Ivana Marinić Kragić

‘Zastrašujuće je da se o ženinom tijelu raspravlja kao o društvenom vlasništvu‘

24. rujan 2020.
Redateljica Ivana Marinić Kragić
Fotografija: Sara B. Moritz
 

O ljubavi, (ne)kritici crkve, umjetnosti i medijskoj vulgarizaciji razgovarali smo s propulzivnom umjetnicom.

Ivana Marinić Kragić, djeluje kao producentica i autorica u Marinis Media. Kao direktorica fotografije snimila je desetak kratkometražnih igranih filmova, dok u funkciji producentice potpisuje nešto veći broj projekata. Svoja prva profesionalna iskustva na dugometražnim filmovima stekla je radeći na projektima Gabriele Salvatores, u produkciji Netflixa, Rajka Grlića, Ivana-Gorana Viteza, Zrinke Matijević.

"Nun of Your Business" njezin je prvi dugometražni dokumentarni film na kojem si je dala sve tri uloge: onu producentice, redateljice i direktorice fotografije, a čija se premijera očekuje na Zagreb Dox festivalu – 10. listopada u kinu Studentskog centra.

Za početak: je li ovo ljubavni film? I kako biste ga odredili?

- Iako film obrađuje temu nesvakidašnje ljubavi, redateljski naglasak je stavljen na osobne ispovijesti dviju odvojenih sudbina, sličnih životnih iskustava i odluka, koje se na kraju povezuju u jedinstvenoj priči. Protagonistice filma, Marita i Fani iznose svoju intimu, priču o osobnoj potrazi za životnom svrhom i srećom te nas odvode u dane kad su se odlučile zarediti i onome što je prethodilo toj odluci. Iznose iskustva o teškim i hladnim međuljudskim odnosima unutar crkvenih redova, ali nude i pozitivna iskustva, sve ono zbog čega su danas postale osobama kakve jesu – snažne i neustrašive.

image
Kadrovi iz filma ˝Nun of your business˝

Što su bili izazovi ovog filma u stvaranju, a što u medijskoj reprezentaciji istog?

- U prvim razgovorima s Maritom i Fani, ali i za potrebe istraživanja, koristila sam fotografije, albume i dnevnike kako bih mogla autentično prikazati kronološki slijed događaja iz njihove prošlosti te prenijeti način života u samostanu. Riječ je o velikoj količini građe, od izvora privatne arhive do dokumentarnih kadrova života koji je uslijedio po izlasku iz samostana. Osobno mi je najveći izazov bio prikazati privatnu stranu protagonistica kako bih gledateljima ponudila iskustvo koje sam i sama doživjela – osjećaj kojeg imate dok listate foto-albume. To me ponukalo da rekonstrukciju događanja napravim tehnikom timelapsea sekvenci fotografija, a budući da ta tehnika nije tako učestala u dokumentarnom filmu, na kraju se pokazalo zanimljivim odabirom vizualnog stila u stvaranju ovog filma. Budući da Marita i Fani dolaze iz manjih sredina u kojima prevladava patrijarhalni odgoj, a ni društvo nije do kraja otvoreno prema različitosti, moram reći da su one poprilično odvažne. Teško je čuvati vlastitu privatnost u doba društvenih mreža, a time i očuvati ljubav. No, ljubav uvijek biva pozitivno prezentirana, ako to želimo. Unatoč svim izazovima, Marita i Fani herojski su iskoračile i bore se za svoje mjesto u našem društvu.

image
Kadrovi iz filma ˝Nun of your business˝

Kakav je bio pregovor s protagonisticama? Možete li o tome govoriti?

- Od početka je postojalo povjerenje među nama, jer mi je bilo stalo do toga da ovu priču prikažem iskreno i bez ustručavanja. Budući da je od prikazanih događanja u filmu prošlo malo vremena, znala sam da se djevojke još uvijek nose s adaptacijom u svjetovni život, ali i s propitivanjem odnosa s okolinom. U trenutku kada su bili spremne pala je i prva klapa.

Kako vam se čini – sada kada je gotov, kada se "pale" unutar sebe – kritički glasovi?

