Milan Stanić design

Osvojio nas je minimalistički dizajn arhitekta iz Novog Sada

12. listopad 2022.

Fotografija: Privatna arhiva

Minimalističko, jednostavno življenje princip je kojim se u stvaranju detalja za dom vodi arhitekt i keramičar Milan Stanić s kojim smo razgovarali o procesima kreiranja, niche parfemima i stanju tržišta.

Milan Stanić je keramičar i arhitekt. Njegovi radovi pripadaju suvremenoj estetici odnosno trendovima koji dominiraju lifestyle i dizajnerskim rubrikama i medijima. Praktični, uredni, lišeni kičastih višaka - ovo su proizvodi koje ćete željeti u svojoj svakodnevici. O motivaciji, osmišljavanju kolekcija, niche parfemima, minimalizmu, usporedbi regionalnih scena, razgovarali smo s ovim mladim dizajnerom koji je čest gost u glavnom nam gradu. Rođen u Novom sadu, arhitekturu je završio u Beogradu nakon koje vrlo rano kreće njegov umjetničko-obrtnički uspjeh.

Motivacija – gdje je i kako surađuje s inspiracijom?

- To vam je jednostavno. U čovjekovoj prirodi je da istražuje i pronalazi rješenja za izazove na koje nailazi. Motivacija se javlja u trenutku prave inspiracije. Nerijetko u trenutku dolazim do inspiracije za čitavu novu kolekciju i tada uz serotonin dolazi i motivacija za neprekidni rad. Nekada je obrnuto. Iz motivacije da treba napraviti nešto novo, usput dolazi do inspiracije koja pospješuje izradu novog proizvoda. Ako se osvrnemo na filozofiju, većina filozofija se poziva na igru čula s raciom i preplitanja slojeva fantazije i okoline kojoj svjedočimo.

Kako osmišljavate svoje kolekcije? Koji pred-rad je potreban za konkretan rad?

- Prije same kolekcije radim na motivu. Motiv je segment koji definira čitavu kolekciju. Recimo, kolekcija "Puglia" koja je prezentirana na sajmu InDizajn u Zagrebu je nastala iz motiva samog grada Puglie u Italiji. Mirisi, arhitektura grada, obale, fasade, boje, teksture su sve inspiracije koje su dovele do kreiranja čitave kolekcije. Reći ću vam da sam na tome radio duże nego na samoj kolekciji. Kada razradimo sve motive, sve postaje umjetnost.

image

Fotografija: Privatna arhiva

image

Fotografija: Privatna arhiva

Spominjani su i niche parfemi u vašoj ponudi?

- Volim uživati svim čulima. Pored dobrih ukusa, jako su mi važni i dobri mirisi. Stoga sam zaljubljen u niche parfeme i cijelu filozofiju brendova koji ih rade. Te razgranate strukture parfema koji se otvaraju u dodiru s kožom i pod utjecajem sunčeve svjetlosti, zaista postaju umjetnost. Nedavno smo u okviru brenda napravili i limited edition svijeće koje su također koncept u okviru kolekcije koja se plasira u datom periodu godine. Ljetos smo imali "Buongiorno" kolekciju koju je nosila velika betonska svijeća s citrusnom strukturom bergamota, limete u otvarajućim notama, u srednjim su tu tonka i jasmin dok u baznim dominira pačuli. Inače moj omiljeni miris. Kada govorimo o kombinaciji fine arta i parfumerija, težnja je bila spojiti masivni beton sa sofisticiranim notama u svijetu parfema. Nevjerojatna kombinacija, zar ne?

Koliko su teški zahtjevi minimalističke estetike koja djeluje da je tako lako autorski osvojiva? 

- Minimalizam je stil života. Duhovni vid oslobađanja svega što nam nije potrebno. Naravno, ako govorimo o modernom čovjeku, to je težnja da interijere uredimo tako da imamo što manje elemenata, a da od onih dekorativnih koje ubacujemo dobivamo što bolji efekt. U praksi, dolazimo do često korištenog motiva "skupo" koji postaje sinonim za estetsku kategoriju ljepote. S tim se ne bih složio. Čiste linije su stil koji mi radimo i kojim dobivamo efekt oslobađanja prostora, naši detalji ne mogu zagušiti prostor, proizvesti efekt skučenosti, prenatrpanosti. Jednostavno, odaju dojam protoka energije. To mi je važno jer vizija brenda jest "Everything you imagine - it could be".

image

Fotografija: Privatna arhiva

image

Fotografija: Privatna arhiva

Vraćate li se arhitekturi?

