Maya Beus modna je ilustratorica koja radi za svjetski poznate časopise i modne dizajnere. U knjizi modnih ilustracija Taschen istaknuta je kao jedna od 90 najboljih mladih umjetnika. Radila je za brendove kao što su Louis Vuitton, Oscar de la Renta i Mercedes Benz. Za digitalni magazin Glorije Glam - GG Muškarac, čiju naslovnicu krasi guverner Hrvatske narodne banke Boris Vujčić napravila je zanimljivu ilustraciju prema fotografiji Sare Bernarde Moritz. Upravo je taj rad povod ovog kratkog razgovora.
Kako je bilo crtati guvernera?
- Zanimljivo i intenzivno.
---Koji su izazovi crtanja ljudi s velikom simboličkom i realnom društvenom ulogom u odnosu na one koji to nemaju?
- Prvo da pohvalim i zahvalim se na odlično promišljenom pitanju. S jedne strane apsolutno postoji razlika u samom doživljaju takvih osoba i definitivno u meni postoji ideja i potreba da odam počast ulozi tih ljudi. Ali onda se u procesu crtanja dogodi nešto slično kao kad upoznajete osobu: što više vremena provedete s nekim, bilo u crtanju, bilo u razgovoru, shvatite da je u pitanju "samo" čovjek. Polako zaboravite na ulogu i vidite čovjeka iza uloge. A onda se upale sve one "umjetničke" lampice: Kako ja vidim njega? Što bi on volio reći o sebi? Što bih ja voljela reći o njemu? U svom radu volim vidjeti ljude kao stilski definirane, hrabre, maštovite, slobodne i samouvjerene i u principu svaku osobu, bez obzira na njenu ulogu u "stvarnom" svijetu, provlačim kroz ovaj filter. Izazov je ovo napraviti, a još uvijek pokazati stvarnu osobnost koju drugi ljudi mogu prepoznati. Kod ljudi koji nemaju javno prepoznatu društvenu ulogu je lakše zato što je manje ograničavajuće za mene, ali još uvijek postoji odgovornost komuniciranja ljudskosti i kompleksnosti svakog čovjeka.
Koliko treba vremena za jedan takav rad?
- Idealno ili realno?(smijeh) Idealno četiri do pet dana. Realno, onoliko koliko treba do roka predaje, što je gotovo uvijek znatno manje.
Možete li opisati proces nastanka i odnos s inspiracijom?
- Nakon što sam dobila reference i temu, napravila sam nekoliko skica i kompozicijskih ideja u olovci. Bio je jedan sjedeći portret koji mi se sviđao, ali poza se nije dobro prevodila u ilustraciju. Jako mi se sviđaju plava odjela koja guverner nosi i urednica mi je u briefu već rekla da želi naslovnici dati "modni" osjećaj.
Malo sam istraživala dok nisam našla pozu koja mi je bila u isto vrijeme opuštena i moćna, koja pokazuje najbolju stranu modela i nacrtala potpuno novu referencu. Onaj dio koji sam definitivno htjela komunicirati je moć i odgovornost koja dolazi s njegovom pozicijom. Malo je bilo problematično nacrtati lice jer sam u principu morala zamišljati njegove crte lica da sjedi u takvoj pozi i pri tom osvjetljenju, što nije baš egzaktna znanost.
Na kraju smo se baš tu malo razilazili. Urednica je više bila sklona verziji u kojoj crtež više karakterno liči na guvernera, a ja sam inzistirala na verziji koja ima bolje i čistije poteze kista i točnije crte lica. Ali na kraju, cilj ilustracije nije da ja uživam u njoj i ponosim se čistoćom poteza ispred drugih ilustratora, nego da komunicira određenu ideju i postoji kao uporabna umjetnost.
Predstavite nam tehniku?
- Tehnika je akvarel te poslije malo editiranja u Photoshopu da uštedimo vrijeme. Imala sam ja ideje eksperimentiranja s malo ugljena i pastela, ali vrijeme i mjesto nam nisu dopuštali taj luksuz.