Ivana Validžić

‘Karantena nam je potvrdila da mnogo poslovnih obveza možemo optimizirati‘

12. rujan 2020.
Ivana Validžić,  voditeljica marketinga Sobočan 
Srđan Sandić
Srđan Sandić

Ured od doma? O, da! Movo je nastao u vrijeme ‘lockdowna‘ kada smo se svi susreli s izazovima nove krize, a sve o novom proizvodu otkrila nam je Ivana Validžić.

Da karantena može biti izvor inspiracije dokaz je novi brend tvrtke Sobočan. Naime, Movo je mobilna uredska jedinica koja se vrlo lako može uklopiti u interijer bilo kojeg doma i dolazi u pravo vrijeme jer su u vrijeme pandemije granice između posla i doma većini izbrisane te mnogi, kojima poslovne prilike dopuštaju, rade iz svojih domova. Kako je nastao brend, koji su im planovi, ali i o izazovima rada od doma govori nam Ivana Validžić, voditeljica marketinga tvrtke Sobočan. 

Nedavno ste predstavili novi brend Movo. Sada ga nama predstavite.

- "Movo" je mobilna uredska jedinica koja zauzima minimalnu kvadraturu, a u isto vrijeme omogućava maksimalan komfor. Po završetku rada Movo se pretvara u atraktivni dizajnerski element koji se savršeno uklapa u interijer bilo kojeg doma. Zbog svojih karakteristika mobilnosti i sklopivosti svi tragovi radnog dana jednostavno nestaju. Korisnik može birati između 6 različitih modela koji mu najbolje odgovara po dizajnu, veličini, opremi te materijalima obrade. Nudimo i mogućnost personalizacije primjenom brend boje te aplikacijom logotipa tvrtke u slučaju da proizvod kupuje kompanija svojim zaposlenicima. Do sada se mogao isprobati samo na Zagreb Design Weeku gdje smo se po prvi puta predstavili i oduševljeni smo reakcijama posjetitelja.

image
Arhiva / Movo

"Movo" je nastao u vrijeme karantene, kada smo se svi susreli s izazovima koje prati rad od kuće. Kako ste proveli istraživanje  –  prije nego ste ga kreirali i ponudili na tržište?

- Prije nego je nastao "Movo" i mi smo na vlastitoj koži doživjeli ograničenja koja donosi rad od kuće te smo željeli poduzeti nešto po tom pitanju i doprinijeti kvaliteti rada od doma. Najprije smo interno istražili što naši zaposlenici pripisuju kao glavni nedostatak radnom prostoru, zatim smo išli i šire u istraživanje tako da smo intervjuirali naše klijente. Imamo sreće da imamo veliku bazu klijenata koji su bili voljni sudjelovati u našem istraživanju te smo tako prikupili mnogo kvalitetnih "insighta".

image
Arhiva / Movo

Što vam je bio glavni, kako kažete – insight?

- Glavno nam je bilo to što većina ljudi nema adekvatno radno mjesto u svom domu te većina koristi kuhinjske stolove, šankove ili sofu za rad. Osim toga, ionako ograničavajući stambeni kvadrati nemaju luksuz ostavljanja prostora za radnu zonu, osobito ako je koristiš samo povremeno. S druge pak strane, svi smo upoznati s činjenicom koliko trenutno kompanije ulažu u uređenje svojih ureda nudeći pri tome savršene uvjete rada svojim zaposlenicima. Ali što se događa kada taj isti zaposlenik odlazi doma i mora isporučiti jednako kvalitetan rad? Ima li jednake uvjete rada kao iz ureda te da li je to i dalje odgovornost poslodavca ili ona prestaje odlaskom iz ureda? Zaključili smo da ipak postoji veliki broj poslodavaca koji i dalje vode računa o svojim zaposlenicima i da za njih možemo proizvesti proizvod kojim će pokazati tu brigu. Odlučili smo kreirati proizvod koji će odgovoriti na sve te detektirane izazove s kojima se većina susrela i omogućiti kvalitetne uvjete rada od kuće.  

Kako vidite budućnost ovakvog poslovanja? 

- Ono što možemo zaključiti iz istraživanja koja se svakodnevno provode ne bi li se predvidjela neizvjesna budućnost rada je da moramo biti spremni na sve, biti fleksibilni i omogućiti fleksibilan način rada našim zaposlenicima. Pri tome se primaran fokus stavlja na fleksibilnost pojedinca da sam odlučuje i planira svoje radno vrijeme i mjesto koje mu današnja tehnologija omogućava. Danas se već može vidjeti nezanemariva potražnja za radnim mjestima koja to omogućuju i kojima pojedinac daje prednost u odnosu na druge poslovne ponude. Osobito u strukama za kojima je velika potražnja na tržištu rada i gdje zaposleniku više nisu dovoljni samo konkurentni financijski uvjeti, već svi benefiti koje im možeš ponuditi kao poslodavac. U posljednje vrijeme se spominje regulacija rada od kuće posebnom vrstom ugovora o radu koja je definirana prema ZOR- u i u kojem se navodi da je poslodavac dužan nabaviti, instalirati i održavati opremu za obavljanje poslova, dok bi za uporabu vlastite opreme radnika trebao platiti i troškove u vezi s time. To će zasigurno utjecati na budućnost i uvjete rada od doma.

image
Arhiva / Movo

Čini se da izostaje ozbiljna diskusija o izazovima rada od doma? 

