Second hand i vintage odjeća taman je uhvatila val popularnosti i na našem se području prestala vezati uz ono negativno. Na stranom tržištu to je već uobičajena praksa, kao i razmjena ili najam odjeće, trend koji se kod nas sve više spominje. Web stranice s ovom namjenom bilježile sve više stalnih korisnika i pretplatnika, čemu je pridonosio i pokret za održivost i brigu za planet. Platforme koje nam omogućuju iznajmljivanje ili zamjenu odjeće bile su budućnost modnog svijeta koje je pojavom koronavirusa sada - mnogi misle - potpuno uništeno.
Novi načini koji omogućuju osvježavanje ormara luksuznim brendovima, a ujedno promiču ekološku osviještenost pojavili su se na sceni, uz već općeprihvaćene second-hand i vintage shopove koji su zapravo postali novi chic. The Real Real i Vestiaire Collective neki su od najpoznatijih second-hand web shopova luksuzne odjeće koji već nošenim komadima daju novi život s drugim korisnikom, dok je na našem području to vintage web shop Bumbak.
Sličnu ideju ima i Haute Trader, relativno nova platforma na kojoj možete recimo torbicu Gucci zamijeniti za sako kuće Balmain. Osnovala ju je stilistica Hope-Noelle Davenport i omogućila modnim entuzijastima da se riješe artikala koje više ne nose i zamijene ih s već korištenima - sve u duhu modne održivosti i cirkularnosti. Slično posluje i stranca By Rotation, aplikacija za iznajmljivanje odjeće i modnih dodataka ili nešto poznatija platforma Rent'a'Runway, s mjesečnom pretplatom i principom iznajmljivanja luksuzne odjeće, što je vrlo praktično ako se recimo spremate na veliki događaj poput vjenčanja, a ne želite mnogo novca dati za haljinu koju ćete nositi sam taj jedan dan.
No posljednja stvar koju netko želi imati u ovom trenutku je tuđa odjeća. Iz Rent'a'Runwayja tvrde da sva njihova odjeća prolazi detaljno čišćenje kojim se ubijaju svi virusi, pa tako i Covid-19, no tko želi riskirati u ovo vrijeme? Kako su zbog epidemije virusa otkazani brojni eventi i vjenčanja, korisnici nemaju potrebe za najmom ili kupovinom odjeće, svečane niti svakodnevne.
Ono što su primijetili je porast prijavljenih novih artikala, nakon što su ljudi u izolaciji krenuli s čišćenjem svojih ormara. Prodaja je u usporedbi s ostalim mjesecima u padu, komentirala je Max Bittner, direktorica Vestiaire Collecive za Bussines of Fashion. Problem je i to što su na ovom tržištu aktivni korisnici slabije platežne moći od onih koji luksuzne komade kupuju u fizičkim trgovinama, pa će najvjerojatnije svoje troškove svesti na minimum i odreći se kupovine odjeće i dodataka koji im nisu esencijalni.
Na kraju priče, novu odjeću nemamo kamo nositi, eventualno tijekom videopoziva s prijateljima ili poslovnog online sastanka, a najava nove ekonomske krize uzrokovane koronavirusom svakoga lupi po prstima kada krene dodavati novu torbicu u virtualnu košaricu. Luksuzne modne kuće, fast fashion brendovi i samostalni dizajneri, sve će zahvatiti kriza koju ne mogu izbjeći, pa će tako i second hand tržište biti oštećeno i zapostavljeno, barem na neko vrijeme.