Ako ste nedavno, točnije u posljednjih godinu do pet pokušali stvoriti brend na društvenim mrežama, jako dobro znate da to nije nimalo lako. Algoritam se promijenio i ako niste skupili tisuće ili milijune pratitelja na samim počecima, odnosno prije desetak godina, vrlo teško ćete se probiti do novih fanova. Pogotovo ako želite organski rast, bez plaćanja followera. Morate biti Jennifer Aniston da biste u kratkom roku došli do prvog milijuna na Instagramu, dakle, već morate biti slavni da biste uspjeli. Ako niste, ali imate novca, možete dobiti hrpu pratitelja, ali oni neće biti organski, ili da to kažemo plastično - neće biti pravi ljudi, nego botovi.
Upravo ovo je tema dokumentarca "Fake Famous" koji je za HBO snimio novinar Vanity Faira Nick Bilton. Kao osoba koja se profesionalno bavi društvenim medijima otkad su se uopće pojavili, kroz godine je shvatio kako je sve na Instagramu i Facebooku - lažno. Bravo, Sherlock. Svijet je u šoku. Suočen s tom realizacijom, na jednom je kolegiju rekao urednicima kako "može stvoriti influencera u toku od 10 minuta", na što su mu predložili da od toga napravi dokumentarni film.
"Fake Famous" počinje pred notornim ružičastim zidom u Los Angelesu, koji je postao jedna od najpopularnijih svjetskih turističkih atrakcija. Radi se doslovno o zidu neke zgrade u Los Angelesu koji ne služi ničemu osim kao pozadina za selfieje brojnih influencera i običnih ljudi koji vole milenijalsku estetiku. Apsurdno je, dakako, a Bilton ga koristi kao dokaz da su ljudi postali toliko površni da im je jedna fotografija na Instagramu važnija od bilo čega na svijetu. Kako bi "razotkrio" svijet influencera i prikazao ih kao površne ljude koji nemaju nikakvog utjecaja, osobnosti i svrhe u životu, organizira audiciju na kojoj postavi pitanje: "Želite li postati slavni?" Zatim izabire troje ljudi, navodno prosječnih, od kojih će napraviti influencere, odnosno napravit će ih "lažno slavnima".
Imamo Wileyja, koji se u L.A. doselio iz Atlante kako bi doživio živopisniju gay scenu i lifestyle, a koji radi kao asistent agentu nekretnina i taj ga posao psihički ubija. Zatim je tu Dominique, jedina koja je uspjela postati influencerica, inače želi biti glumica, ali radi u trgovini sportske opreme. U trgovini odjećom radi i mladi modni dizajner iz Arizone, Chris, koji kaže da "zaslužuje biti slavan jer ljudi zaslužuju upoznati nekog posebnog poput njega".
Osim što im gotovo neprekidno kupuje botove da im poveća broj pratitelja, lajkova i komentara, Bilton im organizira profesionalna snimanja, vizažiste i frizere, unajmi vilu na jedan dan ili sobu uređenu poput privatnog aviona kako bi se činilo da su bogatiji nego što jesu i slično.
Dominique, koja je kasnije rekla kako je sve shvatila kao ulogu, bila je najuspješnija pa je tako počela dobivati besplatne stvari, poput tenisica, kozmetike, nakita i slično, a baš prije nego što je koronavirus zatvorio pola svijeta, trebala je ići na potpuno plaćeni odmor.
Chris, međutim, nije bio oduševljen. Uporno je brisao komentare botova, koji su mu bili smiješni i neugodni - zato što jesu.
"Ti si najbolji čovjek na svijetu", "Kakav stil, kakva elegancija", "Ti si top influencer", "Svi bi trebali biti kao ti" komentari su kakve ste vjerojatno viđali na Instagram profilima. Ne, nitko ih ne piše - to je samo algoritam koji košta. Chrisu također nije bilo ugodno pozirati u lažnom privatnom avionu jer "to nije on". Htio je biti autentičan, a tako, zaključak je autora, nikada neće postati influencer niti lažno slavan.
