12 odabranih

WHW umjetnici koji su duhoviti, skromni i ingeniozni

14. prosinac 2022.

Fotografije: Neja Markičević/CROPIX

Znate ili mislite "da znate" što je suvremena umjetnost? Oni je stvaraju...

O seksi cool biografijama. O umjetničkom procesu i inherentno vulgarnoj kapitalističkoj poslovnosti. O tome smo razgovarali sa super relevantnim suvremenim umjetnicima iz cijelog svijeta. Iz Libanona, Meksika, Engleske, Makedonije, Hrvatske... Sreli smo ih na "zadnjem danu" WHW akademije u Galeriji Nova u Zagrebu, još krajem listopada. Naime, od svog početka u ožujku 2022. godine, 4. izdanje WHW Akademije razvilo se u proces kolaborativnog i međusobnog učenja između profesora i sudionika/ca, čija su se znanja i iskustva s vremenom združila u istraživanje zajedništva i kolektiviteta. "Posljedica" je bila izložba "You Can’t Discourse Without Disco/Nema diskursa bez diska" sudionika/ica 4. generacije WHW Akademije, prvog hrvatskog nezavisnog interdisciplinarnog edukacijskog programa za umjetnike osnovanog od strane kolektiva Što, kako i za koga/WHW. Ovogodišnji program pohađalo je 12 internacionalnih i domaćih polaznika/ca: Darko Aleksovski, Željko Beljan, Diana Cantarey, Adrijana Gvozdenović, Maksym Khodak, Nadežda Kirćanski, Stela Mikulin, Ruoru Mou, Kristina Pashkova, Christian Sleiman, Bojan Stojčić i Huda Takriti. Kakvi su im stavovi, koliko su (de)stereotipizirani, progresivni, politični i intimni – saznajte u ovim mini intervjuima koji imaju za zadatak da (u nekom trenutku) detaljnije popratite radove i karijere ovih autora/ica.

Diana Cantarey

image

Diana Cantarey

Diana Cantarey (Ciudad de México) – umjetnica je i modna dizajnerica. U svom radu bavi se pitanjima izumiranja, ekscesa i eksploatacije, na koja daje estetske odgovore: ‘fakte-ione‘ (činjenice + fikcije), nastojeći tako da fikciju suočenu s lažnom realnošću. U posljednje vrijeme pokušava "otkriti čaroliju kojom se ulje pretvara u dinosaure."

Kako biste opisali svoju umjetnički proces? Odnosno, kada za vas počinje biznis proces?

- Okrenula sam se umjetnosti kada sam shvatila da se ne mogu baviti biznisom. Naivna odluka. Umjetnost volim stvarati sa svojim prijateljima, ali je ponekad stvaranje prijateljstava puno važnije od stvaranja umjetnosti. Sada pak moji prijatelji i ja radimo na pronalasku načina izmicanja bijedi preko poslovanja s umjetnošću. Hoćemo li to moći napraviti?

Kako razumijete kompleksnu sintagmu "suvremena umjetnost"?

- Kao stvar koju moja obitelj ne razumije, ali će morati uskoro.

Kako definirate polje svog interesa u umjetnosti?

- O svom radu razmišljam kao o prevoditeljskom eksperimentu – kako napraviti smješnijim i dostupnijim vrijedna znanja koja su zarobljena u dosadnim knjigama i elitističkim konferencijskim prostorima.

Kristina Pashkova

image

Kristina Pashkova

Kristina Pashkova, šiva, radi kolaže, aplikacije i instalacije od tkanina i tekstilnih materijala. Njezine teme su: strukture i prakse svakodnevnog života, komunikacija i coworking. Posebno joj je važno tkanje kao drevni zanat povezan sa ženskim radom i kolektivnom praksom. Zanima ju i iskustvo zajedničkog života i djelovanja, dok pokušava pronaći nove oblike zajedništva. U svojim nedavnim seansama Collective Weavinga pruža prostor za dijalog i novu vrstu odnosa između ljudi s različitim pozadinama.

Kako biste opisali svoj umjetnički proces i kada počinje poslovni proces?

- Umjetnički proces je toliko dug da nikako da dođem do posla.

Kako shvaćate složenu sintagmu "suvremena umjetnost"?

