Nagrada Putar

Razgovarali smo s finalistima za prestižnu umjetničku nagradu

10. lipanj 2021.
Fotografije: Ivana Nobilo/CROPIX; Privatna arhiva 

Najvažnije nacionalno priznanje mladim umjetnicima će se dodijeliti po 20. put jednom od četiri finalista. Uz priznanje za umjetničko stvaralaštvo, poticaja za nastavak rada je više nego primamljiv!

Generacija finalista Nagrade Putar ove je godine u dijapazonu od 1983. i 1989. te ih slučajno ili ne - vežu i slične tematske preokupacije, a one su vezane za pitanje percepcije, dokumenata, interpretacije različitih povijesnih slojeva određenih motiva te interakcije medija koji skupa stvaraju novu poruku, novi izraz upakiran nerijetko u ono što bi se sintagmatski označilo kao "suvremeno očište". Aspekti procesualnosti, participativnosti i arhitekture su također prisutni u dijelu opusa ovih umjetnika koje vam predstavljamo. Oni su redom: Vitar Drinković, Jelena Lovrec, Lana Stojićević i Ivana Tkalčić. Zajednički im je i osvrt na poziciju suvremenog umjetnika koji je zatečen u raznim institucionalnim i infrastrukturalnim nejasnoćama i nedostatnostima preko kojih im ovo društvo (vlast u najdoslovnijem smislu) poručuje da ne razumije njihove potrebe ili ne prepoznaje njihovu ulogu pa i kulturno – društveni status. Ipak, s obzirom na prirodu medija u kojima ostvaruju svoj umjetnički izraz "osuđeni su" na balansiranje između poslova za novac i novca za posao (umjetnički).

Izložba Finalista otvorit će se, 17. lipnja 2021. u 20:00 sati u Salonu Galić / HULU – Split, gdje žiri nakon drugog kruga natjecanja i razgovora sa svakim pojedinim finalistom, treba proglasiti dobitnika/cu Nagrade Radoslav Putar za 2021. Uz dvomjesečni boravak u Residency Unlimited u New Yorku, dobitnik dobiva mogućnost produkcije multioriginala zahvaljujući Galeriji S iz Koprivnice, samostalnu izložbu u Institutu za suvremenu umjetnost u Zagrebu i mjesto u žiriju Nagrade Radoslav Putar u 2022. godini.

Ivana Tkalčić

image
Ivana Tkalčić
 

Ivanu Tkalčić kao umjetnicu zaokupljaju različite, ali u svojoj suštini srodne teme: arhivi i baze podataka, sjećanja, granice između stvarnosti, formiranje misli i identiteta. Početna točka rada u njezinom slučaju može biti prikupljeni objekt, fotografija, dokument, neka informacija, neki podatak. U procesu samog rada to su objekti, dokumenti, sjećanja i priče koje se postavljaju u određeni odnos, relaciju, kojima se daje glas ili barem alternativno tumačenje. Na taj se način materijal transformira, prihvaća, osvještava i mijenja u novi oblik. Na pitanje koje je mjesto suvremenog umjetnika u okviru onog što se zove ili smatra "kulturnom scenom" u Hrvatskoj, u smislu validacije rada, u smislu mogućnosti življenja od rada u tom polju, Tkalčić širi odgovor van granica Hrvatske: "Ne osjećamo se kao dio globalnog društva. Ako publici ponudimo puno podataka o određenom problemu većinom ih ti podaci preplave i još više odvoje od bilo kakve akcije. Mislim da umjetnik i umjetnost tu može učiniti razliku. Umjetnost ne pokazuje publici što moraju učiniti, nego spaja osjećaje s tijelom i umom. Može potaknuti ljude da osjećaju, a ti osjećaji mogu aktivirati razmišljanje ili ih čak pretvoriti u djelovanje. Ona ne samo da povećava kvalitetu života kroz intelektualnu stimulaciju, proširivanjem percepcije i pružanjem osobnog užitka pojedincu nego može biti i pokretač razvoja zajednice kroz poziv na dijalog, pomoć u razumijevanju socijalnih problema i most u povezivanju pojedinca i društvenih zajednica.Tako umjetnici na sceni mogu uključivati i surađivati s publikom na različite načine, otvarajući svoje kreativne procese i dopuštajući sudjelovanje u stvaranju i obostranoj razmjeni."

Trenutno polje zanimanja joj je usmjereno na dva područja, koja se vjerojatno u budućnosti djelovanja budu spojila. Prvo polje interesa se veže na umjetnu inteligenciju, u užem smislu strojno učenje i temu odnosa umjetne inteligencije i etike, odnosno kako će umjetna inteligencija utjecati na način na koji razmišljamo i djelujemo, na naš koncept autonomije i identiteta, na sigurnost, privatnost, prava pojedinaca i društva.

image
Why am I seeing this/rad Ivane Tkalčić
image
Why am I seeing this/rad Ivane Tkalčić