Wiley je možda najzanimljiviji slučaj jer je iskreno priznao kako "ne zna što želi sa svojim životom", ali mu se čini da je biti slavan "cool", a jedna prepiska s poznanikom koji mu je rekao da je shvatio da kupuje followere, toliko ga je potresla i ubila samopouzdanje da je svoj profil prebacio na privatni. Nakon nekoliko tjedana pauze od društvenih medija, stavio je fotografiju i onda opsesivno provjeravao koliko je lajkova dobio.
Međutim, kad je dobio novi posao, rekao je kako se sad osjeća puno bolje te da mu Instagram ne predstavlja toliki pritisak i ne izaziva tjeskobu.
Ovo su neke stvari koje u filmu nisu dovoljno naglašene niti istražene. Naime, svima je na racionalnoj razini jasno da je Instagram slava lažna. No, ako stalno viđate ljude koje poznajete ili ih površno poznajete, a koji žive život koji vam se čini jako privlačnim i koji je vama nedostižan, normalno je da ćete se osjećati loše. Prestat ćete cijeniti ono dobro što imate u životu i naglasak ćete stavljati na sve ono što nemate. To je sasvim normalna reakcija, no potrebno je biti emocionalno stabilan da biste prepoznali kako je to pogrešan način razmišljanja i zatim nastaviti sa svojim životom.
Ono što je zanimljivo kroz cijeli film je da svi uporno govore kako "žele biti slavni". Wiley čak u jednom trenutku kaže da mu "nije jasno zašto netko to ne bi htio".
Pa, za početak, jeste li čuli za Britney Spears? Za svaku dječju zvijezdu, od Shirley Temple preko Drew Barrymore do Justina Biebera, koji su prošli kroz liječenje od alkohola i droga prije 25.?
Stvar je u tome da nitko zapravo ne želi biti slavan. Ono što svi želimo je imati puno novca, barem toliko da ne moramo razmišljati hoćemo li ovaj mjesec uspjeti platiti stanarinu i režije, otići na dva pića s prijateljima i kupiti si novi komad odjeće te uštedjeti za godišnji odmor kod frenda u vikendici. To je prva stvar koju poistovjećujemo sa slavom - bogatstvo. A druga je ljubav i prihvaćanje drugih ljudi. Svi želimo biti voljeni i prihvaćeni, ne samo u romantičnom smislu. Nažalost, mnogi vjeruju da će im puno lajkova donijeti upravo to. Kad stavimo selfie na Instagram i 50 ljudi je lajka, u našoj glavi to znači da tih 50 ljudi misli da smo lijepi. I to nas usrećuje i uvjerava u to da zaista jesmo lijepi jer se osjećamo nesigurno. Ali kad vidimo da je tuđi selfie dobio 250 lajkova, osjećamo se prilično jadno. Zašto ja nisam dovoljno lijepa i dobra da bi me lajkalo 250 ljudi, nego samo 50? Proces je stvarno dosta jednostavan. A kad niste emocionalno stabilna i zrela osoba, to može ozbiljno naštetiti vašem samopouzdanju i mentalnom zdravlju.
Svi mi tražimo potvrdu od drugih ljudi, stalno, kako u stvarnom životu, tako i online. Baš to je prikazano u slučaju Wileyja, koji se osjeća jako nesigurno u svom tijelu, na trenutke kao da ne pripada, nezadovoljan je samim sobom, svojim poslom i životom i zato se okreće društvenim medijima. No, kad i tamo bude odbijen - kad ni tamo ne pronalazi čak ni instant prihvaćanje, osjeća se tjeskobno i depresivno. Jer, kao i mnogi od nas, misli da broj lajkova određuje njegovu vrijednost.
Psihički utjecaj društvenih mreža na nas nije, dakle, dovoljno istražen, unatoč očitom primjeru jednog od sudionika. Ali ni jedan drugi, iznimno važan aspekt nije dovoljno naglašen, a to je ekonomski.
