Wedding party

Novi trendovi: vjenčanja su postala mala, otkačena i chic

19. svibanj 2022.

Fotografija: Weddings in Croatia/Marcijuš Studio

Destinacijska vjenčanja, više manjih partyja ili pak svečanost za probranih 20-ak ljudi novi su trendovi koji se nameću nakon što su mjere popustile.

Svatko tko je planirao vjenčanje proteklih nekoliko godina vjerojatno se dobro namučio da ostvari svoje naume. Mjere koje su se mijenjale iz tjedna u tjedan nikako nisu olakšavale organizaciju vjenčanja, a limitiran broj uzvanika mnogima je zadavao glavobolje. Ipak, danas kada se čini da je pandemija iza nas - ili barem na ljetnoj pauzi - mnogi primjećuju kako su se neki "nametnuti" trendovi zadržali i promijenili tradiciju vjenčanja. O tome što danas mladenci žele, kako slave svoj dan i kojih su se tradicija odrekli govore nam Martina Rakić, direktorica i vlasnica Wedding in Croatia, tvrtke specijalizirane za destinacijska vjenčanja i Dražana Paladin Pavelić, suvlasnica tvrtke za organizaciju evenata Eventastic.

image

Fotografija: Weddings in Croatia/Marcijuš Studio

Koliko je kovid zaista utjecao na trendove kada su vjenčanja u pitanju? Što je "novo normalno" u industriji vjenčanja?

MARTINA: Smanjenje broja gostiju na vjenčanjima svakako je doprinijelo tome da se fokus može prebaciti na određene segmente, poput probranih menija serviranih u više sljedova ili raskošnije dekoracije. Naglasak je na kvalitetnoj lokalnoj i sezonskoj namirnici, sljubljivanju hrane i pića, na pomno biranim desertima i luksuznom pristupu u dizajniranju vjenčanja, ali ne u smislu raskošnih kristala i glomaznih cvjetnih aranžmana, već u fine art promišljanju cjelokupnog koncepta s naglaskom na detaljima koji čine razliku i pružaju taj poseban doživljaj.

Posljednjih godina osjećamo porast interesa prema rustikalnim lokacijama koje asociraju na toskanske vile

DRAŽANA: Ljudi su se, kao uvijek, prilagodili situaciji. I prije samog kovida trendovi u industriji vjenčanja mijenjali su se i prilagođavali bržem i užurbanijem načinu života. Vjenčanja su bila više u party stilu, počinjala su ranije, završavala ranije, nije bilo protokolarnih i tradicionalnih momenata kao što su darivanje ili bacanje podvezice. Svima je bio cilj okružiti se dragim ljudima, biti opušten, rasterećen. Naravno, takvi su naši klijenti jer mi njegujemo takav, malo pomaknuti, moderan stil. Zasigurno će uvijek postojati "tradicionalnije" zabave s više gostiju, više sljedova hrane od kojih nijedna nije sushi i gdje se mora ostati do pet sati ujutro da se ne pokvari reputacija mladencima.

image

Fotografija: Eventastic/Karlo Sutalo

Je li bilo više razočaranih mladenki ili onih koje su doživjele olakšanje?

DRAŽANA: Svakako je bilo stresnih situacija i svakodnevno smo pokušavale pomoći našim mladencima da se nose s odgađanjima i otkazivanjima (dok je paralelno i nama bilo nemoguće znati i predvidjeti što će sutra biti). Od dileme hoće li za godinu dana mladenka stati u svoju haljinu iz snova preko toga da su se u potresu urušile crkve ili lokacije gdje se zabava trebala održati, do toga da neki ljudi više nisu među nama… Mislim da nitko to nije doživio kao olakšanje. Samo je pomoglo ljudima da preslože prioritete i shvate što im je stvarno bitno.

Kako se smanjenje vjenčanja odrazilo na cijenu? Iako je logično pomisliti da su veća vjenčanja skuplja, intuicija mi govori suprotno...

