Djevojka koja obećava

Suvremena osveta za svevremenske nepravde

25. travanj 2021.
Scena iz filma/Profimedia
Mislav Živković

Mislav Živković naš je novi kritičar - kolumnist koji nam piše iz Kopenhagena gdje je na svom drugom MA studiju iz medija i filma. Ovog puta komentira nam za Oscara nominiran film - "Djevojka koja obećava".

Debitantsko ostvarenje redateljice Emerald Fennell, "Djevojka koja obećava" ("Promising Young Woman"), jedan je od filmova koji su ove godine nominirani za famoznog Oscara, nakon što je podijelio mišljenja kritike i publike. Iako je film začet još 2017. na valu #MeToo pokreta, danas se pokazuje još relevantnijim — pogotovo za naš lokalni kontekst, s obzirom na rastući broj slučajeva u kojima žrtve seksualnog uznemiravanja javno progovaraju protiv počinitelja zločina, a koji se upravo ove godine počeo zahuktavati.

---

image
Carey Mulligan i Adam Brody/Profimedia
---

Slijede jaki spoileri za radnju, tako da svakako pogledajte film prije čitanja!

Cassie (izvanredna Carey Mulligan) je bivša studentica medicine na osvetničkom pohodu: godinama prije, njezinu najbolju prijateljicu Ninu silovao je Al (Chris Lowell), kolega s faksa, a Nina je potom počinila samoubojstvo. Fakultet i lokalna policija nisu pokrenuli nikakvu istragu, a Cassie je odlučila stvari uzeti u svoje ruke: odlazi u klubove, glumi da je pijana i čeka da je muškarci odvedu doma. Cassie se opire, a u trenu kad muškarci odu predaleko, ona otkriva da je trijezna i suočava ih s onime što su upravo pokušali napraviti. Ima i malu bilježnicu s imenima koja križa nakon svakog uspješnog pothvata. Nakon što je jedan od bivših kolega s faksa, Ryan (Bo Burnham), pozove na dejt, Cassie saznaje da se Al uskoro ženi i odlučuje se osvetiti svima koji su sudjelovali u Nininom silovanju, od dekanice fakulteta i Alovog odvjetnika pa sve do, na kraju, samog Ala. Paralelno pratimo kako se Cassie zaljubljuje u Ryana i kako to utječe na njezine unutarnje dvojbe — možda postoje iznimke, možda stvarno ima dobrih muškaraca. Na kraju krajeva, Ryan nije tipična alfa seljačina; pažljiv je i drag, emotivan, čak pjeva pjesmu Paris Hilton dok su zajedno u trgovini. Ljubav traje sve dok Cassie ne dobije video Nininog silovanja i prepozna u njemu Ryana kako stoji sa strane. To je kap koja prelijeva čašu, i ona odlučuje svoju osvetu dovesti do krajnjih posljedica.

---

image
Carey Mulligan/Profimedia
---

Odlazi na Alovu momačku zabavu prerušena u striptizetu s namjerom da se osveti Alu, no nesretnim spletom okolnosti ovaj ju uguši i pokuša zataškati njezinu smrt. Međutim, Cassie je bila korak ispred: poslala je odvjetniku video silovanja s uputama što da radi ako se ona ne vrati sa zabave, što rezultira dolaskom policije na Alovo vjenčanje i njegov konačni odlazak u zatvor. Film svojim gorko-slatkim krajem ukazuje na težinu pitanja — koja je cijena koju kao društvo i kao pojedinci moramo platiti da bi se počinitelje zločina prozvalo, a njihov zločin bio prepoznat i osuđen? Svojim stalnim preobratima film nudi jako originalan pogled na osvetničke priče kao žanr — svi smo gledali bar jedan film u kojem se ženu prikazuje u osvetničkom pohodu, kako bi cijela priča kulminirala u njezinom duševnom slomu ili trenutku gdje njezina osveta “odlazi korak predaleko.” Zbog vrlo netipične završne osvete, ovaj film uspijeva izbjeći tumačenja u kojima bi se Cassie okarakteriziralo kao “luđakinju,” “nemoralnu” ili joj se predbaciti da odlazi korak predaleko. Ona u svojoj osveti istovremeno i uspijeva i ne uspijeva, a tako ukazuje na to koliko je problem veći od nje same i njezine osobne priče. U skladu s time, vizualna estetika puna je pastelnih boja, a soundtrack vedre pop glazbe, čime se samo naglašava težina tematike. Jedna genijalna produkcijska odluka bila je ta da muške likove tumače glumci koji su poznati po svojim ulogama u romantičnim komedijama, takozvani ˝dobri dečki˝, čija će lica publika prepoznati iz nekih vrlo drugačijih scenarija. U isto vrijeme, film nijednom ne pokušava reći da su svi muškarci smeće ili loši. Naprotiv, na puno elegantniji, a jako vokalan način, Djevojka koja obećava jasno poručuje da svi muškarci, pa tako i “dobri dečki,” kao i brojne žene, imaju svoju ulogu u sistemu koji ne štiti žrtve od raznih oblika seksualnog uznemiravanja — neki aktivnu ulogu, a neki implicitnu. Odgovornost je tako podijeljena između nas kao pojedinaca koji ćemo ovakve zločine prešutjeti i nas kao društva koje ne stvara dovoljno učinkovit zakonski okvir da bi se takvi zločini izbjegli.

---

image
Carey Mulligan i Adam Brody/Profimedia
---

Možda najzanimljivija stvar u filmu upravo je činjenica da se riječ "silovanje" ne pojavljuje nijednom. Cijelo se vrijeme govori o "lošim izborima" i "onome što se dogodilo", iako je cijeloj publici itekako jasno što je to što se dogodilo — jednako kao što sam problem silovanja neće nestati samim time što se mi odlučujemo o njemu ne govoriti. Dodjele Oscara možda nisu relevantne u procjeni kvalitete filma, ali činjenica da imamo "Djevojku koja obećava" nominiranu za jednu tako veliku i pompoznu nagradu svakako je dobar znak, znak koji obećava da će se o problemu rodno-uvjetovanog seksualnog nasilja nastaviti razgovarati i da ćemo tako možda doći i do stvarnih promjena.