- Svakog sam dana u arhitekturi. Nekada je to velika prednost jer mogu isplanirati par koraka ispred klijenta kada govorimo o custom made proizvodima, ali često i bude otežavajuća okolnost jer budi inženjerski pristup u dizajnu. A to vam je ponekad previše za jednu osobu. Zato mi i kažu da ja to mogu jer sam Blizanac u horoskopu (smijeh). 

Kako ste zamišljali svoje klijente, a koga ste dobili? Znate li "što oni žele"?

- Svi klijente zamišljamo kao ljude koji točno znaju što žele. Ako ću biti iskren, i sam često potražim neki proizvod bez da unaprijed znam točno što želim. Svi želimo od ljudi koje plaćamo za određene usluge da riješe naš problem, ma kakav god on bio. Naučio sam raditi i sa zahtjevnijim klijentima koji osim proizvoda nekada žele možda i samo razgovor. Naučio sam prepoznati što klijenti žele. Recimo, ideja sa svijećama je ispala super pothvat jer sam napravio konkretno proizvod koji je možda pristupačniji većoj grupi klijenata. Osluškujem tržište, trudim se da radimo na svemu, i ono što je najbitnije jest da imamo zadovoljnog klijenta. Zadovoljan klijent je najbolja reklama, rečenica koja zaista nije floskula.

Kako biste usporedili scene u regiji, stanje tržišta u vašem poslu? Koliko je teško/lako napraviti lukrativan posao s vašim proizvodima?

- Usporedba je dobra samo onda kada želimo stvoriti nešto što je globalno. Želim da moj brend bude dostupan u čitavoj Europi i iz tog razloga mogu govoriti o tome kakva su tržišta. Recimo hrvatsko je jako fino reagiralo na naše proizvode i ovdje uvijek nailazimo na osmijehe ljudi koji su već kupili ili tek žele kupiti naš brend. Ne osvrćem se na to je li teško ili lako napraviti dobru prodaju. Znam što je moj cilj i polako idem k njemu. Moje je da radim, budem kreativan i pokažem ljudima da detalji jesu bitni. Zato ćete često kod nas vidjeti i rečenicu "Details are important!".

image

Fotografija: Privatna arhiva

image

Fotografija: Privatna arhiva

Za kraj, volio bih da mi ispričate ponešto o ulozi samopromocije, ali i fotografije u vašem poslu? Što su izazovi?

- Sam proizvod ne vrijedi puno bez dobrog marketinga, složit ćemo se. Mogu reći kako dobrom proizvodu nije potrebna reklama, ali to je zaista prošlo vrijeme. Ono što znam jest da je stil marketinga koji ja radim u okviru minimalizma u kom radim. Tu smo, ne pretjerano nametljivi, ali prisutni. Znate onaj efekt bijelog zida i dobre stolice ispred njega. Pa tko se ne bi ufotkao baš tu? Svi bismo jer daje efekt, zar ne? Fotografije su bitan dio identiteta brenda kao i vizuali. Radimo s jednom od najboljih fotografkinja u našoj regiji, Marijom Andrić, pa sada već možemo reci da smo postali obitelj. Izazovi u ovom poslu jesu kako fotkati proizvode koji nisu živi. Zdjela mora dati emociju kao i manekenka, a to ponekad zaista bude teško. Zato eksperimentiramo, stvaramo koncepte i mogu neskromno reći da nam dobro ide.

image

Fotografija: Vanesa Pandžić 

Često ste u Zagrebu – gdje se vaše proizvodi sve mogu nabavit?

- U Zagrebu dolazim jako često i volim vaš grad. On mi daje jednu drugu dimenziju i uvijek inspirativno utječe na mene. Imam i puno prijatelja pa valjda cjelokupan dojam dobivam iz svega toga. Danas radimo s Interom, Soba.hr i u planu je još par lokacija u gradu. Također radimo s puno arhitektonskih biroa kao što je Ruan STUDIO, OCD architects, Studio PI, itd... Možda uskoro bude i osvanuo neki mali dućan u centru, gledao sam jedan lokal u Gundulićevoj. Nikada se ne zna kada živite prema principima "zakona privlačenja" onda sve to drugačije ide. Poželi i ostvarit će ti se. Ja vjerujem u to.

image

Fotografija: Privatna arhiva