WILLY CHAVARRIA

On je heroj radničke i kapitalističke klase koji inspirativnima smatra - kontejnere za smeće

Uspomene na odrastanje u imigrantskoj obitelji najamnih radnika na kalifornijskim plantažama američkom su dizajneru poslužile za stvaranje funkcionalnih i atraktivnih muških odjevnih predmeta koje rado nose i žene, ali uglavnom kupuju bogataši.

12. ožujak 2025.
Anela Martinović

Fotografija: Launchmetrics/ Spotlight

S dugom kovrčavom prosijedom kosom, zamašćenom i zalizanom od čela, naočalama s okvirima u stilu 70-ih, velikim retro brkovima te nizovima zlatnih lančića i gomilom prstenja, Willy Chavarria (56) manje izgleda kao jedan od najkreativnijih dizajnera muške odjeće današnjice, a više poput kvartovskog mafijaša latino porijekla sa stereotipnim imidžem kakav publici serviraju američka kultura i mediji. Jednako su živopisni i članovi njegovog malog tima kreativaca koji se astoji od asistenta Jesusa Garcije, umjetničkog direktora Jessa Cuevasa, fotografa Rickyja Alvareza, suradnika Chachija Martineza i pripravnika Connora Uniackea te (samo) jedne žene - dizajnerice Joanne Therese Dominguez Cruz. Odjeveni u potkošulju od rebrastog pamuka i komotne hlače visokog struka opasane remenom, većinom u 40-im i 50-im godinama života, bujnih kovrčavih kosa s razdjeljkom, prepuni tetovaža i zlatnog nakita, izgledaju živopisno i jedinstveno, a istovremeno prepoznatljivo latinoameričkoj supkulturi: Willy, rođen u američkom Fresnu u Kaliforniji, naime, po ocu je Meksikanac.

image

Willy Chavarria 

To latino naslijeđe ‘‘progovara‘‘ iz njegovog imidža, ali i iz njegovih kreacija. Za proljeće i ljeto 2024. nadahnuo se tradicionalnom odjećom Meksikanaca: sarapeom, ogrtačem-dekicom šarenih boja, guayaberom, izvezenom košuljom kratkih rukava i charrom, svečanim, bogato ornamentiranim odijelom. No, u njegovim se kreacijama također osjeća odjek ženske svečane nošnje i uresa, što je vidljivo u golemim ružama od tekstila koje krase revere sakoa i obode šešira, voluminoznim, pufastim rukavima majica i pulovera te vještom drapiranju i vezenju. Kreacije su ukrašene i šarenim, pomalo kičastim printevima vjerske ideologije - motivima Bogorodice i Krista, lančićima-krunicama te križevima. Willyjev otac je, naime, bio vrlo pobožan, kao i većina Meksikanaca, pa je vjera duboko utkana u njegovu ličnost i odnos prema svijetu.

Osim kulturoloških utjecaja, u njegovom se dizajnu odražava i djetinjstvo koje nije proveo na kalifornijskoj plaži, već na plantaži. Njegovi roditelji radili su na jednom od brojnih nasada voća i povrća u plodnoj kalifornijskoj dolini San Joaquin, pa je Willy odrastao među siromašnim imigrantskim poljoprivrednicima čija je radna odjeća nadahnula dizajnerov istančan smisao za minimalizam i utilitarizam, odnosno kombinaciju praktičnosti i ekskluzivnosti. 

------

Zbog toga su mu kreacije uniseks dizajna, što prepoznaju i žene. Pjevačica Billie Eilish je za dodjelu nagrada Grammy, održanu početkom godine, odabrala upravo njegovu kreaciju - predimenzionirani sako, košulju s tankom crnom mašnom kakvu nose meksički toreadori i široke suknja-hlače dužine do gležnja koji su jednako dobro pristajali manekenu na reviji održanoj u neboderu Woolworth na njujorškom Manhattanu. Riječ je o jednom od prvih izgrađenih nebodera u ‘Velikoj jabuci, jer dizajner koji od 2021. obnaša i dužnost zamjenika direktora odjela dizajna muških kolekcija u američkom brendu Calvin Klein pomno bira lokacije na kojima u sklopu njujorškog Tjedna mode predstavlja kolekcije svog istoimenog brenda osnovanog prije osam godina.

image

Billie Eilish nosi model Willyja Chavarrije iz muške kolekcije za proljeće ‘24. na dodjeli Zlatnih globusa

