Možda jedan od najboljih trenutaka u dokumentarno-istraživačkoj seriji "The Goop Lab" bio je kad je Betty Dodson objasnila Gwyneth Paltrow što je vagina. Točnije, rekla joj je da uporno vulvu (vanjski dio ženskog spolnog organa) pogrešno naziva vaginom, dok je ona zapravo unutra. Gwyneth je bila dosta šokirana, kao i, vjerujem, mnoge žene koje su sve "to dolje" stalno nazivale vaginom, i to uglavnom zahvaljujući upravo wellness kraljici. Paltrow je napravila malu revoluciju, mora joj se priznati, što god o njoj mislili. Nije to učinila zbog feminizma niti ikakvog uzvišenog cilja - samo zbog zarade, i to je sasvim legitimno. No, važno je to što je jedna od prvih odlučila zaraditi na ženskoj spolnosti kroz wellness, a usput nas je naviknula na to da o tome pričamo na vrlo visokoj razini. I prije nego što je predstavila mirisnu svijeću "This Smells Like My Vagina", prodavala je na Goopu kristalna jaja koja se umeću u vaginu, a koja navodno pomažu kod brojnih komplikacija (spoiler alert: ne pomažu, potpuno su beskorisna, a mogu biti i opasna), pričala je o tome kako je išla na parenje vagine (navodno pare zaista dođu "do gore") i slično.
U posljednjih nekoliko godina tako se, po uzoru na Gwyneth, sve otvorenije i češće priča o ženskim spolnim organima, komplikacijama i potrebama naših vagina i vulvi. Shodno tome, raste i tržište pa podaci za 2021. govore da je tržište ženskih higijenskih proizvoda trenutno vrijedno 19,24 milijardi dolara, a do 2027. dostići će 27,8 milijardi.
Ono što posebno karakterizira ovo tržište trenutno je činjenica da sve više žena sudjeluje u osnivanju tvrtki koje se bave proizvodnjom higijenskih, zdravstvenih i wellness proizvoda za žene i intimno područje.
"Kad sam počinjala svoj posao, na tržištu su uglavnom postojali veliki brendovi koji su imali proizvode za žensku intimu. Zapravo, nudili su nam proizvode koje su razvijali muškarci desetljećima prije, bez ikakve suradnje sa ženama. Govorili su nam da je sve to sigurno za korištenje, ali bilo je prepuno kemikalija i to definitivno nije bilo sigurno", kaže Lauren Bosworth, osnivačica i direktorica Love Wellnessa. Ona je krenula u proizvodnju organskog, netoksičnog probiotika uz pomoć kojega je jednostavno brinuti se za zdravlje vagine, probave i cijelog organizma.
Ono što često karakterizira žene osnivačice i vlasnice tvrtki koje se bave "ženskim pitanjima" je osobno iskustvo. Često suočene s komplikacijama i problemima u vezi svog tijela i zdravlja, shvaćaju kako proizvodi na tržištu jednostavno nisu dovoljno dobri, odnosno da nisu razvijeni u skladu s potrebama ženskog tijela - jer ih vrlo vjerojatno nisu razvijale žene.
"Gotovo godinu dana imala sam bakterijsku vaginozu. Doslovno mi ništa nije pomagalo. Išla sam kod liječnika, uzimala lijekove, svašta sam isprobala kako bi mi bilo bolje, ali ništa. Problem je bio što su mi svi lijekovi remetili pH vrijednost, što je značilo da mi se bakterijska vaginoza aktivirala i bila sam u začaranom krugu", rekla je Beatrice Dixon, vlasnica Honey Pota, koja je razvila potpuno prirodne čistače, vlažne maramice, kreme i menstrualne proizvode na temelju svog iskustva.
Problem je i činjenica da se o ovome jako malo govori, ne samo u javnosti, nego i u školama, ali i u obitelji ili u prijateljskim krugovima. Mnoge žene - baš kao i Gwyneth - ne znaju razliku između vagine i vulve, a kamoli kako funkcionira pH intimnog područja te koje sastojke izbjegavati kako biste imali zdravu vaginu i vulvu. Mnogi su proizvodi za čišćenje vulve jako agresivni, neki čak sadrže alkohol, što svakako treba izbjegavati. Usput, istina je da vaginu ne treba čistiti jer ona ima vlastite mehanizme za to i čišćenje bi je moglo ozbiljno oštetiti - zato vam ne treba parenje vagine, npr. - ali vulvu, dakle, vanjski dio intimnog područja, treba čistiti, i to redovno, ali uvijek slabijim, nježnijim sapunom kako ne biste poremetili njezin pH, zbog čega se mogu razviti bakterije ili gljivice.
"Industrija ženske njege dugo se vremena fokusirala na prikrivanje problema, dodavanje parfema ili sastojaka koji bi mogli promijeniti, zakamuflirati miris tijela - ili čak izgled. Trebamo prihvatiti naša tijela i pobrinuti se da se brinemo za njih, umjesto da mijenjamo njihov prirodni okoliš", izjavila je dr. Barbara Sturm, vlasnica skin care linije koja je nedavno svom brendu dodala serum i čistač vulve koji sadrže probiotike. Oni pomažu održati prirodne vrijednosti naše kože te tako drže nezdrave bakterije i gljivice daleko od nas, sprječavajući infekcije.
Znak promjene je i činjenica da se i na visokim razinama počelo pričati o menstruaciji - tako je Škotska donijela zakon o besplatnim menstrualnim proizvodima za sve. Sve više žena okreće se i korištenju menstrualne čašice, koja je ekološki izbor, kao i najjeftiniji, jer se može koristiti godinama. Isto tako, o tome se sve više priča slobodno - za menstruaciju se koristi ta riječ, a ne "stvari" ili "tetka iz Rusije" i slično.
Na tržištu se, dakle dogodila promjena - barem na onom američkom - što samo znači da će nakon pojave malenih, neovisnih proizvođačica, i veliki brendovi pokušati uzeti svoj dio kolača. Već se pojavljuju proizvodi koji su "prirodni", bez alkohola, sulfata, parabena, ftalata, parfema ili boje - i to je sjajno. Oni se ponovno prodaju pod egidom "osnaživanja" i "self-carea". Jer nakon što su reklame u 80-ima i 90-ima, pa i u 00-ima sve proizvode za žensku intimu reklamirali poput nečeg sramotnog - jer su vagina i vulva bile nešto "prljavo" što je trebalo očistiti i namirisati - sada je fokus na prihvaćanju, njegovanju te poticanju na razgovor. U svemu tome treba imati otvorene oči i paziti što se govori i, naravno, tko govori. Ako imate problem, najbolje je obratiti se liječniku. Jer Gwyneth je možda napravila puno za osnaživanje i razbijanje tabua oko ženskih spolnih organa, ali i ona ima mnogo toga za naučiti - kao i svi oni koji su zbog nje počeli vulvu oslovljavati s "vagina".