Nabacuju se brojke o tome kako većina današnje djece mašta o tome da postanu influenceri ili YouTuberi, za razliku od prijašnjih generacija koje su htjele biti liječnici, astronauti i odvjetnici. Zašto je to tako? Je li za to kriv Instagram ili društvo koje smo prije i unatoč društvenim medijima stvorili? Znate, onaj svijet u kojem završite fakultet i onda ne možete pronaći posao koji bi bio dovoljno plaćen da si možete priuštiti odlazak iz roditeljskog doma? Gdje vaše znanje i vještine ne garantiraju da ćete uspjeti? Onaj svijet u kojem vi s diplomom ili više njih morate raditi za minimalac dok 16-godišnjaci koji plešu pred kamerom, i to ne baš posebno dobro, zarađuju milijune?
"Fake Famous" pokušao je objasniti kako influenceri "varaju" followere i svoje (potencijalne) klijente, uvjeravajući ih da su bogati i slavni, dok zapravo rade za minimalac i žive u minijaturnim stanovima ili dijele stambeni prostor s još četvero ljudi kako bi preživjeli. No, nije objasnio zašto to prolazi. Zašto je to toliko privlačno, čak i ako dobar dio ljudi zna da je sve to lažno? Zašto svi želimo ležati na plaži cijeli dan ili ljenčariti pored svog bazena? Možda jer smo razmaženi, a možda zato što znamo da se ništa drugo zapravo ne isplati. Možda jer vjerujemo, kao Chris, da zaslužujemo sve to. Jedina mračna istina je ta da, iako svi ili barem većina ljudi na svijetu zaslužuje živjeti lijep, neopterećen život, to ne znači da nam svijet to duguje. Nitko vam ne duguje ništa i nema smisla zahtijevati od svemira da vam to posluži na srebrnom pladnju. Možda se čini banalnim, ali i influenceri rade. Želite li zaista svaki dan u svakom trenutku gledati gdje biste se trebali fotografirati i kako kadrirati svoj doručak, objavljivati jednu do tri savršeno uređene fotografije, stalno gledati u mobitel dok ste na kavi s prijateljima, paziti što pišete, ignorirati sve one koji vam govore da ste ružni i glupi... Nije to za svakoga. Uostalom, pazite što želite. Moglo bi vam se i ostvariti.
"Kad bih mogla raditi samo ovo, bez ikakvog drugog posla, definitivno bih bila influencerica", kaže Dominique nakon napornog dana snimanja fotografija i insceniranja luksuznog lifestylea. Izabrat ćemo ono što je lakše. Nedavno je popularna TikTokerica Dixie D'Amelio objavila kako je, unatoč tome što je upala na željeni koledž, odlučila da neće ići na njega jer bi joj "teško palo biti daleko od roditelja", uostalom, gradi pjevačku karijeru zahvaljujući svojoj slavi na TikToku i to zasad ide prililčno dobro. Ona i mlađa sestra Charli prošle su godiner zaradile nekoliko milijuna dolara od svoje "lažne slave". To je izbor koji se nekome s 19 godina čini dobrim. Pitanje je što će o svojoj odluci Dixie misliti za 10 ili 20 godina, kad TikTok možda više neće ni postojati (sjeća li se itko više SnapChata?), a ona ne postane slavna pjevačica te bude morala prodati svoju vilu jer nema novca da ju održava? To se, naravno, ne mora dogoditi. Ali, veća je šansa da se dogodi nego ne. Trebamo li joj zbog toga biti zavidni?
Film "Fake Famous" u svojih 90 minuta nije zapravo razotkrio nikakve tajne influencerstva, no ako vas zanima ta tematika, posebno način na koji ta lažna slava utječe na ljude i njihove živote, preporučujem Netflixov "The American Meme", dokumentarni film u kojem o pozitivnim i negativnim društvenim medijima pričaju oni koji su vidjeli i zaista mračnu stranu svega. Zapitajte se ono što se pita Hailey Baldwin Bieber: "Ako se sutra probudite i nemate više nijednog followera - ili društvene mreže više ne postoje - možete li se vratiti onoj osobi kakvi ste bili?"