Destinacijska vjenčanja

Razgovarali smo s organizatoricom: u trendu su mikro vjenčanja, a sve je popularniji i wedding weekend

20. travanj 2021.
Fotografija: Album Weddings

Što čini dobrog organizatora vjenčanja, a kako izgleda ono savršeno iz perspektive jedne organizatorice? Odgovore na ova pitanja te kako izgleda organizacija svadbe u vrijeme pandemije daje nam Martina Rakić, žena koja planira neka od najljepših vjenčanja na našoj obali.

Posao organizatora vjenčanja izgleda i zvuči veoma glamurozno, barem nam je takva slika o ovome poslu, djelomično, nametnuta kroz filmove i serije. U stvarnosti, radi se o lijepom zanimanju, ali i poslu punom izazova. To nam potvrđuje organizatorica i koordinatorica iz agencije Weddings in Croatia, Martina Rakić. Otkako je pandemija ograničila naša kretanja, posao organizacije evenata, a samim time i vjenčanja, posebno se našao na udaru.

Martina se, kao i većina organizatora vjenčanja, u ovome poslu našla slučajno. Nakon završenog fakulteta, smjer hrvatskog jezika i književnosti, zaposlila se kao administrator u agenciji koja organizira i dizajnira vjenčanja te je kroz nekoliko mjeseci zamijenila uredski posao s radom na stvarnim vjenčanjima. Posljednjih sedam godina radi u agenciji Weddings in Croatia koja je fokusirana isključivo na inozemno tržište, odnosno bavi se organizacijom destinacijskih vjenčanja. Znači, klijenti su mladenci iz inozemstva koji se žele vjenčati na nekoj od lokacija na našoj obali, uglavnom od svibnja do listopada.

image
Posljednjih sedam godina Martina Rakić radi u agenciji Weddings in Croatia
Fotografija: Vuri Matija

"Svatko tko je pogledao film s Jennifer Lopez misli da je posao organizatora vjenčanja jako glamurozan i on doista tako može djelovati na prvu - ako razmišljate samo o aspektu kada je na dan vjenčanja svaki element na svome mjestu i raspored teče besprijekorno. No, da bi se to postiglo potrebno je puno fleksibilnosti u radnom vremenu, terenskog rada i izbivanja od kuće, lude organizacijske sposobnosti, ljubavi prema radu s ljudima različitih osobnosti, strasti prema planiranju i dobro nošenje sa stresnim situacijama", govori nam Martina. S druge strane, ističe da je ovaj posao jako dinamičan, svaki mladenci su drugačiji, sa svakim vjenčanjem se nauči nešto novo te se radi na jedinstvenim lokacijama u prekrasno uređenim ambijentima...

"Najdraža su mi vjenčanja na otvorenom jer zahtijevaju posebnu logistiku, a rezultat bude zaista magičan - vjenčanje uz more, pod vedrim nebom. I to je ono zadovoljstvo koje vam nadoknadi sve neprospavane noći", ističe. Cijela priča još je zanimljivija kada mladenci odluče "zapapriti" posao, uz neke, nazovimo ih, neobične zahtjeve.

image
Interes inozemnih mladenaca za našu obalu je u kontinuiranom porastu
Fotografija: Lukart wedding photography

"Imali smo zaista svakakvih iskustava. Od toga da je mladoženja htio skočiti padobranom na mjesto ceremonije (tu razinu stresa ipak ne bih mogla podnijeti), do toga da se vjenčana torta spušta sa stropa. Kod specifičnih zahtjeva se obično sve svede na to je li nešto lako dobavljivo na tržištu i koji je budžet. Neke stvari, poput prozirne Pepeljugine kočije u kojoj su se mladenci odvezli nakon vjenčane ceremonije, nije lako pronaći. Zato organizatori vjenčanja uvijek moraju biti u korak s trendovima i znati sve o novitetima dostupnima na tržištu.", prepričava nam. 

Naglašava i kako je situacija na hrvatskom tržištu puno bolja nego 2008. kada je tek počela raditi u svijetu vjenčanja jer je izbor puno veći, što daje prostora za kreativna rješenja. Kako sa svojom agencijom organizira vjenčanja na obali, otoci ili slične teže dostupne lokacije od organizatora zahtijevaju izuzetno precizno planiranje, posebice u dijelu montaže i prilagodbe takvog prostora kako bi se na njemu uopće moglo održati vjenčanje.

image
Fotografija: Mihoci Studios

"Ništa ne smije biti prepušteno slučaju i osim plana B, treba imati i još najmanje C i D plan. U tim slučajevima postoje stvari o kojima se uopće ne treba razmišljati ako se vjenčanje održava u hotelu ili svadbenoj sali. Ali zato je i doživljaj koji pružaju takve lokacije neusporediv", ističe. Takva vjenčanja i ona uz more vrlo su popularna kod mladenca iz inozemstva koji gostima žele priuštiti poseban doživljaj i iskustvo Mediterana. Jedino što tada može pomrsiti planove je - vrijeme. Organizator je tu kako bi vodio računa o svemu - primjerice najmu grijalica - jer navečer i na obali može biti hladno, zatim o naručivanju personaliziranih dekica koje ostaju kao uspomena...Sve ono što će poseban dan učiniti savršenim.  