Vitar Drinković

image
Vitar Drinković

Vitar Drinković svoj rad opisuje kao istraživanje koje u fokus stavlja osobne i kolektivne percepcije stvarnosti iz aspekta eksperimenta i komunikacije umjetnosti s društvenim, prirodnim, tehničkim i medicinskim znanostima. Korijeni njegove umjetničke prakse su u kiparstvu preko kojeg je došao do interaktivnog spekulativnog dizajna koji ima kritičko-humorističnu te egzistencijalno-humanističku konceptualnu notu. Ukratko, stvara spaljene interaktivne umjetničke aparature, koje je zanimljivo, ali zahtjevno producirati te do krajnjeg rezultata nije siguran hoće li "raditi". Na pitanje je li nužna disperziranost u nekoliko djelatnosti kako bi se moglo živjeti od/s umjetnosti u ovomu vremenu, Drinković nam daje zanimljivu perspektivu: "Svakako je to za mene neophodna strategija, iako i vrlo zahtjevna. Pogotovo u novonastalim okolnostima koje traže ponekad drastične prilagodbe. Osobno radim većinom istovremeno na barem četiri do 6 različitih ideja-projekata koji su obično na neki način vezani uz moje polje bavljenja. Imam sreće da me trenutno zanimaju stvari koje mogu raditi s osobnog kompjutera od kuće". Naime, ove se godine bavi istraživanjem i razvojem vještina u 3D industriji te razvojem novih ideja za radove: od gaminga do produkt (spekulativnog) dizajna što bi volio integrirati u svoju umjetničku praksu u smislu virtualnih interaktivnih instalacija i skulptura, koje bi možda i prodavao za kripto valute (NFT), te bi ih ljudi mogli 3D printati na osobnim 3D printerima.

image
Heart tube - Vitar Drinković
Fotografija: Zvonimir Ferina
image
Nemir, skica - Vitar Drinković

Jelena Lovrec

image
Jelena Lovrec
 

Jelena Lovrec bavi se propitivanjem i dokumentiranjem kulturnih i društvenih procesa, u kojima najčešće koristi dokumentarnu fotografiju i video, instalaciju, performans i medij knjige. Ono što je zajedničko svim njezinim projektima jest procesualnost i participativnost, a neposredna komunikacija s ljudima koje sreće u svojim umjetničkim pohodima i dijalozi do kojih dolazi kroz te susrete i druženja ono je što je najviše interesira i sačinjava glavni dio njezinog umjetničkog istraživanja. Na pitanje o poziciji suvremene umjetnice u našemu društvu, spremno odgovara: "Suvremeni umjetnik je u konstantnom pokretu, najčešće na marginama, pokušavajući ih 'pomaknuti'. Upravo te nepovoljne okolnosti s kojima se susrećemo kao umjetnici glavna su inspiracija i tema mojih radova u kojima nastojim 'stvari uzeti u svoje ruke' i pronaći potencijalna rješenja i nove mogućnosti i načine djelovanja, pritom izravno aktivirajući širu zajednicu u realizaciji tih ideja. Na taj način obostrano prihvaćamo i kreiramo nove uloge, koje sa sobom nose i nove oblike odgovornosti. To je dugotrajan i spor proces, pa su neki od mojih projekata, poput Mein Kulturkampf, cjeloživotni, osmišljeni bez krajnjeg rezultata ili svršetka, što potvrđuje da je borba svakodnevna i da joj se ne nazire kraj." Trenutno radi Musaku, svezak od tri kuharice (Eggo, Hot potato, Meat me) koje prikazuju kulturni, politički i društveni složenac naše zajednice. Koristeći tradicionalni format kuharice predstavlja tri marginalne skupine (umjetnici, migranti i penzioneri), što također uključuje i preko 500 zajedničkih obroka sa sudionicima. 

image
Mein kulturkampf - Jelena Lovrec
image
Mein kulturkampf - Jelena Lovrec

Lana Stojićević

image
Lana Stojićević
 

Lana Stojićević bavi se svojevrsnim studijima slučaja kojima istražene povijesne slojeve interpretira iz suvremenog očišta. Proces uvijek započinje istraživanjem određenih lokalnih specifičnosti s uglavnom potpuno neizvjesnim rezultatom. Koncept i mediji nisu unaprijed određeni, već proizlaze iz procesa istraživanja. Često koristi medij inscenirane fotografije, ali na način da određene intrigantne lokacije nadograđuje site-specific kostimima, arhitektonskim maketama i/ili rekvizitima. Nerijetko koristi tekstil, a preferira i materijale koji evociraju i nadopunjavaju određene teorijske postavke. Većina njezinih radova vezana je uz arhitekturu jer se radi o slojevitoj temi koja reprezentira društveni kontekst u kojem nastaje. Zanimljivo joj je i proučavanje povijesne slojevitosti određene lokacije, zanima je kakva arhitektura danas nastaje, a kakva propada. "Porazne su suvremene tendencije koje bezobzirno zanemaruju, devastiraju ili ruše arhitektonsku baštinu. S druge strane, dominantni arhitektonski sloj koji danas nastaje na 'domaćem terenu', i koji će u budućnosti reprezentirati trenutačno suvremeno društvo – često je problematičan u smislu uklapanja u okolni prostor, a nerijetko i ilegalno izgrađen, zatim naknadno legaliziran. Da zaključim, teme koje radovima istražujem su – divlja gradnja, prostorne devastacije, arhitektonska i industrijska baština", objašnjava umjetnica. Kroz idućih nekoliko godina planira realizaciju rada u formi autorskog eksperimentalnog filma. Također bi voljela organizirati umjetničko-kustosku rezidenciju i/ili programski voditi galeriju u Splitu ili Šibeniku.

image
Sunny Side - Lana Stojićević
image
Sunny Side - Lana Stojićević