti toliki hit i u vašoj verziji?
- Da, nakon te pjesme su mi zapravo počeli ozbiljniji nastupi i sveukupno, glazbena karijera. Nije tu bilo nikakvog izbora, niti sam ikada imao namjeru napraviti obradu neke turbo-folk pjesme. Imao sam jako dobar beat i smišljene vokalne melodije za versove i malo sam to pjevušio okupljenoj ekipi u našem studiju u Retfali, a pošto nisam imao nikakve melodije za refren i u glavi mi je ostala pjesma Seke Aleksić - Crno i Zlatno, koju je netko tu večer pustio, počeo sam pjevati refren te pjesme preko svog beata i sjećam se da su se svi prisutni počeli smijati i rekli da to moram odraditi. Poslije, u ožujku ili travnju 2019., kada sam završio tekst i aranžirao cijelu pjesmu, reakcije svih ljudi koji su čuli su bile odlične i samo sam čekao pravi trenutak da izbacim pjesmu. Iskreno, bio sam potpuno siguran da će pjesma odlično proći iako tada uopće nisam bio poznat, ali nisam znao da će imati toliki doseg. Kada je izašla, ova je pjesma bila puno veći hit od "Kabrioleta" i da nije bilo brisanja zbog copyright problema, sigurno bi bila moja pjesma s najviše pregleda.
Razmišljate li o publici i njihovoj reakciji kad pišete pjesme?
- Kada pišem pjesmu, uvijek pišem ono što mi zvuči dobro na taj beat i što bih ja i sam slušao. Kada se taj moj osobni ukus poklopi s ukusom jednog većeg dijela publike možemo reći da sam napravio hit. Ne bih rekao da ikada idem raditi nešto s agendom dodvoravanja publici, ali tko zna, podsvjesno možda i radim takve stvari.
Što inače slušate?
- Kao što često naglasim, top 3 izvođača ikada su mi Daft Punk, Pink Floyd i The Weeknd. Daft Punk tu drži čvrsto prvo mjesto. To je glazba uz koju sam glazbeno odrastao i koju i dalje jako često slušam. Od ostalih stranih izvođača koje mogu izdvojiti kao najveće utjecaje, tu su: Beach House, Eric Clapton, Jimi Hendrix, The Doors, neki albumi The Beatlesa, Gorillaz, The Chemical Brothers, Justice, Biggie, Playboi Carti, Future, Travis Scott, a od domaćih i regionalnih: Bijelo Dugme, Dino Dvornik, Oliver Dragojević, Oliver Mandić, Majke, stari albumi Jinxa, Bolesna Braća, stari albumi TBF-a, Vojko V iz vremena Dječaka i Kiše Metaka, prva dva albuma Krankšvestera, prvi album Ede Maajke...
U Hrvatskoj je sve prilično centralizirano, pa tako i glazbena scena. Kakva je scena u Osijeku?
- Možda je centralizirana, ali to najviše ovisi kakvu glazbu kao pojedinac slušate. Iz primjera u prošlom pitanju možete vidjeti da samo dva od mojih najdražih izvođača u regiji dolazi iz Zagreba. Mislim da se čini da je scena centralizirana zato što su u Zagrebu najbolji studiji, koncertne dvorane, oprema za snimanje spotova i ostale stvari iz te kategorije pa se dosta izvođača odluči preseliti zbog praktičnih razloga. Međutim, iako Majke žive i rade u Zagrebu, svi znamo da je to vinkovački bend, Dino Dvornik je godinama živio u Zagrebu pa svi znamo da je Splićanin. Glazbena scena u Osijeku mala je, ali je dala nekoliko regionalno jakih punk bendova i nekoliko jakih rap ili trap izvođača. Trenutna (t)rap scena u Osijeku se sastoji od nekoliko izvođača i grupa, a dobrom dijelu mlađih izvođača ja radim snimanje i mix/master. Trap partyji i nastupi trap izvođača u Osijeku su bili jedni od najposjećenijih nakon, naravno, turbo-folka. Mislim da je u drugim većim gradovima situacija slična.
Vaša glazba nije politična, taj je trend gotovo nestao s hrvatske scene. Kako to komentirate?
- Osobno mi je drago da je tako jer s glazbene strane nisam pronalazio previše zadovoljstva u tim pjesmama. Obično su to bile klasične boom bap pjesme u kojima je fokus na tekstualne igrice sa slovima i slogovima koji bi na kraju trebali slati neku veliku poruku, a sama glazba je u drugom planu. Mislim da je trap općenito kao glazba svojim stavom bacio kontru na taj politički hip-hop koji je bio prilično dominantan u jednom dijelu 2000-ih.
Što vam najviše nedostaje iz vremena prije pandemije?
- Nastupi, klubovi i izlazak iz kuće bez maske u džepu.
Čijem se koncertu najviše veselite jednom kad se ponovno počnu održavati?
- Najviše se veselim svojim koncertima.