DRAŽANA: Apsolutno, manja vjenčanja su skuplja, i to i do 50 posto... Promijenio se trend pa se promijenio i pristup tome. Većina mladih ljudi plaća svoje zabave sama i zna s kojim budžetom raspolaže. Znaju što će dobiti za svoj novac, a na nama je da im to pomognemo ostvariti. Nadam se da se situacija neće pogoršavati, ali sve ukazuje na to da će postepeno biti i lošije. Klijenti će imati iste budžete, ali će dobivati za njih manje.

Mislim da pandemiju nitko nije doživio kao olakšanje. Samo je pomogla ljudima da preslože prioritete i shvate što im je stvarno bitno

MARTINA: Promjena u broju uzvanika nije nužno donijela smanjenje budžeta, naprotiv – mnogim je parovima to dalo mogućnost naglasiti neki drugi segment vjenčanja koji bi bio nedostižan s proslavom na kojoj prisustvuje velik broj gostiju. Smatramo (i nadamo se) da će vjenčanja uvijek zadržati dozu luksuza, bez obzira na to znače li to za nekoga orhideje u cvjetnim aranžmanima ili kvalitetna butelja vina uz domaću tjesteninu s tartufima. Kada pričamo o budžetu vjenčanja vrlo je teško dati univerzalan odgovor, bez da znamo neke dodatne parametre, poput lokacije, broja uzvanika, izabranih dobavljača, prioriteta mladenaca… Ogromna je razlika u troškovima vjenčanja primjerice u Zagrebu ili Osijeku, u usporedbi s vjenčanjem koje se događa npr. u Rovinju ili na Hvaru. Događa se da neki par za vjenčanje od 50 gostiju izdvoji više sredstava nego netko za 200, ali to ponajprije ovisi o troškovima same lokacije. Nažalost, realno je za očekivati da će cijene generalno rasti za iduću godinu i da nas očekuje inflacija i u svijetu vjenčanja, kao i u svim ostalim sferama života. Već svjedočimo povećanjima u cijeni goriva, namirnica… pa nije realno za očekivati da se taj porast neće odraziti i na industriju vjenčanja.

image

Fotografija: Weddings in Croatia/Marcijuš Studio

Što sve omogućuje manje uzvanika? Na što se mladenci vole fokusirati kad nije u pitanju 200 gostiju?

MARTINA: Naglasak je definitivno na – doživljaju. Manje, intimnije proslave pružaju mogućnost gotovo potpune personalizacije, parovi zaista provode taj dan s ljudima koji su im najbliži i bez kojih ne mogu zamisliti izricanje zavjeta jedno drugome. To je atmosfera koju je prilično teško postići kada ste okruženi s dvjestotinjak gostiju, jer nemoguće je svima se posvetiti unutar 12-ak sati koliko obično traju svadbene svečanosti. To je također moguće postići organiziranjem tzv. wedding weekenda, čime se zabava s jednog dana produljuje na tri: obično vjenčanju prethodi zabava dobrodošlice večer prije samog vjenčanja i brunch sljedeći dan. Manji broj uzvanika svakako omogućuje fleksibilnost u osmišljavanju različitih aktivnosti, kompleksnijih svadbenih jelovnika, ali i bliskosti i emociji koju svi prisutni osjećaju na taj dan.

image

Fotografija: Weddings in Croatia/Marcijuš Studio

Jesu li manje svadbe zahvalnije po pitanju lokacija?

MARTINA: I jesu i nisu. U Zagrebu ćete puno lakše naći lokaciju za 200+ gostiju nego za 50, dok je u Istri obrnuto. Svakako su i dalje najtraženije lokacije uz more (ili barem s pogledom na more), no posljednjih godina osjećamo porast interesa prema rustikalnim lokacijama koje asociraju na toskanske vile. U skladu s time, u suradnji s TZ Istarske županije pokrenuli smo projekt brendiranja Istre kao wedding destinacije, s nadom da će i ta regija uskoro postići popularnost talijanske Toskane, koja je već dugo vremena pojam za romantična destinacijska vjenčanja. Strani mladenci se gotovo bez iznimke vjenčaju 'na terenu', odnosno na nekoj zanimljivoj lokaciji izvan matičnog ureda. Vjenčanja u crkvi su prilično rijetka za našu agenciju, otprilike 20 posto mladenaca se odlučuje na crkveno vjenčanje u odnosnu na civilno ili simbolično, koje se može realizirati na praktički bilo kojoj lokaciji.

image

Fotografija: Eventastic/léTIM Weddings

Je li utjecaj Pinteresta i Instagrama porastao ili jenjava? 

