Hollywood se ulijenio. Sve češće plasiraju nam nastavke nastavaka, rebootove i "gdje su danas" projekte starih uspješnica. Na tragu tog vala, a nakon mjeseci nagađanja i najava, objavljen je teaser nove serije koja se naslanja na kultni "Seks i grad". U njoj će glumiti tri od četiri glavne junakinje - bez Samanthe u izvedbi Kim Cattrall smo, nažalost, ostali. Čekaju nas, dakle, Carrie (Sarah Jessica Parker), Miranda (Cynthia Nixon) i Charlotte (Kristin Davis) i priča o njihovom prijateljstvu u 50-ima.
I dok su neki sretni jer ih, pretpostavljamo, zaista zanima gdje su danas Carrie, Miranda i Charlotte (zaista?!), dobar dio fanova već je razočaran. I ja sam u toj drugoj kategoriji.
Serija "Seks i grad" zasluženo nosi status kultne. U vremenu kad se prikazivala, zaista je pomicala granice svakom epizodom. Dotad je bilo nezamislivo na malim ekranima pratiti seksualni i ljubavni život samostalnih žena koje više od frajera cijene sebe i svoje prijateljice. Bilo je neviđeno da žena toliko uživa u seksu bez ljubavi. Njih su četiri normalizirale vibratore, iskreni razgovor o seksu i svim popratnim nuspojavama, vidjeli smo nesavršena ženska prijateljstva, koliko je teško ostvariti stvarnu povezanost s drugima, kako funkcioniraju osude u društvu i koliko je malo potrebno da napravimo grešku koja će povrijediti ljude oko nas. Bila je to važna serija - i još jest - prvenstveno za žene, koje su dobile vjetar u leđa da se bave sobom i svojom karijerom, a ne da opsesiraju oko toga kad će se udati. Bila je vjerojatno važna i za muškarce koji su voljeli zaviriti u ženski um. Utjecaj na popularnu kulturu je ogroman i teško bi ga bilo opisati u samo jednom tekstu - ljudi su pisali znanstvene radove na tu temu.
No, već je s filmovima sve otišlo u krivom smjeru. Teško je odrediti zašto, ali to više nije bila ista priča, isti likovi, nije bio isti osjećaj i doživljaj gledanja. Posebno drugi film, koji je postao ogledni primjer američkog i zapadnjačkog etnocentrizma. Ništa neobično za holivudski blockbuster, ali svejedno neugodno za gledati. Sedam sezona gledali smo kako Carrie traži ljubav, radeći užasne pogreške, živcirajući se zbog nje i Face, pričali smo o tome godinama poslije, analizirali njihov toksičan odnos, a onda su nam, na kraju drugog filma, poručili kako je u vezi najvažnije ne znati tko si i voljeti sebe, ne iskrena komunikacija i dobar seks s puno razgovora, nego - dobiti novi prsten s crnim dijamantom. Čak ni moda više nije bila zanimljiva; sve skupa je teški cringe.
Iskreno, bila sam zahvalna Kim Cattrall kad je odbila snimanje trećeg filma, nadajući se da je priča time konačno završena, ali nismo takve sreće. Očito je nestalo novca i, unatoč tome što je čak i autor serije Darren Star još krajem prošle godine rekao da ne vidi smisao snimanja novih nastavaka, s time će se početi u ožujku.
Detalje još ne znamo, ali postavlja se pitanje - za koga? Kome će se serija obraćati? Što nam još tri bijele, privilegirane Amerikanke mogu dati?
Možda su prije 20 godina bile pionirke popularizacije feminizma, no teško da se mogu uklopiti u današnje društvo. "Seks i grad" feminizam estetski je privlačan i tržišno isplativ, u suštini prazan, bez sadržaja. Pretpostavlja da smo u poziciji u kojoj je samo naša odluka hoćemo li uspjeti u životu ili nećemo, a to nije pozicija većine žena. U trenutku kad se svijet raspada pod koronom, financijskom i ekološkom krizom, a SAD je na rubu građanskog rata, možemo li se praviti da je sve ok i da smo jednostavno fabulous jer imamo nove cipele?
