Tijekom prošle godine Hollywood se suočio s dva velika problema koja do danas nije uspio riješiti. Prvi je bio odnos prema digitalnim streaming platformama, koje su im počele uzimati dobar dio tržišta ne samo s vrhunskim televizijskim serijama, nego i uzimanjem sve više filmova, a drugi je, naravno, koronavirus. Zajedno, ova dva problema i trenutno čine puno promjena u filmskoj industriji.
Primjerice, velike filmske zvijezde mijenjaju svoje ugovore kako bi izbacili klauzulu koja im daje postotak zarade filma u kinima jer - kina su zatvorena. Mnogi filmovi zato premijere imaju istovremeno na streaming platformama, a u kinima igraju vrlo kratko, i to kako bi ispunili uvjete za nominacije za velike nagrade. Studiji mijenjaju hijerarhiju i ukidaju neke pozicije jer više nisu potrebne. Ljudi koji su prije bili zaduženi za distribuciju u kinima sad paralelno rade na tome sa streaming platformama. Jason Kilar, jedan od osnivača Hulua, nedavno je dobio novi posao kao glavni šef Warner Medije, jednog od najvećih holivudskih studija.
Taj je studio krajem prošle godine testirao tzv. hibridnu distribuciju te pustio dugoočekivani nastavak filma "Wonder Woman: 1984" istovremeno u kina (dvije trećine kina u SAD-u su u tom trenutku bila zatvorena) i na platformu HBO MAX. Nakon mjesec dana, film je zaradio 35,8 milijuna dolara, a istovremeno je postao i najgledaniji film na platformi ikada. Korisnici HBO-a pogledali su 2,25 milijardi minuta ovog filma, što bi značilo da je film u cijelosti pogledan 14,9 milijuna puta.
No, neće svi filmovi imati takav put. Pretpostavlja se da će većina manjih i srednjih filmova pokušati izbjeći kina, posebno ove godine jer se neće moći boriti s velikim blockbusterima. Primjerice, "Top Gun: Maverick", dugoočekivani nastavak hita Toma Cruisea iz 80-ih, neće se pojaviti na streaming platformama. Njegova premijera najavljena je za ljeto 2021. i očekuje se da će pomesti konkurenciju. Ove godine očekuju se i kino premijere blockbustera poput "Jurassic Worlda", Bondova "No Time To Die", "Avatara" i "Venoma". Konkurencija za male i srednje filmove je nemoguća - nemaju nikakve šanse probiti se do publike uz takve velike igrače pa će se prebaciti na Netflix, HBO, Hulu, Amazon, Apple+ i druge platforme.
Problem koji se ovdje javlja su plaće. Većina glumaca ima ugovore u kojima, osim fiksnog honorara, imaju i dodatak koji ima jamči određeni postotak od zarade filma u kinima. Kina i producentske kuće dijele zaradu od prodanih ulaznica - no što kad filmovi uopće ne igraju u kinima? Kako nadoknaditi ovaj dio honorara na koji su glumci u Hollywoodu naviknuli i bez njega neće raditi?
Warner Bros. s Gal Gadot i Patty Jenkins, glavnom glumicom i redateljicom "Wonder Woman: 1984", dogovorio je isplatu dodatnih 15, odnosno 13 milijuna dolara nakon što je odlučeno da će film ići na HBO MAX. Obje su u startu dobile 10, odnosno 9 milijuna dolara.
Tom Hanks trenutno ponovno pregovara s Disneyem o plaći za "Pinocchija" jer su odlučili kako će film ići direktno na streaming, a ne u tradicionalnu kino distribuciju.
Will Smith odbio je izdašnu ponudu Netflixa za njegov film "King Richard" i pristao na ponudu od 60 milijuna dolara od Warner Bros. Međutim, u ugovoru je pisalo kako će film, u kojem bi Smith trebao glumiti oca tenisačica Serene i Venus Williams, ići na streaming platforme tek nakon tradicionalnog prikazivanja u kinima. Warner Bros. promijenio je odluku usred snimanja, koje je sad prekinuto.
No, što ćemo gledati nakon ove godine? Snima li se išta trenutno? Produkcija nije potpuno stala, ali je svakako usporena i smanjena. Puno je novih pravila koja se moraju poštivati ako želite snimiti bilo što.
