Gibanja će biti otvorena audiovizualnim nastupom francuskog umjetnika Maotika (Mathieu Le Sourd) i nizozemskog producenta i violončeliste Maartena Vosa koji će izvesti svoj rad koji tematizira klimatske promjene, a publika će tijekom imerzivnog nastupa iskusiti životni ciklus vrtložnih fenomena poput tajfuna, uragana i tropskog ciklona koji demonstriraju razornu moć prirode i hitnost njezina očuvanja.
"Nepredvidljivo vrijeme"/"Erratic Weather" je vaš zajednički umjetnički projekt koji se bavi promjenjivim atmosferskim uvjetima. Što je inspiriralo rad i vašu suradnju?
Mathieu Le Sourd/Maotik: Projekt "Nepredvidljivo vrijeme" napisan je tijekom umjetničke rezidencije u Cove Parku u Highlandsu u Škotskoj u siječnju 2018. Proveo sam četiri tjedna u ovom udaljenom kraju u studiju sa spektakularnim pogledom na jezero i brdo. Kako se vrijeme neprestano mijenjalo, uključujući boje neba i okoliša, razmišljao sam o izvedbi koja bi mogla biti vođena atmosferskim podacima, a koja bi se mogla razvijati i svaki put biti drugačija. Klimatske promjene su naša stvarnost i mislio sam da bi moglo biti zanimljivo stvoriti imerzivno iskustvo koje bi nam predočilo kako izgleda prolazak uragana kako bi se podigla svijest o utjecaju ovih vremenskih fenomena na sve nas.
Rad se izvodi uživo na pozornici. Kojim inputima pokrećete rad i kako se on razvija na pozornici, odnosno kako ga mi kao publika percipiramo?
Maotik & Marteen Vos: "Nepredvidljivo vrijeme" digitalni je umjetnički projekt čiji je cilj pretočiti promjenjive atmosferske uvjete u impresivno i imerzivno multimedijsko iskustvo. Tijekom izvedbe, sustav koristi različite izvore informacija o vremenu koje se preuzimaju iz online baze podataka i obrađuju u stvarnom vremenu za generiranje vizualne i surround zvučne kompozicije. Ideja je uzeti atmosferske informacije o uraganu koji se dogodio u prošlosti, od njegovog stvaranja do nestanka, potom iskoristiti te informacije poput geolokacije, atmosferskog tlaka, temperature… kao vremenski okvir u kojem se slažu vizualne i zvučne komponente. Također, tijekom izvedbe postoji interakcija između zvučnih i vizualnih komponenti putem mrežne veze koja u stvarnom vremenu analizira audio frekvencije koje pak utječu na vizualni aspekt performansa.
Mathieu, vi ste zaduženi za vizualni dio nastupa. Što vas najviše uzbuđuje u radu, kome se obraćate za inspiraciju, a kome za suradnje koje su vam jako drage?
Mathieu Le Sourd/Maotik: Uvijek sam se smatrao digitalnim umjetnikom. Istražujem različite digitalne jezike i najbolje načine za prenošenje emocija u stvarnom vremenu. Volim mijenjati sadržaj dok nastupam ili pustiti publiku da komunicira i stvara vlastite vizualne odgovore. Moji radovi su audiovizualne skulpture s jakim arhitektonskim komponentama. U radu koristim računalni sustav koji programiram da bude fleksibilan kako bi se njime moglo improvizirati i prilagođavati novim dostignućima u znanosti i skulpturi, što su moji važni interesi. Radim uglavnom s glazbenicima – koristim njihove zvučne/glazbene frekvencije za manipuliranje podacima u različite vizualne oblike, teksture i 3D komponente. Uzbuđuje me majstorstvo rada u nepredvidivim uvjetima i razumijevanje utjecaja slučajnosti koje se događaju u radu, a posebno pri suradnjama.
Maarten, vaše glazbeno polje djelovanja je luksuzno široko. Temelji koje imate u klasičnoj glazbi, kao i primarni instrument – violončelo, raznim su se istraživanjima i suradnjama doslovno razmnožili. Uživate li više u istraživačkom ili izvedbenom dijelu posla?
Maarten Vos: U radu me najviše uzbuđuje unakrsna suradnja, odnosno gotovo pa i oplodnja između elektroničkog (moj modularni sintesajzer) i akustičnog instrumenta (violončelo). Podjednako uživam u svim kreativnim fazama rada; u studijskim otkrićima kao i u njihovoj izvedbi na pozornici. Razvio sam vlastiti potpis u kompoziciji i u zvuku koji mogu primijeniti na razne projekte, a istraživanje suvremenih tehnika snimanja i skladanja te njihova kombinacija s vizualnim radom daje nebrojene mogućnosti izvedbe. Primjerice, svaka izvedba rada "Nepredvidljivo vrijeme" je uživo, što Mathieu i meni daje nam daje uvijek iznova veliku slobodu međusobne interakcije na pozornici, i u konačnici uvijek novo djelo u kojem uživamo podjednako i mi i publika.
Pripadnici ste europske suvremene i inovativne glazbene i audiovizualne scene. Je li to udobna pozicija?
- To je ustvari jedna nova scena koja kombinira zvuk i vizualno i koja je jedan korak ispred VJ-a u stvaranju novog jezika. Koncepti su početak svakog projekta. Gradimo nove narative i nove načine pričanja priča i doživljaja glazbe. Ponavljanja izvedbi su neograničena, a svako sljedeće iskustvo je jedinstveno.
Drugo izdanje eksperimentalnog zvučnog događanja Gibanja održat će se od 9. do 12. studenog u Zagrebu u Pogonu Jedinstvo, klubovima Peti kupe i Močvara te u Muzeju suvremene umjetnosti. Gibanja su međunarodno događanje koje predstavlja uzbudljiv program iz područja umjetnosti zvuka, prostorno-zvučnog te audiovizualnog stvaralaštva. Po uzoru na prošlogodišnje prvo, uspješno i izuzetno dobro posjećeno izdanje, i ove godine je program sastavljen od međunarodnih i domaćih glazbenih umjetnika i umjetnica koji se bave malo drugačijim zvukom među kojima se posebno ističu sintesajzer virtuoz svjetskog glasa Thomas Ankersmit, violončelistica Okkyung Lee, najpoznatija po specifičnim noise improvizacijama, braća Alen i Nenad Sinkauz s kolegama Andreom Matošević, Miodragom Gladovićem i Mariom Kalogjerom koji premijerno izvode rad Sicomat o tišini nastaloj u gradovima u kojima je utihnula brodogradnja, poput Pule. Organizator Gibanja, udruga KONTEJNER, s posebnim zadovoljstvom predstavlja i praizvedbe dviju novih zvučnih produkcija hrvatskih umjetnika: prostorno-zvučne kompozicije izvest će tonota (Ivona Eterović) i Miodrag Gladović. Ulaz na sva događanja Gibanja je slobodan.