GG X ZABA

Slaven Pavlović: ‘Gdje god sam radio, nije vladala dobra atmosfera pa sam pokrenuo svoje‘

17. listopad 2023.

"Snalažljivost je možda i ključna u poslovanju. Na poslu često stvari ne idu kako ste zamislili i onda kreće improvizacija, koja je potrebna za uspješno poslovanje", smatra poduzetnik Slaven Pavlović koji s 29 godina živi svoj san.

Slaven Pavlović je prije četiri godine pokrenuo cvjećarnicu Florista u Osijeku, nakon što je doživio neugodno iskustvo s klijentom na prijašnjem poslu. Šef ga, kaže, nije zaštitio i tada se dogodio klik u njegovoj glavi. Početkom otvaranja dogodila se korona i usprkos teškom periodu koji je uslijedio bio je strpljiv i gradio priču od početka. Danas ima jednu od najpopularnijih cvjećarnica u gradu na Dravi, a najtraženije su njegove cvjetne torbice i XXL buketi.

Za početak, predstavite nam sebe i svoje poslovanje.

- Zovem se Slaven Pavlović, imam 29 godina i dolazim iz Osijeka. Nakon srednje škole radio sam razne poslove kako bi preživio, ali oduvijek je u meni tinjala ideja o vlastitom poslu. Ne volim autoritete, nikada se nisam dobro nosio s naređenjima i zato sam znao da ću pokrenuti nešto svoje. Baka, koja me odgojila, je imala veliki vrt s raznim ukrasnim cvijećem, grmovima, ružama više vrsta. U djetinjstvu sam ga obožavao, s bakom sam vodio brigu oko cvijeća, stalno sadio nove biljke, radio dekoracije, tako da sam zapravo od malih nogu cvjećar. U trenutku kada sam se odlučio pokrenuti vlastiti posao, odluka je zapravo bila laka. Danas, četiri godine kasnije mogu ponosno reći da jako puno ljudi ne samo u Osijeku nego u Hrvatskoj zna za Floristu, i ona je postala na neki način brend što me posebno veseli.

Kako izgleda vaše poslovno putovanje i kako je došlo do ideje o pokretanju vlastitog posla, samostalnog djelovanja?

- Ja sam zaista radio svašta prije pokretanja vlastitog biznisa ali uvijek me sve vraćalo u cvijeće i misao da ću imati svoju cvjećarnicu mi je oduvijek bila negdje u glavi i znao sam da ću je jednog dana i ostvariti. Ideja kako će ona izgledati je uvijek bila tu, samo mi je trebao mali poticaj i naravno dobar djelatnik jer to mi je možda bilo i najteže pronaći. Prostor sam iznajmio blizu kuće, u osječkom naselju Retfala i "bacio" se na glavu.

Koji je presudni trenutak u kojem ste se odlučili krenuti u nešto svoje, preuzeti kontrolu nad svojim poslovanjem? Koje emocije su tada prevladavale?

- Nisam imao sreće jer niti na jednom radnom mjestu na kojemu sam radio nije bila prijateljska atmosfera i zato kažem da je presudni trenutak odnosno emocija za to bila tuga. Dogodila se jedna neugodna situacija na mom prijašnjem poslu gdje me jedan klijent omalovažavao bez ikakvog razloga i očekivao sam da će moj nadređeni stati u moju obranu, no nažalost to se nije dogodilo nego sam dobio odgovor: "Kupac je uvijek u pravu. " To me jako pogodilo i to je bio ključni trenutak kad sam sebi rekao sada je vrijeme. Tada me to potreslo, a danas mogu samo zahvaliti i bivšem nadređenom i klijentu iz poslovnice zato što sam dijelom i zbog njih postao jedan od poznatijih cvjećara u Hrvatskoj.

Koliku ulogu ima hrabrost? Kako strah, ako je prisutan, okrenuti u svoju korist?