Kroz razgovor o vjenčanjima morali smo se dotaknuti i teme pandemije. Vjenčanja koja nam je Martina spomenula smještena su u svijet prije koronavirusa, danas pak restrikcije nalažu nešto drugačije evente, a mnogi od njih su i odgođeni. Posljednjih godinu dana posao organizatora uvelike se promijenio. 

image
Martina vodi i jedini u Hrvatskoj, nastavni program za organizatore vjenčanja
Fotografija: Mihoci Studios

"Nažalost posao s vjenčanjima i eventima ulazi u drugu godinu krize. S početkom pandemije, vjenčanja su iz 2020. prebačena u ovu, a sada i 2022. godinu. Gotovo da se usudim reći da je ova godina još nepovoljnija u odnosu na prethodnu, posebno za nas koji se bavimo destinacijskim vjenčanjima, pa uz probleme i pitanja s kojima se svi nosimo, imamo još i dodatni element putovanja, odnosno mjera za ulazak i izlazak iz različitih zemalja ne samo Europe, nego i svijeta.", ističe i nadodaje da će se zaposlenicima vjenčane i event industrije vjerojatno omogućiti prioritetno cijepljenje, zajedno s turističkim djelatnicima, s obzirom na to da su u direktom kontaktu s velikim brojem ljudi.

"Postoji određeni rizik zaraze na bilo kojem vjenčanju, što znači da se potencijalno dovodimo u opasnost za iduće vjenčanje, a u sezoni su i dva vjenčanja unutar istog tjedna česta pojava. Ono što je naš prijedlog prema vladajućima i prema mladencima je da se na vjenčanja uvedu brzi testovi koji će se provoditi prije početka svečanosti. U praksi to znači da bi se svi gosti i djelatnici na vjenčanju testirali kako bi slavlje moglo proteći u opuštenom i sigurnom ozračju, bez bojazni da se na jednom od najvažnijih dana u životu mladenaca širi zaraza i ugrožava nečiji život i zdravlje."

Nažalost, posao s vjenčanjima i eventima ulazi u drugu godinu krize. Gotovo da se usudim reći da je ova godina još nepovoljnija u odnosu na prethodnu, posebno za nas koji se bavimo destinacijskim vjenčanjima

Ipak, iz svake krize treba izvući nešto pozitivno. Njima je ova trenutna dala poticaj za nove projekte.

"Pokrenuli smo novu lokaciju za vjenčanja STUDIO weddings&events u Zagrebu, ostvarili brojne uspješne suradnje s kolegama iz industrije, poput stiliziranih snimanja i online meet-upa. Započeli smo suradnju s TZ Istarske županije za brendiranje Istre kao destinacije za vjenčanja te osnovali zajednicu industrije vjenčanja pri Hrvatskoj gospodarskoj komori. Vjerujemo da će osnivanje zajednice pomoći u boljoj povezanosti subjekata iz industrije vjenčanja, ali i standardizaciji ponude na razini cijelog našeg tržišta", ističe. Također, Martina već šest godina vodi, jedini u Hrvatskoj, nastavni program za organizatore vjenčanja koji je verificiran od strane Ministarstva obrazovanja i upisuje se u radnu knjižicu. Mentorira polaznike koji se žele bolje upoznati s ovim uzbudljivim zanimanjem i napraviti zaokret u svojoj karijeri ili su se tek našli na tržištu rada, a organizacija vjenčanja ih zanima i u tome vide potencijal za samozapošljavanje.

image
Sve više mladenaca želi se odmaknuti od klasičnih sala za proslave i pronaći jedinstveni ambijent koji će odgovarati njihovoj osobnosti
Fotografija: Mihoci Studios

Zanimalo nas je i što je potrebno kako bi netko postao odličan organizator vjenčanja. Osim dobrih organizacijskih vještina, što se podrazumijeva, on treba ispuniti još neke uvjete. 