Jasno, kao i svaka druga serija ili film, "Seks i grad" je fikcija, eskapizam od teške svakodnevice; ne mora sve uvijek biti ozbiljno i opterećeno svjetskim problemima. Naravno da smijemo i možemo uživati u novim cipelama. No, ne možemo baš biti ni potpuno izvan svega.
Gledajući danas, "Seks i grad" je prilično problematična serija - kao i većina starijih uradaka. Neke stvari, jednostavno, više nisu prihvatljive. To ne znači da trebamo "otkazati" seriju - sve treba gledati u kontekstu vremena u kojem je nastalo. Ipak, treba shvatiti i "uhvatiti" pravi trenutak u vremenu za proizvod koji plasiramo. "Seks i grad" to je uspio 1998. i godinama kasnije dok se serija emitirala. Danas je to upitno.
Ako pratite profil "Every Outfit on Sex and the City" na Instagramu, vjerojatno ste već primijetili lik "Woke Charlotte". Autorice su krenule s objavljivanjem modnih kombinacija svih junakinja, navodeći dizajnere, pa i mjesta na kojima možete kupiti te komade. No, uskoro su proširile svoje djelovanje, dijeleći citate iz serije koje su zamijenile politički korektnim reakcijama Charlotte. Primjerice, upozorava na rasističke, homofobne i neosjetljive izraze i ponašanja te zbog njih opominje Carrie, Samanthu i Mirandu. Milenijalci ih obožavaju, a radi se o generaciji koja je sada u svojim 30-ima. Onima mlađima to nije nimalo zanimljivo - neshvatljivo im je kako je to ikad moglo biti prihvatljivo.
U trenutku kad se sve više mladih identificira kao nebinarne osobe i kad normaliziramo javni razgovor o transrodnosti, kako možemo prijeći preko izjava kao što su: "Nisam sigurna postoji li biseksualnost. Mislim da je to samo stanica na putu za Gay Town"? (Carrie, S0E04)
Također, korištenje homoseksualaca kao tokena glavnim junakinjama koji pritom potvrđuju sve negativne stereotipe definitivno nije nešto što je prihvatljivo.
Ono što možemo pretpostaviti je da će novi nastavci serije o Carrie, Charlotte i Mirandi biti dočekani s ozbiljnim kritikama. Možemo li očekivati da je Charlotte glasala za Trumpa i da govori rečenice poput: "Nisam rasistkinja, ali..."? Je li se Steve pomirio s činjenicom da je njegovo i Mirandino dijete transžena? Smetaju li Carrie BLM prosvjedi dok piše novu kolumnu? Jedino što bi me možda zanimalo je Samanthino viđenje Tindera, ali toga nažalost neće biti.
U svakom slučaju, "Seks i grad" ili "And just like that", kako god se serija zvala, vjerojatno neće imati puno veze s originalom jer je taj trenutak prošao. Teško da će serija imati neki ozbiljniji kulturni utjecaj, no možda će nam biti dovoljno samo uživati u lijepoj odjeći koju će izabrati Patricia Field. Nema tu ničega lošega, ne može svaka serija mijenjati društvo i postavljati nove standarde pop kulture. Nekad nam je dovoljno samo da je "mozak na paši" i da se opustimo. Primjer je "Emily in Paris", serija koju je Darren Star prošle godine napravio s kostimografkinjom Patricijom Field. Ekipa koju znamo iz "Seksa i grada" napravila je površnu seriju s lijepim kostimima i puno stereotipa. Ništa revolucionarno, ali dovoljno za nedjelju navečer.
Ali, za one koji "Seks i grad" pamte kao seriju koja je mijanjala društvene standarde i stavove, samo gledanje lijepe odjeće, nažalost, neće biti dovoljno. Zato s tugom moramo reći da volimo "Seks i grad", ali sebe volimo više.