- Napravila sam film točno onakvim kakvim sam ga i zamišljala, još od samog početka razvoja ideje. Inače nisam sklona razmišljanju o tome što bih mijenjala i jesam li to trebala drukčije kad su stvari gotove. U ovom trenutku me više zanimaju kritički glasovi publike te koliku će empatiju film izazvati.

image
Kadrovi iz filma ˝Nun of your business˝

Kako se danas u umjetničkom polju uopće može uspostaviti kritika spram društva koja već nije medijski vulgarizirana odnosno pseudo-uspostavljena?

- To je delikatna stvar. Čini se kako nema prostora i rezona za kritikom, ali takav pogled na stvar, usprkos "vulgarizaciji" javnog prostora kako kažete, bio bi koban za pluralizam i razvoj društva. A time i neposredno za filmsku umjetnost. "Nun of your business" je snimljen u vrijeme dok je u našoj zemlji jačao populizam što je dovelo do preispitivanja ljudskih prava za koje smo svi mislili da su odavna stavljena ad acta – pravo žene na pobačaj, rodni identitet, dugine obitelji ili prava na umjetnu oplodnju. Kako sam i kao žena svakodnevno izložena društvenom pritisku u prihvaćanju društvenih normativa, želja mi je da ovaj film bude percipiran kao pogled na jednu mikro razinu društvene stvarnosti. A pogled na stvarnost jest kritika. U konačnici, film govori o pravu svakog pojedinca na slobodu – slobodu izbora.

image
Kadrovi iz filma ˝Nun of your business˝

Što umjetnost danas po vama distinktivno nudi u odnosu na sve druge platforme i medijske izraze, žanrove? Posebice film koji je unutar sebe najkonkurentniji i najskuplji?

- Gdje god se okrenete oko nas postoje neke životne priče, koje možda rezoniraju bolje u nekim drugim medijima, književnosti ili slikarstvu. Za mene kao autoricu i filmašicu važan je trenutak kako reagirati na te priče. Ovu sam priču vidjela na filmskoj traci, a kako sam cure s vremenom bolje upoznala bila sam sigurna da to mora biti dokumentarni žanr. Film je medij u kojem se izražavam, a zato vam treba dugo vremena i priprema da priča na koncu zaživi. Usudila bih se reći da ova filmska priča odgovara današnjem kontekstu. Žene su više izložene kritikama, posebno ako izlaze iz okvira tradicionalnog razmišljanja i ako se usude samostalno odlučivati. No, ono što je još zastrašujuće jest da se o ženinom tijelu raspravlja kao o društvenom vlasništvu. Mislim da je odavno sazrelo vrijeme u kojem se treba prestati njegovati kultura zamjene teze i podilaziti pojedincima koji se petljaju u tuđe živote – o takvim i sličnim temama danas treba što više javno raspravljati, neovisno o platformi i mediju izražavanja.

Žene su više izložene kritikama, posebno ako izlaze iz okvira tradicionalnog razmišljanja i ako se usude samostalno odlučivati.

Koja je hrabrost potrebna odnosno je li uopće potrebna da bi se kritizirala najveća socijalna institucija – Crkva?

- Ovaj film ne kritizira Crkvu i nije snimljen s tom nakanom. Iste uvjete života imate i u nekim hermetičkim, hladnim obiteljskim odnosima. No to što se radnja događa u crkvenim krugovima i što nije pitka i zabavna, već upravo suprotna, može kod nekih pobuditi osjećaj neprihvaćanja ili izazvati interes da u filmu vide kritiku socijalnoj instituciji kakva je Crkva. Stoga i ponavljam da je film prije svega ispovijest dviju protagonistica.

image
Fotografija: Sara B. Moritz

Što je novo na čemu radite?

- U ovom sam trenutku maksimalno posvećena promociji filma "Nun of Your Business". Iako mi to nije prirodno stanje smatram kako je važno da ova priča dopre do što većeg broja gledatelja. Između projekcija filma i promotivnih aktivnosti, na papiru piskaram i crtam ideje za svoj sljedeći film, no ovog puta ću se okušati u igranoj formi.