- Hrabrost je početak svega. Ne bojim se kritika, loših komentara, a najmanje se bojim posla. U mojoj branši ima jako puno stresa, doduše kao i u svakoj u kojoj se radi direktno s ljudima. Osobe koje nisu nikada imale svoj biznis zapravo ne razumiju koliko je tu odricanja, žrtvovanja i neprospavanih noći kako bi taj isti posao funkcionirao. Iskreno, kada se sjetim svojih početaka, zaboli me glava no eto, uspio sam. Uživam u svom poslu što vjerujem da moj rad i pokazuje. Kad smo već kod hrabrosti odnosno straha želio bih naglasiti i da je jako teško biti muškarac koji se bavi "ženskim" poslom, toga sam se najviše bojao, kako će me ljudi prihvatiti. Kada sam tek otvorio cvjećarnicu primijetio sam osude i strah muških klijenata koji su bili skeptični, ali s godinama se to promijenilo i čak štoviše sad mi ti isti klijenti kažu da mi apsolutno vjeruju.

Kako ste se pripremali za pokretanje poslovanja, gdje ste potražili savjete?

- Zapravo sve sam radio sam. Prije nego što sam otvorio Floristu radio sam u drugim cvjećarnicama i uvidio stvari koje po meni oni nisu radili na ispravan način. Obrazovao sam se na internetu, satima sam "guglao" o tome što mi sve treba za otvaranje vlastitog biznisa. Otišao sam i na Zavod za zapošljavanje i tamo sam dobio informacije koje su mi pomogle. Naravno, najviše sam naučio sam kroz poslovanje. No, i dan danas učim kako biti svaki dan što produktivniji i bolji.

Koliko je digitalizacija olakšala (ili otežala) proces pokretanja i vođenja poslovanja? Kojim digitalnim alatima se služite?

- Jako puno. Većinu narudžbi mi dobivamo online što dovoljno govori o tome koliko smo mi danas u eri digitalizacije i koliko se svi služimo time. Digitalizacija je olakšala posao i struku apsolutno svakom i smatram da bi pad društvenih mreža bio poguban za svaki posao. Preko društvenih mreža dolazim do informacija, klijenata, promoviram svoje usluge. Puno je lakše dogovoriti narudžbu, platiti i poslati jasnu viziju i primjer klijentu kako i što on želi.

Je li naše tržište ‘povoljno‘ za mlade poduzetnike, umjetnike - nedostaje li edukacije, specijaliziranih platformi, projekata?

- Ne mogu reći da je povoljno ,tko hoće pronađe uvijek način i obrnuto. Samo se treba usuditi. Ne mogu reći niti da dodatnog obrazovanja nedostaje. Danas se uvijek može pronaći nekakav program ili online ili u ustanovama gdje svoje znanje možeš obogatiti i unaprijediti.

Koje vještine su potrebne za održavanje uspješnog poslovanja?

- Nisam još dovoljno "star" da imam odgovor na to pitanje ali što se tiče mog posla definitivno je to dobra i kvalitetna komunikacija s klijentom. Moraš klijentu jasno i direktno postaviti pitanje, dati mu odgovor ali u isto vrijeme i pustiti ga da izrazi svoje želje.Moraš mu dati sigurnost i uvjeriti ga da se obratio pravoj osobi. Sve proizlazi iz komunikacije. Smatram da trebaš imati i X faktor za vlastiti biznis i da moraš biti rođen kao lider i vođa, nije nažalost svatko za tu funkciju. Isto tako vrlo je važna i snalažljivost. Na poslu često stvari ne idu kako ste zamislili i onda kreće improvizacija, koja je potrebna za uspješno poslovanje

Što biste poručili onima koji kreću u svoj posao, svoje samostalno djelovanje - kojim lekcijama vas je iskustvo naučilo?

- Najbolji savjet je usudi se, kreni, pokušaj. Ja sam išao glavom kroz zid i meni se to pokazalo kao dobro. No, ako se netko ne osjeća dovoljno spreman i siguran da može krenuti u otvaranje vlastitog obrta bolje je pričekati pravo vrijeme, ali svakako uvijek treba pokušati pa premda i posrnuo. Ne kaže se uzalud da se na kraju života ne kajemo zbog onoga što smo učinili, nego zbog onog što nismo. 

Definicija uspjeha? Što vam on predstavlja, ako vam predstavlja?

- Smatram da je najveći uspjeh kad radiš ono što voliš i što te čini sretnim. Mene čini sretnim svaki put kad shvatim da sam naučio neki novi dio svog posla ili otkrio neki novi način kako zamotati buket ili napraviti još ljepši buket od onog prethodnog. Svakako da u poslu trebaš biti svoj i isticati se u masi drugih koji se bave istim poslom.

Što vas motivira i što volite kod svog posla? Kakvu ulogu ima stres/mir?

