La Biennale di Venezia

Ovacije u Veneciji za tri potpuno različita filma

06. rujan 2022.

Fotografija: Profimedia

U jednom gledamo Collina Farela u (ne)prijateljskom sukobu s Brendanom Gleesonom, u drugom Timothéeja Chalameta u ulozi kanibala, a u trećem Brendana Frasera kao pretilog profesora engleskog. Svaki romantičan, emotivan i iznenađujuć na svoj način, u publici su izazvali čitav niz reakcija.

Ovih se dana iz žamora venecijanskih ulica i kanala mogu posebno razaznati tri filmska naslova, i to onih filmova koji su od zahtjevne publike zaradili aplauz u duljini čak trinaest, šest, odnosno osam i pol minuta. Riječ je o filmovima "The Banshees of Inisherin" Martina McDonagha, "The Whale" Darrena Aronofskyja te "Bones and All" čiju režiju potpisuje Luca Guadagnino. Za vrijeme trajanja naklona i predstavljanja ekipe potonjeg filma publika je čak i skandirala Lucino ime, dok je premijeru filma "The Whale" obilježila iznimno emotivna reakcija glavnoga glumca, Brendana Frasera, inače poznatog po ulozi Ricka iz kultnog filma "Mumija".

image

Timothee Chalamet i Taylor Russell na Venecija Film Festivalu
Fotografija: Profimedia

U "Bones and All" glavne uloge igraju Taylor Russell te Guadagninov ljubimac Timothée Chalamet, koji je publiku ponovno oduševio outfitom, ovaj put senzacionalnim Haider Ackermann topom golih leđa pomoću kojeg se istovremeno istaknuo i stopio s crvenim tepihom. Pročitamo li sinopsis filma, otkrit ćemo da se radi o Maren Yearly, djevojci koja se želi uklopiti u društvo i biti donekle uspješna, prihvaćena i poštovana, ali je u tome sprječavaju ozljede nanesene njenoj obitelji odnosno identitetu, zbog kojih biva marginaliziranom i otuđenom. Iako će mnogi na prvu pomisliti na neku društvenu nepravdu ili socijalno angažiranu temu, Guadagnino iznenađuje: Maren je, zapravo, ljudožder(ica). I to otkriva na srednjoškolskoj zabavi, na kojoj poriv da sažvače prijateljev prst nadjača sve društvene norme koje je za života savladala. Otac joj objašnjava situaciju, a Maren ostaje sama sa sobom, upuštajući se u pustolovinu tijekom koje upoznaje i Leeja, riječima Varietyja, "najluđe odjevenog kanibala u povijesti filma" kojeg, dakako, utjelovljuje Chalamet. Odavde se njihove odvojene priče stapaju u jednu.

Za "The Whale" pak možemo reći da je potpuno "suprotne" tematike. Gdje je "Bones and All" kilometrima daleko od svakodnevice, "The Whale" je superrealističan, gdje je Guadagnino prepun šokova i zazora, Aronofsky je prepun drame i emocije. Fraser utjelovljuje lik Charlieja, pretilog profesora engleskog jezika kojemu fizičko i zdravstveno stanje zadaje more poteškoća, jedna od kojih je i njegov zakržljao odnos s kćeri tinejdžericom. Ganuta radnjom filma i Fraserovom izvedbom, publika je glumca nagradila iznimno dugim pljeskom, koji je rezultirao i duboko emotivnom reakcijom ekipe filma. Neki kritičari već su pohrlili s izjavama kako Fraser zaslužuje Oscara, no i dodjelu nagrada venecijanskog festivala (a ekipa filma ima ih zašto očekivati) treba strpljivo pričekati još nekoliko dana, odnosno do 10. rujna.

"Charlie je bez konkurencije najveći heroj kojeg sam ikad imao priliku glumiti", izjavio je Fraser na festivalu. "Njegova supermoć je vidjeti dobro u ljudima i iznijeti to dobro na vidjelo." Napominje i kako mu je bilo izazovno glumiti pretilog čovjeka: "Morao sam se naučiti kretati na posve nov način, koristiti mišiće koje nisam ni znao da posjedujem u tijelu. Na kraju dana, kad bi skinuli s mene svu dodatnu opremu, osjetio bih čak i vrtoglavicu, poput one koju osjetite kad nakon cijelog dana provedenog na brodu zakoračite na kopno."

image

Brendan Fraser u filmu "The Whale"
Fotografija: Profimedia

Kandidatom za glavnu nagradu prozvan je i "The Banshees of Inisherin", film koji tematizira muško prijateljstvo odnosno njegov abruptan prekid i posljedice toga. Kako je želja za raskidom prijateljstva bila jednostrana, a zbog toga i dodatno dramatična i mučna, ta se odluka prelijeva ne samo na nesretni dvojac već i na njihovu neposrednu okolinu. Iako neki tvrde da su ovacije za film bile nezasluženo duge - intenzivirane Farrellovim ulaskom u publiku i fotografiranjem s obožavateljima - neki su pak oduševljeni filmom te mu prognoziraju mnoštvo nagrada, uključujući one za scenarij i fotografiju. Variety ga je tako opisao kao nenametljivo veličanstven" te "jetko, jezivo i grubo tužan", dok ga The Guardian opisuje kao "studiju o muškom prijateljstvu, punu usamljenosti i progutanog bijesa, koja je čudno uvjerljiva i često vrlo smiješna."

Osim dvije navedene uspješnice, na Veneciji su pažnju kritike i publike privukli i "White Noise" s Adamom Driverom, "Don‘t Worry Darling" s Harryjem Stylesom i Florence Pugh te "Tár" s Cate Blanchett u ulozi jedne od najslavnijih i najuspješnijih svjetskih dirigentica i skladateljica.