- Na području umjetnosti mogu se uzdići nepredvidive strukture i možda je upravo ta nepredvidivost put.

Kako definirate/nazivate svoje područje interesa u umjetnosti?

 - Moje polje interesa u umjetnosti je tekstil + kolektivitet.

Huda Takriti

image

Huda Takriti

Huda Takriti – trenutno je na doktorskom programu na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Beču.  Sebe opisuje kao transdisciplinarnu umjetnicu. U svojoj umjetničkoj praksi istražuje odnos između povijesti, politike, sjećanja te pokušava generirati pitanja o povijesnim i političkim narativima. Koristi se različitim medijima, kao što su video, film, instalacije, slike i performativne situacije.

Kako biste opisali svoj umjetnički proces i kada počinje poslovni proces?

- Ukratko, temelji se na istraživanju. Svakom poslu pristupam kao prilici za rad, u različitim disciplinama. U tom smislu, koristim različite discipline kao medije, ali i alate koji mi pomažu da najbolje izrazim svoja razmišljanja o zadanoj temi i konceptu. Ne razumijem baš što mislite pod "poslovnim procesom". Pretpostavljam da ipak nisam dovoljno "poslovna", takav promašaj!

Kako shvaćate složenu sintagmu “suvremena umjetnost”? Kako definirate/imenujete svoje područje interesa u umjetnosti?

- Pa, priroda suvremene umjetnosti ne može se definirati jednom sintagmom; i možda tu počinje zabuna, jer suvremena umjetnost je zona slobode koja se neprestano pokušava obuzdati i preobličiti. U prvom redu nema se što razumjeti. Što se tiče vašeg drugog pitanja, jedno umjetničko područje me ne zanima više nego drugo i ne vidim da su granice između umjetničkih područja više relevantne.

Kako definirate/nazivate svoje područje interesa u umjetnosti?

- Ono što me zanima je koncept koji stoji iza svakog djela i načini na koje djelo otkriva – ili čak odlučuje da to ne otkrije gledatelju.

Maksym Khodak

image

Maksym Khodak

Maksym Khodak (2001., Bila Tserkva) – rođen je u Ukrajini u prvoj godini XXI stoljeća kako bih, duhovito objašnjava - donio mladu energiju u suvremenu umjetnost. Prva izložba dogodila mu se kad je imao 16 godina. Studirao je suvremenu umjetnost na Kijevskoj akademiji medijskih umjetnosti. Sada nastavlja studij na programu BA Film Study na Kijevskom nacionalnom sveučilištu I. K. Karpenko-Kary. 

Kako biste opisali svoj umjetnički proces i kada počinje poslovni proces?

- Moj uobičajeni tijek rada je da na samom početku budem iscrpljen i nervozan zbog propalih rokova, dok buljim u zaslon prijenosnog računala u pokušaju da uhvatim informacije o ruskim projektilima, iranskim bespilotnim letjelicama i videozapise s TikTok računa vojnika. I nadam se da ovaj proces ne može biti okupiran poslovnim procesom. Nadam se da ću barem ovdje u svojoj "radnoj sobi" uspjeti zadržati slobodnu zonu.

Kako shvaćate složenu sintagmu "suvremena umjetnost"? 

- Za mene je to neka gesta koja se može suprotstaviti stvarnosti i biti dovoljno jaka da udari krizu "u lice". Ali samo ako će se borba odvijati u okviru umjetničke institucije. To također opisuje moj interes za ovu borbu, koju mogu nazvati politički vođenom i angažiranom umjetnošću. 

Kako definirate/imenujete svoje područje interesa u umjetnosti?

- U svojoj praksi pokušavam razviti novi politički jezik takozvane generacije Z.

Darko Aleksovski

image

Darko Aleksovski

Darko Aleksovski kaže da u odnosu na današnje diskurse o periferijama i decentralizaciji kulture bi volio biti smješten u malom gradu izvan centra te da mu upravo to zvuči prilično seksi i cool. Zanimaju ga osobni identiteti u odnosu na kolektiv, pripadanje i izolacija, neuzvraćena ljubav i usamljenost...

Kako biste opisali svoj umjetnički proces, a kada poslovni proces počinje?