Tako je kolekciju za jesen i zimu na izmaku organizirao u Muzeju dizajna Smithsonian, u dvorani iz 19. stoljeća s drvenom oplatom i velikim kaminom. Kolekciju za prošlo proljeće održao je pak u crkvi Marble Collegiate sagrađenoj u 17. stoljeću, koja je jedna od najstarijih protestantskih crkvi u Sjevernoj Americi, a kreacije za proljeće i ljeto 2022. u poznatoj brijačnici Astor Place otvorenoj nakon Drugog svjetskog rata, a koja se umalo zatvorila uslijed pandemije koronavirusa. I sam dizajner je zbog porasta troškova uslijed globalne krize morao otkazati najam dizajnerskog studija na pomodnom Manhattanu te se preselio u studio u nešto jeftinijem Brooklynu. No, najkontroverznije mjesto na kojem je prikazao kolekciju kultni je njujorški gay bar The Eagle (Orao) u kojem je predstavio kolekciju za proljeće 2018. nazvanu, prikladno, Cruising.

- Volim kad se kolekcije naslanjaju na povijesno nasljeđe, to im daje humani kontekst jer odjeću doživljavam kao sredstvo izražavanja svoje osobnosti, a ne kao izvor zarade i bogatstva - izjavio je taj nesuđeni grafički dizajner (pohađao je umjetničku akademiju u San Franciscu) u povodu nagrade za najboljeg američkog dizajnera muške mode u 2023., koju mu je CFDA, Američko udruženje modnih dizajnera, dodijelilo u studenom 2023. godine. No, bez obzira što za predstavljanje kolekcija bira legendarna njujorška mjesta, u intervjuu za časopis Cultured izjavio je da mu nema ljepšeg mjesta od - smetlišta.

image

Finale prezentacije kolekcije za sezonu proljeće/ ljeto ‘24 održane u ikoničkoj zgradi Woolworth na Manhattanu

- Na hrpu nabacane stvari privlače me nestvarnim bojama i tipografijom, dok njihova oštećenja uslijed vremenskih prilika i samog protoka vremena izgledaju nevjerojatno - rekao je Willy, dodajući da mu je takvo mjesto inspirativnije od ijedne scenografije revije koju je vidio u životu. A kad je riječ o ciljevima, dizajner nastoji da njegove kreacije nisu priuštive samo bogatima, već i pripadnicima radničke, kao i srednje klase. Stoga u suradnji s partnerima - sportskim brendom Pro Club, proizvođačem radne odjeće Dickies te streetwear brendom FB County, kreira i liniju jeftinije odjeće koju prezentira u sklopu svojih revija, u kombinacijama s komadima koji stoje više tisuća dolara. Kožnata jakna iz regularne linije stoji, primjerice, 3200 dolara, hlače 2100 dolara, a košulje blizu 600, dok hlače iz pristupačnije linije stoje 250 dolara, a košulje 225 dolara. Premda po cijeni povoljniji, ti odjevni predmeti nisu ništa manje atraktivni ni nekvalitetniji jer veliki dio njihove izrade - oko 60 posto - uključuje ručni rad i izradu po mjeri, što je karakteristično za kreacije visoke mode.

- Na svom sam se prvom poslu u modnoj tvrtki Joe Boxer, koja je kreirala mušku odjeću i donje rublje, sam uvjerio koliko pažnje i ručnog završavanja iziskuje izrada pojedinih odjevnih predmeta i tamo sam se zaljubio u dizajniranje za muškarce - izjavio je Willy, koji je u tu tvrtku došao u namjeri da radeći u odjelu dostave poboljša svoj studentski standard. No, potaknut okruženjem, ubrzo je počeo skicirati prve odjevne predmete te nakon obavljenog posla ostajati u tvrtki kako bi naučio sve o kreiranju i proizvodnji (muške) odjeće. To se svidjelo vlasniku, Kanađaninu Nicholasu Grahamu, koji mu je ponudio dizajnerski staž, a potom i posao glavnog dizajnera. Kako je Willy pasionirani sportaš - bavi se vježbanjem u teretani, trčanjem i boksom, nakon nekog je vremena pronašao novi izazov. Zaposlio se kao dizajner u tvrtki Voler koja je specijalizirana za izradu sportskih dresova, posebice biciklističkih, a to mu je donijelo novi angažman: 1999. postaje dizajner sportske linije biciklističke odjeće RLX poznate američke modne kuće Ralph Lauren. A prije nego što je pokrenuo vlastitu modnu marku, s prijateljem Davidom Ramirezom je krajem 2010. otvorio multibrend trgovinu muške odjeće Palmer Trading Company, koja je nudila suvremene kreacije poznatih dizajnera i vintage komade u stilu američke modne estetike. Bila je popularna među pripadnicima njujorške umjetničke i intelektualne scene koji su nakon otvorenja Willyjevog brenda postali njegova vjerna klijentela.