Gdje ste bili posljednjih godinu-dvije, ako i dalje smatrate da je cool na Instagramu objaviti tost s avokadom? Vrijeme ove egzotične, zdrave i milenijalacima omiljene hrane je iza nas, barem kad govorimo o društvenim mrežama. I dalje se avokado rado konzumira, no jednostavno nije poželjan na Instagramu. Estetika: avokado tost iz ptičje perspektive / pastelno ružičasti tonovi / šalica kave u krevetu dok nosimo dokoljenke - jednostavno je 'out'. Popularne estetike po kojima se slaže feed na društvenim mrežama izmjenjuju se sve češće i svako malo ističe se određeni stil, odnosno trend koji preplavi sve influencerske profile. Među njima je već neko vrijeme jedan motiv - matcha latte ili matcha čaj. Zelena poput avokada, ali trenutno atraktivnija i "u trendu". Voli li internet zajednica matcha napitke jer su iznimno zdravi ili jer izgledaju lijepo?
Čaj od matche još oko 2016. godine su nosile u to-go čašama holivudske trendseterice poput Gwyneth Paltrow koja zagovara i živi wellness & healthy lifestyle. Matcha je tako postala nova 'it' stvar u wellness sferi, zajedno s cjelokupnim pokretom brige o fizičkom i mentalnom zdravlju. Istraživanja tržišta pokazuju kako je u 2021. godini porasla potražnja za zelenim čajevima, dok je tržište zelene matche eksplodiralo. Za napitcima s okusom matche je u SAD-u porasla potražnja za nekih 200 posto, a u Velikoj Britaniji za 115 posto. U isto vrijeme bujala je i wellness industrija - usred globalne pandemije, još kroz 2020. godinu svi su se okrenuli brizi o vlastitom tijelu i zdravlju, vježbanju, detoksikaciji (od svega), meditaciji i promjeni ustaljenih nezdravih prehrambenih navika.
Inače, matcha kao takva nije nikakva novost. Otkrili su je kineski redovnici još 2500 godina prije Krista, a pripada obitelji zelenih čajeva. Umjesto u obliku suhih listova, dolazi u obliku zelenog praha koji se zatim priprema u obliku kave ili čaja. Djelotvornija je i zdravija od kave, garantira više energije, zbog čega je mnogima zamijenila jutarnju šalicu kofeina - i prije društvenih mreža. No osim zdravstvenih benefita, matcha je zaista fotogeničan napitak što joj je zagarantiralo globalnu popularnost i zastupljenost na profilima svih influencera.
Krenula je upravo od wellness i health influencera koji su je predlagali zbog njezinih brojnih benefita za zdravlje, da bi se polako i sve češće počela uklapati u aesthetic priču koja nije tu kako bi sugerirala promjenu životnih navika već je isključivo dekorativna i estetski primamljiva kao dio feeda. Fotografirana šalica matcha lattea najčešće je usputno poslikana na stolu ili klupi, uz smanjenu svjetlost fotografije. Boje su prigušene, minimalne i zemljane, nikako pastelne, a zelena kava jedini je akcent koji izgleda stylish, moderno, cool. Neki piju matcha kavu i čaj bez obzira na trend s Instagrama, neki su je isprobali upravo zbog društvenih mreža i otkrili njezine dobrobiti. Nekima vjerojatno uopće ne godi zemljani okus matcha kave, ali svejedno će nastaviti naručivati šalicu fotogenične kave jer je fotogenična. Bez obzira na razloge, neosporivo je da je matcha zdravi trend koji je igrom slučaja završio na društvenim mrežama, a jedino što mu prijeti je zasićenje stiliziranih fotografija zbog kojih će nam se (ili već je, baš poput avokada) polako zgaditi. Tko se matche na Instagramu laća...