- Motivira me činjenica da svaki buket koji napravim razveseli neku drugu osobu. Iskreno najviše od svega volim dostave, kada vidim oduševljenje na licu osobe koja je dobila buket. Stotine zadovoljnih klijenata su moja najbolja motivacija. 

Možemo li demistificirati sam pojam ‘vlastitog poslovanja‘ - što on znači, što sve podrazumijeva i koje su zablude vezanje za njega?

- Svi vide kada si kupiš novi automobil,a nitko ne vidi da ja svoj posao radim 24/7. Vlasnik tvrtke nema slobodan dan, vlasnik tvrtke nema godišnji. Sve je na meni i o svemu ja brinem. Online sam stalno i kad sam na godišnjem u glavi mi je kako ide posao, jesu li djelatnici odradili sve, hoće li se dogoditi nekakav problem. Najveća zabluda je što ljudi misle da privatni poduzetnici samo zarađuju, a zaboravljaju na sve rashode koje trebamo platiti. Djelatnike, prostor, cvijeće, režije i tako dalje. 

Kako danas vidite sebe danas, a kako u budućnosti?

- Trenutačno se vidim kao osobu koja je za sada ispunila sve svoje želje i koja se trudi odraditi sve onako kako sam sam sebi zacrtao. Postoji još puno detalja koje bih volio poboljšati ali najbitnije je da vjerujem u sebe i svoj snalažljivi duh i čvrst stav. Iduće godine mi je san otvoriti cvjećarnicu u Zagrebu, a sada si pripremam teren za dobar start i širenje posla.

Na koji vam način ZABA pomaže u poslovanju? Koristite li usluge osobnog bankara ?

- Moj osobni bankar mi je uvelike pomogao s poslovnim pitanjima, primjerice oko kartičnog plaćanja koje je uvelike pomoglo mom poslovanju, a usmjerava me i oko vođenja financija te sudjeluje u predlaganju novih načina plaćanja. 

Slavenova priča je pokazatelj da mladi danas mogu od svoje ljubavi i strasti – u njegovom slučaju prema cvijeću, pokrenuti i razviti uspješan posao i projekt. Ovo nam je svima potvrda da su ljubav prema onome što radimo, uz jasne ciljeve, planiranje i fokus na njihovo ispunjenje siguran put do uspjeha.

Kod Slavena je jasno vidljivo kako je konstantan rad na sebi, uz želju za unaprjeđivanjem njegova najveća kvaliteta. Kada to spojite s njegovim komunikacijskim vještinama, uz slušanje klijenata i njihovih želja – imate formulu za uspjeh njegove cvjećarnice.

Nastavak osluškivanja želja Slavenovih klijenata bit će ključan kako bi svojim radom nastavio ispunjavati njihova očekivanja. Stjecanje povjerenja baza je svakog uspješnog poslovnog odnosa i garancija da će isti opstati.

Ovdje je važno istaknuti snagu negativne povratne informacije jer upravo u njima, ako su konstruktivne, leži velika vrijednost te se iz njih najviše uči. Na takve komentare treba obratiti posebnu pozornost, postavljajući potpitanja kako bi se došlo do izvora eventualnog nezadovoljstva. Kada se ono ukaže, dolazimo do idealne prilike za njegovo adresiranje i poboljšanje kvalitete usluge kako bi se zadržala visoka razina zadovoljstva postojećih klijenata, ali i privukli novi.

Kao i svaki uspješan poduzetnik, i Slaven je okrenut budućnosti i već gleda prema novim poslovnim prilikama – poput rasta i širenja poslovanja na Zagreb. Takav stav predstavlja veliki potencijal, ali i izazov, zbog čega je krucijalno pažnju posvetiti detaljnom planiranju i savjetovanju.

Kao početnu točku za daljnji proces rasta i širenje poslovanja, Slavenu bih savjetovao da istraži opcije kroz savjetovanje sa svojim (odnosno našim) bankarima kako bi mu mogli ukazati na trenutno viđenje situacije na tržištu, unutar industrije u kojoj posluje, te svoju procjenu potencijalnih rizika i načina na koje se oni mogu minimizirati.

Uzevši u obzir Slavenovu strast, ljubav prema poslu koji radi te spremnost na kontinuirani rad na sebi, siguran sam da će i u nastavku svoje poslovne priče nizati uspjehe. I u tome mu želim puno sreće.