"Rekao bih da je trošak snimanja istog filma danas narastao za barem 20 posto u odnosu na snimanje 2019.", rekao je Erik Feig, direktor Picturesarta i nekadašnji direktor Summita i Lionsgatea. Posljedice će biti takve da se mnogi filmovi neće moći realizirati. Slično je i s televizijskim serijama. Produkcija u vrijeme Covida je jako skupa jer na sve troškove otprije, tu su još i posebni uvjeti koji se moraju osigurati za svakog člana produkcijskog tima, redovni Covid testovi i druge obaveze koje su za mnoge nemoguća misija. Skovan je i novi termin koji se koristi za serije koje nisu otkazane zauvijek, ali se neće nastaviti snimati - "nisu obnovljene za novu sezonu". Neke od takvih su "GLOW", "The Society", "I Am Not Okay With This", "Stumptown", "I'm Sorry", "On Becoming a God in Central Florida"...
Odluka o tome što će se nastaviti snimati danas je teža nego ikad. Produkcijske kuće nemaju više prostora ni novca za klađenje - nastavlja se samo sa sigurnim hitovima, a ako je nešto jeftino, vrlo je vjerojatno da će proći. Zato nas vjerojatno očekuje puno više dokumentarnih filmova te reality showova jer su pravila manje stroga, potrebno je manje ljudi pa su i troškovi niži.
"Ljudi stalno traže novi sadržaj. Idu sve dalje i dalje u prošlost pa sada gledaju neke starije stvari, od prije nekoliko godina, koje dosad nisu uspjeli pogledati. Mislim da se zato trebamo fokusirati na nove stvari, poput konzumiranja sadržaja kod kuće, preko platformi, ali i na obogaćivanje kataloga i arhiva. Postoji više opcija nego ikad prije. U ovom trenutku, svi promišljamo o tome kako ćemo nastaviti raditi u ovoj industriji. Oni koji će moći pružiti novi sadržaj publici bit će u dobroj poziciji", rekao je Joe Drake, koji je na čelu Lionsgate Motion Picture Grupe.
Streaming platforme također su donijele nešto novo - sada možemo gledati sadržaj iz cijeloga svijeta u svakom trenutku. Čak se i američka publika navikava na titlove. Dokaz da su inozemni filmovi i serije popularniji nego ikada je prošlogodišnji dobitnik Oscara, južnokorejski "Parazit" Bong Joon Hoa te francuska serija "Lupin", prva na tom jeziku koja je došla u Top 10 na američkom Netflixu.
Zaključak ? Sadržaja će uvijek biti, ali će se način na koji ga konzumiramo promijeniti zauvijek - kao što već jest. Najveći blockbusteri zasad će se nastaviti oslanjati na tradicionalnu kino distribuciju, a iako će produkcija serija i filmova vjerojatno biti manjeg opsega nego prije, možemo računati na to da će se kvalitetni sadržaj, koji ima potencijal hita, nastaviti snimati, sa širom definicijom nego prije, uključujući ne američke produkcije.
Također, streaming platforme postaju sve veći igrači kojima je Covid-19 samo pomogao. Netflix je u 2020. imao rekordne brojke; prešli su 200 milijuna pretplatnika diljem svijeta, s 37 milijuna novih korisnika, što je najveći rast u njihovoj povijesti, u posljednjem kvartalu 2020. njihova je zarada bila 542 milijuna dolara, a vrijednost na burzi porasla im je za 21 posto, na 6,6 milijardi dolara.
Nisu samo oni rasli, nego i konkurencija, koja je jača nego ikad, posebno Disney+, koji je u prošloj godini imao više od 80 milijuna pretplatnika.
Sve više umjetnika, od glumaca do redatelja, zato potpisuje nove ugovore direktno s tim platformama. Sofia Coppola tako je nedavno dogovorila snimanje svoje prve TV serije s Appleovim servisom za streaming, a upućeni kažu kako je za to dobila najveću plaću u svojoj karijeri.
Hollywood neće propasti tako skoro ni tako lako, to je sigurno, a publika se, vidjeli smo to prošle godine, lako prilagodi novim pravilima.