- Razmišljam kako pristupiti ovom pitanju. Pretpostavljam da u kapitalizmu poslovni proces ne počinje iznenada, već je konstantan i traje. Iz zajedničkih iskustava znam da je za mnoge prijatelje koji su umjetnici, uključujući i mene, umjetnost kao posao pod pritiskom jer uključuje puno vještina i znanja koja se bave produkcijom, proračunom i prikupljanjem sredstava, što znači da ponekad naša umjetnička praksa postaje neodrživa ili drugo u odnosu na naše načine zarađivanja za život. Ja sam samozaposlen umjetnik, tako da se moja praksa ne odvija prije, već između svih ovih poslovnih procesa poput odgovaranja na e-mailove i pisanja prijava, izdavanja ili plaćanja računa.

Kako shvaćate složenu sintagmu "suvremena umjetnost"? 

- Čini mi se da su takvi generalizirani izrazi prilično pogrešni,jer u osnovi ne govore ništa o određenim praksama i kulturama iz kojih potječu, tako da imam problem s tim. Suvremena umjetnost mogu biti djela prikazana na sajmu umjetnosti ili djela koja vidim dok listam Instagram; to može biti najskuplja slika, projekt koji netko istražuje tijekom rezidencije ili neki moj rad koji će tek napustiti moj atelje. Stoga je njegovo značenje prilično nejasno i otvoreno za tumačenje.

Kako definirate/imenujete svoje područje interesa u umjetnosti?

- Što se tiče moje prakse, moj trenutni interes je raskrižje između slika i pisanja, i kako to postaje mogući način za stvarno – pripovijedanje.

Bojan Stojčić

image

Bojan Stojčić

Bojan Stojčić – pripada intrigantnim glasovima recentne umjetnosti iz Bosne i Hercegovine. Njegov umjetnički izražaj karakteriziraju jednostavne intervencije u svakodnevicu, kojima Stojčić naglašava trenutnost, poetiku, tragove te političnost svojih subjekata. 

Kako biste opisali svoj umjetnički proces i kada počinje poslovni proces?

- Umjetnički proces prestaje tamo gdje počinje poslovni proces.Poslovni proces ne prestaje kada krene umjetnički proces.

Kako shvaćate složenu sintagmu "suvremena umjetnost"? 

- Svoja polja umjetnosti nalazim u sporednim detaljima svakodnevnog života. Vjetar u krošnjama je povijesni događaj ako ste dovoljno blizu.

Koja je seksi/cool biografija koju nudite svijetu?

- Svijet iste seksi/cool biografije koju meni nudi svijet.

Ruoru Mou

image

Ruoru Mou

Ruoru Mou – kaže da stvara stvari, oslanja se na stvari, otpušta stvari. I da je to najslužbenija sexy – cool biografija koju ima. Ipak, važno je i ovo reći: Mou se zalaže za različite načine igre, a radovi joj "klize" između skulptura i dječjih igara poput origamija i modeliranja letećih mehanizama. Zanima ju kulturna i arhivska baština, proces prevođenja, osobne i kolektivne povijesti.

Kako biste opisali svoj umjetnički proces, i kada poslovni proces počinje?

- Volim kretanje, oponašanje i stvari u tranziciji. Često je proces otapanje rubova i granica, postoji riječ na talijanskom ‘smarginatura‘, koja ima doslovnu gestu obrezivanja margine stranice, volim taj koncept i vidim njegovu vezu s mojim interesom za savijanje papira. Ovaj je proces započeo otprilike u vrijeme kada sam počela raditi na ideji migracijskih tijela i kada sam htjela srušiti granice među entitetima.

Kako shvaćate složenu sintagmu "suvremena umjetnost"? 

- Zanimaju me zvuk, skulptura i pokretna slika, malo pišem sa strane da si pomognem u razmišljanju.

Kako definirate/imenujete svoje područje interesa u umjetnosti?

- Trenutno me zanima kompleksnost rada koji je obilježen migracijama, radeći kroz i s idejom raseljavanja, obraćajući pozornost na kulturalne identitete zajednica kineske dijaspore u Firenci, u Italiji.