- Mislim da smo se svi preko noći našli u situaciji koja nam je nepoznata, mnogi nisu niti bili spremni na rad od kuće jer nisu imali osiguranu tehnologiju za takav način rada i svi su se snalazili kako su mogli u tako kratkom periodu. Od tada je sada prošlo već gotovo pola godine te više nema prostora za izlike. Tvrtke moraju razmišljati o budućnosti i uvjetima rada koje osiguravaju svojim zaposlenicima gdje god se nalazili. 

Period lockdowna nam je potvrdio da postoji jako puno poslovnih obveza koje možemo optimizirati

Mnogi zaboravljaju i pomisliti kakve uvjete rada imaju njihovi zaposlenici pri radu od kuće te da li mogu ikako utjecati na poboljšanje tih uvjeta i unaprijediti kvalitetu rada. Zašto je tome tako?

- Iskreno bih voljela znati zašto je to tako. Isto kao i zašto se većina okoristila ovom koronom kao izgovorom da smanje plaće, ne isplate trošak za hranu i slično. Razumijem da se pojedine kompanije suočavaju s teškim vremenima, ali isto tako od velikog broja kolega i poznanika doznajem da rade više nego ikada, znaju da kompanija zarađuje isto ili čak više, ali su im svejedno smanjili plaće istog trenutka kada se uopće počelo spominjati koronu. Gdje je tu motivacija zaposlenika? Žao mi je da je manje primjera za koje znam gdje je kompanija odlučila napraviti upravo suprotno, a to je povećati svojim zaposlenicima plaće jer rade od doma i zbog toga se suočavaju s nekim novim izazovima ili gdje isplaćuju dodatak na troškove režija jer su im isti sada puno veći jer su cijelo vrijeme doma. Ali nadam se da će se svijest polako početi buditi i da će se briga poslodavca za njihove zaposlenike nastaviti bez obzira na to sjede li u uredu, rade od doma, rade s neke druge strane svijeta ili su na zasluženom godišnjem odmoru. Sve što ulažemo ili činimo pozitivno za svoje zaposlenike može nam se samo vratiti radom i motivacijom da doprinose još više i bolje. I to je i filozofija tvrtke Sobočan iz koje je bilo logično da se stvori jedan ovakav proizvod kao "Movo" koji je upravo to. Proizvod kojim pokazuješ brigu za svoje zaposlenike i svjesno doprinosiš kvaliteti njihovih radnih uvjeta.

image
Arhiva Movo

Mnoge kompanije planiraju svoje zaposlenike i dugoročno zadržati na radu od kuće, full time ili povremeno. Što vi mislite o tome?

- Period "lockdowna" nam je potvrdio da postoji mnogo poslovnih obveza koje možemo optimizirati. Dobar primjer toga su npr. poslovni sastanci koje odradimo online i ne trošimo dragocjeno vrijeme na putovanje s jednog kraja grada na drugi. Što se tiče rada od kuće, poznajem jako puno ljudi koji su se našli u različitim situacijama i moj je zaključak da sve ovisi o tome kakva si osoba i što ti odgovara. Mnogi su presretni što rade od kuće jer stižu u taj radni dan ubaciti i dio privatnog života ili fokusirano odraditi poslovne zadatke za koje nemaju mir u uredu. Jednako tako postoji i dobar dio ljudi koji je već očajan, prvenstveno jer im nedostaje socijalni kontakt koji online komunikacija video pozivima teško može potpuno nadomjestiti. Osim toga, ovdje se ne radi o njihovom osobnom izboru da žele raditi od doma te to nisu uvjeti na koje su pristali pri zaposlenju. Čine mi se još najsretniji oni koji su jedan tjedan iz ureda, a drugi od doma. Prema tome bi neki generalni zaključak da ljudima treba dati na izbor odabir radnog mjesta i vremena, odnosno fleksibilnost koja odgovara potrebama radnog dana koji ih očekuje. Poneke dane će ti više odgovarati doći u ured i s ostatkom tima odraditi dio poslovnih obveza, dok ćeš ostale dane radije ostati raditi u udobnosti svoga doma. 

U srpnju ste se pridružili timu tvrtke Sobočan nakon godina rada u Brigadi. Kako biste opisali sada svoj posao?

