Svaki umjetnik koji slika portrete na neki je način i kroničar stila odijevanja, a suvremeni američki slikar Alex Katz, potomak ruskih Židova rođen u New Yorku, upravo je na tome izgradio svoju prepoznatljivost i svoj opus. Njegovi radovi su od početka karijere u ranim 50-ima nadahnuti američkim modnim stilom koji na njegovim slikama prerasta u prikaz američkog načina života. Katz smatra modu legitimnom vrstom umjetničke forme koju usko povezuje sa svojim slikama i svojom umjetnošću. U svojoj želji da zabilježi stvari kakve jesu u sadašnjem trenutku, jasno je zabilježio i trenutni odjevni stil, a slikajući svijet oko sebe, vizualno je artikulirao, pa i predvidio esenciju američkog modnog identiteta: buntovnog i slobodnog, ležernog i sportskog, i kao i njegove slike, minimalističke i jednostavne, ali sa snažnom vizualnom porukom.
Dio njegova bogatog opusa koji obuhvaća više od 400 printova izrađenih u tehnici litografije, sitotiska i drvoreza u kombinaciji s izrezanim oblicima od linoleuma može se do početka lipnja razgledati u bečkom muzeju Albertina: izložba ‘‘Cool Paintings‘‘ organizirana je u čast umjetnikova 95. rođendana.
- Sadržaj mojih slika je stil - izjavio je jednom prilikom Alex Katz, koji ipak nije "samo" društveni kroničar - on se na umjetničkoj sceni smatra začetnikom pop-art stila. Nakon obrazovanja na privatnom njujorškom umjetničkom fakultetu Cooper Union te na Skowhegan School of Painting and Sculpture u Maineu, Katz je odabrao vlastiti pristup figurativnom slikarstvu koji karakterizira radikalna plošnost, jarki kolorit i pojednostavljenost detalja, zbog čega njegovi radovi nalikuju na grafički crtež. Bez obzira na to slika li svoje bližnje - suprugu Adu, sina Vincenta, unuke Isaaca i Olivera te prijatelje s njujorške umjetničke i modne scene ili pak krajolike u okolici Mainea, Katz namjerno prikazuje prizore izvučene iz konteksta koji stoga podsjećaju na reklamne kampanje. No, za razliku od radova umjetnika pop-arta koji prikazuju već postojeće imidže, Alex Katz u svojim vizualnim opservacijama svijeta koji ga okružuje stvara radove koji sami postaju simbolima popularne kulture. Velikog formata, s likovima jasnih, ali osnovnih kontura lica i tijela u oštrom kontrastu svjetla i sjene, te slike i printovi predstavljaju depersonalizirani imidž Amerikanaca pogodan za korištenje u oglašivačkoj industriji; umjetnik, naime, voli koketirati s komercijalnim vidovima umjetnosti kao što su reklamne kampanje. Stoga se krajem 70-ih prijavio, doduše neuspješno, na natječaj za izradu plakata visine šest metara za njujorški Time Square, koji se sastojao od 23 takva simbolična portreta.
Više je sreće imao 1983., kad je dobio narudžbu od magazina Esquire za izradu crteža koji bi uključivali dizajnersku odjeću. Katz je napravio seriju od pet slika naziva "Pas de Doux" koje prikazuju po jedan par odjeven u kreacije američke dizajnerice Norme Kamali. Umjetnik je želio vidjeti odjeću u pokretu pa je zamolio modele da zauzmu pozu kao na fotografiji, a potom ih naslikao sa svim detaljima odjevne kombinacije, od uzorka tekstila do naušnica i sunčanih naočala.
- Smatram da stil pripada modi koja predstavlja trenutnu stvarnost, a to je ono što želim prikazati u svojim radovima - rekao je Katz, čiji interes za modu izvire i iz potrebe da se na estetskoj razini poigra s konceptom suvremenog ukusa nudeći nove i drugačije "slike" aktualnog društva. Stoga u 90-ima i 2000-ima nastaju brojni radovi nalik na modne fotografije koji najviše prikazuju njegovu ženu Adu Katz, diplomiranu biologinju, s kojom je u braku 65 godina.
- Ona ima eleganciju New Yorka - rekao je umjetnik o svojoj supruzi, čiji je smisao za modu i lijepo odijevanje, naslijeđen od majke Talijanke koja joj je šivala odjeću prema kreacijama iz Voguea, zabilježio na više od stotinu slika i crteža. Na njima Ada nosi kreacije suvremenih američkih dizajnera Isaaca Mizrahija, Donne Karan, Oscara de la Rente... No, na svojim je platnima ovjekovječio i slavne manekenke kao što su Kate Moss i Christy Turlington, ali i slavne osobe iz svijeta mode - primjerice urednicu američkog Voguea Annu Wintour. Prije osam godina dizajnirao je četiri izloga poznate njujorške robne kuće Barneys, koje je prekrio uvećanim crtežima žena u shoppingu. Namjera mu je bila da izazove pažnju prolaznika, a pritom i konkurira uličnim oglasnim plakatima poznatih modnih brendova.
- Umjetnost i moda su različite strane iste medalje. Ljudi misle da su fine umjetnosti iznad mode, ali to je smiješno: svijet mode i svijet umjetnosti se preklapaju - kaže umjetnik čiji se jedinstveni radovi nalaze u više od stotinu muzeja diljem svijeta.