Željko Beljan

image

Željko Beljan
 

Željko Beljan prvu je samostalnu izložbu imao 2016. u Osijeku (Inquiry Inc.), a nakon toga i u Galeriji Siva u Zagrebu (2018.). Već se dvanaest godina primarno bavi ilustracijom, stripom i izradom plakata te je autor brojnih plakata za razne zagrebačke klubove i druge umjetničke inicijative i bendove kojima je član ili suradnik. Sebe određuje kao suvremenog umjetnika koji je postao nogometni trener te je preuzeo klub iz djetinjstva NK Trešnjevku koju je odveo u 1. ligu! Da bar....

Kako biste opisali svoj umjetnički proces i kada počinje poslovni proces?

- Moji radovi uglavnom nisu unaprijed planirani, osim tehnike sve je improvizirano. Improvizira se i poslovni proces jer su mi poslovne vještine loše.Ta mi improvizacija omogućuje da žongliram i poslom i umjetnošću sve dok mi jedno od njih ne eksplodira u lice.

Kako shvaćate složenu sintagmu "suvremena umjetnost"?

- Ne shvaćam uvijek na isti način "suvremenu umjetnost". Ovisi o vremenu, danu u tjednu, rezultatu nogometne utakmice, hrani, piću, mjesecu, zvijezdama. 

Kako definirate/imenujete svoje područje interesa u umjetnosti?

- Ukratko i jednostavno, moje područje interesa trenutno su zanat i nogomet.

Stela Mikulin

image

Stela Mikulin

Stela Mikulin -  umjetnica je iz Hrvatske koja razmišlja o konceptu doma dok hoda, istražuje stare obiteljske fotografije i priče dok je (često) nostalgična te povremeno ispituje svoju nesigurnost u vezi s povjerenjem.

Kako biste opisali svoj umjetnički proces i kada počinje poslovni proces?

- U oblikovanju svog rada ključni trenutak upravo je istraživački proces kroz koji se opširnije i temeljitije upoznajem s određenom temom. S odabranim sadržajem nastojim ostvariti dijalog što potencijalno dovodi do rješavanja osobnog sukoba oko teme. U razvoju i razumijevanju umjetničke prakse sam proces postaje moj novi interes.

Kako shvaćate složenu sintagmu "suvremena umjetnost"? 

- Moje razumijevanje (na dobar dan) suvremene umjetnosti je stalna potreba za propitivanjem i transformacijom.

Kako definirate/imenujete svoje područje interesa u umjetnosti?

- Kroz umjetničku praksu pokušavam napraviti kontekst između svog mikrosvijeta i onog modernog, suvremenog, baveći se pitanjima baštine, sentimenta, doma i pripadnosti.

Christian Sleiman

image

Christian Sleiman

Christian Sleiman kaže da njegova umjetnička praksa nije nimalo seksi, odnosno da je na suprotnoj strani od seksi jer gledati ljude kako žvaču hranu ispred tebe nije i ne može biti seksi. U isto vrijeme, žvakanje nudi trenutak dijeljenja ove ranjive strane s drugim pojedincima. Sleiman je libanonski umjetnik koji živi između Beiruta i Pariza. Umjetnički istražuje "duše vegetacije" kroz manje rituale, bajke i recepte.

Kako biste opisali svoj umjetnički proces i kada počinje poslovni proces?

- Poslovni proces ima tendenciju da bude trenutačan, počinje i završava kada primim plaću. Sve prije ili poslije doprinosi umjetničkom procesu koji dosta varira ovisno o temi, raspoloženju, životnim uvjetima, trenutnom interesu.

Kako shvaćate složenu sintagmu "suvremena umjetnost"? 

- Suvremena umjetnost definirana je kroz objektiv vremena. Svako umjetničko djelo s kojim se trenutno susrećete ima tendenciju da se vidi kroz sadašnju leću koja ga prema zadanim postavkama čini suvremenim.

Nadežda Kirćanski

image

Nadežda Kirćanski
Fotografija: Igor Ripak

Nadežda Kirćanski – završila je kiparstvo, a trenutno je na doktorskim umjetničkim studijama na matičnom Fakultetu likovnih umjetnosti u Beogradu. Njena umjetnička praksa angažira širok raspon medija uključujući crtež, objekte i site-sensitive prostorne instalacije. Poseban interes u njezinu radu situiran je oko socio-političkih realnosti i suvremenog jezika mladih, čijom se analizom filtrira skriveni emotivni, fizički i intelektualni rad.

