Cica šalica

Kako nastaje šalica koja je u manje od godinu dana postala pravi hit

13. ožujak 2021.
Fotografije: Marko Todorov/CROPIX

Nakon šest godina dizajnerskog rada, Martina Martin odlučila je pokrenuti svoj mali brend, nazvala ga Planina Studio i osvojila Hrvatice (i Hrvate) s "cica šalicama". Nama je pokazala kako one nastaju.

Ručni rad već je neko vrijeme na cijeni, a jedinstveni i sasvim originalni komadi i više su nego traženi. Svemu tome je zasigurno pridonio i Instagram jer su takvi predmeti itekako fotogenični, ali i jer je male kreativce lakše pronaći. U moru takvih već neko vrijeme pratimo zanimljiv Planina Studio i očaravajuće "cica šalice". Da, radi se o ručno rađenim šalicama s grudima koje su u manje od godinu dana - otkako postoji brend - postale pravi hit. Razgovarali smo s vlasnicom Martinom Martin koja nam je otkrila kako je krenula u avanturu zvanu glina, ali i kako izgleda cijeli proces - od kugle pa sve do šalice spremne za ispijanje omiljenog jutarnjeg napitka. 

Prvo pitanje za Martinu bilo je - zašto planina. Već se iz samog naziva dalo primijetiti da je ta 29-godišnja grafička dizajnerica okrenuta prirodi: naime, unatrag nekoliko godina se aktivno bavi planinarenjem - uz orijentacijsko trčanje i bicikl koji obožava - i priznaje kako je svaki boravak u prirodi napuni energijom. 

"Velika sam zaljubljenica u planine i otkako sam počela planinariti život mi se promijenio nabolje pa kada je trebalo osmisliti ime brenda bilo je logično: za mene ima posebno značenje, a istovremeno je povezano s keramikom jer je glina dio planine", objašnjava nam Martina i dodaje kako se i općenito trudi da sve ima tu notu prirodnosti. 

"Trudim se čim manje koristiti plastiku i stavljati naglasak na prirodno pa tako često ostavljam na keramici neglazirane dijelove kako bi se vidjela tekstura gline", govori nam vlasnica brenda koja je ljubav prema glini zapravo otkrila prije malo manje od dvije godine. Otišla je na dvomjesečni tečaj i odmah se oduševila materijalom pa je čak i nakon satova, sama kod kuće, radila, testirala, čitala knjige... 

"Bilo je neuspjeha i mnogo toga sam zapravo sama naučila, pročitala mnogo knjiga i dala se u istraživanje koje je trajalo otprilike šest mjeseci - sve dok nisam dobila proizvod s kojim sam bila zadovoljna". Martina je, s obzirom na to da je grafička dizajnerica, sama osmislila i cijeli vizualni identitet brenda, a sve je, naravno, krenulo od Instagrama - kako to danas većinom i bude s malim kreativcima. Krenula je s običnim šalicama sve dok na njezinoj izložbi kolaža, koje je radila prije nego se bacila u posao s keramikom, jedna njezina poznanica nije ostala oduševljena s "cica šalicom" - jedinom koju je tada tamo izložila. 

image
studio planina

"Bila sam skeptična jer je Hrvatska ipak konzervativna zemlja i često sam dobivala komentare da ih 'ne mogu kupiti jer kod kuće imaju malu djecu'", otkrila nam je Martina koja je nakon odlične reakcije odlučila dati šansu cica šalicama i od tada su postale pravi hit. S obzirom na to da glina zahtijeva mnogo vremena i posvećenosti - ako je željela pratiti svoj san - morala je riskirati i dati otkaz. Iako je bilo stresno, odluka nije bila teška i brend je rođen u svibnju prošle godine. A u manje od godine dana Martina je ostvarila čak dvije suradnje s domaćim brendovima - s Bijelim Glogom lansirala je svijeće u keramičkim šalicama, a s Jou Jou Soaps je predstavila setove s keramičkim podloškom i sapunom. Martina je nedavno otvorila i webshop, a njezine proizvode moći ćemo vidjeti i na sajmu Made By koji će se održati 10. i 11. travnja u Novinarskom domu u Zagrebu.

Pitanje o posebnim narudžbama izvuklo joj je osmijeh na lice. Sretna je jer je imala priliku raditi šalice s jednom dojkom za žene koje su preboljele rak dojke, dok je s druge strane zabavljaju ideje na koje klijenti dolaze. I dok je jednoj klijentici udovoljila i napravila šalicu jer "njezinog dečka ove sise podsjećaju na njezine", drugu je ipak odbila s idejom da napravi šalicu prema njezinoj fotografiji grudi. 

"Ne želim da sve ode u vulgarnost. Želim da cice budu simpatične, da napravimo odmak od promatranja ženskog tijela isključivo na seksualan način te da približimo njihovu simboliku majčinstva, ljepote, sklada...", objašnjava nam Martina dok nas vodi kroz proces nastanka jedne šalice. 

Od kugle gline do "cica šalice"

Proces kreće od kugle prerađene gline i sve se radi ručno. Zbog toga šalice imaju male deformacije, nikad nisu savršene niti su dvije u potpunosti iste. Za srednju šalicu potrebno je od pola sata do sat vremena, ovisno o tome ima li ručkicu ili ne jer su one kompliciranije za zalijepiti.

image
studio planina

Za zaglađivanje površine i rubova te rezbarenje, izmodeliranu šalicu potrebno je ostaviti sat do dva kako bi bila tvrdoće kože (leather hard). U toj fazi nije u potpunosti suha i ima najveću elastičnost, pa se tada s glinom može lijepo raditi.

Nakon što smo oblikovali šalice, modeli se stavljaju na sušenje na zraku i taj proces traje otprilike pet dana. 

Nakon sušenja slijedi pečenje - na 980 stupnjeva. Glina je nakon toga još porozna i upija glazuru. Nakon vađenja iz peći (engleski naziv “kiln”) potrebno je šalice obrisati od prašine i nanijeti glazuru.

Šalice se u glazuru mogu umakati ili, pak, se ona nanosi kistom. Ja je nanosim kistom, najčešće u dva sloja, a ako je potrebno ponekad i u tri - to ovisi o boji.

Glazura se suši 24 sata pa nakon toga ponovno ide na pečenje i to na 1240 stupnjeva. Nakon toga smo dobili stoneware, odnosno kameninu. Ona se može prati u perilici, koristiti u mikrovalnoj i poprilično je otporna, ali je, naravno, i dalje keramika. 

Proces ručne izrade je dugotrajan pa se na jednu šalicu po narudžbi čeka otprilike tri tjedna. Najviše otežava to što se ne može staviti jedna šalica na pečenje, već se treba skupiti njih 20-30 pa se peku samo dva puta mjesečno. 

"Ručno rađena keramika ima mnogo potencijala, ali izrada traje dugo pa su i cijene visoke. Ipak, radi se o zaista jedinstvenom proizvodu iz kojeg je gušt piti kavu. Sjećam se kad sam prvi put kupila ručno rađenu šalicu koliko sam bila oduševljena jer je potpuno drugačiji osjećaj i cjelokupni dojam u odnosu na one bezlične iz dućana", govori nam Martina i dodaje kako nikad nije bila ovoliko sretna jer joj cijeli posao s glinom zapravo ne djeluje kao posao - već je iznimno usrećuje i opušta. A to nam je zapravo i svima želja, zar ne?