- Novi posao sa sobom donosi nove izazove i prilike te je osim samog prilagođavanja okruženju bitno jako dobro naučiti i istražiti sve o samom poslovanju tvrtke. Tek kada si jako dobro upoznat sa svim jedinstvenim snagama koje tvrtka ima, možeš ih istaknuti svojim radom. Moj novi posao voditeljice marketinga znači da sam zadužena za sve marketinške i PR aktivnosti tvrtke Sobočan i "Movo" brenda. Trenutni posao je moja profesija i struka te radim ono što volim i gdje uvijek ima prostora za kreativnost i stvaranje nečega novoga i inspirativnog. Ono što me najviše veseli s ovim poslom je što, uz odgovornost koju nosiš kao voditelj marketinga, imaš slobodne ruke da iniciraš nove projekte i stvoriš nešto potpuno ludo jer si ti taj ''klijent koji odobrava projekte''. Izuzetno me veseli što sam uključena u sve procese i od početka do kraja mogu pratiti rezultate koje pojedina marketinška aktivnost donosi. Trenutno sam osim vođenja marketinga tvrtke Sobočan odgovorna i za marketing novog brenda zvanog "Movo" koji smo tek plasirali na tržište i ispred kojeg je dug proces građenja brenda i prepoznatljivosti. Građenje ove priče iz temelja me izuzetno veseli i jedva čekam vidjeti što nam donosi budućnost. 

Kao voditeljici marketinga – što su vam najveći izazovi u ovomu našem vremenu?

- Osobno smatram izazov čovječanstva i ovog vremena što je većina nas razmažena i sve bismo sada i odmah. Pratimo trendove koji su prolazni i instant smo generacija kojoj sve jako brzo dosadi. Zato se svakodnevno borim jer želim da svojim radom i aktivnostima koje radimo, gradimo kvalitetnu priču koja neće biti tako prolazna. Ovo je još jedan od razloga zašto sam odabrala baš tvrtku Sobočan koja već 20 godina gradi svoju priču koja se temelji na vrijednostima brige o zaposlenicima, ulaganju u znanja i nove tehnologije, podržavanju lokalne zajednice, vode se politikom društveno odgovornog poslovanja na svim poljima i moglo bi se reći da su do sada birali duži, ali kvalitetniji put u svemu što su radili.

Kako se gradi brend i prepoznatljivost? Što biste rekli?

- Jasnim definiranjem i poznavanjem svoje ciljane skupine. Tek kada dobro poznaješ svoje kupce možeš graditi svoju priču čiji sadržaj treba odgovarati potrebama tvojih kupaca i tako definirati i strategiju koje se uvijek moraš držati. Uz to sve, poželjne su dosljedne i odvažne ideje koje čine razliku od konkurencije ili ističu tvoju posebnost. I za kraj, najvažnije je ne odustati, već uporno i strpljivo pratiti svoju strategiju i ništa ne prepuštati slučaju. Svaki detalj, pa i onaj najmanji kao što je npr. gramaža papira vaše vizitke je važan dok gradimo brend i njegovu percepciju u glavama potencijalnih kupaca. 

image
Arhiva Movo

Što znači u vašemu polju graditi uspješnu karijeru? Kako biste opisali svoje izazove na tom putu?
 

- Uspješna karijera bi trebalo biti sve što ti donosi osobno zadovoljstvo i financijsku neovisnost zahvaljujući kojoj možeš uživati u privatnom životu. Zar ne? Kod mene je uvijek bilo tako i odabirala sam posao prema tome gdje mogu doprinijeti svojim znanjem, ali isto tako mi je izuzetno važno raditi za tvrtku ili brend u koji i sama vjerujem. Ne mogu protiv sebe i svojih uvjerenja jer u konačnici ne mogu biti niti zadovoljna postignutim rezultatima. Volim raditi u okruženju koje me konstantno inspirira i gdje imam prostora razvijati se kroz nova znanja i vještine. Mislim da sam se s najvećim izazovom susrela već pri studiranju gdje sam zahvaljujući mentorici osvijestila da je potrebno unaprijed razmišljati o karijeri, što želiš raditi i što nudiš poslodavcu svojim radom. Već sam tada započela s dodatnim edukacijama van fakulteta i praksom u inozemstvu. Isto tako moraš biti spreman da radiš puno prekovremenih dok se ne dokažeš i pokažeš što si sve spreman naučiti dok na red ne dođe tvoj posao snova. 

Orijentirani ste u poslu i na ostale zemlje u Europi. Koliko je komunikacija van naše zemlje izazovna, u odnosu na standarde poslovne komunikacije i navike istih u Hrvatskoj?

- Orijentirani smo primarno na tržište EU, posebno na Njemačku, Austriju i Švicarsku, a to su sve države koje ne odstupaju značajno od Hrvatskog tržišta, kao možda neke udaljenije zemlje. Poslovna komunikacija u navedenim zemljama bi možda čak bila jednostavnija i konkretnija, kao i sam proces projekta koji je dovoljno unaprijed isplaniran i strukturiran. Zasigurno nam je olakšano vođenje projekata na navedenim tržištima i jer imamo voditelje projekata koji govore jezike naših klijenata. Možda bi se susretali s više izazova da je suprotno.