Mario Furčić

Razgovor s arhitektom: ‘Svaki se arhitektonski projekt može shvatiti kao jedna psihoterapija‘

10. travanj 2022.

Fotografija: Vice Rossini

Zaljubljen je u postmodernu, posebno voli raditi na hrvatskoj obali - u zadnje vrijeme poslovno dislociran u dvjema metropolama. Ovaj arhitekt decentne, ali i osebujne estetike privukao je našu pažnju.

Mario Furčić istaknuti je arhitekt koji ravnopravno djeluje na dvije adrese - onoj u Beču i na zagrebačkoj. Njegova je praksa fokusirana na stambene, ugostiteljske, te maloprodajne objekte i interijere na hrvatskoj obali i otocima, sa sve većim pomakom prema dizajnu interijera i suradnji s lokalnim obrtnicima. U svoje projekte uključuje umjetnike i dizajnere. Iza njega je 11 godina iskustva u kojima je upisano preko 300 dovršenih projekata arhitekture i uređenja interijera, bilo kao stariji arhitekt ili viši dizajner ili osoba za kontakt s klijentima.

Kako ide vaša intimna priča s arhitekturom (ili interijerima)? Kada vam je prvi put „pala”na pamet, odnosno – kada ste pomislili da će ona biti vaš poziv?

- Uvijek sam pokazivao tipične znakove da ću biti arhitekt: više su me zanimale stvari nego ljudi, igrao sam se sa “legićima”, konstantno sam crtao, uvijek sam bio kreativan i drugačiji od ostalih u razredu. Ako pogledam što sada radim, opis je ostao potpuno isti.

Što je bilo izazovno, a što je postalo izazovno?

- Izazovan je uvijek bio odnos s ljudima, odnosno kako otkriti što ljudi vole - svi smo tako drugačiji, tako zanimljivi. Odmah s prvim klijentima počeo sam istraživati i psihologiju te nisam stao do danas, jer tu ima toliko neodgovorenih pitanja.

image

Projekt Pičena, Korčula
Fotografija: Dino Cetinić

image

Projekt Pičena, Korčula
Fotografija: Dino Cetinić

image

Projekt Pičena, Korčula
Fotografija: Dino Cetinić

Trenutno djelujete u Beču – na koji se sve način vaša profesionalna optika promijenila odlaskom iz Hrvatske?

- Nikad nisam poslovno napustio Hrvatsku, ni kada sam živio u Berlinu ni sada u Beču, puno projektiramo kuća i apartmana na otocima i nema naznake da će to stati - a uživam gledajući kako nam raste standard i uređenje objekata, godinama već radimo samo objekte sa 5 zvjezdica. 

Što vam se čini da arhitekt danas mora znati – odnosno, koje sve alate i discipline vi najrađe konzultirate van same struke?

- Marketing je jako povezan s našom strukom, jer svaki projekt je jedna priča koju moramo prodati - a tu je najbolje koristiti tehnike iz marketinga. Ako bih mogao dodati neki kolegij na fakultetu, to bi bio Marketing i Psihologija. Jer svaki projekt može se shvatiti i kao jedna psihoterapija, na kojoj klijent otkriva nešto o sebi, a arhitekt otkriva nešto o svijetu.

image

Projekt Franko, Omiš
Fotografija: Damir Žižić

image

Projekt Pičena, Korčula
Fotografija: Dino Cetinić

image

PROJEKT FRANKO, OMIŠ
Fotografija: Damir Žižić

Iza vas je preko 300 različitih projekta, od unutarnjih uređenja do kuća – koje se posebno rado sjećate. Što je sve te procese objedinilo, sada s naknadnom pameću?

- Spontana improvizacija, apsolutno najljepši projekti, na kojima projekt nastaje ispred klijenata kroz razgovor, a iz mene izlaze ideje na sve strane i samo ih hvatam po zraku i stavljam na papir. Kao da se dogodi neka ljubav, ne gledaš uopće natrag. To je postalo moguće tek nakon što sam skupio ogromno iskustvo i počeo vjerovati svojim idejama, kada se dogodi onaj pravi “flow”. 

Kako biste opisali svoje dosadašnje estetske / funkcionalne interese? 

- Volim tradicionalno, razumijem moderno, a tajna ljubav mi je post-moderna. I nekako miks toga svega je ono što izlazi iz mene.Upravo sam dovršio redizajn vizualnog identiteta u suradnji sa Studio8585. Taj projekt utjelovljuje moje nedavne profesionale i osobne uvide te nove dugoročne ambicije.Temelj novog dinamičnog vizualnog identiteta čini custom tipografija napravljena samo za mene, koja objedinjuje moje glavne profesionalne, estetske i osobne vrline. Završni rezultat je jedinstven, ekspresivan i uvijek u fluksu, u skladu s mojim arhitektonskim i dizajnerskim pristupom.

Što je uputa „mladom” arhitektu – za komunikaciju s klijentom? Kojih se etičkih/estetskih parametara ne treba odreći?

- Naći klijente koji vole isto što i ti. Ja sam godinama išao kontra te misli, te imao klijente koji su potpuno različiti od mene, htio sam otkriti da li postoji neka teorija koja je univerzalna, i koju mogu otkriti. Pogotovo kod interijera koji su mlada znanost, još tražim odgovor na to. 

image

Dizajn: Studio8585 (Art Direction: Mario Depicolzuane; Dizajn: Benja Pavlin, Iva Primorac)

image

Fotografija: Vice Rossini

Arhitektura, kako je još Foucault primijetio, kadra je postaviti život društva, pa je stoga posebno važna za razumijevanje čovjekovih vrijednosti i kulture. Kakve vrijednosti inaugurira suvremena arhitektura, ako možete poopćiti svoje dosadašnje dojmove, a možda i prakse?

- Vraćamo se u svijet mitologije. Došli smo do dna “objektivnog” pogleda na svijet, te je sada već i znanost primijetila - nismo prazne ploče. Postoje priče koje vidimo iste u svim kulturama, vrijednosti koje vidimo iste, vjerovanja. Napokon se u arhitekturi pojavljuju “arhitektonski elementi” kao reakcija na godine i godine “apstrakcije”. Zanimljiv podatak je da je tijekom zadnjeg lockdowna knjiga “Pattern language”, Christophera Alexandera doživjela iznenadan rast popularnosti. Knjiga se bavi baš ovom temom: što znače stepenice, što znači prozor, što znači kuća, što znači grad - kako smo te koncepte već odavno integrirali u naše shvaćanje svijeta. 

Postoji li izvjesni estetski sustav „suvremene” arhitekture? 

- Naravno, odražava se u arhitekturi kroz igranje sa simbolikom, igranje s povijesti, arhitektura istražuje na što reagiramo pa ćemo prema toma napisati nove teorije.

Sugovorite li s kritičkim diskursom unutar struke, odnosno koliko je on vama relevantan, a koliko je tek smješten u teorijski raspoložene praktičare?

- Ah, knjige arhitekata o arhitekturi me ne zanimaju više. Imam klijente koji su odraz društva i evolucijsku psihologiju koja mi objašnjava kako se pokreće svijet i ona mi daje mir.