Vjerojatno ste čuli za brend catsandboys, a ako niste sada je pravo vrijeme. Decentan, elegantan, stylish, prirodan, čist, miran - ma koji god želite pridjev od ponuđenih iskoristiti, bit ćete u pravu, Svi oni vrlo dobro opisuju proizvode koji su ponuđeni. Asortiman je to posteljine koju u 99,9% naručuju ljudi iz inozemstva. Koja je "tajna" uspjeha ovog branda, razgovarali smo s dizajnericom Ivonom Martinuš kojoj je ovo "drugi" posao. Po struci je inače pravnica čiji je pravi "poziv" dizajnerica.
Priča o catsandboys je došla prirodno sama po sebi, kao slijed njezina dugogodišnjeg šivanja. Otvorila je profil na Instagramu i jedno je jednostavno vodilo drugom. Prvo je samo šivala posteljinu, a kasnije ju je počela i ručno printati. Sjeća se da je silno htjela bijelu posteljinu s takozvanim gridom.
"Osmislila sam kako da je isprintam, rezultat je bio toliko dobar da su upiti počeli dolaziti sami od sebe. Na početku sam radila posteljinu s printom na posteljnom platnu. Vremenom, živeći u stanu od 60 kvadrata s dvoje djece i dva posla, kako smo počeli smanjivati količinu stvari koje koristimo koncentrirajući se na kvalitetu, mijenjala se i filozofija catsandboysa. Održivost i izrada su se same nametnule kao prioritet. Čak i tada sam šivala posteljinu od lana, ali je tek kasnije nakon dugotrajnog istraživanja, možda čak i razvoja, i pronalaska lana došlo do potrebe za održivim proizvodima koji odražavaju mene i moj način života", objašnjava Martinuš.
Krug ljudi koji je prati na toj društvenoj mreži se sa svakom novom fotografijom postupno širio, a s njim su krenuli i upiti, čak i prijedlozi da bi trebala krenuti u proizvodnju.
"Sad kad razmišljam, počeci su bili suludo amaterski, nisam imala pojma ni o čemu. Napravila sam nekoliko uzoraka printa na posteljnom platnu i zajedno s printom grida sve pofotkala. Na dječji krevetić sam stavila bijelu ploču stola i pofotkala poplune i jastučnice, otvorila webshop na Bigcartelu, s iznimno lošim fotografijama (smijeh) i to je bilo to", prisjeća se.
Poslu se učila u hodu. Par dana nakon otvorenog webshopa stigla je prva narudžba, a nakon jednog mjeseca prvi upit za wholesale catalogue (portfolio). "Morala sam guglati što je to (smijeh), nakon čega sam zaključila da moram sve poboljšati i 'razraditi', odnosno trebale su mi bolje fotke, veleprodajne cijene, specifikacije materijala, milijun detalja o kojima nisam ništa znala, o administraciji otvaranja obrta da i ne govorim. Znala sam samo šivati. Prve postove sam radila mobitelom, nakon određenog vremena sam morala uzeti i pravi fotoaparat u ruke, pročitati uputstva kako se koristi, a onda i obraditi te fotografije. Sve je to bio dugotrajni proces, ali u njemu još uvijek uživam. Otvorila sam obrt, nazvala ga catsandboys, a sve ostalo još uvijek učim u hodu", govori kroz smijeh dizajnerica.
Tržište kojemu se obraća je inozemno, kupci proizvoda su iz cijeloga svijeta, ali uglavnom s područja sjeverne Europe, Japana, Australije, a u zadnje vrijeme ima sve više kupaca iz Sjeverne Amerike.
"Nažalost, da ne poslujemo izvan granica ne bi catsandboys niti postojao. Iznimno sam sretna kada naš proizvod naruči netko iz Hrvatske, ali to se moram priznati u pet godina postojanja dogodilo možda deset puta. Svjesna sam i našeg standarda i standarda ljudi koji zapravo i kupuju naš proizvod i jasno mi je zašto je to tako. Ironično, prvi kupac bila je Zagrepčanka koja živi u Beču, koja je više puta naručivala posteljinu."
Svaki proizvod je pažljivo sašiven baš za osobu koja ga je naručila jer se svi rade isključivo po narudžbi, prvenstveno zbog održivosti i ograničenog prostora.
"U vrijeme otvaranja obrta živjeli smo u stanu u centru grada, a moj radni prostor bio je kuhinjski stol, koji je na početku imao dvostruku funkciju. Vremenom ga je moja obitelj potpuno izgubila (smijeh)."
Sada sa suprugom dijeli studio u sklopu obiteljske kuće pa je i sam proces proizvodnje lakši i ugodniji.
S obzirom da se istovremeno bavi i pravom, i još je pri tome i majka, priznaje da je takav "dvostruki" posao pravi izazov.
"Da, često mi još u danu nedostaju tri, četiri sata. Kao majka dvojice dječaka uz "stalni“ posao najčešće tek krećem raditi kad oni odu na spavanje. Ima dana kada radim cijeli dan, ali šivanje mi predstavlja svojevrsnu meditaciju pa vjerojatno zato i nije teško. Komunikaciju s klijentima i Instagram postove doduše obavljam kad god i gdje mogu i imam vremena."
Djeca su joj najveća inspiracija pa je na početku radila proizvode isključivo za djecu, a tržište ju je "prisililo" da proizvodi posteljinu i za odrasle.
"Moja djeca testiraju sve proizvode. Moram priznati da o trendovima ne razmišljam, catsandboys nema kolekcije, samo stalne proizvode koji se prodaju iz godine u godinu. Eventualno dodajem i oduzimam prugasti lan ili pokoji cvjetasti motiv, ali na već postojećim proizvodima.Tkanine su visoke kvalitete, bilo lan ili muslin. Dugotrajno ih testiram, pri čemu značaj dajem i kvaliteti materijala i samog proizvoda i ostaju li estetski ugodni. Cilj je održiv proizvod koji traje dugo, koji će se nasljeđivati. Lan na primjer ima višestruke prednosti, zimi grije, a ljeti hladi tijelo. Također, biljka se lako uzgaja bez navodnjavanja i pesticida. Odabrala sam grubi lan radi nesavršene strukture, koji je svakim pranjem sve mekši. Muslin je, s druge strane, iznimno mekan i lagan materijal, za bojanje se koriste isključivo prirodne boje bez uporabe kemikalija i koje nisu škodljive, što je bitno majkama koje kupuju posteljinu za djecu. Održivost i kvaliteta, prirodne boje te naravno estetika su značajke kojima dajem najviše važnosti. Tražeći održive materijale i dajući važnost izradi svaki novi proizvod se neko vrijeme testira kod nas doma, a prodajem isključivo ono što bih ja sama koristila."
Najčešće se naručuju playmatovi i quiltovi, a ne zaostaju niti navlake za poplune. Jednako tijekom cijele godine, a sezonski se samo mijenjaju proizvodi koji se biraju: ljeti tanji, a zimi oni topliji, deblji.