Modni fenomen

Povratak u budućnost: zašto je sve zaludio second hand trend?

01. srpanj 2022.

Fotografija: IMAXtree

Što je toliko "fenomenalno" u fenomenu second handa? U što zapravo vjerujemo kada kupujemo takvu odjeću? Radi li se tek o pametnom financijskom upravljanju ili o klasičnoj modnoj zaluđenosti?

Danas, mnogo više nego ranije, potrošačke navike kada je moda u pitanju do te mjere postaju nepredvidive da je teško pretpostaviti što se sutra može dogoditi. Takvu dinamiku među konzumentima sasvim sigurno stvorile su dvije godine tihe pandemijske izolacije koje su naglavačke promijenile svijest svih nas u svakom smislu, pa i kada je odjevanje i kupovina odjeće u pitanju. Tako je i second hand kultura izbila u prvi plan posljednjih nekoliko godina i primjećuje se apsolutna dominacija tržišta nošene odjeće koja se prenosi iz ruke u ruku, s generacije na generaciju. Trend rabljene mode nije samo vidljiva promjena u procesu samog konzumerizma kao takvog, već i svojevrsni fenomen koji nas podsjeća na vrijednosti koje stoje iza brzog starenja i propadanja mode.

Iskusni poznavatelji jako dobro znaju da se moda uvijek, a sve više i više vrti u krug, a da se modni diktati uvijek vraćaju. Ono što je sada moderno ili uđe među ljude kao "must have", za par godina se lako može vratiti, poput bumeranga. Brza moda je skroz na skroz pomutila naše centre za pamćenje, jer teško je pratiti što smo nosili prošlog ljeta, a ne prije deset godina, tako da vam se možda čini da se neki model naočala ili određeni stil vratio brže nego što smo mislili, a ako malo bolje pogledate u vašem ormaru je to bilo prije deset ili više godina, što je složit ćemo se, ipak dugačak period. Zato i ne čudi da je posljednjih godina vidljiva ekspanzija second hand radnji zapravo logičan slijed stvari, odnosno to sve više postaju mjesta u kojima se moda tretira na pravi način, jer nikada se ne zna kada će neka stvar ponovo postati "in". Često se pretpostavlja da oni koji kupuju nošenu odjeću to čine kako bi uštedjeli novac ili smanjili negativan utjecaj na životnu sredinu, da su možda više eko - svjesni nego drugi ljudi, međutim nije baš tako, jer studije su otkrile da takvi kupci koji imaju strpljenja da rovare po second hand skrovištima i traže dragulje iz prošlosti zapravo više cijene i imaju svijest o vlastitom stilu. A to je nekako i prirodno, jer konzumenti koji su svjesni stila i žele ga oplemenjivati uvelike se razlikuju od onih koji slijepo prate modu. Moda se uglavnom odnosi na nešto što je novo, jer moda je zapravo novitet i neprekidno se razvija u raznim pravcima, a stil je nešto što se gaji uz pomoć znanja što je bilo puno prije nečega što je trenutno postalo trendi.

Međutim, online platforme koje nude hibridni pristup s tehnologijom koja se brzo razvija u posljednjoj deceniji stvorile su veliku bazu kupaca na tržištu te odjeće. Teško je odrediti veličinu second hand tržišta jer se mnoge prodaje odvijaju u neformalnim okruženjima, ali ono što je sasvim sigurno mlađi kupci potiču rast popularnosti kupovine iz druge ruke, posebno jer online kupovina je za njih nešto s čim su se praktično rodili. S druge strane, modni kupci su navikli na kontinuirano snabdijevanje novim trendovima i proizvodima "brze mode". I tako u tom raskoraku generacija i poimanja konzumerizma, brza moda munjevito radi na recikliranju stalnog toka modnih trendova, stvarajući velike količine odjeće niske kvalitete. Kupovina iz druge ruke postoji već dugo vremena, ali čini se da je bila rezervirana za ljude koji su skloni da budu "horderi". Posljednjih godina, to je postao sasvim uobičajeni koncept i način dolaska do fenomenalnih i unikatnih komada, koji nas savršeno podsjećaju da se dizajn ne može zaboravitii tek tako. Ima li išta fenomenalnije nego kada u moru odbačene garderobe pronađete određeni komad koji vam neočekivano "otvori" ormar pun stvari s novim etiketama? Kupovina takve odjeće se povijesno smatrala dugotrajnim, nepouzdanim i zamornim procesom. Na sreću, pristup tržištu korištenih proizvoda se dosta promijenio. Ne moramo isključivo preturati po dućanima i buvljacima, u nadi da ćemo možda pronaći nešto u dobrom stanju, estetski ugodno i udobno za nošenje. Sada sve više postoje ljudi koji biraju za nas i vlastiti ukus plasiraju u vidu online shopa, koji možete pratiti iz dana u dana i možda doći do rariteta za koji niste znali ni da postoji.

Evidentno je da se moda neprekidno obnavlja i da ne može stajati u mjestu u želji da se prilagodi potrebama suvremenog čovjeka. A takva dinamika sasvim sigurno ne može opstati bez činjenice da se sama moda zapravo najviše hrani pod utjecajem vintage trendova. Ne samo da je kupovina iz druge ruke dobra za planet i vaš novčanik, duhovi prošlosti u vidu odjeće stvaraju nadu da dobre stvari ne može uništiti apsolutno ništa, pa čak ni vrijeme.