Fashion insider

Ta zavodljiva moć nakita

28. kolovoz 2021.
Fotografije: Privatni album
Ana Ivančić

Žena profinjena stila, kolumnistica Ana Ivančić otkrila nam je svoje intimne impresije o nakitu, koji je važan element njezina odrastanja, života i modnog izričaja.

Mamina soba. Polica. Dvije kutije presvučene kožom - jedna smaragdno zelena, druga crna. Otvaram ih polako s velikim poštovanjem, kao neke škrinje s blagom. Vadim ogrlice, prstenje, narukvice, broševe… Još se živo sjećam tog uzbuđenja i igre nakitom koju sam još kao djevojčica bila u stanju ponavljati bezbroj puta. Nakit je moja strast otkad znam za sebe. Poput kakvog kolekcionara, svako putovanje na kojem sam u životu bila, od Kolumbije, Argentine, preko Europe pa sve do dalekog Tajlanda, uvijek mogu povezati s nekim komadom nakita koji sam sa sobom donijela. Svaki od tih predmeta ima svoju priču, neki su kupljeni na uličnim štandovima, buvljacima, sajmovima, u galerijama, antikvarnicama, luksuznim trgovinama ili u malim obrtničkim lokalima poput onih u Via dei Coronari u Rimu.

Ono što im je zajedničko je posebnost svakog komada, ručna izrada i neki doticaj s povijesti i etničkim nakitom podneblja odakle je potekao. Tako je bilo i pri prvom posjetu Kopenhagenu. Šetnja pješačkom zonom, uživanje u prepoznatljivom minimalističkom dizajnu kojim je prožeta svaka ulica, svaki prostor, izlog. Ulica Laedestraede u centru Kopenhagena, puna malih barova i cafea, trgovina nakitom… i onda prekrasan izlog sav u bijelom, s gipsanim skulpturama na kojima su izložene ogrlice, prstenje i jednostavna ploča na kojoj piše BJØRG. Unutrašnjost trgovine odisala je pročišćenim luksuzom s komadima nakita koji su za mene bili nešto potpuno novo.

image
Bjorg u Kopenhagenu

Kada je nekoliko godina nakon ovog posjeta sazrela odluka o otvaranju skandinavske koncept trgovine Garderoba, bilo je potpuno očekivano da ću svoju strast za nakitom morati prenijeti i u Garderobinu ponudu i da će BJØRG biti njezin dio. Prvi Kopenhagen Fashion Week, odlazak na Revolver Fashion Fair, u mnoštvu modnih brendova, i ponovno brendovi s nakitom. Od mnogih komada koje bi moje oko stavilo u kategoriju već viđenog, nailazim na izložene primjerke na svijetloj koži i plutu iznad kojih piše jednostavnim fontom CORNELIA WEBB. I opet se u meni budi čarolija, onaj osjećaj fascinacije iz ranog djetinjstva i kopanja po maminim kutijama. Već vizualiziram prve izložene komade u Garderobi, koja je tada bila tek moja vizija i projekt u ranoj fazi realizacije, a vidljiva samo na renderima mojih arhitekata. I tako je napravljena prva narudžba.

Danas se s veseljem okrećem iza sebe, jer su obje dame, i Cornelia i Bjørg, sa svojim nakitom postale dio naše skandinavske priče i tako se približile ljubiteljicama nakita na hrvatskom tržištu. BJØRG JEWELLERY osnovala je Bjørg Nordli-Mathisen. Upoznala sam je prije četiri godine i na mene je ostavila vrlo snažan dojam. Visoka žena, srednjih godina, nordijske konstitucije, nebesko plavih očiju, snažne pozitivne energije i širokog, zaraznog osmijeha. Njezina toplina i neposrednost upotpunjuju dojam njezinih nevjerojatnih rukom rađenih kreacija u srebru, s pozlatom i poludragim i dragim kamenjem, koje je potpuno prirodno i u čijem se iskapanju vodi briga o zaštiti okoliša.