"Dobro je i da bude kreativan, ali nije nužno. S obzirom na to da se naši radni dani velikim dijelom sastoje od komunikacije, neophodno je da je osoba komunikativna, da razumije različite stavove i mišljenja i da može posredovati između različitih tipova osobnosti. Ljubaznost, profesionalnost i odgovornost su univerzalne osobine koje su nužne za obavljanje gotovo svakog posla, pa tako i onog organizatora vjenčanja. Bez obzira na visoku razinu organiziranosti, organizator vjenčanja ipak mora biti spreman i na improvizaciju, jer bez obzira na dobru pripremu, može se dogoditi neki problem na dan vjenčanja, a posao organizatora je da ga, po mogućnosti, predvidi prije nego li do problema uopće dođe. Ako to ne uspije, onda je potrebno na licu mjesta brzo reagirati, donijeti odluku i preuzeti odgovornost.", kaže Martina.

Naravno, kao i u svakoj industriji, i u ovoj postoje neizbježni trendovi. Vjenčanja na otvorenom u trendu su već nekoliko godina, a sada su posebno tražena. Klasiku polako zamjenjuju suvremene scenografije. 

Primjećujemo porast intimnih, manjih, mikro vjenčanja. To nipošto ne znači da su takva vjenčanja manje zanimljiva, elegantna ili dojmljiva od klasičnih - dapače

"Sve više mladenaca želi se odmaknuti od klasičnih sala za proslave i pronaći jedinstveni ambijent koji će odgovarati njihovoj osobnosti. Biraju pravokutne duge stolove umjesto okruglih kakve smo navikli viđati u klasičnim prostorima za svadbene svečanosti, a umjesto bijelih presvlaka biraju se zanimljive drvene ili pleksiglas stolice, dok se zelenilo u aranžmanima ne  koristi kao jeftinija varijanta za upotpunjavanje, već kao nositelj cvjetnog dizajna te se više pažnje posvećuje održivosti..." I gastro trendovi nešto su drugačiji, također pod utjecajem pandemije. Uz manji broj uzvanika, veća pažnja je na gastronomskom doživljaju. Zato se umjesto švedskog stola ili plata hrana servira za svakog gosta.

"Povećava se broj sljedova, u jelovnik se uključuje riba ili nešto morsko, pridaje se pozornost odabiru vina koji prati svadbenu večeru... Deserti su kreativni, dizajnirani i posluženi u obliku slatkog stola s velikim izborom slastica, a torte su postale prava umjetnička djela, kako izgledom, tako i okusom. Kao zalogaj iza ponoći, mladenci često biraju neku od varijanti mini burgera."

image
Porastao je trend malih, micro vjenčanja 
Fotografija: Mihoci Studios

I idealno vjenčanje ove organizatorice je ono na otvorenom, na lokaciji s predivnim pogledom koji nužno ne puca na more. Zanimljivi vinogradi još su jedna od lokacija od koje zastaje dah, a veliki je puls i kada su lokacija na kojoj se održava vjenčanje i večera na istom mjestu ili barem u blizini. Ističe i trend "wedding weekend", što znači da osim samog dana vjenčanja, mladenci organiziraju i zabavu dobrodošlice i brunch ili izlet dan nakon vjenčanja, što daje jednu zaokruženu priču kada dođete na novu destinaciju. Naglasak je uvijek na društvenoj komponenti, uz obavezno uživanje uz aperitiv i lagane mediteranske zalogaje.

U globalu, interes inozemnih mladenaca za našu obalu je u kontinuiranom porastu posljednjih desetak godina. U tome prednjače parovi iz Velike Britanije, među kojima su destinacijska vjenčanja veliki trend, za razliku od primjerice Talijana koji su tradicionalniji i uglavnom ne prakticiraju vjenčanja daleko od doma. Martina zaključuje da su posljednje dvije godine nepovratno izgubljene i pitanje je koliko će trebati da se industrija vjenčanja vrati na staro. Ne očekuje da će iduća godina pokriti gubitke od 2020. i 2021. godine, vjenčanja se uglavnom planiraju po 12-18 mjeseci unaprijed, a sezona je kratka. 

"Do tada, primjećujemo porast intimnih, manjih, mikro vjenčanja. To nipošto ne znači da su takva vjenčanja manje zanimljiva, elegantna ili dojmljiva od klasičnih vjenčanja na koje smo navikli. Dapače, uži krug ljudi i manji broj uzvanika, omogućava mladencima da budu u potpunosti fokusirani na detalje i s posebnom pažnjom osmisle jedinstveni ugođaj i doživljaj po kojem će njihovi gosti pamtiti vjenčanje. Iskustvo za sada pokazuje da se bez obzira na smanjeni broj uzvanika ne smanjuje i budžet što znači da ćemo svjedočiti zaista vizualno raskošnim slavljima.", zaključila je Martina.