Kupnja namještaja u našem je domu bio proces koji traje, od same ideje da je vrijeme za novi komad namještaja, preko maminog istraživanja ponude i konzultacija, posjećivanja trgovina i konačnog odabira tog jednog, najčešće velikog komada kojeg smo zamijenili nakon što je prethodni jednostavno 'dao svoje'. Danas su stvari drugačije, iako je i dalje prisutan dio prakse pomnog planiranja prije ulaganja, brzi i jeftini namještaj polako ali sigurno iskorjenjuje iz mene racionalnost prilikom kupovine. Baš kao što je to slučaj s današnjim navikama kupovine odjeće. Brza moda, brzi trendovi – je li ih zamijenio brzi namještaj?
Prošle godine koje smo zbog pandemije uglavnom proveli u vlastitim stanovima natjerale su nas da se pomnije osvrnemo na prostor u kojem boravimo i posvetimo mu pažnju. Re-dekoriranje, ulaganje u novi, ne nužno namještaj, već dekoracije koje će podignuti i osvježiti prostor. Keramika, svijeće, posteri, sve dolazi u obzir. Danas je promjena interijera jednostavnija no ikad. Sve nam je na dohvat ruke – uz online narudžbu i dostave i što je najvažnije, sve je poprilično jeftino. Trend rasta homeware sektora pokazuje i britansko istraživanje: u 2021. godini 68 posto Britanaca je, za vrijeme pandemije, barem jednom mjesečno uložilo u neku vrstu namještaja.
Najčešće je riječ o ljudima koji se nalaze između 25 i 34 godine. Kako je dnevni boravak postao mjesto u kojem smo provodili veći dio dana, a kupovanje odjeće nije imalo previše smisla u trenutku lockdowna, jasno da smo pažnju preusmjerili na druge segmente lifestylea – skincare, a zatim i uređenje interijera. Treba uzeti u obzir da veliki broj osoba, osobito onih u dvadesetima i ranim tridesetima, živi u najmu, odnosno, ne isplati im se ulagati u skupocjeni namještaj i dekoracije za prostor koji zapravo nije njihov.
I prije same pandemije, namještaj kao i same dekoracije postale su pristupačnije u velikim lancima namještaja poput Ikee, a zatim su i high street modne kuće počele lansirati kolekcije koje se tiču doma. Zara, H&M, Mango neki su od brendova čija ponuda praktički obuhvaća svaki dio našeg lifestylea: nude nam trendi odjeću, nove make-up linije i trendi komade namještaja koji će sjajno izgledati na društvenim mrežama. Ujedno, trendovi vezani za interijere izmjenjuju se sezonski, baš poput odjeće. Tako su jedno vrijeme Instagram feed ispunjavale minimalističke vaze i skulpture sirovog izgleda koje je bilo jednostavno za nabaviti – po povoljnoj cijeni. Spremno za objavu, uz hashtag shelfie.
Novi trend nametnuo je pastelne nijanse i gingahm uzorak – svijeće u neobičnim oblicima i popratne svjećnjake, ogledala s valovitim okvirima, cool skulpture koje su ujedno zabavne i ukrasne. Ukrasne biste tijela, čupavi jastuci u milenial pink boji. Lampa retro stila u obliku gljive za 50 kuna? Može! I nakon što se trend izmjeni, ovakve dekoracije lako je izbaciti i zamijeniti novima – istovremeno prostoru dajemo novi štih, zadovoljavamo svoju potrebu za kupovinom malog zadovoljstva i pratimo aktualne trendove u uređenju.
S druge strane, kao i s brzom odjećom, problem s brzim namještajem je njegovo odlaganje – odnosno bacanje na otpad umjesto korištenja, doniranja ili recikliranja (koje zahtijeva više posvećenosti, s obzirom na različite materijale). I naravno, s obzirom na cijenu i podrijetlo tih proizvoda, nije teško zaključiti da njihova proizvodnja nimalo ne ide u korist okoliša. Ne ide ni u našu korist, ako računamo na loše materijale i toksične boje kojima je jeftini namještaj tretiran. A nakon prvog fast homeware vala, trebao bi uslijediti onaj ekološki osvješteniji i racionalniji. Umjesto na online shopu, lokalni buvljaci sve su popularnije mjesto pronalaska kul i unikatnih vinatge komada namještaja. A možda trenutni prostor niti ne zahtijeva ponovno uređenje?