Nakit je moja strast otkad znam za sebe. Poput kakvog kolekcionara, svako putovanje na kojem sam u životu bila mogu povezati s nekim komadom nakita koji sam sa sobom donijela

Bjørg je krajem prošlog stoljeća živjela u Indiji, gdje je naučila vještinu tradicionalne izrade nakita i upoznala se s njihovim drevnim nakitom koji ju je inspirirao za početak izrade njezinih jedinstvenih kreacija. Njezina prva kolekcija premijerno se počela prodavati u londonskoj robnoj kući LIBERTY, a danas se njezin nakit može pronaći u elitnim trgovinama nakitom, modnim trgovinama i galerijama širom svijeta. Bjørg je odrasla u gradiću na sjeveru Norveške, što ju je jako povezalo s prirodom, prema kojoj pokazuje duboko poštovanje i zahvalnost. U svom radu uvijek nastoji ostvariti ravnotežu između grubog, sirovog i obrađenog. U njezinu se stvaranju osjeća svojevrsna tama i grubost u kombinaciji s organskim, što proizlazi iz njezina autentičnog nordijskog duha. Usmjerenost prema rijetkoj ljepoti nesavršenog stvorila je njezin zaštitni znak upravo u kombinaciji nebrušenog dragog kamenja i obrađenih metalnih oblika.

image
Cornelia Webb

Kao umjetnica Bjørg dizajnu pristupa kombinacijom konceptualnog i emocionalnog. Inspirirana čudima prirode, mitovima iz prošlosti i vizijama budućnosti, spaja prošlost i sadašnjost u moderne kreacije i pomiče granice u shvaćanju uloge pojedinog komada nakita. BJØRG jewellery nosili su brojni umjetnici, kao što su David Bowie, Madonna, Rihanna, Lady Gaga, Robyn and MØ. Njezin je nakit krasio naslovnice magazina kao što su Vogue, Elle, Marie Claire, L’Officiel, New York Times, Wall Street Journal i brojni drugi.

Nakit CORNELIA WEBB proizvod je njezine fascinacije anatomijom ljudskog tijela. Kao nekadašnja studentica medicine istražuje ljudsko tijelo i kombinira ga sa skandinavskim smislom za estetiku. Cornelia, sitna i krhka plavokosa Šveđanka sjajnih plavih očiju, svoj nakit stvara kombinirajući umjetnost, modu i medicinu, svjesna fizičke i emocionalne dobrobiti koju pojedini komad donosi onome tko ga nosi. Njezin je nakit bezvremen i odražava svijest o očuvanju okoliša korištenjem recikliranih materijala i preradom postojećih predmeta umjesto kreiranja novih. Cornelia Webb je svoj brend nakita stvorila 2005. u Stockholmu i otada je neprestano prisutan na međunarodnoj sceni luksuznog nakita. Vrlo brzo je postala široko popularna među poznatim i utjecajnim pojedincima, globalnim medijima i poznatim trgovinama nakitom, a za svoje kreacije dobila je brojne nagrade kao što je, primjerice, Best Accessory Designer ELLE magazina. Cornelia Webb stvara nakit kao zasebnu kategoriju koju je teško jedinstveno definirati.

image
Cornelia Webb

Dok je, na primjer, 2000-tih godina tržištem prevladavala kategorija jednostavnih, basic komada, Cornelia je kreirala cijelu haljinu od niza mesinganih lanaca. Početak ovog milenija kao izazov dizajnerima nakita postavio je ponovno uvođenje drevnih načina ukrašavanja tijela, no suočeni su i s izazovom usmjerenim na način kako se proizvodi nakit, kakav međuodnos komad nakita i onaj tko ga nosi trebaju imati, što je zapravo nakit osim pukog ukrasa i kakav učinak može imati na osobu koja ga nosi. U skladu s ciljevima održivosti modne industrije do 2030., Cornelia je započela tzv. Silver Circularity Project, koji se jednostavnim riječima može opisati kao recikliranje starog srebrnog nakita koji više nije u upotrebi i stvaranje novih predmeta koji u sebi nose energiju sadašnjeg trenutka, ali i prošlosti. Time su svi na dobitku, pogotovo Zemlja čiji resursi ostaju sačuvani. Svatko može zamijeniti komad srebra ili srebrnog nakita za vaučer koji opet može zamijeniti za novi komad. Tako se udiše nov život srebrnom nakitu koji više nitko ne nosi i posebno se cijene sirovine koje su već izvađene iz zemlje.

Posljednjih smo godinu dana zbog objektivnih okolnosti pandemije svi bili prisilno zaustavljeni u putovanjima i otkrivanju svega što još nismo do sada uspjeli. Avionska karta za Kopenhagen za Tjedan mode u kolovozu ulijeva mi osjećaj da se vraćamo onom starom životu koji se uspavao i zaustavio početkom prošle godine i da ću ponovno krenuti u nova istraživanja skrivenih blaga koja će onda jednog dana zasjati zajedno s Bjørg, Corneliom Webb, Pernillom Coridon i Hultquist Copenhagen u vitrinama naše skandinavske čarolije.