GG Hype x Tomislav Pancirov

O greenwashingu, održivosti i malim promjenama

26. travanj 2022.

Andreas Gucklhorn/ Unsplash

U GG Hype seriji obrađujemo teme o kojima trenutno vlada veliki hype kroz koje vas vodi naš kolumnist i digitalni nomad Tomislav Pancirov. Ovog tjedna bavimo se greenwashingom i malim promjenama kojima svi možemo pridonijeti očuvanju planeta.

O greenwashingu zapravo ne vlada dovoljni hype, ali vlada o održivosti. Pa ima li u tome nešto loše što oko održivosti vlada toliki hype? Ima, ako nema stvarne podloge. Antiteza greenwashingu je greenblushing kada neki brend ne dijeli nikakve informacije o ekološkoj i društvenoj odgovornosti jer jednostavno ne radi ništa po tom pitanju.

Greenwashing je s druge strane stvaranje lažnog dojma kako je neki brend ekološki prihvatljiviji jer radi nešto „zeleno“. To je korištenje zelene boje na ambalaži, pričanje priča o zaštiti okoliša dok se istovremeno ne provode nikakve stvarne mjere, pozivanje na reciklažu koja nekad nije moguća zbog kompliciranih pakiranja i slično.

Ali ne možemo tu kriviti samo vanjske faktore jer je greenwashing i intrinzičan. Najčešće sami sebi stvaramo lažan dojam oko ovog ogromnog problema s narativom kako naša mala promjena neće napraviti nikakav pomak, kako nemamo izbora i da sve ionako završi na istom odlagalištu otpada.

Da, završi jer smo mi svojom kupnjom dali glas za taj brend, tu jednokratnu ambalažu i bacili sve u istu kantu uz slatki miris zelenog pranja osobne odgovornosti. Ekološki, sigurno, razgradivo, povoljno za klimu, za planet, neutralno, prirodno, čisto - sve to ne mora apsolutno ništa značiti ako iza toga ne dolazi obvezujući dokument koji osigurava certificiranje, procese i kontrole da ovo nije samo prazna priča. Iza nas je Dan planeta Zemlje, vidjeli smo puno zelenih savjeta, obećanja i kritika, ali kako može jedan dan poništiti negativne radnje ostatka godine? Odem u teretanu jedan dan i riješio sam cjelogodišnje prejedanje? 

Kako se boriti s cijelim ovim hypeom? Jako jednostavno – provjerenim informacijama. Svatko od nas ima odgovornost za proizvode i usluge koje koristi, brendove i njihove poslovne prakse koje svakom kupnjom podržava. Odličan posao radi inicijativa Ja bolji građanin koja na svojim društvenim mrežama educira o konkretnim ekološkim promjenama koje možemo napraviti već danas kako bi bili – bolji. Jer to je zaista dovoljno. Ako mislimo da moramo biti potpuno zero-waste, karbonski neutralni vegani da bi napravili neku promjenu u krivu smo i upravo nas to sprječava da napravimo veliku razliku za planet i naš vlastiti boljitak.

O ovom možete pronaći inspiraciju kroz sadržaj koji radi Matea Frajsberger, popularnija kao Click4Chic na društvenim mrežama. U svojoj seriji vlogova dokumentarnog tipa, “Mala promjena čini razliku”, pokazuje kako uz minimalne promjene svatko od nas može napraviti jako puno.

Što vi mislite o ovom stavu? Komentirajte nam, a za nove teme pratite GG Hype na portalu, YouTube kanalu i Instagramu.