Kako biste opisali svoj umjetnički proces i kada počinje poslovni proces?

- "Umjetnički postupak je goli opstanak izvan okvira golog opstanka Weltschmerz je moj posao" (Raša Todosijević, 2015.).Nadam se da me više neće blokirati na Facebooku.

Kako shvaćate složenu sintagmu "suvremena umjetnost"? Kako definirate, imenujete svoje područje interesa u umjetnosti?

- Suvremena umjetnost je osjetljivost na lokalne i globalne prilike i društveno okruženje ovog trenutka. Moje umjetničko polje je polje tuge i bijesa protiv ovih okolnosti, u ovom trenutku.

Koja je seksi/cool biografija koju nudite svijetu?

- Seksi je izričito zahtijevati i prigrliti tugu i bijes u složenom spektru naših osobnosti, među svim ostalim emocijama i osjećajima

koji su već dobrodošli.

Adrijana Gvozdenović

image

Adrijana Gvozdenović

Adrijana Gvozdenović rođena je u Titogradu, a kako kaže "odrasla u Podgorici" (za mlađu generaciju, radi se o istom gradu koji je promijenio ime u kratkom periodu). Od 2012. do 2020. uglavnom je živjela u Belgiji. Stekla je magisterij na Luca School of Arts Brussels i napredni magisterij istraživanja u umjetnosti i dizajnu na St Lucas Antwerpen. Više o njezinu radu saznajte na ovom linku.

 

Kako biste opisali svoj umjetnički proces i kada počinje poslovni proces?

- Ako o poslovanju ne razmišljamo samo kao o profitnoj ili trgovačkoj djelatnosti, već kao o nečijoj profesiji ili nečijem zanimanju, tada se poslovni proces isprepliće s umjetničkim procesom. U tom smislu umjetnički proces nije nešto čisto ili lijepo što završava kada posao započne. Trebalo mi je dosta vremena da razbijem tu romantičnu ideju umjetnika, kao nadarenog pojedinca u svom ateljeu, koji se mora žrtvovati da bi se bavio umjetnošću. Jedini gori je umjetnik kao poduzetnik. Ono što želim reći kada uspoređujem umjetnički proces i poslovni proces jest da se uvjeti i okviri u kojima djelujemo ne mogu uzeti zdravo za gotovo. Za mene je biti umjetnik posao s punim radnim vremenom. Budući da ne postoji fiksni opis onoga što ovaj posao podrazumijeva, tu pronalazim svoju motivaciju: stalno redefinirati svoju ulogu i status umjetničkog djela unutar institucionalnog okvira.

Kako shvaćate složenu sintagmu "suvremena umjetnost"? Kako definirate/imenujete svoje područje interesa u umjetnosti?

- Iz moje perspektive ta sintagma postaje mjesto mogućnosti za učenje o različitim pričama, povijestima i znanjima, razumijevanja kako ovaj svijet nije jedan nego jedan od mnogih svjetova i kako postojimo kroz njihovu međupovezanost. Potrebno je puno rada, ali ponekad je i "mjesto" za zajedničko učenje, prostor za spekulativne prakse i kritičko razmišljanje. Ovaj prostor potencijala postoji za nas sve dok mu ne postavimo granice i ne definiramo ih.

Koja je seksi/cool biografija koju nudite svijetu?

- Ovo je škakljivo pitanje jer od mene traži da definiram što je seksi odnosno što nije. Ok, prvo: ne vjerujem šokantnim i spektakularnim umjetničkim pokušajima jer mislim da oni zanemaruju svoju publiku. Također, ne komuniciram sa svijetom, nego s onim što je blizu. Vjerujem da umjetnost čini nešto čak i kada cilja na dosadno, suhoparno, nezavodljivo i kada može razočarati razna očekivanja. A za razočarati je potrebno puno hrabrosti. I trebate upoznati druge koji rade isto. Kao ženi koja inzistira na tome da bude umjetnica, dok pokušava poništiti ono što to u ideji jest, trebalo mi je dosta vremena da sebe shvatim ozbiljno. Jer tek tada mogu biti zaigrana. Pretpostavljam da nema "diska bez diskursa".