Mislav Blažić

‘Upravljanje na daljinu ima puno pozitivnih strana, ali neće biti jedini model upravljanja‘

26. kolovoz 2021.
Fotografije: Privatni album 

Kakve je sve izazove pandemija koronavirusa stavila pred menadžere, mogu li oni biti "digitalni nomadi" i je li rad na daljinu dugoročno održiv govori nam Mislav Blažić, predsjednik Uprave PBZ Carda.

Održivost upravljanja na daljinu

- Koliko će ovaj koncept upravljanja biti na duže ili kraće vrijeme održiv ovisi o industriji kojoj korporacija pripada te fazi njezinog životnog ciklusa, odnosno razvoja. U ovoj posebnoj situaciji pokazao se vrlo korisnim.

Prednosti i nedostaci ovakvog koncepta

- U ovom konceptu upravljanja prepoznali smo pregršt mogućnosti i prednosti o kojima ranije nismo ni razmišljali. Sasvim sigurno ima puno pozitivnih strana i u vrijeme pandemije nam je omogućio lakšu i kvalitetniju prilagodbu novim uvjetima poslovanja, veću sigurnost i zdravlje našim zaposlenicima i korisnicima te, u konačnici, utjecao na smanjenje broja oboljelih i žrtava koronavirusa. Prednosti su, između ostalog, i ušteda vremena i novca, primjerice u prijevozu i na službenim putovanjima, ali i ostale materijalne, logističke uštede. Virtualna komponenta upravljanja na daljinu omogućuje nam da u bilo koje vrijeme i bilo gdje komuniciramo s bilo kime, ali istovremeno i od nas traži da smo uvijek dostupni drugima. Doseg naše poruke, uključujući broj primatelja i prostornu udaljenost je nesaglediv.

Glavni pak nedostatak vidim u nepostojanju fizičkog kontakta i prisutnosti, a koja omogućuje veću dinamiku, bržu izmjenu informacija, ideja, kvalitetniju komunikaciju, osjećaj zajedništva, pripadnosti, posvećenost istim poslovnim ciljevima kao i tzv. body language, koji se gubi u virtualnom svijetu. Iako na prvi pogled izgleda da više vremena provodimo sa svojim obiteljima. Upravo zbog pomicanja pojma dostupnosti, slobodnog je vremena u suštini manje, manje je kvalitetno i onemogućuje nam potpunu posvećenost drugima. Prijatelji su posebno zakinuti.

Menadžer kao digitalni nomad

- To je menadžer ili specijalist koji zahvaljujući virtualnoj komponenti upravljanja može iz bilo kojeg dijela svijeta, uz omogućeni pristup internetu, voditi korporaciju, odnosno kvalitetno sudjelovati u obavljanju poslovnih aktivnosti.

Vaš koncept upravljanja na daljinu

- Neposredno prije proglašenja pandemije PBZ Grupa je, po uzoru na Intesa Sanpaolo Grupu, čija smo članica, počela razrađivati i uvoditi koncept povremenog rada od kuće. Ubrzo nakon toga se dogodila pandemija i lockdown koji su u potpunosti promijenili način rada i upravljanja kompanijom te koncept digitalnih nomada uveli naglo i na velika vrata. U prvom trenutku nije bilo previše vremena za ugledanje na svjetske kompanije. Naš cilj je bio što prije se prilagoditi novonastaloj situaciji, omogućiti redovno funkcioniranje kompanije, osigurati klijentima da sigurno i brzo dobiju traženu uslugu/proizvod, a našim zaposlenicima sigurnu radnu sredinu. Bitno je istaknuti da mi kao kompanija radimo po principu 24/7, odnosno imamo službe koje rade neprekidno. Za sve nas je to bila posve nova situacija, i za zaposlenike i korisnike, a u takvim situacijama ključ uspjeha je dobra i jasna komunikacija. Kad se situacija stabilizirala, fokusirali smo se na dodatno unapređivanje informatičke i komunikacijske opreme. Tijekom zadnjih godinu i pol sudjelovao sam na brojnim webinarima od kojih su neki, zahvaljujući tehnologiji, dovedeni toliko do savršenstva da sam imao osjećaj fizičke prisutnosti sudionika.

Vještine i znanje upravljanja ljudskim potencijalima su ključne

Vještine dobrog menadžera

- Mislim da moderni menadžer više nego ikad mora imati komunikacijske vještine kako bi, primjerice kod upravljanja na daljinu, nadomjestio nedostatak fizičke prisutnosti. Svakako treba dobro poznavati i služiti se suvremenim tehnologijama te digitalnim komunikacijskim alatima, međutim vještine i znanje upravljanja ljudskim potencijalima su ključne. Znati motivirati, poticati i održavati timski rad i duh, interakciju među zaposlenicima te inkluziju kompletnog tima, razvijati osjećaj zajedništva i pripadnosti određenoj korporativnoj kulturi, posvećenosti zajedničkim poslovnim ciljevima kako bi se nadomjestio nedostatak fizičke prisutnosti, važnije je nego u bilo kojem drugom modelu upravljanja, a zasigurno i izazovnije. Upravo stoga, vrlo je važno provoditi i razvijati različite oblike komunikacije, služeći se svim raspoloživim komunikacijskim kanalima kako bi ona bila kontinuirana, dinamična i dvosmjerna. Zbog nedostatka fizičkog kontakta ponekad se gubi osjećaj individualnosti i stječe dojam da osoba s kojom komuniciramo preko linka, maila ili telefona može biti bilo tko. Međutim, upravo zbog toga mislim da više nego ikad trebamo biti autentični, vjerodostojni i dosljedni.

Budućnost upravljanja

- Upravljanje na daljinu ima puno pozitivnih strana, ali smatram da ipak neće biti jedini model upravljanja, osobito ne u onim korporacijama za čiji razvoj su od presudne važnosti inovativnost, kreativnost, timski rad i brainstorming. Budućnost vidim u modelu hibridnog upravljanja koji će biti svojevrsna kombinacija rada na daljinu i klasičnog upravljanja koje podrazumijeva i određenu fizičku prisutnost i interakciju jer je ona čovjeku, kao društvenom biću, iznimno važna.