MARTINA: Nakon dvije godine pandemijskih vjenčanja, situacija se počela vraćati na 'staro normalno' pa tako ove sezone očekujemo održavanje vjenčanja po poznatim uvjetima. Destinacijska vjenčanja, kakva organiziramo u agenciji Weddings in Croatia, oduvijek su bila okrenuta prema instagramičnim lokacijama, s obzirom na to da je misao vodilja za naše mladence pružiti poseban doživljaj svojim gostima i osigurati iskustvo kakvo ne bi mogli postići kod kuće u poznatom okruženju.

Osim Instagrama, društvena mreža Pinterest velika je inspiracija za vjenčani dekor pa ne treba čuditi činjenica da je pojam Pinterest wedding vrlo brzo postao neizbježan kada mladenke opisuju kakvo vjenčanje priželjkuju. Kao i sa svakom inspiracijom, potrebno je biti oprezan da ona ne prijeđe u puko kopiranje što bi nas dovelo do poplave identičnih vjenčanja na tržištu. Jedna od umješnosti organizatora vjenčanja jest usmjeriti mladence ka tome da fotografije s društvenih mreža koriste kao inspiraciju, a profesionalnim dizajnerima vjenčanja prepuste osmišljavanje unikatnog koncepta koji će biti u skladu s njihovom osobnosti, željama i odabranom lokacijom. Pinterest i Instagram odlične su polazišne točke kako bi mladenci dobili dojam što im se sviđa, kakav stil (ne) priželjkuju na svojem vjenčanju, ali nakon inicijalne inspiracije nužno je prepustiti se u ruke stručnjaka kako bi i krajnji dojam bio – instagramičan, ali usklađen sa stilom naših mladenaca.

Potrebno je biti oprezan da inspiracija ne prijeđe u puko kopiranje

Odvajaju li ljudi svadbe? Ceremoniju od tuluma, od ručka s obitelji? 

DRAŽANA: Da, nije to novost, radili smo to i puno prije pandemije, ali sada sve više. U početku pandemije to se radilo s ciljem da se odvoje rizične populacije (da ne ugrozite bake i djedove zbog vesele ekipe s faksa), ali generalno se vjenčanja sve više okreću party stilu, gdje se skoro nikada ne sjedi nego pije i pleše.

image

Fotografija: Eventastic/Nex Studio

MARTINA: Uobičajeno je da su destinacijska vjenčanja jedna od dvije proslave koju će mladenci prirediti povodom svojeg vjenčanja. No, nije pravilo. To prvenstveno ovisi koliko su uzvanika pozvali da im se priključi na destinaciji na kojoj su se odlučili vjenčati. Ako se radi o tzv. elopement vjenčanju na koje mladenci dolaze sami (često i bez kumova) ili manjem vjenčanju do 20-ak uzvanika, uobičajeno je da po povratku kući proslave u većem krugu obitelji i prijatelja. Ali ako su na destinacijsko vjenčanje pozvali primjerice 50-100 gostiju, onda nije za očekivati da će uslijediti još jedna proslava po povratku u njihovu zemlju. Pandemijski uvjeti u 2020. i 2021. godini natjerali su i domaće mladence da prilagode svoja vjenčanja tada važećim mjerama, pa se velik broj parova odlučio na ručak/večeru u krugu obitelji, s planom da proslave u formatu kakav su inicijalno planirali, kada prilike to budu dopuštale. No pitanje je koliko će parova s protekom vremena zaista i realizirati prvotan plan i održati klasično vjenčanje s nekoliko stotina uzvanika.